Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bedriften jeg arbeider i mistet en stor kontrakt, og sannsynligvis kommer vi alle som er ansatt til å få varsel om oppsigelse om en mnd eller så. Vi har i vår kontrakt 3 mnd oppsigelse.

Er det noe som har peilig på dette, hvordan det virker for oss ansatte når en bedrift legger ned? Kan vi risikere at de kontraktsfestede 3 mnd oppsigelse ikke er gjeldene nå? Hva med ikke brukt ferie, vil vi få utbetalt opptjente feriepenger?

Klart arbeidsgiver må svare på mye av dette, men jeg tenkte også at noen smarte kg brukere også kan noe omkring regler ved dette :)

Anonymous poster hash: 5af0c...d91
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Korreksjon: Bedriften legger ikke ned, men legger ned vår avdeling

TS

Anonymous poster hash: 5af0c...d91
Skrevet

Så lenge de ikke er konkurs, så vil jeg tro at de må følge kontrakten med 3mnd oppsigelse. Men hvis de allikevel skal legge ned avelingen, kan det være de prøver å kjøpe dere ut (dere slutter på dagen, men får X penger i tillegg), så dere må nesten bare ta det med jobben tror jeg.

Skrevet

Du har krav på lønn i oppsigelsestiden. Feriepengene kan du kreve å få utbetalt når du slutter, eller du kan velge å få feriepengene neste år. Hvis du drøyer feriepengene til neste år slipper du FORSKUDDSSKATT på dem. Hvis dere blir sagt opp vil dere ha fortrinnsrett til ledige stillinger i bedriften i ett år, hvis dere er kvalifisert til stillingene. Tror også bedriften har en viss plikt til å bidra til at dere blir kvalifisert til ledige stillinger. Usikker på om dette kun gjelder i det offentlige. Hvis du godtar en evt. sluttpakke så mister du rett til arbeidsledighetstrygd en viss periode. Ved sluttpakke har du heller ikke fortrinnsrett til ledige stillinger.

Oppsigelse skal være skriftlig og den skal være saklig begrunnet. Hvis du er organisert er det lurt å kontakte fagforeningen din.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Ved masseoppsigelser (oppsigelsen berører minst 10 ansatte) må bedriften treffe tiltak for å hjelpe dere videre.

Bedriften er pliktig å både følge ferieloven og arbeidsmiljøloven - det betyr at dere skal ha feriepenger og betalt ut oppsigelsestiden. Det kan være det forhandles om sluttpakker, men dette får dere sikkert vite mer om snart.

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...