Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det med WiFi-passord var egentlig et godt tips, men de har mobiler med fri internettbruk og kobler seg bare opp via telefon :(.

Og ja, de er kroniske rotekopper så har du flere gode tips så er de velkommene :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

Jeg går ut fra at tenåringene betaler telefonregningen selv? For hvis det er dere foreldre som betaler, så... :lur:

Anonymous poster hash: 60484...1af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, jeg var på samme måte. Jeg ryddet ikke så mye etter meg, fordi min mor gjorde jo alltid det... Det var først når jeg selv flyttet ut og fikk barn at jeg oppdaget hvor frustrerende det er/kan være å alltid måtte rydde opp etter andre. Men jeg må nå si at samboeren og barna dine virker ganske dumme og late hvis de ikke kan rydde opp etter seg selv når de faktisk er voksne.

Jeg venter spent på oppdateringen :ler:

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia deg - har hatt små perioder med det samme hjemme, og det har faktisk funket,men det er fordi mannen min da har tatt tak. Jeg regner med at du har inført besøksforbud mens det er så rotete og at alle nå har fått vær sin kurv til klesvask og må ta ansvaret for den selv? Kjør på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

TS her:

Ja som jeg skrev i et tidligere innlegg så har jeg mast og ryddet i 20 år og er flau over det!

Men vis meg den moren som ikke gjør det...

Anonymous poster hash: 51855...66a

Rekker opp handa :hoppe: Og min mor har aldri giddet å rydde etter meg..

Har brukt søplesekkmetoden i tidlig alder, og kan berolige deg med at den funket fint den gang :)

All respekt til deg for at du tar tak i problemet! Lykke til :blomst:

Endret av celine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar barna ikke tjener penger selv, og at de får ukepenger eller lignende? I så fall, kan du kreve at de gjør en innsats for pengene. Dvs ingen penger til mobiltlf, kino, klær eller andre ting, før de skjerper seg. Som noen andre nevnte, kan du nekte de å ha besøk når det ser bombet ut, og nekte dem å dra til venner. Hvis de må kjøres til steder, så nekter du å kjøre dem før de har gjort pliktene sine. Hvis de tjener egne penger, krev penger fra dem, for det er tross alt ikke gratis med hushjelp ;)



Anonymous poster hash: 7b159...66f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare legge til: TV på rommet, og det å få se på TV, netflix og lignende er privilegier som kan tas bort. Klær kan de vaske selv, og er de helt tom for treningsklær akkurat når de skal på trening, ja vel, så er det ikke noe å gjøre med det. De må rett og slett lære seg at ting ikke skjer av seg selv. Lykke til, jeg heier på deg!



Anonymous poster hash: 7b159...66f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens min mor har prøvd når jeg bodde hjemme, det hjalp ikke ;)

hilsen rotekopp

Hehe, problemet er vel at mor ofte er den første til å gi opp i sånne situasjoner... Man skal ikke undervurdere tenåringers evne til å leve i rot ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din skyld men deres at du blir en "kjeftesmelle", de ignorerer deg og du må gjenta i det uendelige, og det er ikke en person man vil være! De stjeler tid og energi fra både deg og familielivet.

Har en venninne som gjør det samme, hun er mager som hun kan bli, løper og gjør alt, jeg har gitt mange forslag til hvordan hun kan/bør ta tak i tingene og få familien med, men som du sier, det er lettere å bare rydde enn å være den "kjeftesmella", det er ikke en god personlighet å få tredd nedover øra.

Heier også på deg!



Anonymous poster hash: 6f0d3...633
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget nettopp en annen tråd om temaet folk som ikke rydder, men skriver litt her også:

Når det gjelder nesten voksne unger som ikke klarer å rydde opp etter seg, så mener jeg at noe burde vært gjort mye tidligere i oppveksten for å lære ungene å se verdien i orden og renslighet.

Jeg hjalp mamma og pappa med husavasken fra jeg var sånn fem-seks år jeg. Ikke at jeg ble satt til så tungt arbeid akkurat, men jeg fikk min egen lille bøtte med grønnsåpevann og klut, og vasket noen hyller og bord f.eks. Det var ganske kjekt og veldig koselig når vi var ferdige, for da tente vi lys, drakk kakao eller noe annet godt og koste oss med nyvasket hus som luktet herlig!

Jeg hjalpt også til med å lage mat ofte, og da så jeg jo at det å vaske disken var en helt naturlig del av det. Man satte seg ikke til bords før kjøkkenet så greit ut, man ryddet mens man kokkelerte.

Etterhvert fikk jeg egne ansvarsområder i huset, f.eks. å vaske badet hver torsdag og gå ut med søppel og tømme oppvaskmaskin daglig. Jeg lærte rett og slett at å holde en husholdning igang er noe hele familien gjør sammen, og at vi har det mye koseligere i hjemmet vårt når det er ryddig og pent. Folk er gladere og mindre stresset når det ikke flyter overalt. Mange i dag er altfor redde for å gi barna arbeid, men på en del områder er det jo det som skal til for å lære dem ansvar.

Nå var ikke dette ment som skryt over meg selv ;), men bare en slags påminnelse om at husarbeid og ordenssans er noe barna må lære gjennom deltakelse fra tidlig av. Det nytter ikke å bare mase på dem, de må lære å se verdien i det på egen hånd!



Anonymous poster hash: 21fb0...abf
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd å hjelpe til så godt du kan. Du har tatt på deg den store delen av alt husarbeid. Men det har virket mot sin hensikt inntil nå. Hva med å si "Få fingeren ut og hjelp til"?

Et godt sunt forhold handler om 2 mennesker som hjelper hverandre, respekterer hverandre og kan forstå hverandres behov.

Om du blir den som skal gjøre alt arbeidet i hjemmet, så trenger man ikke være særlig lur for å forstå at da blir det ubalanser i et forhold.

Du må snakke med partneren!



Anonymous poster hash: 5bc8f...95e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget nettopp en annen tråd om temaet folk som ikke rydder, men skriver litt her også: Når det gjelder nesten voksne unger som ikke klarer å rydde opp etter seg, så mener jeg at noe burde vært gjort mye tidligere i oppveksten for å lære ungene å se verdien i orden og renslighet. Jeg hjalp mamma og pappa med husavasken fra jeg var sånn fem-seks år jeg. Ikke at jeg ble satt til så tungt arbeid akkurat, men jeg fikk min egen lille bøtte med grønnsåpevann og klut, og vasket noen hyller og bord f.eks. Det var ganske kjekt og veldig koselig når vi var ferdige, for da tente vi lys, drakk kakao eller noe annet godt og koste oss med nyvasket hus som luktet herlig! Jeg hjalpt også til med å lage mat ofte, og da så jeg jo at det å vaske disken var en helt naturlig del av det. Man satte seg ikke til bords før kjøkkenet så greit ut, man ryddet mens man kokkelerte. Etterhvert fikk jeg egne ansvarsområder i huset, f.eks. å vaske badet hver torsdag og gå ut med søppel og tømme oppvaskmaskin daglig. Jeg lærte rett og slett at å holde en husholdning igang er noe hele familien gjør sammen, og at vi har det mye koseligere i hjemmet vårt når det er ryddig og pent. Folk er gladere og mindre stresset når det ikke flyter overalt. Mange i dag er altfor redde for å gi barna arbeid, men på en del områder er det jo det som skal til for å lære dem ansvar. Nå var ikke dette ment som skryt over meg selv ;), men bare en slags påminnelse om at husarbeid og ordenssans er noe barna må lære gjennom deltakelse fra tidlig av. Det nytter ikke å bare mase på dem, de må lære å se verdien i det på egen hånd! Anonymous poster hash: 21fb0...abf

TS her: Dette er, tro det eller ei, ting jeg også har praktisert opp igjennom hele oppveksten til barna. De har vært nødt til å hjelpe til, hatt faste plikter, har egne ansvarsområder osv. Men det hjelper ikke når det må mases i ørten lange og breie for at det skal bli gjort, og at, hvis det blir gjort, blir etterfulgt av lang tid med surmuling og frekke kommentarer. Ser at jeg burde strammet kraftig inn på goder for flere år siden, men man kan dessverre ikke skru tiden tilbake... Og nå er det ikke så lett å stramme inn på økonomiske gider og kjøring. Begge har helge/feriejobber og kjører hhv bil og scooter.

Det har rett og slett vært lettere å gjøre tingene selv enn å bruke livskvaliteten, tiden og humøret mitt på å mase og kjefte.

Det som har skjedd nå er at jeg har kommet til et punkt hvor jeg heller ønsker og bruke tiden og humøret mitt på å gjøre hyggelige ting som jeg selv har lyst til.

Og jeg tror også at noen mennesker er født ryddige og andre er født som rotekopper :ler:. Jeg har tre av sistnevnte art i huset :ler:.

Takk til alle som heier på meg!!! :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som vasker alt av klær i huset også? Isåfall så er et enkelt sted å begynne å kun vaske dine egne klær fremover. De fleste ungdommer er såpass forfengelige at de kapitulerer rimelig raskt uten rene klær. Selv menn gjør det etter hvert.

Sko som ikke havner på "plassen sin". Kast dem ut døra. Om de blir møkkete og våte - det er vel strengt tatt ikke ditt problem.

Hvem lager middag i huset? Eller handler inn? Dersom dette er deg - fiks kun mat til deg selv.

Og ikke minst - ikke vær redd for å være den sure kjerringa som maser. Noen ganger så kan en tenåring ha godt av å se at mamma har fått nok og eksploderer. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har prøvd å hjelpe til så godt du kan. Du har tatt på deg den store delen av alt husarbeid. Men det har virket mot sin hensikt inntil nå. Hva med å si "Få fingeren ut og hjelp til"? Et godt sunt forhold handler om 2 mennesker som hjelper hverandre, respekterer hverandre og kan forstå hverandres behov. Om du blir den som skal gjøre alt arbeidet i hjemmet, så trenger man ikke være særlig lur for å forstå at da blir det ubalanser i et forhold. Du må snakke med partneren! Anonymous poster hash: 5bc8f...95e

Ja, det har virkelig virket mot sin hensikt... Det har jo fungert ganske bra da sier noen her i huset :ler: helt til jeg ble besatt av fikse ideer... :ler:

Har snakket med mannen min om problemene maaaange ganger, over flere år faktisk. Og han er jo i utgangspunktet enig med meg. Problemet er at han ser ikke det samme rotet og skitten som jeg.

Hvis dagens aviser blir liggende og slenge midt på bordet når vi skal spise så kan han fint dekke på rundt dem eller delvis oppå i stedet for å flytte dem... ;)

Anonymous poster hash: 51855...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som vasker alt av klær i huset også? Isåfall så er et enkelt sted å begynne å kun vaske dine egne klær fremover. De fleste ungdommer er såpass forfengelige at de kapitulerer rimelig raskt uten rene klær. Selv menn gjør det etter hvert.

Sko som ikke havner på "plassen sin". Kast dem ut døra. Om de blir møkkete og våte - det er vel strengt tatt ikke ditt problem.

Hvem lager middag i huset? Eller handler inn? Dersom dette er deg - fiks kun mat til deg selv.

Og ikke minst - ikke vær redd for å være den sure kjerringa som maser. Noen ganger så kan en tenåring ha godt av å se at mamma har fått nok og eksploderer. ;)

Ja det har vært jeg som har vasket klær osv... Men i forbindelse med dette prosjektet ble det innkjøpt skittentøykurver til hver av barna og plassert på rommene deres med beskjed om at jeg ikke kom til å vaske mer. Har tenkt å fortsette å vaske klær for mannen... :). Han klipper gress, bærer ved osv så jeg har ikke tenkt å bli helt bitch :) Det er mer den "rydde etter seg tingen" som er hovedproblemet.

Mat er det fortsatt jeg som handler inn. Har kjøpt en tavle og skrevet opp ukesmeny og fordelt matlagingen på en dag til hver av barna og en dag til mannen og resterende på meg, men med klar melding om at de som ikke lager mat skal dekke på og av!

Første dag for datterens middag var i går.... Det ble ingen middag...! :(

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som vasker alt av klær i huset også? Isåfall så er et enkelt sted å begynne å kun vaske dine egne klær fremover. De fleste ungdommer er såpass forfengelige at de kapitulerer rimelig raskt uten rene klær. Selv menn gjør det etter hvert.

Sko som ikke havner på "plassen sin". Kast dem ut døra. Om de blir møkkete og våte - det er vel strengt tatt ikke ditt problem.

Hvem lager middag i huset? Eller handler inn? Dersom dette er deg - fiks kun mat til deg selv.

Og ikke minst - ikke vær redd for å være den sure kjerringa som maser. Noen ganger så kan en tenåring ha godt av å se at mamma har fått nok og eksploderer. ;)

Takk for skotips forresten! Det skal praktiseres!!!

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pleide å konfiskere ting som ikke lå det der skulle da mine var tenåringer. Og så beholdt jeg det i en uke. Helt uavhengig av hva det var. Laderen til mobilen som lå igjen plugget i veggen på stuegulvet fex. Svopp, uten lader i en uke. Sko som lå slengt og ikke stod pent på plass - svopp, borte i en uke.

Jeg pleide å si at jeg gikk utifra at -tingen- ikke betød noe for deg siden du ikke tok vare på den. Jeg fikk naturligvis forsikringer om at joda, mobilladeren eller yndlingsjakken eller boken de leste eller hva det nå måtte være så absolutt var viktig for dem. Fint, sa jeg da, da regner jeg med at når du får den igjen i neste uke, tar du vare på den selv.

Om noe mot formodning skulle bli glemt igjen for andre gang, var det fjorten dagers karantenetid.

Funket gull.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å konfiskere ting som ikke lå det der skulle da mine var tenåringer. Og så beholdt jeg det i en uke. Helt uavhengig av hva det var. Laderen til mobilen som lå igjen plugget i veggen på stuegulvet fex. Svopp, uten lader i en uke. Sko som lå slengt og ikke stod pent på plass - svopp, borte i en uke.

Jeg pleide å si at jeg gikk utifra at -tingen- ikke betød noe for deg siden du ikke tok vare på den. Jeg fikk naturligvis forsikringer om at joda, mobilladeren eller yndlingsjakken eller boken de leste eller hva det nå måtte være så absolutt var viktig for dem. Fint, sa jeg da, da regner jeg med at når du får den igjen i neste uke, tar du vare på den selv.

Om noe mot formodning skulle bli glemt igjen for andre gang, var det fjorten dagers karantenetid.

Funket gull.

Så bra!!! Godt tips! :) :) :)

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært jeg som har vasket klær osv... Men i forbindelse med dette prosjektet ble det innkjøpt skittentøykurver til hver av barna og plassert på rommene deres med beskjed om at jeg ikke kom til å vaske mer. Har tenkt å fortsette å vaske klær for mannen... :). Han klipper gress, bærer ved osv så jeg har ikke tenkt å bli helt bitch :) Det er mer den "rydde etter seg tingen" som er hovedproblemet.

Mat er det fortsatt jeg som handler inn. Har kjøpt en tavle og skrevet opp ukesmeny og fordelt matlagingen på en dag til hver av barna og en dag til mannen og resterende på meg, men med klar melding om at de som ikke lager mat skal dekke på og av!

Første dag for datterens middag var i går.... Det ble ingen middag...! :(

Anonymous poster hash: 51855...66a

Som en konsekvens lager du bare middag til deg selv og de som bidrar med matlaging, eller krever at hun hjelper til når det er du som lager middag. Tenåringer klarer seg fint uten middag par dager, og du kommer ingen vei hvis middag serveres fire ganger i uka.

Rot på rommene deres er verre å forhindre. Jeg vasket og byttet sengtøy selv om det var rotete. De har heldigvis ikke tatt skade av det og har det renere og mer ryddig enn jeg har hjemme i dag. De lærte å vaske klær og andre praktiske ting, men det var enda mer praktisk at mamma gjorde det siden jeg jobbet hjemmefra halve uka. Det nyttet ikke med trusler om å kaste rotet i en søppelsekk. De visste at jeg ikke kom til å kaste tingene deres likevel.

Endret av sunSpring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene sønnen min har som oppgave å tømme søppelet. Han var ikke så flink i begynnelsen, da la jeg det i senga hans. Knyttet sammen posen og la den i senga (ikke søppelet utover slik at senga ble skitten), papirbosset som ikke er skittent på samme måte som det andre la jeg rett på dyna. Da måtte han gå litt lenger for å tømme det, og han lærte fort. Samtidig som konsekvensene ikke var altfor store, da tror jeg det hadde skåret seg helt. For meg hadde det ikke vært noe alternativ å ikke tømme bosset - det hadde blitt for mye rot på kjøkkenet og jeg hadde blitt gal, da min terskel for rot er ganske mye lavere enn hans.

Klesvask har de fått større og større ansvar for selv fra ungdomsskolealder, fra og med vgs må de vaske alt selv. Vasker de ikke, blir det ikke rene klær.

Jeg tror det kan være lurt å kanskje ikke ta absolutt alt på en gang - det kan bli for mye for dem å lære/sette seg inn i/venne seg til på for kort tid. Jeg ville begynt med det som irriterte meg mest/er lettest å gjøre noe med, og så fortsatt med ting for ting etter hvert som det bedrer seg. Men du kjenner selvsagt barna dine best og vet hva som trolig fungerer best for dem.

Jeg har og valgt å fokusere på at de skal holde fellesområder rene og ryddige - det er der rot og skitt irriterer meg mest. Så overser jeg rot på rommet, fra og med vgs får de ha rommene sine nøyaktig som de vil. Jeg vet de har ferdighetene til å vaske, så de gjør det når de har lyst/ser at det faktisk er nødvendig. Fellesområder er jeg derimot streng på. Da slipper jeg å irritere meg over rot (jeg bryr meg ikke om rommene deres) samtidig som de har et fristed der de kan rote og skitne det til om de har lyst til det :)

Lykke til!



Anonymous poster hash: 934f6...0c8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...