Gå til innhold

Hjelpes... Det kommer til å bli litt av et rotehus...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må få gubben din til å skjerpe seg også! Ellers jobber du alene mot overmakta.

Her i huset ble det ikke ordentlig styr på det før kjerringa fikk meg til å skjerpe meg med egenrydding og ta del i masing og "avstraffelse". Reglene er enkle: Er ikke sekker/klær/sko osv ryddet på plass når jeg er ferdig på jobb er WIFI utilgjengelig til dagen etter. Ettersom ingen av ungene har mobilt nettverk fungerer dette som fjell.

Så nå er kjerringa blid fordi hun ikke er husets eneste drittsekk/masekjerring, rotet er under kontroll og ungene har skjønt at det minuttet de bruker på å rydde etter seg er vel anvendt tid.

Jeg skjønner godt at man blir lei/lei seg av å være denne eneste som bitcher hele tiden...

Hilsen Slemme Far :)

Takk for gode tips og et oppmuntrende svar :)!

Gubben er like rotete han og ser ikke problemet. Og for dem så har det vel heller ikke vært et problem... Jeg har mast, kjeftet, smelt og ryddet :ler: i 20 år!!! Jeg er flau :ler:

Men nå er grensen nådd! Sa i fra i går og den første agurkskiva ligger allerede størknet fast til kjøkkenbenken... Samt at alt annet også er som det pleier, så får vi se hvordan dette ender :ler:

Så deilig det må være for dere alle at mor i huset er blid og smilende :). Skal nok bli sånn her etterhvert også ;)

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og et oppmuntrende svar :)!

Gubben er like rotete han og ser ikke problemet. Og for dem så har det vel heller ikke vært et problem... Jeg har mast, kjeftet, smelt og ryddet :ler: i 20 år!!! Jeg er flau :ler:

Men nå er grensen nådd! Sa i fra i går og den første agurkskiva ligger allerede størknet fast til kjøkkenbenken... Samt at alt annet også er som det pleier, så får vi se hvordan dette ender :ler:

Så deilig det må være for dere alle at mor i huset er blid og smilende :). Skal nok bli sånn her etterhvert også ;)

Anonymous poster hash: 51855...66a

Men når kjerringa griner om kvelden etter at ungene har lagt seg fordi hu føler seg om ei drittmasekjerring så tar selv jeg hintet. Sikkert noe stress og PMS med i bildet i tillegg, men lell da gutt...

Jeg er langt fra perfekt og ser heller ikke rot, men har skjønt at vi må dra i samme retning av og til for at det skal gå rundt.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når kjerringa griner om kvelden etter at ungene har lagt seg fordi hu føler seg om ei drittmasekjerring så tar selv jeg hintet. Sikkert noe stress og PMS med i bildet i tillegg, men lell da gutt...

Jeg er langt fra perfekt og ser heller ikke rot, men har skjønt at vi må dra i samme retning av og til for at det skal gå rundt.

Hvis alle drar lasset i sammen så blir alt så mye lettere og alle blir gladere og man får det mye hyggeligere sammen :).

Det er nok ingen som er helt perfekte, men hvis man kan svelge noen kameler og tilpasse seg litt så er halve jobben gjort!

Status her i huset etter en dag med boikott er at gubben har ryddet kjøkkenbenken :). Selvfølgelig ikke så nøye som jeg hadde foretrukket ;), men jeg biter tenna sammen, overser og roser. Masse!

Her må man ta imot alt positivt som skjer og han prøver i hvertfall :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg agurkskivene på hodeputen deres med en post-it der det står "Du glemte denne! :)!" de første gangene, og hvis det gjelder rot og ting som åpenbart er på feil sted (skittentøy i gangen osv.) hadde jeg lagt det i senga og skrevet "Siden du tydeligvis ikke synes det er så nøye hvor ting ligger tenkte jeg like gjerne vi kunne oppbevare den her".



Anonymous poster hash: 94cfb...844
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale at du bygger deg et lite anneks i hagen der du kan ha det skinnende rent hele tiden, så kan du iallefall gå ut og trekke pusten i herlig ryddighet, mens du biter tennene sammen og prøver å holde ut til familien skjerper seg ;) Lykke til!



Anonymous poster hash: 279d1...96b
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg agurkskivene på hodeputen deres med en post-it der det står "Du glemte denne! :)!" de første gangene, og hvis det gjelder rot og ting som åpenbart er på feil sted (skittentøy i gangen osv.) hadde jeg lagt det i senga og skrevet "Siden du tydeligvis ikke synes det er så nøye hvor ting ligger tenkte jeg like gjerne vi kunne oppbevare den her".

Anonymous poster hash: 94cfb...844

Ungdommen bare feier det ned på gulvet og glemmer det. Ikke vits i å bruke mange minutter på å skrive post it lapper som unga knapt gidder å lese.

Anonymous poster hash: 9f402...58b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler veldig med deg, HI! Er selv "den sure masekjerringa" som ikke syns det er greit med døgngamle middagsrester liggende på gulvet under spisebordet. Jeg legger lista stadig lavere og omsider så begynner mannen og jeg å møtes på halvveien. Jeg får bare takle møkkete klær som ligger slengt overalt, papirer, post og brev på kjøkkenbenken og leker i hjørner og under sofaene. Slipper i det minste å være slave i eget hjem :)



Anonymous poster hash: 9f402...58b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde hjemme rydda og vaska jeg 2 ganger i mnd mot penger. (Rydda jo ellers og da, men vaska og rydda nesten hele huset da) Å belønne de for at de vasker kan jo fungere, spesielt for ungdommen. Ikke like nyttig mot mannen da.

Men spørs om ungdommen vil ha penger da? Hør med de, lag en "kontrakt".. Hvis de ikke følger den 100% får de ikke penger. Evt la vær å gi dem goder hvis de ikke rydder. Fks kjøre de steder, handle klær til de osv hvis det er noe sånt du pleier å gjøre.

Straff/belønning kan jo funke om de ellers aldri gidder noe. Om du får ungdommen til å gjøre noe så bør du poengtere for mannen at han bør klare å rydde like godt som de uten betaling/straff/goder fordi han er en voksen mann og far. Gjør det til et stort poeng at han ikke rydder.

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer aldri til å gå. Det kommer til å hope seg opp til det punktet hvor du må måke ting for å komme frem. Du kan jo istedet prøve å bare bære alt de legger fra seg inn på sitt rom? Altså rydde for din egen del der du ferdes, og lage et helvete for dem der de er på sine rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer aldri til å gå. Det kommer til å hope seg opp til det punktet hvor du må måke ting for å komme frem. Du kan jo istedet prøve å bare bære alt de legger fra seg inn på sitt rom? Altså rydde for din egen del der du ferdes, og lage et helvete for dem der de er på sine rom?

Er stygt redd for at du har rett med tanke på opphopningen ;), men har nå funnet frem tre søplesekker som står innerst i gangen under trappa og to av dem er allerede halvfulle ;) og jeg ga beskjed i går kveld at fulle sekker blir kastet og at det derfor kan være lurt å holde seg litt oppdatert på det hjørnet der :). Oppi der ligger alt jeg er nødt til å skuffe unna ;)

Når jeg kom hjem fra jobb kl 6 i dag tidlig så huset ut som en slagmark etter kveldsmat, lekser mm. Og en gulost sto på benken, svett og deilig..... Blir ikke kjøpt ny med det første...

Har jeg erklært krig - så blir det krig!

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg erklært krig - så blir det krig!

Anonymous poster hash: 51855...66a

Uff, tenk å erklære krig mot sin egen familie. Det er jo din skyld at det har blitt sånn, du har jo gått og plukket opp og vasket etter dem i alle år. Og når ungene er så store som dine er det bare å glemme å oppdra dem noe mer. Jaja, hvis du vil at de siste årene de bor hjemme skal bli skikkelig kjipe, så hold på. Du skulle ha gjort dette for 10-15 år siden og ikke skjemme dem bort for så å straffe dem for det. Det er du som har tabba deg ut her.

Anonymous poster hash: 2aa60...569

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, tenk å erklære krig mot sin egen familie. Det er jo din skyld at det har blitt sånn, du har jo gått og plukket opp og vasket etter dem i alle år. Og når ungene er så store som dine er det bare å glemme å oppdra dem noe mer. Jaja, hvis du vil at de siste årene de bor hjemme skal bli skikkelig kjipe, så hold på. Du skulle ha gjort dette for 10-15 år siden og ikke skjemme dem bort for så å straffe dem for det. Det er du som har tabba deg ut her.

Anonymous poster hash: 2aa60...569

Bedre sent en aldri - og disse "ungene" er jo snart voksne folk begge to og i full stand til å også ta ansvar for at det er hyggelig stemning hjemme. Man må være bra umoden for å se det som "straff" at late tenåringer ikke lenger får hotelloppvartning. Det er rett og slett på tide at de begynner å bidra og TS trenger IKKE ha dårlig samvittighet for å sette foten ned!

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, tenk å erklære krig mot sin egen familie. Det er jo din skyld at det har blitt sånn, du har jo gått og plukket opp og vasket etter dem i alle år. Og når ungene er så store som dine er det bare å glemme å oppdra dem noe mer. Jaja, hvis du vil at de siste årene de bor hjemme skal bli skikkelig kjipe, så hold på. Du skulle ha gjort dette for 10-15 år siden og ikke skjemme dem bort for så å straffe dem for det. Det er du som har tabba deg ut her. Anonymous poster hash: 2aa60...569

TS her:

Ja som jeg skrev i et tidligere innlegg så har jeg mast og ryddet i 20 år og er flau over det!

Men vis meg den moren som ikke gjør det... Men man tror jo faktisk at det skal bli bedre jo eldre de blir, men det har det ikke blitt. Heller motsatt! Og her gjelder det jo også mannen i huset og han har jeg jo tenkt å bo sammen med en del år til og da må han faktisk begynne å rydde etter seg.

Og jeg er helt sikker på at duforstår at ordet "krig" i denne sammenhengen er litt ironisk ment :ler:

Og hvis du mener at de får det kjipt hjemme de siste årene.... Vel, da får de ha det kjipt! Det er deres eget valg!

Jeg har kastet bort for mye tid av livet på å rydde etter andre... :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bedre sent en aldri - og disse "ungene" er jo snart voksne folk begge to og i full stand til å også ta ansvar for at det er hyggelig stemning hjemme. Man må være bra umoden for å se det som "straff" at late tenåringer ikke lenger får hotelloppvartning. Det er rett og slett på tide at de begynner å bidra og TS trenger IKKE ha dårlig samvittighet for å sette foten ned!

Takk for et støttende og oppmuntrende svar :).

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å sette ned foten! Burde gjort det for flere år siden. Men tro meg: Det er enklere å rydde enn å sette i gang den prosessen her... Og gjennomføre den... :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et støttende og oppmuntrende svar :).

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å sette ned foten! Burde gjort det for flere år siden. Men tro meg: Det er enklere å rydde enn å sette i gang den prosessen her... Og gjennomføre den... :ler:

Anonymous poster hash: 51855...66a

Hehe! Jeg kjenner til problemstillingen, siden jeg selv har samme utfordring.. Det er ikke lett, men jeg gidder ikke lenger plukke opp ting etter late barn og det har jeg sluttet med. Prisen er at det selvfølgelig er rotete, noe barna har begynt å klage over, jeg sier at da får de hjelpe til og rydde litt, men nei, DET er ikke deres jobb *slenge dører*...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høster bare fruktene av din egen oppdragelse. Det du har lært mann og barn opp til disse tyve årene, er at mamma rydder uansett, så da trenger ikke vi gjøre det...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Ja som jeg skrev i et tidligere innlegg så har jeg mast og ryddet i 20 år og er flau over det!

Men vis meg den moren som ikke gjør det...

Jeg er den moren som ikke har giddet mase og rydde etter andre. Dvs. jeg har lært barna til å ta ansvar ved å vise at når jeg ber dem rydde opp etter seg, forventer jeg at det også blir gjort. Mye lettere å oppdra barn enn voksne...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...