Gå til innhold

Hva betyr dette i vognkortet (tilhenger/vekt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som vet hva det betyr når det står 120 kg på total vogntogvekt? Står 2,5 tonn på tilhengervekt, så skjønner egentlig ikke stort, og har aldri sett dette før. :klo: På tilhengerkalkulator på nett kommer jeg glatt innenfor på de fleste hengere og (har klasse BE) Har forresten ettermontert hengerfeste.

Noen som kan hjelpe? :) jeg skal høre med biltilsynet og.

Anonymous poster hash: dded3...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vogntogvekt = vekta på henger + bil tilsammen. Så jeg tviler på at det står 120 kg der.

Anonymous poster hash: 1849d...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Presisering. Vogntogvekt er altså totalvektene på henger og bil tilsammen. Ikke egenvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vogntogvekt = vekta på henger + bil tilsammen. Så jeg tviler på at det står 120 kg der. Anonymous poster hash: 1849d...353

Takk for svar. :)

Men ja, jeg vet jo selvfølgelig hva vogntogvekt betyr, ikke det jeg lurer på ;) det jeg derimot ikke forstår, er hvorfor det står 120 kg i vognkortet! (For det gjør det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og dette er en stor SUV, så må jo være noe riv ruskende galt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller inn regnr på bil på tilhengerkalkulatoren så får du vel rett svar der? Høres jo litt merkelig ut med trykkfelt i vognkortet, da må det jo være feil i datasystemet til biltilsynet også. Sikkert greit å ringe og spørre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis bilen ikke er typegodkjent, men f eks bruktimportert og enkeltgodkjent, kan det godt være det har skjedd en skrivefeil. Kontakt en trafikkstasjon. (Det er ikke noe som har hett biltilsynet siden 1995.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du fyller inn regnr på bil på tilhengerkalkulatoren så får du vel rett svar der? Høres jo litt merkelig ut med trykkfelt i vognkortet, da må det jo være feil i datasystemet til biltilsynet også. Sikkert greit å ringe og spørre..

Takk for svar. :) Ja, når jeg taster inn regnr på bil og en stor henger på kalkulatoren får, jeg opp grønt med en gang, altså at jeg kan trekke den hengeren med den bilen på mitt førerkort. Får ikke opp noe info om total vogntogvekt.

Hvis bilen ikke er typegodkjent, men f eks bruktimportert og enkeltgodkjent, kan det godt være det har skjedd en skrivefeil. Kontakt en trafikkstasjon. (Det er ikke noe som har hett biltilsynet siden 1995.)Anonymous poster hash: 1849d...353

Åja, beklager, trafikkstasjon heter det, hehe. :) Hva vil de si at bilen ikke er typegodkjent? Og har det noe å si for meg som eier og fører av bilen? Når jeg kjøpte den, var den norskregistrert. må jo være en feil av noe slag. Er det noe som kan skape problemer for meg når det kommer til det å trekke henger tror dere?

Takker igjen for svarene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en bil er enkeltgodkjent (ikke noe skummelt med det) betyr det bare at en ansatt i vegvesenet har skrevet inn de tekniske dataene manuelt på en måte.

Dermed kan det ha skjedd en tastefeil. Dette er selvfølgelig noe de rydder opp i. Mulig de må finne gamle papirer på bilen, eller må henvise deg til den trafikkstasjonen som foretok registreringen, men de må hjelpe deg med det på et eller annet vis. Jeg vil jo si at det er en ganske åpenbar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en bil er enkeltgodkjent (ikke noe skummelt med det) betyr det bare at en ansatt i vegvesenet har skrevet inn de tekniske dataene manuelt på en måte.

Dermed kan det ha skjedd en tastefeil. Dette er selvfølgelig noe de rydder opp i. Mulig de må finne gamle papirer på bilen, eller må henvise deg til den trafikkstasjonen som foretok registreringen, men de må hjelpe deg med det på et eller annet vis. Jeg vil jo si at det er en ganske åpenbar feil her. Anonymous poster hash: 1849d...353

Takk for svar! :)

Ikke verre nei, hehe. Men da får jeg bare ringe de i morgen å høre hva de har å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Men husk at du nå må ha eget kurs for å trekke henger

Ikke når han allerede har BE.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men husk at du nå må ha eget kurs for å trekke henger

Jeg har førerkort klasse BE (og fikk det før regelendringene i fjor eller når det var) så har alt jeg trenger for å trekke henger. :) Er kun hvorfor det står 120 kg på total vogntogvekt i vognkortet på bilen min jeg lurer på (eller om noen andre har vært borti feil i vognkort før), ikke hva vogntogvekt betyr, eller noe annet rundt det å trekke henger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har førerkort klasse BE (og fikk det før regelendringene i fjor eller når det var) så har alt jeg trenger for å trekke henger. :) Er kun hvorfor det står 120 kg på total vogntogvekt i vognkortet på bilen min jeg lurer på (eller om noen andre har vært borti feil i vognkort før), ikke hva vogntogvekt betyr, eller noe annet rundt det å trekke henger. :)Anonymous poster hash: dded3...db7

Oki....sikkert en feil i vognkortet....sjekk med biltilsynet for å være sikker du...ha en flott dag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oki....sikkert en feil i vognkortet....sjekk med biltilsynet for å være sikker du...ha en flott dag

Jeg mente ikke noe vondt med posten min altså, tenkte bare å presisere hva jeg egentlig lurte på. Men det skal jeg gjøre. :) Takk det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke noe vondt med posten min altså, tenkte bare å presisere hva jeg egentlig lurte på. Men det skal jeg gjøre. :) Takk det samme. :)Anonymous poster hash: dded3...db7

tihihi...skjønte jo det da..har du sjekket forresten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

tihihi...skjønte jo det da..har du sjekket forresten?

Bra. :) nei, nå har det vært så mye annet her de par siste dagene, så ikke fått ringt i åpningstiden i går, men tenkte jeg skulle prøve i dag. :) oppdaterer så fort jeg hat fått et fornuftig svar. :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg fått snakket med trafikkstasjonen, og antageligvis er det bare en skrivefeil i kortet, da det ikke stemte overrens med de tekniske dataene de hadde. :) så jeg måtte bare svinge innom med vognkortet å få ordnet nytt med korrekte tall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte meg det. Så bra at de rydder opp. Husk å ta med vognkort del 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte meg det. Så bra at de rydder opp. Husk å ta med vognkort del 2.Anonymous poster hash: 1849d...353

Ja, kjempegreit. :) ja, prøve å huske Alt sammen, så en slipper bomtur. ;) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...