Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en veldig fortvilet situasjon. Mine foreldre ga meg forskudd på arv for å hjelpe meg inn på boligmarkedet.

I høst kjøpte jeg en bolig som min far hjalp meg med å pusse opp.

Leiligheten står i mitt navn, og de er kausjonister for lånet. Jeg har alltid betalt avdragene mine, og ikke mislikholdt lånet. Fellesutgiftene blir også betalt i god tid innenfor fristen.

Så til saken: Jeg passer en valp, ganske ofte og det er de (særlig min mor) sterkt imot. Hvorfor er egentlig irrelevant, men kan utdype det mer om noen føler de trenger den informasjonen for å kunne svare.

Jeg har ikke lov til å eie hund i borettslaget uten å søke først, men jeg har vært i dialog med styret og det er ikke noe problem at jeg passer ham. Det er heller ingen som har klaget på ham her. Da ville jeg vært voksen nok til å forholde meg til det på en ansvarlig og fornuftig måte.

Så for å oppsummere: Kan mine foreldre selge leiligheten som står i mitt navn når de er kausjonister?

Setter stor pris på alle svar!

Anonymous poster hash: 0b90c...f77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kvitt deg med valpen for faen

Anonymous poster hash: 38aee...d2a
  • Liker 7
Skrevet

De kan ikke selge leiligheten når den står i ditt navn. Det at de er kausjonister gjør dem bare ansvarlig for lånet ditt hvis du får problemer med å betale avdrag og renter.

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet

Bare på grunn av at de er uenig i at du passer en valp?

Jeg ville forhørt meg med banken om dette, men jeg tror ikke (uten at jeg kan absolutt alle regler rundt dette) de kan kreve noe slikt med mindre du misligholder lånet, eller at det kan hevdes at du forringer boligens verdi. De kan vel muligens også si opp kausjonistavtalen - noe som i praksis fører til salg av boligen.

Som sagt: snakk med banken din. Og søk også formelt om lov til å holde hund, da har du tatt bort alle argumenterer fra kausjonistene.

Skrevet

Bare på grunn av at de er uenig i at du passer en valp?

Jeg ville forhørt meg med banken om dette, men jeg tror ikke (uten at jeg kan absolutt alle regler rundt dette) de kan kreve noe slikt med mindre du misligholder lånet, eller at det kan hevdes at du forringer boligens verdi. De kan vel muligens også si opp kausjonistavtalen - noe som i praksis fører til salg av boligen.

Som sagt: snakk med banken din. Og søk også formelt om lov til å holde hund, da har du tatt bort alle argumenterer fra kausjonistene.

Men det å si opp kausjonistavtalen vil vel ikke automatisk føre til salg av boligen når TS ikke misligholder lånet?

Gjest Blondie65
Skrevet

Men det å si opp kausjonistavtalen vil vel ikke automatisk føre til salg av boligen når TS ikke misligholder lånet?

Hvis banken ikke aksepterer lån uten kausjonist så har jo trådstarter en bolig uten finansiering.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Takk for alle svar, unntatt til du som sa jeg skulle kvitte meg med valpen.

Da vi var i møte med banken sa de at kausjonistavtalen kunne opphøres dersom det var ønskelig.

Kan jeg dra i banken selv og si at jeg ønsker dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

syns din mor er rar

Anonymous poster hash: 175f2...f38
  • Liker 7
Gjest Linneah2013
Skrevet

Jeg er i en veldig fortvilet situasjon. Mine foreldre ga meg forskudd på arv for å hjelpe meg inn på boligmarkedet.

I høst kjøpte jeg en bolig som min far hjalp meg med å pusse opp.

Leiligheten står i mitt navn, og de er kausjonister for lånet. Jeg har alltid betalt avdragene mine, og ikke mislikholdt lånet. Fellesutgiftene blir også betalt i god tid innenfor fristen.

Så til saken: Jeg passer en valp, ganske ofte og det er de (særlig min mor) sterkt imot. Hvorfor er egentlig irrelevant, men kan utdype det mer om noen føler de trenger den informasjonen for å kunne svare.

Jeg har ikke lov til å eie hund i borettslaget uten å søke først, men jeg har vært i dialog med styret og det er ikke noe problem at jeg passer ham. Det er heller ingen som har klaget på ham her. Da ville jeg vært voksen nok til å forholde meg til det på en ansvarlig og fornuftig måte.

Så for å oppsummere: Kan mine foreldre selge leiligheten som står i mitt navn når de er kausjonister?

Setter stor pris på alle svar!

Foreldrene dine har ingen ting de skulle ha sagt ang boligen din. De er kausjonister fordi du trengte det for å få lån, de er kun en forsikring om at banken får pengene sine hvis du ikke betaler. De kan altså ikke selge leiligheten din.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine har ingen ting de skulle ha sagt ang boligen din. De er kausjonister fordi du trengte det for å få lån, de er kun en forsikring om at banken får pengene sine hvis du ikke betaler. De kan altså ikke selge leiligheten din.

Nettopp. Det er du som eier leiligheten, og kausjonistene dine har ingen rettigheter ift. salg av den. De kan heller ikke trekke seg som kausjonister.

Anonymous poster hash: 0631e...9f0

• Liker 3
Skrevet

Senk skuldrene, pust dypt og slapp helt av. Det er ingenting dine foreldre kan gjøre som fører til at du mister boligen. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med det faktum at de har gitt meg forskudd på arv? Ca halvparten av boligens kjøpsverdi kommer fra dette.

Skrevet

De har jo gitt deg pengene. Kan ikke ta tilbake gaver når det passer dem.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

syns din mor er rar

Anonymous poster hash: 175f2...f38

Det syns jeg også, og det er ikke valpen i seg selv hun er så irritert over. Problemet er at hun ikke har fått siste ordet i denne saken, og det takler hun ikke. Hun er veldig kontrollerende og blir superstresset når folk ikke er enig med henne.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Når det gjelder pengene du har fått som forskudd på arv så må de da sende deg en regning på at de ønsker pengene tilbake. Dersom du ikke betaler kan de purre, og så kan de gå til rettslig innkreving. Dersom du bestrider kravet må du forsvare dette i retten på lik linje med at foreldrene må forsvare sitt krav. I praksis er det forliksrådet først. Jeg tror ikke foreldrene dine har en veldig god sak hvis dette handler om å bestemme om en voksen /myndig datter skal ta seg av en valp eller ikke i sin egen leilgihet. Striden vil her stå om dere inngikk en gyldig avtale (JA) om forskudd på arv og om begge parter har holdt avtalen.

Hvis banken godtar å reforhandle lånet ditt slik at du beholder det uten kausjonist så er problemet løst.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar. Begynner å bli litt beroliget her. Er det ikke ganske sykt at hun truer med å kaste meg ut av hjemmet mitt fordi hun er uenig i et valg jeg har tatt?

• Liker 2
Skrevet

Det kan se ut som om de ikke kan si opp kausjonen:

"Kausjonister forplikter seg for ti år frem i tid. Tenk deg nøye om før du ber noen om å være kausjonist."

Se

http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=bolig&p=458

Hvis de ikke kan si opp kausjonen tror jeg du er ganske trygg.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan se ut som om de ikke kan si opp kausjonen:

"Kausjonister forplikter seg for ti år frem i tid. Tenk deg nøye om før du ber noen om å være kausjonist."

Se

http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=bolig&p=458

Hvis de ikke kan si opp kausjonen tror jeg du er ganske trygg.

:helen: Men problemet er i hovedsak at jeg er redd for at de kan trekke tilbake arven? Noe Blondie65 svarte ganske bra på.

Skrevet

Så lenge du ikke misligholder lånet har ikke din mor noe hun skulle ha sagt. Hva sier din far midt oppi dette? Jeg tror jeg ville bedt henne bli voksen, og ta kontakt når hun innser at hun ikke kan diktere deg og ditt liv.

Valpen er vel bare en av mange unnskyldninger fra hennes side?

Skrevet

:helen: Men problemet er i hovedsak at jeg er redd for at de kan trekke tilbake arven? Noe Blondie65 svarte ganske bra på.

Det tviler jeg på. Du har allerede mottatt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...