AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #1 Skrevet 23. mai 2014 Jeg bor i Bergen, husleien er på 7000 i måneden som var det billigste jeg har funnet uten å måtte bo i bokollektivt, der kravene er at de må være student. (bor ikke i bergen sentrum) Jeg går bare på videregående men måtte flytte fra familien min pga problemer. Jeg bor ikke langt nok fra foreldrene mine til skolen til å få bortebostipend på 3-4tusen, jeg får ikke grunnstipend, men det skjer ikke at jeg flytter til foreldrene mine - da kommer jeg til å bli innlagt på psykiatrisk og aldri fullføre vgs.. Jeg har tatt opp lån fra lånekassen og jobber 2 ganger i uken som er det beste tilbudet jeg har funnet, jeg er egentlig veldig psykisk syk og har bipolar lidelse så jeg klarer ikke å gjøre det så bra på skolen samtidig som å jobbe mere. Jeg går snart på en smell, og jeg har ikke fullført videregående en gang. Jeg får heller ikke pengestøtte fra foreldrene mine siden jeg er 18 år og jeg frivillig flyttet hjemmefra. Skal det ikke finnes noen støtteordning? Ikke bare si: snakk med nav.. Jeg vil ikke bli latterliggjort og snakket nedlatende til fordi jeg forventer å få hjelp, men ikke fyller kravene for det elns. Anonymous poster hash: 240bf...536
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #2 Skrevet 23. mai 2014 Snakk med helsesøster på skolen. De pleier å ha en viss oversikt. Jeg tror dessverre det er en vanlig problemstilling hos de som flytter fra foreldrene sine fordi det ikke er bra hjemme, men som er for unge og har litt lite livserfaring til å klare seg selv. Har du krav på noe støtte (noe jeg ikke tror du har) må du kanskje uansett ned på NAV. Eventuelt få hjelp til å snakke med lånekassen og se om det er noe å hente der. Du kan sannsynlivis spare noen tusenlapper på å bo i et vanlig bofellesskap. Du bør også be fastlegen din søke deg til et DPS der du bor. De har som regel også en sosionom som kan hjelpe deg litt med å finne ut av hvilke rettigheter du har. Anonymous poster hash: f6ac2...47d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2014 #3 Skrevet 23. mai 2014 Nei du har ikke krav på noe støtte så lenge du går på videregående. Foreldrene dine har økonomisk ansvar for deg enda. Anonymous poster hash: ba29b...815 2
Maximillian Cohen Skrevet 23. mai 2014 #4 Skrevet 23. mai 2014 I tillegg til at du ikke bor sammen med foreldrene dine, må du oppfylle minst ett av kravene under: Mer enn fire mil mellom foreldrehjem og skole Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er fire mil eller mer hver vei, vil du ha rett til bostipend. Reisetiden er tre timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole Hvis avstanden er mindre enn fire mil mellom foreldrehjemmet og skolen, men reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur hver dag, har du rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av reisetid. Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme. 1
Menchit Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Du kan få borteboer stipend dersom det av spesielle årsaker ikke er mulig å bo hjemme. Snakk med rådgiver på skolen, de kan hjelpe deg å søke. 2
Glitnir Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Mener du har krav på stipend dersom du har dokumentasjon på at du på grunn av forhold i foreldrehjemmet ikke kan bli boende der. Men at du må være student for å bo i kollektiv er jo ikke riktig - det er kun boliger tilknyttet studentsamskipnaden. Du må lete på det private markedet, og det bør være fullt mulig å finne seg noe mye billigere enn 7000/mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 Du får flytte enda lengre ut fra sentrum da, jeg fant meg leilighet til 4100. Tok riktignok en stund med buss til sentrum, men det er snakk om prioriteringer. Man kan jo ikke få både i pose og sekk. Anonymous poster hash: 9d312...e7b
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Foreldrene dine har forsørgelsesplikt for deg så lenge du går på VGS. Søk bidrag!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #9 Skrevet 24. mai 2014 Så lenge du har tilbud om å bo hjemme hos foreldrene dine, men velger å flytte ut, så kan du ikke forlange noe som helst. Vik du være voksen så må du oppføre deg som en. Anonymous poster hash: 84df6...de9 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 #10 Skrevet 24. mai 2014 Så lenge du har tilbud om å bo hjemme hos foreldrene dine, men velger å flytte ut, så kan du ikke forlange noe som helst. Vik du være voksen så må du oppføre deg som en. Anonymous poster hash: 84df6...de9 Så viss jeg skal oppføre meg som en voksen må jeg slutte på videregående for å få fulltidsjobb på matbutikk? Anonymous poster hash: 240bf...536
Gjest doktor Skrevet 25. mai 2014 #11 Skrevet 25. mai 2014 Det er ikke lett å finne seg noe "mye billigere" enn 7000 kr i måneden. "Get real" - som kidsa sier. Mener du har krav på stipend dersom du har dokumentasjon på at du på grunn av forhold i foreldrehjemmet ikke kan bli boende der. Men at du må være student for å bo i kollektiv er jo ikke riktig - det er kun boliger tilknyttet studentsamskipnaden. Du må lete på det private markedet, og det bør være fullt mulig å finne seg noe mye billigere enn 7000/mnd. Hm, medfører dette riktighet? De har forsørgelsesplikt, men jeg tror det innebærer at man har rett til å bo hjemme - ikke at de skal dekke bolig om man flytter ut. Foreldrene dine har forsørgelsesplikt for deg så lenge du går på VGS. Søk bidrag! Hvis du vil leke voksen må du lære deg å skrive riktig. Så lenge du har tilbud om å bo hjemme hos foreldrene dine, men velger å flytte ut, så kan du ikke forlange noe som helst. Vik du være voksen så må du oppføre deg som en. Anonymous poster hash: 84df6...de9
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mai 2014 #12 Skrevet 25. mai 2014 Er da flere eksempler på at foreldre har måttet betale bidrag til borteboende barn, enten de har flyttet frivillig eller de er blitt flyttet av barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #13 Skrevet 25. mai 2014 Det er ikke lett å finne seg noe "mye billigere" enn 7000 kr i måneden. "Get real" - som kidsa sier. Det er mye i Bergen som er langt billigere enn 7000 kroner, men da må man selvsagt bo i kollektiv. I noen kollektiver kreves det nok at du er student, men vet selv om mange venninner på videregående som bodde i kollektiv da de flyttet ut. Anonymous poster hash: 058c7...82d 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 #14 Skrevet 25. mai 2014 foreldre skal vel støtte til de er ferdig på vg? Anonymous poster hash: b8706...86f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 #15 Skrevet 26. mai 2014 Gå til NAV - jada, vet du ikke vil høre det - men de kan kreve foreldrene dine for bidrag. De skal dekke ditt livsopphold så lenge du tar videregående utdanning, har ingenting med at du er flytta ut frivillig. Sånn er systemet lagt opp, studielån og slikt er tenkt å hovedsaklig være for studenter. Anonymous poster hash: d301c...4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå