Gå til innhold

Hvor mye må man regne med å betale over takst når man kjøper bolig i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren har i mange år ønsket oss en spesiell leilighet, i ett spesielt borettslag, i en spesiell bydel i Oslo.

Nå er den ute for salg. Vi har fulgt litt med på boligmarkedet, men ikke så fryktelig godt, ettersom det er denne ene leiligheten som er aktuell for oss.

Er det noen som har noen idé om hvor mye man må regne med å gå over takst for en leilighet som er taksert til 3 millioner? Prisantydningen er lavere, ca. 2,98 millioner inkludert fellsgjeld.

Det bør kanskje også nevnes at det må gjøres en del oppussing i leiligheten, og at fellesutgiftene kommer til å øke i nærmeste fremtid.

Er veldig glad for alle erfaringer, har nervene i høyspenn nå! :)

Anonymous poster hash: e57f3...91c
Videoannonse
Annonse
Gjest Linneah2013
Skrevet

Jeg og samboeren har i mange år ønsket oss en spesiell leilighet, i ett spesielt borettslag, i en spesiell bydel i Oslo.

Nå er den ute for salg. Vi har fulgt litt med på boligmarkedet, men ikke så fryktelig godt, ettersom det er denne ene leiligheten som er aktuell for oss.

Er det noen som har noen idé om hvor mye man må regne med å gå over takst for en leilighet som er taksert til 3 millioner? Prisantydningen er lavere, ca. 2,98 millioner inkludert fellsgjeld.

Det bør kanskje også nevnes at det må gjøres en del oppussing i leiligheten, og at fellesutgiftene kommer til å øke i nærmeste fremtid.

Er veldig glad for alle erfaringer, har nervene i høyspenn nå! :)

Umulig å si, kommer helt an på hvor mange som er interessert

AnonymBruker
Skrevet

3 koner og 50 øre.

Anonymous poster hash: c752b...03a

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Leiligheten har to soverom, og ligger på Bjølsen.

De andre som var på visningen i går virket veldig kritiske til en del "småfeil" på leiligheten - dype riper i parketten, håpløst røropplegg på radiotorene i stua, etc. Jeg håper det skremmer vekk dem som vil ha en leilighet de bare kan flytte rett inn i, uten oppussing.

Det var rundt femten som hadde skrevet seg på liste, men det gjenstår enda én visning.

AnonymBruker
Skrevet

Folk virker kritiske til småfeil for å ikke gi inntrykk av å være villige til å bla opp for mye, eller i håp om å skremme bort andre kjøpere. Vanlig praksis. Boligkjøp er et spill. Jeg vil anbefale å være enten helt nøytral eller lett kritisk på enhver visning, ts, og særlig på denne, der dere ER villig til å bla opp mer enn den er verdt.

Anonymous poster hash: d5253...0df

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk virker kritiske til småfeil for å ikke gi inntrykk av å være villige til å bla opp for mye, eller i håp om å skremme bort andre kjøpere. Vanlig praksis. Boligkjøp er et spill. Jeg vil anbefale å være enten helt nøytral eller lett kritisk på enhver visning, ts, og særlig på denne, der dere ER villig til å bla opp mer enn den er verdt.

Anonymous poster hash: d5253...0df

Jeg er klar over det, vi har vært på noen visninger andre steder tidligere ;) Men her var folk mye mer kritiske enn det jeg har sett tidligere, det er derfor jeg legger vekt på det. Noen snudde praktisk talt i døra...

Skrevet

15 på listen tyder på god interesse..

De som ville ha noe å flytte rett inn i, oppsøker kanskje ikke et oppussingsobjekt? Mange er imidlertid villige til å bla opp litt før å kunne pusse opp slik de selv vil.

Jeg spår budrunde og god pris for selger :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som ville ha noe å flytte rett inn i, oppsøker kanskje ikke et oppussingsobjekt? Mange er imidlertid villige til å bla opp litt før å kunne pusse opp slik de selv vil.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Det fremgår ikke i annonsen at leiligheten er noe oppussingsobjekt, og jeg antar at det var derfor mange snudde i døren. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom beliggenheten er attraktiv, dette er et sted det er lite boliger til salgs, og boligen ikke er overpriset i utgangspunktet, slik det høres ut her...

Dette høres ut som budkrig, og det er ikke helt uvanlig å se slike objekter som mange har ventet lenge på, gå 500.000 over takst. (Og det på tross av oppussingsbehov o.l.)

Men, for all del, dere kan være heldige, og det ikke er så mange andre interesserte.

Anonymous poster hash: 7977c...07b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At det er oppussingsobjekt har generelt svært lite å si på prisen. Folk har nok stor tro på egne fingerferdigheter og undervurderer hvor tidkrevende og dyrt det faktisk er å pusse opp.

Anonymous poster hash: b6665...8a9
Skrevet

Jeg betalte nettopp 400 tusen over takst for en to-roms på Furuset.. Bjølsen er jo ganske mye mer populært ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor nevenyttig er du? Når folk snur i døra kan det være gode grunner til det.

Ligger boligen ute på fin.no?

Anonymous poster hash: 80c70...e76
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det må være denne: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=48475925

Beliggenhet og alle vindusflatene trekker opp, men jeg må si meg enig i det håpløse røropplegg på radiotorene i stua. Hva skjedde der liksom...?

Men det der er da ikke et oppussingsobjekt...

Anonymous poster hash: b6665...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dere så opptatt av akkurat denne leiligheten? Virker som en "15 på dusinet" type leilighet på meg (?)

Anonymous poster hash: 71dda...e34

AnonymBruker
Skrevet

I følge en meglerkompis er det de som klager mest på visning som er mest interessert også. Dere må rett og slett sette et tak for hva dere er villige til å gi, og så gå all in (ikke med en gang da så klart). Legg inn et bud med så kort frist som mulig i med hensyn til siste visning, kanskje rister dere av dere noen som ikke har finansieringen på plass. Det ER dyrt å pusse opp skikkelig, som regel vil man ikke få igjen i gevinst det man har brukt, så dersom dere kjøper for å selge igjen om ikke alt for lenge bør dere ta høyde for det.

Anonymous poster hash: 9b012...f92
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tusen takk til alle som har svart i denne tråden. Jeg oppdaget dessverre at leiligheten jeg har kikket på var fjernet fra Finn i går kveld, og jeg fikk bekreftet det jeg fryktet når jeg ringte meglerkontoret i dag. Solgt før visningsrundene var ferdig, aner ikke engang hva den gikk for.

Da vet jeg iallefall hva jeg skal ta høyde for neste gang :(

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tusen takk til alle som har svart i denne tråden. Jeg oppdaget dessverre at leiligheten jeg har kikket på var fjernet fra Finn i går kveld, og jeg fikk bekreftet det jeg fryktet når jeg ringte meglerkontoret i dag. Solgt før visningsrundene var ferdig, aner ikke engang hva den gikk for.

Da vet jeg iallefall hva jeg skal ta høyde for neste gang :(

Hvorfor spurte du ikke megler om hvor mye den ble solgt for?

Hvis den ble solgt før oppsatte visninger, har kjøper sikkert betalt mer enn 10% over prisantydning. Dette skjer relativt ofte på attraktive objekter, og de blir gjerne før første visning.

Anonymous poster hash: 8702e...07a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...