Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått melding fra boligbygg om at jeg må flytte pga mye klager på bråk og sånt. Men det er ikke min feil for jeg har ikke gjort noe galt i det hele tatt. Er noen gutter fra utenbys som var på besøk her også tagget de ned veggene i gangen. Kan de bare kaste meg ut sånn uten videre?

Anonymous poster hash: 73ef1...acd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt besøk, ditt ansvar...

• Liker 15
Skrevet

Ikke bare bråket de, men de TAGGET ned veggene også??

Selvfølgelig kan du bli kastet for hæverk! Håper du velger deg mindre idiototiske venner i fremtiden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vet det men jeg nekter å flytte så hva kan de gjøre?

Skrevet

Tvangsutkastelse.

"Reglene for når utleier kan heve en leiekontrakt er lovfestet i husleieloven § 9-9. For å kunne heve en kontrakt må det foreligge vesentlig mislighold. Grunnlaget for heving av kontrakt kan eksempelvis være ubetalt husleie over lengre tid eller at leietaker ikke oppfyller avtalen på andre måter, for eksempel leier ut boligen eller lokalet til andre uten utleiers samtykke eller ikke overholder ro- og ordensregler."

Kilde: politiet.no

Noter deg punktet om ro- og ordensregler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vet det men jeg nekter å flytte så hva kan de gjøre?

Om du velger å bli boende så kommer de til å gjøre følgende.

De sender melding til Namsmannen med begjæring om utkastelse. Om de finner at grunnlaget er riktig og ihht loven vil du få et brev med mulighet til å flytte frivillig. Hvis du ikke gjør dette kommer Namsmannen på døra, skifter lås og setter tingene dine på lager. Dette i verste konsekvens. Men før dette har du nok fått både oppsigelse og mulighet for å flytte frivillig.

Om du eier leiligheten vil den selges på tvangssalg. Leier du ender du opp med store kostnader for å dekke utkastelsen og oppbevaring av eiendeler.

Om du virkelig har brutt husreglementet så mange ganger at de vil ha deg ut, burde du ta et oppgjør med hvordan du oppfører deg. Skal nemlig mye til før dette skjer.

Anonymous poster hash: 94ae1...f0e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke utkastelsesbegjæring grunnet bare en runde med bråk og hærverk. Å få kastet ut beboer som er leietaker via Boligbygg er en svært langvarig og tung prosess. Så du bør ta en nærmere kikk på egen oppførsel.

Hilsen styremedlem i borettslag som nettopp er ferdig med en slik utkastelsessak. Det tok et par år fra boligbygg ble varslet av oss grunnet svært mange klager uten norn form for forbedring til utkastelsen endelig ble effektuert.

Anonymous poster hash: 84331...0a8

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Hvis det var et engangstilfelle er du nok trygg.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så hvordan er prosessen med utkastelse. Er den endelig eller kan jeg klage noe steds? Vil gjerne ha en rettslig prøvelse for dette her er orkestrert av nabokjærringa ved siden av. Hun har aldri likt meg og vi kranglet smått når barna våre havnet i slosskamp tidligere. Etter det har hun bare ventet på muligheten til å feste noe drit på meg og det fikk hun etter at disse ungene tagget ned oppgangen. Unger gjør dumme ting og dette er noe man må ta høyde for, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Ta høyde for, hva mener du da? Den som har ansvar for å fikse opp i taggingen er deg, ingen andre. Har du vist vilje til å rydde opp etter disse ungene i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 3a05d...6fc
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta høyde for, hva mener du da? Den som har ansvar for å fikse opp i taggingen er deg, ingen andre. Har du vist vilje til å rydde opp etter disse ungene i det hele tatt?

Nei, og det er ingen som har bedt meg om det heller.

Når jeg først ble klar over hendelsen og kom med bøtte og rødsprit i hånd, var taggene allerede borte for da var det visst noen som hadde tatt seg av det allerede. Men jeg merket jo at det var kluss på veggene, visste bare ikke at det kom fra våres hushold og tenkte ikke mer over det i grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Det var på veggene i ca. en uke før jeg ble gjort oppmerksom på det og da var det allerede borte. Urettferdig, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Du står ansvarlig for bråket og evt. odeleggelsene dine gjester står for. Det er helt naturlig - hvem andre skulle hatt ansvaret? Helt urimelig at noen andre skal dekke slike skader. Så det spiller slikt sett ingen rolle hvem det var - hvor gamle eller rare eller ustabile.

Om du så har hatt et dårlig forhold med nabodamen tidligere spiller det ingen rolle her - hvem som helst hadde reagert på noe slikt. Jeg hadde blitt fortvilet om jeg innså at mine naboer hadde slike mennesker i sin omgangskrets og inviterte dem hjem uten tilsyn. Hun har helt rett når hun reagerer. Det er også snakk om mer enn EN klage når slikt settes igang, så det er ikke bare et enkeltmenneske som mener dette.

Utkastelse er som nevnt en lengre prosess. Men har de bestemt seg for at de vil ha deg ut, så vil de ha deg ut. Det at du slår deg vrang og nekter bedrer ikke bildet av deg som leietaker.

Anonymous poster hash: 26373...ceb
  • Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet

Selfølgelig er man ikke ansvarlig for hva gjester gjør juridisk sett.

Når det er sagt så kan du jo alltids vise god vilje ved og få det fjernet. Men strength talt så burde du tvinge de gjøkene som gjorde det til og rydde opp selv.

Og ikke vær redd, som tidligere nevnt så skal det en god del til før man kan kaste noen ut basert på husleieloven.

AnonymBruker
Skrevet

Det du sier her vil ikke være nok til utkastelse. De kan kreve deg for utgiftene for å få vekk tagging etc. Jeg skriver på mobil og har ikke oversikt her, men anbefaler deg å melde deg inn i Leieboerforeningen. De kan hjelpe. Å kaste ut noen er en lang prosess og det er strengt.

Anbefaler deg også å oppføre deg skikkelig fra nå av.

Anonymous poster hash: 37f63...d71

Skrevet

Skrevet 21 mai 2014 - 18:05

Fått melding fra boligbygg om at jeg må flytte pga mye klager på bråk og sånt. Men det er ikke min feil for jeg har ikke gjort noe galt i det hele tatt. Er noen gutter fra utenbys som var på besøk her også tagget de ned veggene i gangen. Kan de bare kaste meg ut sånn uten videre?

Siden du skriver mye klager så regner jeg med at du har brutt ordenloven ved at det skal være stilt etter 23.00 flere ganger? Har du motatt flere skriftlige advarsler om at du har fått klager?

I vårt borettslag er det værtfall slik at om du får 3 klager, så kommer brevet om at du blir kastet ut.

Du må nok ha fått flere skriftlige beskjeder før du kan bli kastet ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selfølgelig er man ikke ansvarlig for hva gjester gjør juridisk sett.

Når det er sagt så kan du jo alltids vise god vilje ved og få det fjernet. Men strength talt så burde du tvinge de gjøkene som gjorde det til og rydde opp selv.

Og ikke vær redd, som tidligere nevnt så skal det en god del til før man kan kaste noen ut basert på husleieloven.

Jo, det er man.

http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=bolig&p=456

Dersom du som leier har ødelagt noe, må du betale reparasjonen. Et eksempel på dette er om du har gjester som har laget sigarettglomerker på tregulvet. Da kan utleier kreve at du betaler for sliping og lakkering av gulvet. Dersom gulvet var veldig slitt fra før av, kan dere bli enige om å dele på utgiftene.

• Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet

Jo, det er man.

http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=bolig&p=456

Hovedreglen i norsk erstatningsrett er at skadevolderen er erstatningsansvarlig for den skade som skyldes at han/hun ikke har opptrådt med tilstrekkelig aktsomhet.

Stiller meg meget tvilende til at man kan holdes ansvarlig for at 2 gjester har tagget ned gangen der man bor. (jeg antar da at gangen ikke er en del av selve boligen men fellesområde)

Eksempelvis hvis medlemmer av foreks. en fotballsupporterklubb forårsaker skader under en kamp kan ikke selve klubben holdes ansvarlig for hva enkelte medlemmer finner på og gjøre selv om klubben er aktivt involvert i gjeldene arrangement hvor skadene oppstår.

Men jeg skulle likt og ha litt mere detaljert informasjon om hva som faktisk har skjedd her, som hvilke områder tagging skjedde på, om det er sikkert hvem som har forårsaket nevnte tagging, om det er andre momenter enn taggingen osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...