AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #1 Skrevet 21. mai 2014 Hei! Jeg har lett meg ihjel etter kvitteringa, men jeg finner den ingen steder. Nå er det slik at jeg kjøpte meg ei lommebok i begynnelsen av mars. Den er "relativt" dyr - ala Michael by MK-pris (tilsvarende merke). Nå er glidelåsen helt ødelagt, og jeg får ikke lukket lommeboka. Jeg kjøpte lommeboken på salg, men det var ikke noe som skullet tilsvare at den var i dårligere stand enn det som ble solgt på fullpris. Kan jeg gå til butikken og be de om å fikse det? Eller har jeg ingen rettigheter siden den var kjøpt på salg, og jeg ikke har kvitteringen? Anonymous poster hash: d49c8...600
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #2 Skrevet 21. mai 2014 Ettersom du ikke har tatt vare på kvitteringen, så har du gitt fra deg rettighetene dine. Men du kan ta med deg bankutskrift og spørre pent. Anonymous poster hash: 996db...351
Pinkee Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 Reklamasjon gjelder også ved kjøpt på salg. ER bare bytting butikkene kan nekte, men det kan dem nekte på fullpris også. Så finner du bevis på at du har kjøpt den, så kan du reklamere på ødelagt glidelås. Men, vær forberedt på at dem vil prøve seg på at det er du som har "mishandlet" glidelåsen slik at den ble ødelagt da.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Hei! Jeg har lett meg ihjel etter kvitteringa, men jeg finner den ingen steder. Nå er det slik at jeg kjøpte meg ei lommebok i begynnelsen av mars. Den er "relativt" dyr - ala Michael by MK-pris (tilsvarende merke). Nå er glidelåsen helt ødelagt, og jeg får ikke lukket lommeboka. Jeg kjøpte lommeboken på salg, men det var ikke noe som skullet tilsvare at den var i dårligere stand enn det som ble solgt på fullpris. Kan jeg gå til butikken og be de om å fikse det? Eller har jeg ingen rettigheter siden den var kjøpt på salg, og jeg ikke har kvitteringen? Anonymous poster hash: d49c8...600 Butikken har gjenpart av kvitteringen, og kan gi deg kopi av kvitteringen. Du har rett til reklamasjon, selv om varen er kjøpt på salg, selvfølgelig. Anonymous poster hash: b7154...9ab
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Butikken har gjenpart av kvitteringen, og kan gi deg kopi av kvitteringen. Du har rett til reklamasjon, selv om varen er kjøpt på salg, selvfølgelig. Anonymous poster hash: b7154...9ab Hvorfor tror du det? Jeg fatter ikke folk som tror at butikker sparer på kvitteringer på hvert eneste salg. Hvor tror dere vi liksom oppbevarer de? Og om fem kunder kjøper samme vare på en dag, hvordan skal liksom de ansatte i butikken vite hvilken kvittering som følger med ditt kjøp? Eller om en av de i det hele tatt tilhører deg? Kanskje enkelte butikker har mulighet til å ta vare på kvitteringer, men det er aldeles ikke alle. På min arbeidsplass har vi ikke en eneste kvittering annet enn de kundene leverer inn på reklamasjoner. Til TS, ta bankutskrift, så ordner det seg nok. Hos oss får kunden alltid reklamere, men vi må ha bevis på at varen faktisk er kjøpt hos oss. Det kan stort sett en kontoutskrift bevise. At den er kjøpt på salg har ingenting å si. Anonymous poster hash: 7dd63...32e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Butikken har gjenpart av kvitteringen, og kan gi deg kopi av kvitteringen. Du har rett til reklamasjon, selv om varen er kjøpt på salg, selvfølgelig.Anonymous poster hash: b7154...9ab Det spørs vel... På min butikk kan jeg lete opp kvittering hvis det ikke er kø, og hvis du gir meg nøyaktig dato, pris og klokkeslett. Men på nabobutikken taster de inn alle priser manuelt og har ingen mulighet for å søke opp kvittering. Det er i utgangspunktet kundens oppgave å ta vare på kvittering. Anonymous poster hash: 996db...351
Druid Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Hvorfor tror du det? Jeg fatter ikke folk som tror at butikker sparer på kvitteringer på hvert eneste salg. Hvor tror dere vi liksom oppbevarer de? Og om fem kunder kjøper samme vare på en dag, hvordan skal liksom de ansatte i butikken vite hvilken kvittering som følger med ditt kjøp? Eller om en av de i det hele tatt tilhører deg? Kanskje enkelte butikker har mulighet til å ta vare på kvitteringer, men det er aldeles ikke alle. På min arbeidsplass har vi ikke en eneste kvittering annet enn de kundene leverer inn på reklamasjoner. Til TS, ta bankutskrift, så ordner det seg nok. Hos oss får kunden alltid reklamere, men vi må ha bevis på at varen faktisk er kjøpt hos oss. Det kan stort sett en kontoutskrift bevise. At den er kjøpt på salg har ingenting å si. Anonymous poster hash: 7dd63...32e Du er PLIKTIG til å ha alle kviteringer av salg. Det ville ikke hjelpe KUNDEN her, men du bør gå over egne rutiner å se at alt er på stell. Ellers vil ett bokettersyn bli VELDIG kostbart. Ellers er nok rådet ditt det beste. 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Du er PLIKTIG til å ha alle kviteringer av salg. Det ville ikke hjelpe KUNDEN her, men du bør gå over egne rutiner å se at alt er på stell. Ellers vil ett bokettersyn bli VELDIG kostbart. Seriøst? Hver enkeltkvittering, og ikke bare oversikt over salg per dag? Hvordan gjør de det på Søstrene Grene som taster inn på gammeldagse kassaapparat og aldri registrerer en eneste strekkode? Anonymous poster hash: 996db...351
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Hvorfor tror du det? Jeg fatter ikke folk som tror at butikker sparer på kvitteringer på hvert eneste salg. Hvor tror dere vi liksom oppbevarer de? Og om fem kunder kjøper samme vare på en dag, hvordan skal liksom de ansatte i butikken vite hvilken kvittering som følger med ditt kjøp? Eller om en av de i det hele tatt tilhører deg? Kanskje enkelte butikker har mulighet til å ta vare på kvitteringer, men det er aldeles ikke alle. På min arbeidsplass har vi ikke en eneste kvittering annet enn de kundene leverer inn på reklamasjoner. Til TS, ta bankutskrift, så ordner det seg nok. Hos oss får kunden alltid reklamere, men vi må ha bevis på at varen faktisk er kjøpt hos oss. Det kan stort sett en kontoutskrift bevise. At den er kjøpt på salg har ingenting å si. Anonymous poster hash: 7dd63...32e Av erfaring. Butikk nr 1: Ved reklamasjon på vare der jeg hadde mistet kvitteringen. Butikk nr 2: Jeg hadde glemt å få kvittering på en ordinær dagligvarebutikk. Da jeg kom tilbake og spurte fikk jeg info om at jeg kunne få kopi ved å kontakte forretningens regnskapsfører. (Selvfølgelig må man helst ha dato for kjøpet, slik at det ikke skal bli så stor jobb for regnskapsføreren å finne varekjøpet i regnskapet). Anonymous poster hash: b7154...9ab
Druid Skrevet 21. mai 2014 #10 Skrevet 21. mai 2014 Seriøst? Hver enkeltkvittering, og ikke bare oversikt over salg per dag? Hvordan gjør de det på Søstrene Grene som taster inn på gammeldagse kassaapparat og aldri registrerer en eneste strekkode?Anonymous poster hash: 996db...351 "Gammeldagse kassaparat" er typisk ikke problem, de skriver til kvitteringsrull. Nye er værre, fordi de LAGRER det elektronisk og det kreves at man skal ta vare på dette. Hvilket forutsetter at man VET det. Og jeg har opplevd folk som har skiftet kvitteringsrull i kassa og så kastet kvitteringsrullen :-) ....
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #11 Skrevet 21. mai 2014 "Gammeldagse kassaparat" er typisk ikke problem, de skriver til kvitteringsrull. Nye er værre, fordi de LAGRER det elektronisk og det kreves at man skal ta vare på dette. Hvilket forutsetter at man VET det. Og jeg har opplevd folk som har skiftet kvitteringsrull i kassa og så kastet kvitteringsrullen :-) .... Ok, takk for svar. Jeg har alltid trodd at de gammeldagse kassaapparatene er en del av årsaken til at S. Grene nekter bytting og retur, fordi de ikke registrerer salgene elektronisk. Men da tar de altså vare på papirrullene :o Anonymous poster hash: 996db...351
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #12 Skrevet 21. mai 2014 Vi har alle kvitteringene på kassarullen, men det vil ikke si at det er fullstendig uproblematisk å lete opp en kvitring fra en gitt kunde, på en gitt dato til et gitt klokkeslett. Vi har mange hundre kunder om dagen, så det er ikke slik at kviteringene ligger pent sortert, enkeltvis i et gigantisk kartotek på lageret. Anonymous poster hash: 85888...8a5
Druid Skrevet 21. mai 2014 #13 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Det er nødvendig for bokføringen. Men når det kun står "diverse" på varelinjen og ingenting om HVEM som har handlet, kan man ikke bruke kvitteringsrullen til noe fra kunden sin side. Kommer man med en minbankkvitering på en sum som passer og ett butikknavn, vil det være vanskeligere for butikken å si dette ikke er deres bord når produktet er i deres sortiment. Det at Grene ikke aksepterer bytte/retur er ren policy som de faktisk har rett til siden de er utsalgssted butikk. De er fortsatt utsatt for reklamasjon, men det er ikke mye i deres sortiment som er påvirket av det. Endret 21. mai 2014 av Druid
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #14 Skrevet 21. mai 2014 "Gammeldagse kassaparat" er typisk ikke problem, de skriver til kvitteringsrull. Nye er værre, fordi de LAGRER det elektronisk og det kreves at man skal ta vare på dette. Hvilket forutsetter at man VET det. Og jeg har opplevd folk som har skiftet kvitteringsrull i kassa og så kastet kvitteringsrullen :-) .... Oj! Hvordan løste de dette i regnskapet sitt? Mye "svinn" i butikken (handlede varer som ikke er registrert at er kjøpt), og i tillegg penger "til overs" i kassen? Hva tenker og gjør dere dere når firma bevisst ikke gir kvittering som en del av rutinen når du har betalt for en forholdsvis kostbar vare/ tjeneste? Anonymous poster hash: b7154...9ab
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #15 Skrevet 21. mai 2014 Hva tenker og gjør dere dere når firma bevisst ikke gir kvittering som en del av rutinen når du har betalt for en forholdsvis kostbar vare/ tjeneste?Anonymous poster hash: b7154...9ab Krever kvitering uansett hva slags rutiner de har, det spiller ingen roller. Kvitering har man rett på. Anonymous poster hash: 85888...8a5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #16 Skrevet 21. mai 2014 Vi har alle kvitteringene på kassarullen, men det vil ikke si at det er fullstendig uproblematisk å lete opp en kvitring fra en gitt kunde, på en gitt dato til et gitt klokkeslett. Vi har mange hundre kunder om dagen, så det er ikke slik at kviteringene ligger pent sortert, enkeltvis i et gigantisk kartotek på lageret. Anonymous poster hash: 85888...8a5 Hvordan ligger kvitteringene/ kvitteringsrullene lagret? Ligger de f.eks i store sekker, merket med f.eks "uke 1, 2014, Januar 2014" el.l., slik at det blir mye arbeid å finne frem bekreftelse på salg av vare? Er det ikke slik at regnskapsfører fortløpende fører alle beløp i regnskapet? Anonymous poster hash: b7154...9ab
Druid Skrevet 21. mai 2014 #17 Skrevet 21. mai 2014 Oj! Hvordan løste de dette i regnskapet sitt? Mye "svinn" i butikken (handlede varer som ikke er registrert at er kjøpt), og i tillegg penger "til overs" i kassen? Hva tenker og gjør dere dere når firma bevisst ikke gir kvittering som en del av rutinen når du har betalt for en forholdsvis kostbar vare/ tjeneste? Anonymous poster hash: b7154...9ab Rent regnskapsmessig var det ikke ett problem, de gjorde kasseoppgjør og førte Z-rapportene, problemet var at de kastet rullene som er å regne som regnskapsdokumentasjon. Så lenge du ikke får bokettersyn var det ikke ett problem. De fikk regnskapsfører, og han tok tak i det, så de var heldige, men det kreves lite for at noen skal starte butikk, og hvis man ikke skjønner hva man driver med, er det lett å drite seg ut.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #18 Skrevet 21. mai 2014 Rent regnskapsmessig var det ikke ett problem, de gjorde kasseoppgjør og førte Z-rapportene, problemet var at de kastet rullene som er å regne som regnskapsdokumentasjon. Så lenge du ikke får bokettersyn var det ikke ett problem. De fikk regnskapsfører, og han tok tak i det, så de var heldige, men det kreves lite for at noen skal starte butikk, og hvis man ikke skjønner hva man driver med, er det lett å drite seg ut. Ok. Det er bra Da forstår jeg det slik at det blir lagret elektronisk i tillegg til at det blir printet ut på kvitteringsruller. Anonymous poster hash: b7154...9ab
Sunbeam Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Det som er problemet dersom kvittering ikke ligger ved en reklamasjon, er om varen du reklamerer for er av et merke som selges i mange butikker. Der hvor jeg jobber selger vi ikke andre merker enn vårt eget, så om en kunde kommer med en reklamasjon til oss uten kvittering så tar vi den i mot siden det ikke er mulig å kjøpe produktet i andre butikker, ergo vi vet at det er vi som har solgt den. Vi kan derimot ikke gi penger tilbake, men vi kan gi tilgodelapp eller la kunden velge en ny vare - spesielt siden vi ikke vet om dette er en annen- eller tredjegangsreklamasjon (ved tredjegangsreklamasjon med vedlagt kvittering har kunden rett til penger tilbake). Edit: tilbake til tredje. Endret 21. mai 2014 av Sunbeam
Druid Skrevet 21. mai 2014 #20 Skrevet 21. mai 2014 Hvordan ligger kvitteringene/ kvitteringsrullene lagret? Ligger de f.eks i store sekker, merket med f.eks "uke 1, 2014, Januar 2014" el.l., slik at det blir mye arbeid å finne frem bekreftelse på salg av vare? Er det ikke slik at regnskapsfører fortløpende fører alle beløp i regnskapet? Anonymous poster hash: b7154...9ab Litt avhengig av hva du selger. Selger du varer som koster over 40 000, - er du pliktig å registrere navn på personen, og da er det naturlig å føre enkeltsalg. Brune og hvitevaresalg har behov for å takle reklamasjon på en god måte, derfor finner du som regel at de lagrer navnet ditt og kviteringen din hos dem og det gjør det også fornuftig å regnskapsføre enkeltsalg. Men for bedrifter som omsetter småvarer, vil det typisk regnskapsføres bulkomsetning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå