Gå til innhold

Greit at barnehageansatte går i bikini?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser ikke problemet, så lenge det er så varmt at barna også kan strippes ned til et minimum av klær.

Anonymous poster hash: d919b...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobbet tidligere i barnehager på østlandet, der det fort kunne komme opp i 30 pluss, og vindstille i tillegg. Der gikk jeg ofte i singlet og shorts, og badet sammen med ungene i vannsprederen, for å kjøle meg ned. Var ofte klissvåt når foreldrene hentet, men det var ingen som sa noe negativt om det. Jeg hadde jo bare lekt med ungene deres, og ungene syntes det var stor stas. Nå jobber jeg på vestlandet, og er nok våt ellers at når det først er sol har jeg ikke behov for å kjøle meg med vann. Dessuten er det alltid vind her, og temperaturen går sjeldent over 20 grader. Går fortsatt i shorts, kjole og annet sommertøy.

Eneste gangen jeg brukte bikini på jobb var da jeg hadde praksis i Gran Canaria. Barnehagen der går på stranda annenhver dag, og da bader man selvsagt sammen med ungene, i BIKINI!

Anonymous poster hash: d9b3b...9ae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du sier er: det er greit så lenge hun er gammel, feit og lite attraktiv. Om hun er ung, slank og attraktiv derimot.. Ikke greit!

....

Vel, ja egentlig. Synes den løsningen som en barnehageansatt selv praktiserte over her, var ok. Så lenge du er sammen med barna: Helt greit. Men man tar på seg når foreldrene kommer. Det syntes jeg høres ut som en lur løsning - da slipper man jo mye av problematikken.

Anonymous poster hash: 46a3d...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i bhg. Vi har noen formelle regler når det kommer til påkledning, men sjefen bryr seg ikke om vi sitter av og til i bhn med barna ute. Så lenge vi tar på oss litt mer tøy når det er hentetid;)

Det var en god og pragmatisk løsning, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pedagogisk leder, så sier jeg NEI. Barnehagepersonalet skal ikke gå i bikini. Og dette har noe med respekt å gjøre. I norge er det mange forskjellige kulturer, og klesplagg som ligner undertøy kan provosere foreldrene. Og vi er ikke på jobb for å få litt farge på magen - den kan dekkes altså. Singlet er greit, så lenge det ikke er dyp utringning :)
Dessuten skal vi damene bli tatt som profesjonelle, og det blir vi ikke i en bikini.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke det er greit! Ikke fordi det er så fryktelig skadelog eller provoserende om de skulle gjort det, men når man er på jobb så er det en viss kleskode uansett yrke. Dette gjelder alle yrker. I Norge blir det faktisk ikke så varmt at man MÅ gå i bikini eller bar overkropp. Vil tro det er slitsomt både for barn og voksne å gå i sola hele dagen og da kan man jo bare oppsøke en plass med skygge.

Anonymous poster hash: 0c4f3...963

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snuttepi

Jeg jobber i skolen, og har en kollega som alltid flekker av seg skjorta når vi er på tur. Hun går i bare BH, og det slår aldri feil. Ungene (barneskolen, 10-12 år) synes det er litt merkelig, og det har gått litt sport i gjetting på når skjorta faller. Hun er 50, og har et helt normalt utseende. Det har forsåvidt ikke noe med saken å gjøre hvilken kroppsfasong og alder man har, synes jeg. Jeg har en annen kollega som har mye svømmeundervisning, og hun kan gå fra svømmehallen til administrasjonen i bare badedrakt midt på vinteren...gjennom skolegården (!!!!) Uten håndkle eller noe på beina. Sært!

Det kunne aldri falt meg inn å kle av meg på jobb. Skal alle kunne det da, sykepleiere og folk i kassa på Rimi og sånt også? Ja, de har uniform, men barnehageansatte er da tross alt også på jobb? Jeg hadde ikke sagt noe, men jeg hadde hevet øyenbrynene dersom jeg hentet i barnehagen og de ansatte gikk i bikini eller bar overkropp...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

En klissvåt barnehageansatt i sommertøy etter lek i vannsprederen hadde jeg som mor bare synes var gøy. Det er jo et tegn på at man har lekt med barna, og de synes nok også at det er moro at de voksne er med på slik lek!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage, og jeg hadde helt klart ikke fått lov til det! Hadde derimot ikke gjort meg noe å gå i bikini :)

Anonymous poster hash: 8fd3a...931
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som pedagogisk leder, så sier jeg NEI. Barnehagepersonalet skal ikke gå i bikini. Og dette har noe med respekt å gjøre. I norge er det mange forskjellige kulturer, og klesplagg som ligner undertøy kan provosere foreldrene. Og vi er ikke på jobb for å få litt farge på magen - den kan dekkes altså. Singlet er greit, så lenge det ikke er dyp utringning :)

Dessuten skal vi damene bli tatt som profesjonelle, og det blir vi ikke i en bikini.

Da synes du heller ikke at menn kan gå i bar overkropp når det er varmt. Heller ikke på utflukter? Hva hvis en av de barnehageansatte ønsker å benytte hijab? Noen foreldre vil kunne reagere på det og det er vel også en brudd i forhold til flertallets kultur?

Dette minner meg litt om gamledager da man stilte krav til lærere og tilsvarenes moral. For at en lærer skulle få respekt så kunne ikke vedkommende være samboer e.l. og å ha et homofilt forhold var selvfølgelig helt uakseptabelt. En lærer kunne heller ikke besøke barer og tilsvarende. Kan ikke folk få respekt for hvordan de gjør jobben sin uten at man blander inn samlivsformer, hvordan de går kledd o.s.v. ?

Anonymous poster hash: c2c46...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, ja egentlig. Synes den løsningen som en barnehageansatt selv praktiserte over her, var ok. Så lenge du er sammen med barna: Helt greit. Men man tar på seg når foreldrene kommer. Det syntes jeg høres ut som en lur løsning - da slipper man jo mye av problematikken.

Mye av problematikken her er at du er sjalu på snertne berter på 19 år. Ha ha!

Anonymous poster hash: 50f4d...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det synes jeg ikke er greit. Jeg hadde heller ikke syntes det var greit om personen i kassa på dagligvarebutikken satt der i bar overkropp når jeg kom for å betale.

Anonymous poster hash: e5ef0...487
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er greit. Jeg hadde heller ikke syntes det var greit om personen i kassa på dagligvarebutikken satt der i bar overkropp når jeg kom for å betale.

Anonymous poster hash: e5ef0...487

Men du hadde ikke syns det var greit om personen i kassa spilte fotball hele dagen heller? Eller gikk seg en lengre tur og grillet pølser? Eller lå ute i gresset og leste høyt fra en bok? Det er jo ikke det personen i kassa er ansatt for. Men barnehagepersonalet er faktisk det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mye av problematikken her er at du er sjalu på snertne berter på 19 år. Ha ha!

Anonymous poster hash: 50f4d...15a

Nja, hehe. Det er vel mer det at jeg ville syntes det var underlig å havne i noe jeg oppfatter som en "seksuell setting" når jeg henter i barnehagen. Men det er godt mulig jeg tenker helt fjernt nå, vanskelig å sette meg inn i situasjonen. Jeg har aldri hatt barn i barnehage.

Når det er sagt synes jeg internettverdenen er litt merkelig, når det kommer til helt basale instinkter som sjalusi/misunnelse. Om jeg oppfattet det slik at en tiltrekkende dame - om hun var 19 eller 35, la aktivt an på mannen min, ville jeg overhodet ikke likt det. På KG betyr det at jeg må være en usikker sjel, fryktelig uattraktiv, eventuelt i et forhold med en skruppeløs mann som var utro ved enhver anledning. I den virkelige verden, er det et tegn på at jeg er helt normal.

Jeg synes fortsatt løsningen om å heller ta av seg med ungene, og glippe på seg en t-skjorte når foreldrene kommer, er en fin løsning. Da slipper man hele problematikken med fanatisk religiøse eller sjalu og utrolig uattraktive mødre. De barnehageansatte får en veltemperert arbeidsdag, og ungene lærer seg å ikke dø ved synet av hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage, og vi får ikke lov til å gå i bikini. Ikke at jeg vil det heller. Tidligere vare det en mannlig ansatt som gikk i bar overkropp, og som hentet barnet sitt i barnehagen i bar overkropp. Synes det blir litt feil å gå toppløs/med bikini når man er på jobb, nesten uansett hvilken jobb man har. Det har noe med å være profesjonelle å gjøre. Hadde mannlige ansatte gått toppløse og kvinnelige i bikini når jeg haddet hentet ungene mine i barnehagen hadde jeg nok rynket litt på nesen, det blir helt feil.

Anonymous poster hash: 260a5...7d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er veldig rart at dette har blitt så seksualisert de siste årene. Det var ikke det for tyve år siden og jeg har ikke sett noen tydelig grunner til hvorfor det skulle bli slik.

For meg er det avhengig av hva slags jobb man har. Når noen snakke rom kassa på Rimi o.s.v. så synes jeg det bare blir tull og useriøst. Jeg synes at det burde være greit for en del yrker hvor man er mye ute når det er varmt i været men ikke hvis man arbeider med mat e.l. F.eks. på Tusenfryd ville jeg synes det var greit om gartnerene og håndverkerene gikk med bar overkropp/bikini men ikke de som jobbet med mat eller ved attraksjonene. Jeg synes også bønder, veiarbeidere og andre som driver med hardt fysisk arbeide opplagt må få lov. Guider i Turistforeningen og badevakter bør også ha lov. Man MÅ kanskje ikke ha bar overkropp i Norge men jeg kan ikke fatte hvorfor man ikke skulle KUNNE det hvis man selv vil. Hvorfor lage slike regler hvis det er ubehagelig for folk. At noen klarer å oppfatte dette som seksuelt påtrengende synes jeg er merkelig å da synes jeg heller at de får venne seg til det å forstå at en garner i bikini er varm på grunn av arbeidet og ikke fordi vedkommende vil forføre noen.

Anonymous poster hash: 19428...bc1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg hentet datteren min i barnehagen en dag i forrige uke, gikk to av de ansatte i shorts og bikinitopp. Tenkte ikke over det før nå. Så ja, jeg synes det er å overreagere hvis man bryr seg om slike ting.

Anonymous poster hash: c33e1...aba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte er oftest pedagoger eller barne og ungdomsarbeidere som har tatt en utdannelse for å kunne jobbe som profesjonell pedagog i barnehagen. Å være profesjonell handler også om hvordan man blir oppfattet av andre, og da burde man ha selvinnsikt nok til å skjønne at man ikke blir tatt på alvor i en bikini.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehageansatte er oftest pedagoger eller barne og ungdomsarbeidere som har tatt en utdannelse for å kunne jobbe som profesjonell pedagog i barnehagen. Å være profesjonell handler også om hvordan man blir oppfattet av andre, og da burde man ha selvinnsikt nok til å skjønne at man ikke blir tatt på alvor i en bikini.

Eh, det er vel heller sjeldent at barnehageansatte faktisk har en utdannelse innenfor det? Da jeg jobbet i barnehage var det kun "sjefen" som hadde noe pedagogisk utdanning. Vi andre var studenter og husmødre.

Anonymous poster hash: b056c...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...