AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Har et spørsmål. Er det moralsk forkastelig at jeg synes det er moralsk forkastelig å gi penger til tiggere? Anonymous poster hash: 105f3...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Ikke nå lenger. Det er en gjeng med romfolk her jeg bor. Når de er ferdig med å tigge på kvelden går de et stykke å kjører vekk med en ganske OK varebil. De har leier et stykke unna. De bare bløffer. Anonymous poster hash: c6c9c...8f1 2
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. mai 2014 #3 Skrevet 21. mai 2014 Nei, det som heller er moralsk forkastelig er at enkelte av disse tiggerne spiller på samvittigheten og det mer eller mindre naturlige ønsket i mennesket til å hjelpe sine medmennesker. Her jeg bor kjenner jeg til de "lokale" tiggerne. De som har ramlet utenfor samfunnets rammer og støtteordninger. De gir jeg penger, mat, røyk, klær e.l. av og til. Og de viser takknemlighet, og ønsker meg en fin dag - selv de gangene jeg ikke gir noe. Jeg tror det er viktig å faktisk vise disse menneskene oppmerksomhet. Å anerkjenne deres eksistens. Å akte de. De jeg derimot har fått fullstendig i vranghalsen er fire herremenn med krykker og uflidd utseende. De karrer seg gatelangs, pukkrygget, haltende på ei gammel krykke, og med en fot som synes å være brukket ved ankelen. De har på seg skitne og uflidde klær, og i hånda holder de en gammel pappkopp hvor man kan putte penger i. Det er et tildels hjerteskjærende syn. MEN! Når de veksler på hvilken fot som er "brukket", og man møter dem tidlig en morgen på togstasjonen og ser at de kan gå helt normalt - krykka bæres på skulderen, de går helt oppreist, de skratter og snakker seg i mellom - da blir jeg eitrende forbanna. For dette er ikke annet en utspekulert hjerterå utnytting av nestekjærlighet.
Spaghetti Skrevet 21. mai 2014 #4 Skrevet 21. mai 2014 Synes ikke det, nei. De som gir penger til tiggere vet ikke hva de driver med.Jeg gir mye heller penger til de som f.eks spiller musikk eller lignende, de som viser from et talent og ikke bare sitter der og spiller på sympati. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #5 Skrevet 21. mai 2014 Nei! Det er ikke moralsk forkalstelig å ikke gi til tiggere. Å gi til tiggere, er bare med på å bygge opp om, vedlikeholde og utvide deres problemer. De nekter å la ungene gå på skole, vil ikke jobbe, men synes det er rett og rimelig at vi nordmenn skal gi dem alt opp i hendene. Vi som jobber og tjener penger og pga dette er bedre stilt. Den eneste måten å få dem ut av denne tilværelsen på, er om alle lar være å gi. De har jo ingen intensjoner og vilje til å ta tak i roten til problemene - nemlig dem selv og deres egen innstillinger og holdninger, som jeg heller vil kalle moralsk forkastelig. Anonymous poster hash: 478d0...077 2
Gjest Malanthor Skrevet 21. mai 2014 #6 Skrevet 21. mai 2014 Har et spørsmål. Er det moralsk forkastelig at jeg synes det er moralsk forkastelig å gi penger til tiggere? Anonymous poster hash: 105f3...d9c Man kan vel ikke trekke alle over en kam heller. Men er enig med deg i at det finnes noen som man slettes ikke er tjent med og gi noe til.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Det er moralsk forkastelig å støtte denne kulturen. Dere som gjør det er indirekte skyld i at ungene deres ikke får gå på skolen. Anonymous poster hash: b4a24...8b6 2
Tarsan97 Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Som nevnt litt allerede her, de spiller på samvittigheten. Det som og skal sies att å gi en person mynter i en kopp, løser ingen fattigdomsproblem. Roten til disse problemene finns i landene de kommer fra. De klarer ikke å organisere sine fattige med tiltak som hjelper. I stedet setter de fattige seg på bussen eller toget igjennom halve Europa for å tjene penger med koppen her. Spørsmålet er om ikke det å gi til tiggere burde bli forbudt, nødvendigvis ikke selve tiggingen. Grunnen til det er att du gir "lønn" til en som står med koppen uten att det betales skatt. Ikke att de hadde hatt råd til det, men det blir til sammen millioner som ikke gjøres rede for. Disse pengene havner ofte hos kriminelle organisasjoner som smugler folk, driver med stjeling, ran, narkotika osv. samme folkene. Disse risikerer du å støtte fordi du ikke vet hvor pengene går. Derfor er ikke tigging ønskelig. Det virker ikke og det er bare feil vei å løse ett problem.
Puny Skrevet 21. mai 2014 #9 Skrevet 21. mai 2014 Jeg syntes absolutt alle vi som er så heldige å bo i rike Norge burde gjøre det vi kan for å hjelpe de som ikke er like heldige som oss... Det sagt så tror jeg ikke det å gi penger til tiggere er den beste måten å hjelpe på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå