Gjest auroravictoria Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Kjøpte et par sko på asos.com for 600 kr. Fikk beskjed om at dette var tollfritt, men fikk et utleveringsbilag i dag hvor det sto 260 kr i MVA og utleggsprovisjon. Tar de virkelig så mye betalt for MVA? Tror dette var inkl i betalingen på ASOS. Kan jeg kontakte toll.no å få slettet dette eller er det riktig?
Chizue Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 det er nok riktig Da asos er ett britisk selskap, uansett om det hadde vært svensk så hadde du måtte betalt toll Da alt over 200kr må du betale toll for (til og med om der er 200,01kr) du kan sjekke medhttp://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Er en importkalkulator
Chizue Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 men det kan jo hende at de tror de kostet mer, så om du har kvitteringer og diverse fra der du handlet de ifra så kan det hende du slipper å betale 50-100kr x)
Gjest auroravictoria Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 det er nok riktig Da asos er ett britisk selskap, uansett om det hadde vært svensk så hadde du måtte betalt toll Da alt over 200kr må du betale toll for (til og med om der er 200,01kr) du kan sjekke medhttp://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Er en importkalkulator Nei. Sko er tollfritt. Regningen er på MVA og utleggsprovisjon. Er klar over tollreglene over 200 kr, men det gjelder ikke sko!
Gjest tuppesjura Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Det er jo som regel momsen man må betale, i tillegg til et gebyr for fortollingen. 2
Zzyzx Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 MVA er 25% og Postens tollbehandlingsgebyr er på 130,- om jeg ikke tar helt feil. Alt unntatt bøker er MVA-pliktig. Du har avgiftsfritak på både vare og fraktkostnad dersom varens verdi er under 200 kroner. Koster selve varen mer enn 200,- så beregnes det MVA av både varens verdi og fraktkostnaden. Begrepet "tollgrense" er nokså upresist siden det er lett å glemme MVA-plikten. Varens verdi beregnes ikke av hva du faktisk betalte, men hva verdien er når varen tollbehandles. Omregningskursene finner du her: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no 2
Gjest auroravictoria Skrevet 20. mai 2014 #7 Skrevet 20. mai 2014 MVA er 25% og Postens tollbehandlingsgebyr er på 130,- om jeg ikke tar helt feil. Alt unntatt bøker er MVA-pliktig. Du har avgiftsfritak på både vare og fraktkostnad dersom varens verdi er under 200 kroner. Koster selve varen mer enn 200,- så beregnes det MVA av både varens verdi og fraktkostnaden. Begrepet "tollgrense" er nokså upresist siden det er lett å glemme MVA-plikten. Varens verdi beregnes ikke av hva du faktisk betalte, men hva verdien er når varen tollbehandles. Omregningskursene finner du her: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no Ok. Takk. Da forstår jeg. Skulle vært opplyst om dette bedre. Reklamer som "tollfritt" hjelper ikke når det faktisk kommer en utgift på 260 kr for MVA.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 det er nok riktig Da asos er ett britisk selskap, uansett om det hadde vært svensk så hadde du måtte betalt toll Da alt over 200kr må du betale toll for (til og med om der er 200,01kr) du kan sjekke medhttp://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Er en importkalkulator Oioioi. Av og til kan det være greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg. Det er ikke toll uansett. De fleste varer er tollfrie. Men det er moms på det aller meste (unntaket er bøker og trykksaker). Det er heller ikke det over 200 kr du må betale moms for (eller toll i de tilfeller hvor det er sånt), men hele beløpet når varens verdi overstiger 200 kr. Altså inkludert porto og denslags. Og du trenger ikke poengtere at Asos er ett selskap. Ingen trodde det var to eller tre. Anonymous poster hash: c39b3...df5 2
Chizue Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Oioioi. Av og til kan det være greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg. Det er ikke toll uansett. De fleste varer er tollfrie. Men det er moms på det aller meste (unntaket er bøker og trykksaker). Det er heller ikke det over 200 kr du må betale moms for (eller toll i de tilfeller hvor det er sånt), men hele beløpet når varens verdi overstiger 200 kr. Altså inkludert porto og denslags. Og du trenger ikke poengtere at Asos er ett selskap. Ingen trodde det var to eller tre. Anonymous poster hash: c39b3...df5 Sorry, man da fikk jeg FEIL opplæring i posten for ett par år tilbake da ))
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Sorry, man da fikk jeg FEIL opplæring i posten for ett par år tilbake da )) Kan se sånn ut, ja. Alle regelverk jeg finner bekrefter ihvertfall det jeg sier, men om du har noe å utdype påstandene dine med ut over "jeg har jobba på posten, assa" så må du gjerne komme med dem...Anonymous poster hash: c39b3...df5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 Stor forskjell på toll og merverdiavgift. Kan være greit å lære seg de ulike begrepene... Anonymous poster hash: d377f...c15
Chizue Skrevet 20. mai 2014 #13 Skrevet 20. mai 2014 Kan se sånn ut, ja. Alle regelverk jeg finner bekrefter ihvertfall det jeg sier, men om du har noe å utdype påstandene dine med ut over "jeg har jobba på posten, assa" så må du gjerne komme med dem...Anonymous poster hash: c39b3...df5 Neida, jeg beklager, er godt mulig å være en av de som får feil opplæring... men da synes jo jeg synd på den post i butikken jeg jobba på, om de fortsetter å gi feil informasjon til nye ansatte.. Men du må jo betale uansett x)
Gjest auroravictoria Skrevet 20. mai 2014 #14 Skrevet 20. mai 2014 Neida, jeg beklager, er godt mulig å være en av de som får feil opplæring... men da synes jo jeg synd på den post i butikken jeg jobba på, om de fortsetter å gi feil informasjon til nye ansatte.. Men du må jo betale uansett x) Er ikke du som har missforstått da? Veldig lett å blande MVA med toll ettersom begge er utlegg man får og kommer på samme slippen. Jeg var klar over at dette ikke var toll, da det står MVA: og beløp. og Toll: null. Men veldig lett å missforstå. Det jeg var overasket over var at det var så dyrt. Trodde også at MVA'en allerede var betalt i summen, men nå vet jeg det til neste gang!
Zzyzx Skrevet 20. mai 2014 #15 Skrevet 20. mai 2014 Neida, jeg beklager, er godt mulig å være en av de som får feil opplæring... men da synes jo jeg synd på den post i butikken jeg jobba på, om de fortsetter å gi feil informasjon til nye ansatte.. Men du må jo betale uansett x) At du fikk feil opplæring stemmer generelt veldig godt overens med det inntrykket jeg har av Posten. Dessverre. :/ Det har jo ingenting med deg å gjøre, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå