followURdreams Skrevet 19. mai 2014 #1 Del Skrevet 19. mai 2014 Har hatt på meg skritt teller den siste uka for å prøve å kartlegge hvor mye jeg går hver dag. Har ligget på rundt 3500 skritt. (5000 på 17.mai) Sliter med overvekt og spiseforstyrrelse, og prøver å gjøre noe med livet mitt. Har angst for treningssenter, og generellt det å gå ute hvor jeg vet at folk ser meg. (Høres sikkert kjempedumt ut, men jeg er redd for at folk skal se meg, se hvordan jeg ser ut osv) Hvor mange skritt tror dere jeg bør øke med om dagen for å kunne se resultater? (Ønsker selvfølgelig å gå ned i vekt, er veldig misfornøyd med kroppen min-derav spiseforstyrrelse som en skadelig "redning" av at jeg spiser for å døyve vonde følelser) Ønsker gjerne andre tips fra noen med lignende erfaring, om hvordan man kan komme seg ut av slike situasjoner (overvekt, spiseforstyrrelse,depresjoner osv) Føler jeg har prøvd mye forskjellig, men er nok endel ting jeg ikke har prøvd som kanskje er verst forsøket.. (Eks: gruppeterapi?) På forhånd takk for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 20. mai 2014 #2 Del Skrevet 20. mai 2014 Verdens helseorganisasjon anbefaler å gå minst 10 000 skritt hver dag. Dette er det nødvendige aktivitetsnivået som er nok til blant annet å forebygge livsstilssykdommer. Får å gå ned i vekt så er det mulig du må gå enda mer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2014 #3 Del Skrevet 20. mai 2014 Du blir nødt til å gjøre noe med kostholdet også. Det sies at der kostholdsendring utgjør kg på vekten, gir trening gram. Men trening gir andre meget positive gevinster. Det å gå er den enkleste formen for trening som finnes, og er godt for hele systemet. Ingen tenker noe negativt om noen som går. Den tanken må du legge bort. Jeg ser fra mitt bussvindu en spredning som går til jobben flere ganger i uken, og selv om jeg har lagt merke til at vedkommende er overvektig så har jeg også lagt merke til at vedkommende er blitt sprekere og at kilo er forsvunnet. 30 minutters trening daglig er det som anbefales. Dette ville jeg testet ut i antall skritt - men disse må da være "treningsskritt" - altså i tilegg til aktivitet du gjør som en del av det å eksistere i hverdagen. Det er derfor målet om 10.000 skritt finnes: de 7.000 +/- skrittene du mangler er de som skal til for å ha en helsemessig gevinst. Spis måltider og unngå snop i hverdagen. Kutt sukkerholdig brus. Dersom du skulle sprekke så start på hytt fra neste måltid - ikke neste mandag. La lørdagen bli kosemat der du unner deg litt mer usunne varianter i kontrollerte former. La hverdagen være sunn og normal. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #4 Del Skrevet 20. mai 2014 Det ambefales å gå 10000 skritt hver dag, og det er vanlig hverdagsaktivitet. Skal du slanke deg må du gå enda flere. Anonymous poster hash: a2446...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søtpai Skrevet 20. mai 2014 #5 Del Skrevet 20. mai 2014 Kan du ikke gjøre små treningsøvelser hjemme og? i tillegg til de 10 000 skrittene. Vet ikke hvor mye du veier men du kan jo ta pushups, situps, knebøy, jumping jacks osv. Evt om det er for tungt så kan du jo gå fort opp trapper og ned igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #6 Del Skrevet 20. mai 2014 Du må ikke bekymre deg for treningsstudio selv om du er overvektig. Du får ikke løst problemet på den måten og du kommer deg aldri ut av den onde sirkel du er inni. På crossfiten der jeg trener er der folk i alle fasonger, og de som har imponert meg mest er nettopp de som var kraftig overvektig når de startet. Tipper det ikke var spesielt lett for dem å møte opp i tights de første gangene, men du verden for en fremgang de har hatt. Hun ene har tatt av nærmere 25 kg på 1,5 år, og har gått fra å være godt overvektig til å ha en veltrent og råsexy kropp. Jeg synes det er imponerende at folk tar tak i sine problemer og gjør noe med det. Synes ikke det er noe rart med at overvektige trener, det er heller en svært positiv ting. Kom over dine fordommer, fin en treningsform du trives med og som du ikke gir opp på og sett deg klare mål. Ta gjerne bilder av deg selv en gang i uken i samme stilling, og se fremgangen over tid. Det er ekstremt motiverende og burde ikke ta lange tiden før en ser fremgang dersom du har ett sunt kosthold i tillegg Anonymous poster hash: c35d2...2a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #7 Del Skrevet 20. mai 2014 Skal du ned i vekt er det vel anbefalt at du skal gå mellom 15 000 og 20 000 skritt i døgnet. Men i og med at du ikke går mer enn 3500 skritt per døgn så vil jo alle monner dra sånn sett. Og du kan jo starte med å øke det litt jamnt (gå 5000 hver dag i en uke, så 6000 neste uke, 7000 uka etter det etc). Så blir det ikke så ekstrem overgang i starten. Når du starter å komme i bedre form, så kan du jo evt starte å jogge litt også. I tillegg må du endre kostholdet ditt. Trening alene uten endringer i kosten hjelper ikke alltid. Jeg ville ha startet med å føre en matdagbok noen dager for å få oversikt over all mat og drikke du inntar i løpet av dagen. Gå ned på porsjonsstørrelser, spis saktere (noen steder påstås det at man får i seg over 50% mer kalorier dersom du sluker maten), drikk vann som tørstedrikk, fyll tallerkenen med halvparten grønnsaker mm. Men all aktivitet er uansett bra for helsen. Trene styrke er også veldig bra for vektnedgang, og du kan trene en del hjemme ved bruk av kroppsvekten bare, eller noe enkelt utstyr. Det finnes mange treningsvideoer på Youtube eksempel, så er det jo bare å finne noe du liker å gjøre og heller legge mer intensitet i det og avansere når formen blir bedre. For mange er det viktig å ha delmål som er oppnåelig. Ikke bare ha som mål å gå ned 30 kg eksempel. Både med tanke på vekt, og andre ting. Og belønninger kan være kjekt å unne seg også (noen nye klær, litt treningsutstyr du kan bruke hjemme og slikt, jeg ville ikke brukt mat som belønning). Vet også at flere har hatt god hjelp av eksempel VG's vektklubb. Etter hvert så kan det jo være at du tør å stille i helsestudio også. Anonymous poster hash: 92ffb...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 20. mai 2014 #8 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg henger meg på de andres råd, og kommer med et lite tilleggstips. Har du mulighet til å kjøpe deg et aktivitetsarmbånd? Garmins Vivofit er en slik "hjelper". Den lærer seg aktivitetsnivået ditt, og ut i fra det setter den nye mål som du kan oppnå, slik at du gradvis øker fra "inaktiv" til "litt aktiv", og så videre. Den viser også når det er på tide å bevege seg litt. (En rød strek på skjermen) Har du vært stillesittende i en time, kommer den røde streken opp, og forsvinner ikke før du har beveget deg noen få minutter. Dette kan være både en motivasjon og en påminner. Jeg har ikke Vivofit selv, men jeg har et annet aktivitetsarmbånd som jeg liker veldig godt, men jeg syntes Vivofit passet ditt behov best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Del Skrevet 10. juni 2021 M Anonymkode: 39eb2...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Del Skrevet 10. juni 2021 Enkleste og beste du kan gjøre for å gå ned i vekt er kaloriunderskudd. Finn ut hvor mye kalorier du forbrenner og bruker i snitt hver dag for å «vedlikeholde» vekten du har og begynn å spis mindre porsjoner og få i deg mindre kalorier enn du bruker. Å gå lenge og langt har liten effekt på vektnedgang om du ikke samtidig får i deg mindre. Jeg går ikke 10 000 skritt om dagen. Tar heller en intensiv økt på treningssenteret innimellom. Har selv gått ned nesten 20 kg på et år nå. Anonymkode: 4f323...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Del Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enkleste og beste du kan gjøre for å gå ned i vekt er kaloriunderskudd. Finn ut hvor mye kalorier du forbrenner og bruker i snitt hver dag for å «vedlikeholde» vekten du har og begynn å spis mindre porsjoner og få i deg mindre kalorier enn du bruker. Å gå lenge og langt har liten effekt på vektnedgang om du ikke samtidig får i deg mindre. Jeg går ikke 10 000 skritt om dagen. Tar heller en intensiv økt på treningssenteret innimellom. Har selv gått ned nesten 20 kg på et år nå. Anonymkode: 4f323...527 Denne tråden er 7år gammel... Anonymkode: e6c13...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå