Gå til innhold

Kan man søke dagpenger hvis man skal være hjemme med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer da på om jeg kan søke dagpenger for å være hjemme med babyen min fram til hun får bhg plass? Og kan man i tillegg få kontantstøtte? Hun har ikke krav på bhg og jeg syns også at hun er for liten til og starte i bhg som 9 mnd HVIS vi er så heldige og får plass.

Er det noen som vet noe om dette eller kan fortelle hva de har gjort når de har vært i samme situasjon? :)



Anonymous poster hash: 98586...9f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man mottar dagpenger så skal man være arbeidssøker, å man skal være klar til å begynne å jobbe omtrent på dagen.

Barnepass er noe man også skal ha ordnet med.



Anonymous poster hash: 71ef3...e56
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du får ikke kontantstøtte for å være hjemme med barn. Kontantstøtten er forbeholdt de som ufrivillig står uten jobb og som er aktive arbeidssøkere.

Jeg har selv vært lenger hjemme med mine barn for å utsette barnehagestart. Da har vi levd av kontantstøtten(og barnetrygden) og oppsparte penger, samt levd sparsommelig de månedene.

Vi har gode veldferdsordninger i Norge, bla 1års svangerskapspermisjon(og kontantstøtte/barnetrygd) og det bør vi være fornøyde med. Den som ønsker noe mer, bør også sørge for det selv.



Anonymous poster hash: 2bc9e...1d6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du får ikke kontantstøtte for å være hjemme med barn. Kontantstøtten er forbeholdt de som ufrivillig står uten jobb og som er aktive arbeidssøkere.

Jeg har selv vært lenger hjemme med mine barn for å utsette barnehagestart. Da har vi levd av kontantstøtten(og barnetrygden) og oppsparte penger, samt levd sparsommelig de månedene.

Vi har gode veldferdsordninger i Norge, bla 1års svangerskapspermisjon(og kontantstøtte/barnetrygd) og det bør vi være fornøyde med. Den som ønsker noe mer, bør også sørge for det selv.

Anonymous poster hash: 2bc9e...1d6

Regner med at det var en skrivefeil og at du mener dagpenger i førsta avsnitt? Uansett, dette er korrekt som er sagt... For å motta dagpenger må man være reell arbeidssøker og i det ligger at man aktivt søker jobber og er klar til å starte på jobb/kurs på kort varsel. Du MÅ ha barnepass tilgjengelig som kan stille på 2 dagers varsel.. Nav er veldig obs på de som nettopp er ferdig med permisjonen og søker dagpenger og prioriterer å få disse ut i aktivitet/kurs for å luke ut de som prøver å lure til seg penger de ikke har rett på... Ingen god ide med andre ord...

Anonymous poster hash: 1e78c...d67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det var en skrivefeil og at du mener dagpenger i førsta avsnitt? Uansett, dette er korrekt som er sagt... For å motta dagpenger må man være reell arbeidssøker og i det ligger at man aktivt søker jobber og er klar til å starte på jobb/kurs på kort varsel. Du MÅ ha barnepass tilgjengelig som kan stille på 2 dagers varsel.. Nav er veldig obs på de som nettopp er ferdig med permisjonen og søker dagpenger og prioriterer å få disse ut i aktivitet/kurs for å luke ut de som prøver å lure til seg penger de ikke har rett på... Ingen god ide med andre ord...

Anonymous poster hash: 1e78c...d67

Ja, såklart :)

Anonymous poster hash: 2bc9e...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 9-12 mnd får du ingenting. Kontantstøtte får du fra 1-2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei selvfølgelig ikke. Er da måte på hvor godt man skal kunne ha det..dagpenger for å være hjemmeværende. Oljepengene, når går det tomt mon tro?

Anonymous poster hash: 3991e...97e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man må være aktiv jobbsøker, og i stand til å ta jobb på dagen dersom man skal ha krav på dagpenger. Og siden du velger å være hjemme fordi du syns ungen er for liten til å være i bhg, så er du ikke aktiv jobbsøker, og du kan ikke ta hivlken som helst jobb på dagen, da du ikke har barnepass klart.



Anonymous poster hash: be796...3cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer da på om jeg kan søke dagpenger for å være hjemme med babyen min fram til hun får bhg plass? Og kan man i tillegg få kontantstøtte? Hun har ikke krav på bhg og jeg syns også at hun er for liten til og starte i bhg som 9 mnd HVIS vi er så heldige og får plass.

Er det noen som vet noe om dette eller kan fortelle hva de har gjort når de har vært i samme situasjon? :)

Anonymous poster hash: 98586...9f3

Har du opparbeidet deg rett til dagpenger da? Du må ha hatt inntektsgivende arbeide. Les på nav. Nei, du får uansett ikke dagpenger om du skal være hjemme. Du må skrive under på at du er villig til å ta hva som helst av arbeide, hvor som helst i landet. Og du kan bli satt på kurs. Ingen av delene kan du neklt. Dagpenger.....betyr. Inntekt under arbeidsledighet. Det er istedenfor lønnen du fikk fra arbeidsgiver

Anonymous poster hash: 186f8...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå jeg virkelig innser at folk tror at nav er plassen for alle. Der kan vi få, få ,få.

utrolig hvor lite folk vet. Dagpenger for jeg vil være hjemme.............................skremmende



Anonymous poster hash: 186f8...f9d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dagpenger har man ikke krav på i denne situasjonen.

Det er jo i og forseg riktig, men det burde finnes en eller annen form for støtte å få.

Jeg mistet jobben under forige svangerskap, så hadde ikke noen jobb å gå tilbake til. Altså var jeg arbeidsledig. men ungen var jo kun 9 mnd, når all perm var brukt opp, og ett høstbarn uten rett på bhg plass i tilegg.

Jeg synes det er merkelig at man fra 9-12 mnd må gå hjemme uten noen som helst støtte. Det er nærmest umulig å få bhg plass fra 9 mnd uansett. og dagmammaer vokser heller ikke på trær...

Vi hadde bare ikke råd til å misste en hel inntekt, da vi begge er lavtlønna. Dette visste vi, og det var noe som tæret ekstremt på meg, gjennom hele svangerskapet og permisjonen. I starten vurderte vi faktisk abort, fordi vi visste vi ikke ville klare oss økonomisk i disse mnd, uten noe penger.

Heldigvis har jeg en forståelsesfull lege, som så hvor mye dette plaget meg psykisk, og ga meg en sykemeldig rett før pemisjonen var slutt, og holdt meg sykemeldt helt til vi var råheldige å fikk en bhg plass.



Anonymous poster hash: 0850d...249
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dagpenger har man ikke krav på i denne situasjonen.

Det er jo i og forseg riktig, men det burde finnes en eller annen form for støtte å få.

Jeg mistet jobben under forige svangerskap, så hadde ikke noen jobb å gå tilbake til. Altså var jeg arbeidsledig. men ungen var jo kun 9 mnd, når all perm var brukt opp, og ett høstbarn uten rett på bhg plass i tilegg.

Jeg synes det er merkelig at man fra 9-12 mnd må gå hjemme uten noen som helst støtte. Det er nærmest umulig å få bhg plass fra 9 mnd uansett. og dagmammaer vokser heller ikke på trær...

Vi hadde bare ikke råd til å misste en hel inntekt, da vi begge er lavtlønna. Dette visste vi, og det var noe som tæret ekstremt på meg, gjennom hele svangerskapet og permisjonen. I starten vurderte vi faktisk abort, fordi vi visste vi ikke ville klare oss økonomisk i disse mnd, uten noe penger.

Heldigvis har jeg en forståelsesfull lege, som så hvor mye dette plaget meg psykisk, og ga meg en sykemeldig rett før pemisjonen var slutt, og holdt meg sykemeldt helt til vi var råheldige å fikk en bhg plass.

Anonymous poster hash: 0850d...249

Jeg er svært uenig. Vi har en god permisjonsordning. Alle vet eller burde vite hvor lenge man får penger, og må ta dette med i beregningen om de kan ha barn eller ikke. En plass må grensen gå, om det blir utvidet vil det fremdeles være noen det ikke passer for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint være hjemme med barn og få dagpenger, men du skal samtidig være aktiv arbeidssøker, klar til å troppe opp på NAV for jobbsøkerkurs, praksisplasser, avtaler. Å si at du ikke har barnevakt eller ta med ungen den dagen duger ikke. Så for all del, høst dagpenger og kontantstøtte og pass ungen din mens du søker etter jobb, om du tror du lett kan balansere de to tingene, men du må ha en backup i tilfelle du får en jobb fortere enn du aner, samt om NAV ønsker å ha deg ut i daglig praksis over seks uker eller noe sånt.

Dagpenger = lønn fra NAV og da "eier" NAV arbeidstiden din. Skylder du da på barnepass og ikke møter opp så mister du dagpengene og kan også risikere at de blir avkrevd for dagpenger du har fått utbetalt.

Kortversjon: man kan såklart passe ungene sine mens man er jobbsøker. Men man kan ikke regne dagpenger som husmorinntekt.



Anonymous poster hash: fdc7b...d19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...