Sugar&Spice Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Inspirert av "vi som vil ned i vekt"-tråden Vet ikke om jeg er den eneste, da. Men jeg vil gjerne spare mer penger. Her kan vi dele sparetips og historier osv... Rett og slett en motivasjonstråd! Fortell litt om sparemål, hva det skal brukes til osv... Kan begynne med meg da! Student, jobber. Studerer 60%, jobber tilnærmet 100%. Har ikke noe sosialt liv Inntekt på mellom 10.000 og 14.000, 4700 fra lånekassen. 500 fra mormor (<3) Faste utgifter er på ca 6500, det vil da si at jeg lever meget romslig. Ønsker å spare penger til leilighet, buffer og lappen+bil. Jeg var lei av å leve fra måned til måned. Innså at om jeg ikke gjorde noe NÅ, kom jeg aldri til å få kjøpt egen leilighet. Nå sparer jeg ca 3000-4000 i mnd, men ønsker å spare ENDA mer! Mine sparemåter: - Overfører til bsu med en gang lønningen har kommet inn på konto. - morsomspar; hver gang kortet brukes sparer jeg to kroner til sparekonto. - har skjult sparekontoen fra nettbanken, altså at jeg ikke får hentet pengene der, jeg MÅ ringe banken om jeg skal bruke de. Terskelen er høyere da.... - hver gang jeg betaler en regning overføres det ca 50 kr til sparekonto. - har sluttet å røyke og drikke alkohol. (heihei, kanskje mest effektive sparemåten noen sinne!) - ser ofte på Luksusfellen. - skatter altfor mye: får igjen penger på skatten. Bruker ca 20% av det, sparer 80%. Er jeg alene?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Slutt å bruke studielånet. Bruk stipendet og spar lånedelen. Evt ikke ta opp studielån i det hele tatt hvis du har mulighet til å la være. Det er bedre å jobbe ekstra enn å ta opp lån, for den dagen du skal kjøpe leilighet blir studielånet tatt med i beregningen på hvor høyt lånegrad du tåler. Sett opp et detaljert budsjett og fordel større regninger ut over hele året. Spar deretter opp minimum 3 måneder med utgifter i en bufferkonto. Skill mellom "vil ha" og "trenger" og bruk aldri mer enn 10% av sparepengene dine på "vil ha". Hør på podcastene til Suzy Ormond og les til øyet blir stort og vått på pengevett.com og reddit/r/personalfinance. Anonymous poster hash: a90f9...d0e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Husk at Lånekassen ikke gir deg inntekt. De gir deg lån. Pengene du får derfra legges ikke til formuen din - de trekkes fra. Det er alltid lurt å ta opp studielån eller andre rentefrie lån, men da må pengene spares. Da betaler du ingen renter, men tjener renter, og du kan betale tilbake ned lånet den dagen rentene begynner å løpe. Da har det vært et lønnsomt lån. Det er aldri lønnsomt å låne penger hvis pengene brukes opp. Prioriter å fylle opp BSU så tidlig du kan. Det er bedre rente der enn på andre sparekontoer, så det er ikke noe poeng i å fylle opp andre sparekontoer før du har fylt årets kvote på BSU. Ikke spre BSU-sparingen utover hele året hvis du har penger til overs på andre kontoer. Jeg satte selv inn 25.000 kr på BSU i januar, som er det aller lureste å gjøre. Pass på at du ikke skatter altfor mye. Litt for mye er bra, men det er dårlig rente på pengene du får tilbake. Det er mer lønnsomt å redusere forskjellen mellom skatten du forventer å betale og den du nå betaler, slik at du får utbetalt mer hver måned og kan sette de samme pengene inn på egen høyrentekonto. Da får du bedre rente på pengene dine enn hvis du lar staten låne dem til neste år. Anonymous poster hash: 068b4...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Beste sparetaktikken min er shoppestopp. -den har jeg lyst på! Men trenger jeg den? Nei. Supert, penger spart er penger tjent. Slipper å ha en stappfull leilighet full av ting som må ryddes også. Anonymous poster hash: 5db56...d5a
Sugar&Spice Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2014 Tusen takk for tipsene dere gir. Noterer de bak øret, men poenget med tråden var egentlig at vi som ønsker å spare penger skal ha en motivasjonstråd og heietråd, litt det samme som "vi som vil ned i vekt innen st. Hans"-tråden... Det er ikke noe galt i tipsene altså, misforstå meg ikke. Men jeg føler jeg ble litt nedhaglet av alt jeg gjør feil og ikke særlig motivert til å fortsette.... Kanskje jeg var utydelig for hva jeg ønsket med denne tråden..? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Inspirert av "vi som vil ned i vekt"-tråden Vet ikke om jeg er den eneste, da. Men jeg vil gjerne spare mer penger. Her kan vi dele sparetips og historier osv... Rett og slett en motivasjonstråd! Fortell litt om sparemål, hva det skal brukes til osv... Kan begynne med meg da! Student, jobber. Studerer 60%, jobber tilnærmet 100%. Har ikke noe sosialt liv Inntekt på mellom 10.000 og 14.000, 4700 fra lånekassen. 500 fra mormor (<3) Faste utgifter er på ca 6500, det vil da si at jeg lever meget romslig. Ønsker å spare penger til leilighet, buffer og lappen+bil. Jeg var lei av å leve fra måned til måned. Innså at om jeg ikke gjorde noe NÅ, kom jeg aldri til å få kjøpt egen leilighet. Nå sparer jeg ca 3000-4000 i mnd, men ønsker å spare ENDA mer! Mine sparemåter: - Overfører til bsu med en gang lønningen har kommet inn på konto. - morsomspar; hver gang kortet brukes sparer jeg to kroner til sparekonto. - har skjult sparekontoen fra nettbanken, altså at jeg ikke får hentet pengene der, jeg MÅ ringe banken om jeg skal bruke de. Terskelen er høyere da.... - hver gang jeg betaler en regning overføres det ca 50 kr til sparekonto. - har sluttet å røyke og drikke alkohol. (heihei, kanskje mest effektive sparemåten noen sinne!) - ser ofte på Luksusfellen. - skatter altfor mye: får igjen penger på skatten. Bruker ca 20% av det, sparer 80%. Er jeg alene? Inspirert av "vi som vil ned i vekt"-tråden Vet ikke om jeg er den eneste, da. Men jeg vil gjerne spare mer penger. Her kan vi dele sparetips og historier osv... Rett og slett en motivasjonstråd! Fortell litt om sparemål, hva det skal brukes til osv... Kan begynne med meg da! Student, jobber. Studerer 60%, jobber tilnærmet 100%. Har ikke noe sosialt liv Inntekt på mellom 10.000 og 14.000, 4700 fra lånekassen. 500 fra mormor (<3) Faste utgifter er på ca 6500, det vil da si at jeg lever meget romslig. Ønsker å spare penger til leilighet, buffer og lappen+bil. Jeg var lei av å leve fra måned til måned. Innså at om jeg ikke gjorde noe NÅ, kom jeg aldri til å få kjøpt egen leilighet. Nå sparer jeg ca 3000-4000 i mnd, men ønsker å spare ENDA mer! Mine sparemåter: - Overfører til bsu med en gang lønningen har kommet inn på konto. - morsomspar; hver gang kortet brukes sparer jeg to kroner til sparekonto. - har skjult sparekontoen fra nettbanken, altså at jeg ikke får hentet pengene der, jeg MÅ ringe banken om jeg skal bruke de. Terskelen er høyere da.... - hver gang jeg betaler en regning overføres det ca 50 kr til sparekonto. - har sluttet å røyke og drikke alkohol. (heihei, kanskje mest effektive sparemåten noen sinne!) - ser ofte på Luksusfellen. - skatter altfor mye: får igjen penger på skatten. Bruker ca 20% av det, sparer 80%. Er jeg alene? Jeg har Nordea, og de har microspar. Det går 20 kr inn på sparekonto hver gang jeg bruker kortet. Jeg bruker bare kort. Pga jeg ikke røyker lengre overfører jeg 500 kr til denne spaekontoen hver mnd. Ikke jeg ,men banken gjør det som fast trekk. Sist jeg sjekket sto det 68.000 på den kontoen. tar ikke ut en krone Så har jeg spart i fond i 10 år. Sparer 1000 kr hver mnd. I dag står det 228000 på den kontoen. Jeg har det i fond pga det er ikke lønnsomt å ha de på konto. Blir oppspist av inflasjonen, skatt på renter.osv Det er gøy å sparer. Man ser det vokser hele tiden Anonymous poster hash: de911...888
Sugar&Spice Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2014 Jeg sparer også i fond, men kanskje litt for lite? Jeg tror jeg skal heve fra 250 i mnd til 400. Fra og med høsten skal jeg studere fulltid, og kommer ikke til å ha samme økonomi som nå, så det blir annerledes da.... Kommer til å fylle opp årets BSU-kvote i juli, senest i august. Så nå trenger jeg råd som gjør at jeg kan spare masse nå de siste mnd. Får 10.000 tilbake på skatten som går rett på bsu, blant annet. Jeg skatter ca 35%, det er jo for mye, men det sørger for at jeg får tilbake en del. De pengene jeg taper i renter vinner jeg ved at jeg ikke bruker noen av de pengene jeg får tilbake, men sparer de. Hadde jeg ikke skattet så mye kan jeg banne på at jeg hadde brukt noen av de, nemlig. Selv om jeg skal studere fullt tror jeg at jeg kun skal søke om 50% støtte fra lånekassen, kanskje 60%. Nå må jeg bare bli vant til å leve for lite igjen, etter et år med ekstremt pengebruk. Nå vender jeg meg av med dyre vaner, og det tar litt lenger tid enn jeg trodde, selv om jeg jobber aktivt med det hver dag. Rom ble ikke bygget på en dag, merker jeg...
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Tusen takk for tipsene dere gir. Noterer de bak øret, men poenget med tråden var egentlig at vi som ønsker å spare penger skal ha en motivasjonstråd og heietråd, litt det samme som "vi som vil ned i vekt innen st. Hans"-tråden... Det er ikke noe galt i tipsene altså, misforstå meg ikke. Men jeg føler jeg ble litt nedhaglet av alt jeg gjør feil og ikke særlig motivert til å fortsette.... Kanskje jeg var utydelig for hva jeg ønsket med denne tråden..? Beklager hvis svaret mitt virket lite motiverende. Jeg har ikke lest slanketråden, så jeg kjenner ikke til den. Hvis jeg hadde lest der at noen hadde begynt å drikke lightbrus og spise en salat ved siden av den daglige hamburgeren på McDonald's, ville jeg nok sagt fra til dem også at det ikke er dumt, men heller ikke det smarteste man kan gjøre. Blir litt feil for meg å gi gi råd som bare er et klapp på skuldra uten å tipse om hva som kan gjøres enda bedre. Det høres lurt ut at du skatter altfor mye hvis det er det som skal til for å hindre deg i å bruke opp pengene. Du bør også satse på å ta opp mest mulig i studielån, så lenge du fortsetter med å bruke minst mulig av pengene du låner. Prioriter BSU foran fond. Fond er bra for langtidssparing. BSU innebærer null risiko og gir garantert rente. For å spare penger raskere de neste månedene kan du følge de gode gamle tipsene som å kutte ut småkjøp, handle dagligvarer mest mulig på tilbud, kutte ut medlemskaper du ikke bruker og kanskje tjene litt ekstra penger. Har du mulighet til å jobbe mer? Ta noen småjobber her og der? Anonymous poster hash: 068b4...3c2 1
Gjest Wei Wei Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 (endret) - morsomspar; hver gang kortet brukes sparer jeg to kroner til sparekonto. - hver gang jeg betaler en regning overføres det ca 50 kr til sparekonto. Den første forstår jeg ikke helt. Med dette systemmet kan man jo teoretisk sett forsvare unødvendige småkjøp og si at man kjøper en kola for å spare 2 kr. Så dette passer bare for de som har god kontroll, men da trenger de vel ikke tvunget sparing av denne typen. Det andre punktet er derimot mye bedre. Regninger representerer ofte nødvendige utgifter. De er ganske faste og forutsigbare. Når det gjelder meg, så sparer jeg 100 000 kr i bufferkonto. Resten går til ekstra nedbetaling av boliglånet. Da sparer jeg på renter. Når det gjelder BSU, så har jeg ingen fast innbetaling, men heller fyller inn kontoen i 3-4 omganger i begynelsen av året. Det er vel best og skylde pengene til seg selv. Så jeg betaler til meg selv fortest mulig for å så begynne på andre typer sparing. Ellers vet jeg at en månedslønn er nok å leve for frem til neste lønning. Uansett om det er større bilkostnader eller små ferier. Så den dagen en ny lønn kommer overfører jeg restbeløpet fra forrige måned på sparekonto. En gang per år går jeg også gjennom alle mine avtaler (forsikring, strøm, banklån) og ser om dere finnes bedre betingelser på markedet. Det er enkelt å bytte, så jeg gjør det for å spare månedlige utgifter. Endret 19. mai 2014 av Wei Wei
Sugar&Spice Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2014 Beklager hvis svaret mitt virket lite motiverende. Jeg har ikke lest slanketråden, så jeg kjenner ikke til den. Hvis jeg hadde lest der at noen hadde begynt å drikke lightbrus og spise en salat ved siden av den daglige hamburgeren på McDonald's, ville jeg nok sagt fra til dem også at det ikke er dumt, men heller ikke det smarteste man kan gjøre. Blir litt feil for meg å gi gi råd som bare er et klapp på skuldra uten å tipse om hva som kan gjøres enda bedre. Det høres lurt ut at du skatter altfor mye hvis det er det som skal til for å hindre deg i å bruke opp pengene. Du bør også satse på å ta opp mest mulig i studielån, så lenge du fortsetter med å bruke minst mulig av pengene du låner. Prioriter BSU foran fond. Fond er bra for langtidssparing. BSU innebærer null risiko og gir garantert rente. For å spare penger raskere de neste månedene kan du følge de gode gamle tipsene som å kutte ut småkjøp, handle dagligvarer mest mulig på tilbud, kutte ut medlemskaper du ikke bruker og kanskje tjene litt ekstra penger. Har du mulighet til å jobbe mer? Ta noen småjobber her og der? Anonymous poster hash: 068b4...3c2 Jobber 100% og studerer 60%, har ikke mulighet til å jobbe mer. Har kuttet ut mesteparten av småkjøp og prøver å kutte mer. Jeg har ikke medlemskap på ting jeg ikke trenger. Spotify og TV2sumo (billigste varianten) er det eneste jeg har, og det bruker jeg OFTE, på daglig basis. Det er det jeg tar meg råd til, samt et abbo på et blad som koster 250 kr året. Det blir penger i lengden, men noe jeg velger å prioritere. Har bla prioritert vekk alkohol, røyk, ferier osv. Har hittil denne mnd spart 3000, mtp på at det lønnen kom inn for fem dager siden syns jeg det er bra. Har jo tenkt å fortsette å spare og ikke bruke. Skjønner tegningen om mcdonalds! Og er selvfølgelig enig i den, det blir jo litt dumt. Men som jeg skrev, så ønsker jeg noe ala slanketråden, så det kan være en ide og lese den før man kommenterer her. Ikke at dine innspill ikke er velkomne, for det er de! Jeg har allerede lært masse av de. Okei, så jeg burde faktisk ta opp 100% støtte, så lenge jeg sparer mest av de? Har planer om å jobbe ca 40-50% ved siden av 100% studier for en periode, får se hvordan det går tidsmessig. Skal huske tipset ditt om å fylle opp mest mulig av BSU tidligst mulig av året! Det har jeg ikke en gang tenkt på selv. Smart. Takk!
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Om du får 14000 pluss det andre, burde du klare å spare 10.000 i måneden. Jeg klarer fint å leve på 2700 i måneden, til tross for at jeg røyker. 1
ninuska_ Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 (endret) Noter ned alle utgifter du har, ned til den minste kr. Da blir du obs på alt du bruker penger på, og kan spare mye mer! Man bruker penger på mye tull i løpet av en måned, ting man ikke tenker over. Det beste for sparing er i mine øyne en bevisstgjøring! Har spart utrolig mye på denne måten allerede i år - noe som gikk med til omkostninger for bolig. Jeg vil anbefale toshl Endret 20. mai 2014 av ninuska_ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #13 Skrevet 20. mai 2014 Om du jobber 100% og kun får utbetalt 10 000 - 14000 ville jeg anbefalt deg å finne deg en ny jobb. Anonymous poster hash: 301b6...901 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #14 Skrevet 20. mai 2014 Om du jobber 100% og kun får utbetalt 10 000 - 14000 ville jeg anbefalt deg å finne deg en ny jobb. Anonymous poster hash: 301b6...901 Jobber tilnærmet fullt(mellom 60% og 100%). Skatter 35%, har ikke verdens beste lønn - men verdens beste jobb hvor jeg kan jobbe med studier på jobb i arbeidstiden, pluss at jeg jobber med mine beste venner. Vil ikke bytte ut jobben min for noe. Anonymous poster hash: f5e2f...015
KaDust Skrevet 20. mai 2014 #15 Skrevet 20. mai 2014 Jeg vil henge med her! - Planlegg innkjøp av mat for hver uke og kjøp alt på en gang (da blir det ikke så mange småturer til butikken som gjør at du kjøper litt ekstra) - Lag matbudsjett og sett en fast sum inn på en konto beregnet for mat (da er det lett å følge budsjettet) - Spar på strømmen (husk å skru av lys når du ikke trenger de, kortere dusjer, vent med å sett på oppvaskmaskinen til den er virkelig stappa, vent med å vaske klær til du fyller maskinen med det ene eller det andre osv) - Ta ekstra småjobber og sett det du tjener på sparekonto - Selg ting og sett pengene på sparekonto - Ikke kjøp ting med mindre du absolutt trenger det Har selv klart å spare opp både til lappen og bil, også har jeg en fin sum på BSU'en nå.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #16 Skrevet 20. mai 2014 Inspirert av "vi som vil ned i vekt"-tråden Vet ikke om jeg er den eneste, da. Men jeg vil gjerne spare mer penger. Her kan vi dele sparetips og historier osv... Rett og slett en motivasjonstråd! Fortell litt om sparemål, hva det skal brukes til osv... Kan begynne med meg da! Student, jobber. Studerer 60%, jobber tilnærmet 100%. Har ikke noe sosialt liv Inntekt på mellom 10.000 og 14.000, 4700 fra lånekassen. 500 fra mormor (<3) Faste utgifter er på ca 6500, det vil da si at jeg lever meget romslig. Ønsker å spare penger til leilighet, buffer og lappen+bil. Jeg var lei av å leve fra måned til måned. Innså at om jeg ikke gjorde noe NÅ, kom jeg aldri til å få kjøpt egen leilighet. Nå sparer jeg ca 3000-4000 i mnd, men ønsker å spare ENDA mer! Mine sparemåter: - Overfører til bsu med en gang lønningen har kommet inn på konto. - morsomspar; hver gang kortet brukes sparer jeg to kroner til sparekonto. - har skjult sparekontoen fra nettbanken, altså at jeg ikke får hentet pengene der, jeg MÅ ringe banken om jeg skal bruke de. Terskelen er høyere da.... - hver gang jeg betaler en regning overføres det ca 50 kr til sparekonto. - har sluttet å røyke og drikke alkohol. (heihei, kanskje mest effektive sparemåten noen sinne!) - ser ofte på Luksusfellen. - skatter altfor mye: får igjen penger på skatten. Bruker ca 20% av det, sparer 80%. Er jeg alene? Det er kke lurt å betale for mye i skatt ettersom du går glipp av renteinntektene ved å ha pengene i banken. Anonymous poster hash: ce28f...cc9 1
Sugar&Spice Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #17 Skrevet 20. mai 2014 Det er kke lurt å betale for mye i skatt ettersom du går glipp av renteinntektene ved å ha pengene i banken.Anonymous poster hash: ce28f...cc9 Så har det seg slikt at for meg så lønner det seg - fordi jeg tidligere bare hadde brukt de pengene opp om jeg fikk de inn på konto. 1
Crobern Skrevet 20. mai 2014 #18 Skrevet 20. mai 2014 -shoppestopp. Den skal jeg begynne med i dag! -ikke kjøp kaffe og mat ute. Ta med hjemmefra. -Lag middag hjemme, ikke spis ute. - Jeg trekkes 5 kr til sparekonto hver gang jeg drar kortet. -Jeg tar toget da jeg må til byen. Billigere enn å bruke bensin, og parkere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå