Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er snakk om mye økonomi her på Kg. Noen elsker å nevne sin høye utdannelse, og sin gode lønn. Hvor flott de bor, og hvor mange hundrede kvadrat huset er.

Tar det som skryt fra de fleste. De fleste som skriver slikt skryt bruker heller ikke brukernavnet sitt i slike tråder.

Gikk tur i dag i nabolaget, og tenkte da jeg så husene at man skal ikke tro hvem som bodde i de enkelte hus.

Jeg og min mann har inntekt et godt stykke over normalinntekten her jeg bor.

Om det vises? Nei. Penger er aldri et tema heller, og tror neppe noen bryr seg

Jeg kjøper klær to ganger i året. Da på salg. Jeg kjøper ikke mengder, det blir det jeg trenger for sesongen. Mine vintersko har jeg hatt i ti år. God kvalitet.

Hater å kjøpe sko, så jeg går i sko til jeg ikke kan bruke de lengre. Flink å pusse da, så de holder seg fine.

Huset er 135 kvadrat, fordelt på to etasjer. Pluss en liten loftstue over der, som vi bruker til gjesterom.

Bilen er 15 år gammel. Min mann fikser, vasker og polerer. Holder seg like fin.

Vi bruker ikke penger på ting for å vise oss frem. Ikke dyre tepper, møbler eller bil

Hjemmet oss ser ganske klassisk ut. Ikke kjøpt de billigste møblene,men møbler som er klassiske og holder seg.

Siste investering var oppussing av ba og kjøkken, noe som var nødvendig.

Når vi ferierer så koser vi oss. Ikke typisk charterreiser, men andre plasser. Sier bare vi skal til syden, uansett.

Så ser jeg på et av nabohusene. Det er vel nærmere 300 kvadrat. Hun jobber på en matbutikk, og han er frisør. Alle møbler er nye og alle rom er fulle av det.

Begge har nye biler. Jeg sier at det er ikke gull alt som glimrer.....

Istedenfor bruk og kastmentaliteten mange har som eks...bytte møbler etter hvert som moten endrer seg, stadige opppussinger, så har jeg spart opp en del kapital.

Både i aksjer og fond. Nå kan en jo lure hva skal man med penger om ma ikke bruker de når man er forholdsvis ung?

Tja, reise når en blir pensjonist, hjelpe barnebarn, ha late dager på en øy, leie seg hjelp i huset...

Anonymous poster hash: 37ba2...164
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres kjipt ut å gjøre det sånn som deg. Foreløpig har jeg verken hus eller bil, og er heller ikke helt ferdig med utdanningen, men jeg regner med at jeg kommer til å tjene langt over gjennomsnittet etter hvert. Da skal jeg jaggu kjøpe meg både et stort og fint hus og ny bil både til meg og mannen. Har vokst opp i et stort hus og kan ikke se for meg at jeg presser hele familien inn på 135 kvadratmeter, når den tid kommer...

Dyrt sportsutstyr og dyr teknologi, og kanskje dyre møbler, er ikke noe jeg kjøper for å vise meg frem, men fordi det er da jeg får det slik jeg liker det - ingen grunn til å sykle på en dårlig sykkel om man har råd til en som er lettere, har bedre bremser, mer presis giring og alt mulig annet, eller å beholde en ti år gammel TV når nyere TVer har bedre bilde, bedre lyd og flere funksjoner som gjør det enklere å bruke den til annet enn å se på NRK. Sikkerheten i biler blir jo stadig bedre også, så jeg hadde ikke villet tviholde på en femten år gammel skranglekasse om jeg kunne kjøpt noe nyere.

Når det gjelder klær, så kjøper jeg også merkeklær, men jeg synes det er fint med variasjon. Ønsker ikke å bli "hun som går i den samme brune genseren hele tiden" heller, jeg føler meg fresh når jeg har nye, fine klær. Etter å ha hatt et plagg en tid, så går jeg lei, uansett hvor god kvalitet det er eller hvor tidløs design det har. Da kjøper jeg heller noe nytt når jeg finner noe jeg synes er fint, slik at jeg har mange fine klær i skapet som jeg kan variere med.

Når det gjelder treningsklær og sko er det jo forbruksvare uansett hvilken pris det har i innkjøp. Jeg har i alle fall kjøpt sko med veil.pris ca 2000 kr fra et merke som er kjent for å være slitesterkt, men likevel slitt dem ut i løpet av en sesong eller to. Hvordan du klarer å gå med det ene, samme paret i ti år er utenfor min fatteevne.

Hver sin smak, men ikke tro at alle kjøper dyre og nye ting kun for å vise seg frem. Det har med brukeropplevelse, sikkerhet, driftssikkerhet og mye annet å gjøre. Noen er dessuten interessert i møbler/interiør, bil eller andre ting - ser du virkelig ned på dem fordi de bruker penger på det de er interessert i?

Anonymous poster hash: 923a2...755
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For et overfladisk menneske

• Liker 3
Skrevet

Vi bor i en rimelig leilighet i en helt vanlig blokk, tross vi kunne hatt råd til mye mye mer. Bilen er et gammelt vrak fra '98. Men innrømmer at den skal byttes ut med en rundt '06-modell snart, pengen står klare på konto. Kjøper sjelden klær, prøver å kjøpe god kvalitet når jeg først kjøper. Reiser helst på billige charterturer om vi skal på tur, eller med lavpris flybilletter. Vår levestandard er mye lavere enn den kunne vært for å si det sånn. Men så eier vi forhåpentligvis snart leiligheten vår helt selv (hurra!), vi sparer til pensjon i aksjefond og øker formuen vår med rundt 25.000 i måneden. I løpet av få år når vi vel millionen i formue (ikke skattepliktig formue da heldigvis, pga lav likningsverdi på bolig). Grunnlaget skal vi vel i hovedsak gi videre til våre barn (hvis vi får barn) slik at de får en best mulig økonomisk start på livet og ha mye frihet i sine liv :) Og får vi ikke barn så skal vi bruke penger på å se verden, jobbe mye mindre og kose oss. Ikke verre enn det ;)

Oppdaget nemlig at om man bruker noen år på å bygge et solid grunnlag, så baller det bare på seg og går bedre og bedre, helt av seg selv. Den første millionen er det vanskeligste sies det ;)

Uansett, anbefaler å lese The Millionaire Next Door, Thomas J. Stanley og William D. Danko. Så ser man at det TS innledningsvis skriver stemmer godt. Det er sjelden de som ser rikest ut som er rikest, om man ser på formue. Mange er så opptatt av å vise frem hvor mye de har at de faktisk ikke har så mye igjen å bygge formue med ;) Litt komisk. Det gjelder opplagt ikke alle, men sikkert endel med høy lønn som føler at de må leve deretter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ikke noe nytt med mindre jeg trenger det, og jeg pusser ikke opp om det ikke er nødvendig. sånn sett er jeg nok mer lik deg.

Når det er sagt, er det ikke for å kunne en dag hjelpe barnebarn jeg er sparsommelig. Såpass egosenrisk er jeg, at de pengene jeg sparer har jeg tenkt å bruke selv.

Anonymous poster hash: 602e1...451
Skrevet

Er snakk om mye økonomi her på Kg. Noen elsker å nevne sin høye utdannelse, og sin gode lønn. Hvor flott de bor, og hvor mange hundrede kvadrat huset er.

Tar det som skryt fra de fleste. De fleste som skriver slikt skryt bruker heller ikke brukernavnet sitt i slike tråder.

Gikk tur i dag i nabolaget, og tenkte da jeg så husene at man skal ikke tro hvem som bodde i de enkelte hus.

Jeg og min mann har inntekt et godt stykke over normalinntekten her jeg bor.

Om det vises? Nei. Penger er aldri et tema heller, og tror neppe noen bryr seg

Jeg kjøper klær to ganger i året. Da på salg. Jeg kjøper ikke mengder, det blir det jeg trenger for sesongen. Mine vintersko har jeg hatt i ti år. God kvalitet.

Hater å kjøpe sko, så jeg går i sko til jeg ikke kan bruke de lengre. Flink å pusse da, så de holder seg fine.

Huset er 135 kvadrat, fordelt på to etasjer. Pluss en liten loftstue over der, som vi bruker til gjesterom.

Bilen er 15 år gammel. Min mann fikser, vasker og polerer. Holder seg like fin.

Vi bruker ikke penger på ting for å vise oss frem. Ikke dyre tepper, møbler eller bil

Hjemmet oss ser ganske klassisk ut. Ikke kjøpt de billigste møblene,men møbler som er klassiske og holder seg.

Siste investering var oppussing av ba og kjøkken, noe som var nødvendig.

Når vi ferierer så koser vi oss. Ikke typisk charterreiser, men andre plasser. Sier bare vi skal til syden, uansett.

Så ser jeg på et av nabohusene. Det er vel nærmere 300 kvadrat. Hun jobber på en matbutikk, og han er frisør. Alle møbler er nye og alle rom er fulle av det.

Begge har nye biler. Jeg sier at det er ikke gull alt som glimrer.....

Istedenfor bruk og kastmentaliteten mange har som eks...bytte møbler etter hvert som moten endrer seg, stadige opppussinger, så har jeg spart opp en del kapital.

Både i aksjer og fond. Nå kan en jo lure hva skal man med penger om ma ikke bruker de når man er forholdsvis ung?

Tja, reise når en blir pensjonist, hjelpe barnebarn, ha late dager på en øy, leie seg hjelp i huset...

Noen bruker pengene når de får de, og "skryter" ved å vise seg med stort hus, og merkeklær.

DU skryter ved at du poengterer at dere lever sparsommelig, men sparer opp masse penger. (du bruker jo heller ikke ditt brukernavn, selv om du poengterer at andre ikke tør det?)

Folk er forskjellige, har ulike prioriteringer, og så lenge man gjør det med sine egne penger, så ser jeg virkelig ikke problemet.

Selv har vi noe under gjennomsnittlig inntekt, et medium stort hus på landet og 2 biler som vi faktirsk kjøpte nye i sin tid. Vi kunne spart mer enn vi gjør, og vi kunne spart mindre, vi har lagt oss på et forbruk som passer oss.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For oss er det viktig å ha det godt nok.

Huset vårt er ikke så stort i forhold til palassene mange omgir seg med. Det er bygget rundt oss som bor her, med plass til oss alle og det vi ønsker å gjøre her hjemme. Vi har en spisestue vi aldri bruker, den irriterer meg - og skal bygges om i neste prosjekt. Jeg hater rom som står tomme, og kunne ikke tenke meg å bo i 300 kvm villa - selv om vi sikkert ville klart å finanisere det.

Bilene våre er nye men ikke flotte. Fordi vi vil ha biler som starter og tar oss dit vi vil når vi vil uten feil, slik det var på bilene da vi kjørte dem til de var 10 år gamle. Ingen kan se at de er leiet, inklusive vask og polering, dekkskift og dekkhotell, men vi vet at vi slipper unna mye jobb vi ikke har lyst til å bruke tid på.

Vi bor i et nabolag der de fleste er som oss. Om de tjener det samme som oss aner vi ikke, det bryr oss heller ikke. Vi kan gå til naboen med en flaske hvitvin på sommeren, sitte på terrassen og nyte dagen. Uten å måtte vise oss frem. Uten å tenke på om den andre har maxet lånet for å ha råd til å bo her, eller har 15 mill i banken og ikke har lyst til å bo større.

Vi bruker pengene som det passer oss og hvordan vi vil leve. Det gjør vel alle. Om noen syns det er viktig å vise seg frem, er vel det helt ok? Jeg unner dem det ihvertfall.

Endret av Sissan1
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...