Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener 390.000 brutto, har 300.000 i studielån, 100.000 på BSU. Ingen andre lån.

Anonymous poster hash: b9616...925
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Penger på bok? Du må jo ha egenkapital?

Anonymous poster hash: d6e31...31d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Penger på bok? Du må jo ha egenkapital?

Anonymous poster hash: d6e31...31d

Står at hun har 100.000 kr i BSU.

TS: Jeg tjenter like mye som deg, kanskje litt mer. Hadde studielån på 670.000 kr og 210.000 kr i egenkapital (BSU/BSU 2/annen sparing). Jeg fikk alene lån på 800.000 kr. Fikk dog lov til å ha min mor som medlåntaker og fikk låne 1 200.000 kr.

Jeg kjøpte i Oslo. Det ble kun en leilighet på 30 kvm (+ innglassert veranda på 7 kvm), men sikter på å kunne kjøpe meg oppover. Hadde jeg ikke hatt lån fra før ville jeg fått låne rundt 1,4-1,5 millioner alene. Du vil nok kunne få deg lån, men avtal med flere banker og hør. Du kan nok ikke regne med å kunne kjøpe særlig stort, men det er en begynnelse.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Selvsagt får du lån!

Egenkapitalen på 100.000 tilsier at du får låne maks 566.000 kroner, og med din årslønn vil jeg tro en bank vil kunne låne deg dette. Du får dog ikke kjøpt noen bolig i Oslo for den summen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 400 K i inntekt, 300 K i studielån og 100 K på BSU. Fikk låne 1,6 mill i banken og 300 K av mine foreldre. Fikk da kjøpt en fresh leilighet på 50 kvm på Løkka :)

Anonymous poster hash: 10e08...337

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 400 K i inntekt, 300 K i studielån og 100 K på BSU. Fikk låne 1,6 mill i banken og 300 K av mine foreldre. Fikk da kjøpt en fresh leilighet på 50 kvm på Løkka :)

Woow! Trodde det var dødfødt opplegg med lån alene i Oslo, jeg. Men er det mange år siden? Finnes vel ingen leiligheter på Løkka til den prisen i dag? Og hva med fellesgjelden da, var den høy?

AnonymBruker
Skrevet

Woow! Trodde det var dødfødt opplegg med lån alene i Oslo, jeg. Men er det mange år siden? Finnes vel ingen leiligheter på Løkka til den prisen i dag? Og hva med fellesgjelden da, var den høy?

Til den prisen - med den størrelsen*

AnonymBruker
Skrevet

Står at hun har 100.000 kr i BSU.

TS: Jeg tjenter like mye som deg, kanskje litt mer. Hadde studielån på 670.000 kr og 210.000 kr i egenkapital (BSU/BSU 2/annen sparing). Jeg fikk alene lån på 800.000 kr. Fikk dog lov til å ha min mor som medlåntaker og fikk låne 1 200.000 kr.

Jeg kjøpte i Oslo. Det ble kun en leilighet på 30 kvm (+ innglassert veranda på 7 kvm), men sikter på å kunne kjøpe meg oppover. Hadde jeg ikke hatt lån fra før ville jeg fått låne rundt 1,4-1,5 millioner alene. Du vil nok kunne få deg lån, men avtal med flere banker og hør. Du kan nok ikke regne med å kunne kjøpe særlig stort, men det er en begynnelse.

Takk for gode råd! En annen ting; hvor lang tid tok det fra du begynte låneprosessen i banken til du fikk kjøpt? Og hva innebærer medlånetaker rent praktisk? Foreldrene mine har ikke så veldig god råd, så vet ikke hvor mye hjelp jeg kan få fra dem.

Skrevet

Takk for gode råd! En annen ting; hvor lang tid tok det fra du begynte låneprosessen i banken til du fikk kjøpt? Og hva innebærer medlånetaker rent praktisk? Foreldrene mine har ikke så veldig god råd, så vet ikke hvor mye hjelp jeg kan få fra dem.

Det tok 1 uke fra jeg søkte til jeg fikk endelig godkjennelse om lån. Deretter tok det 1 uke eller så og jeg hadde kjøpt bolig. Dvs at jeg begynte søknadsprosessen i begynnelsen av desember og hadde kjøpt bolig i midten av desember. Flyttet inn 6. januar.

Mine foreldre har heller ikke mye penger, og jeg har heller ikke fått penger fra dem, men banken foreslo at min mor kunne være medlåntaker da mamma bruker samme bank som der jeg har søkt lån (DnB, også min hovedbank). Det betyr at mamma står på lånet sammen med meg. De regnet sammen våre inntekter, litt som man gjør med gifte og samboende, og vi fikk lånet sammen. Det vil si, jeg er den lånet står på (hovedlåntaker), men mamma er altså medlåntaker. Det betyr at hvis jeg ikke klarer å betale så går de etter mamma.

DnB er forøvrig de eneste som ville gi meg lån.

AnonymBruker
Skrevet

Største problemet til TS er lav egenkapital. Inntekten er også i laveste laget. Finnes vel knapt nok en eneste ett-roms til under millionen i Oslo lenger, og de billigste har store oppussingsbehov.

Det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet i de største press områdene som enslig, og man er nærmest avhengig av at foreldre kan stille som medlånetakere, med mindre man tjener godt over snittet.

Anonymous poster hash: bfd21...76c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Yvonne! Jeg har også DnB (men ikke mamma da). Medlånetaker er kanksje veien å gå.

Jeg er klar over at både inntekt og EK er lav og er i utgangspunktet svært pessimistisk med tanke på om jeg får lån eller ei, og om dette kan brukes på bolig i Oslo.

Noen som vet om det er av betydning (på lånesummen) at jeg neste år kommer til å tjene 410.000 brutto, og har fast jobb?

AnonymBruker
Skrevet

410000 er fortsatt en forholdsvis lav inntekt i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

410000 er fortsatt en forholdsvis lav inntekt i Oslo.

I 2012 var bruttoinntekt for kvinner i Oslo 435.000, vil ikke si jeg er så veldig langt fra det. Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt ;) Men takk uansett.

AnonymBruker
Skrevet

I 2012 var bruttoinntekt for kvinner i Oslo 435.000, vil ikke si jeg er så veldig langt fra det. Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt ;) Men takk uansett. Anonymous poster hash: b9616...925

Det er fordi mange kvinner jobber i lavtlønnsyrker. Man må se på hele befolkningen. Ikke bare deler av den.

Og nei, en lønnsøkning på 20000 vil ikke ha særlig å si ift lånesum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lev på eksistensminimum ett år for å doble egenkapitalen og kjøp en leilighet i Groruddalen. Bo i kollektiv og lev på strengt budsjett, så er det fullt mulig. Kjøp deg oppover over tid.

Anonymous poster hash: 09974...5fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og fikk finansieringsbevis for kjøp inntil 2,3 millioner. 300 I egenkapital.

Anonymous poster hash: a5f22...6dc

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte like før jul i fjor, var superheldig! Må bare pusse opp badet, og ellers har jeg slipt gulvet + malt vegger :) Kjøkkenet var nytt :D Ca 250 tusen i fellesgjeld, utgjør 3500 kr i mnd i husleie :)

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte nettopp leilighet i Oslo, på Furuset. Leiligheten er splitter ny og 56 kvm. Betalte 2 mill og 10 tusen, også er det 209 tusen i fellesgjeld. Har inntekt på 410 tusen, studielån på litt over 300 tusen og 50 tusen i EK. Fikk låne 360 K av mine foreldre :) Felleskostnadene er på 3200 kr i mnd.

Fikk da altså lån i banken på 1,6 mill. Sparebank 1 :)

Skrevet

Du vil få et lite lån, men ikke nok til å kjøpe noe. Du må lke egenkapitalen mye. Lev trangt og spar masse på et år.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte like før jul i fjor, var superheldig! Må bare pusse opp badet, og ellers har jeg slipt gulvet + malt vegger :) Kjøkkenet var nytt :D Ca 250 tusen i fellesgjeld, utgjør 3500 kr i mnd i husleie :)

Skjønner ikke hvordan du fikk til å få så mye i lån, med så lite EK? Tror ikke jeg kommer til å være så heldig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...