AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Det er ikke akkurat et borettslag, det er et nybygget hus med 4 leiligheter (2 nede og 2 oppe), som jeg skal kjøpe den ene leiligheten nede, og tenker å leie leiligheten ut på airbnb de få dagene i året jeg er borte f.eks. en del av sommerferien... Problemet når jeg var på visning i dag er at megleren sa at den nøkkelen som var til min leilighet er samme nøkkel som til ytterdøra, det vil altså si at alle de 4 leilighetene har en og samme nøkkel som fungerer både på ytterdøra og på de private leilighetene.. er dette lovt?! Jeg reagerte umiddelbart på dette, og megleren sa da at jeg kunne bytte lås på døren inn til leiligheten min, jeg gjør hva jeg vil med min egen leilighet, men da hvis jeg bytter lås på min dør til kodelås, mens de andre fortsatt har den felleslåsen, hvis noe skulle skje med/i noen av de andre leilighetene, starter dramaet om å skylde på hverandre, hvem som har vært i leiligheten og tatt noe eller lignende.. dere skjønner tegninga.. Jeg ville uansett ikke følt meg trygg å skulle sove der på natta og vite at beboere i 3 andre leiligheter bare kan låse seg inn i leiligheten min (potensielt sett). skjønner ikke hvordan de kunne komme på tanken om at alle skulle ha samme lås?! De burte i stedet ha installert kodelås både på ytterdøra og hos hver privatleilighet, slik at vi hadde en felles kode til ytterdøra, så kunne hver enkelt beboer ha en egen privat kode til sin leilighet! Megleren sa jo også at det var kjempelurt det jeg tenkte, å leie ut på airbnb for å generere litt inntekter når jeg ikke disponerer leiligheten selv, og at jeg har all rett til å leie ut leiligheten min siden det er selveierleilighet, ingen andel eller lignende, men så kom jeg til å tenke på at selv om jeg bytter til kodelås på leiligheten min, så er det jo fortsatt felleslåsen som er på ytterdøra, så de andre beboerne blir nok ikke å gå med på at "fremmede" airbnb reisende skal disponere nøkkelen til ytterdøra, fordi det er jo samme lås som til de andre leilighetene, så når jeg har turister som leier leiligheten hos meg, kan de låse seg inn i leiligheten til de andre beboerne... Ble litt mye og knotetet å forklare, men håper dere skjønner hva jeg mener. Anonymous poster hash: ed592...a3a
Holar Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Noe knotete forklart. Sikker på at det er snakk om systemlås. En nøkkel, passer i hoveddøra. Din dør er spesialtilpasset din nøkkel, og kan ikke åpne naboens dør. Ganske vanlig løsning. 7
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Jeg er vokst opp i blokk. Alle leilighetenes nøkler passet til hovedinngangen, men ingen nøkler passet til andres leiligheter. Anonymous poster hash: 5adc8...ca4 1
lillsunshine Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Vi har nettopp fått nye systemlåsnøkler i borettslaget, der det bare er en nøkkel som går til alle dører. Nøkkelen er tillaget slik at den fungerer både på ytterdøra, til min private postkasse og min private dør og jeg og naboens fellesdør inn i vår gang. Ingen andre kommer seg inn i min postkasse eller min dør. Du skjønner vel at det er mulig å lage til nøkler slik de fungerer for alle i ytterdøren, men ikke i andre private dører? Du kan slappe av, er ganske sikker på at det ikke er tilfelle at alle har en nøkkel som passer til alle dører. Du misforstod nok bare megleren. 1
Faria Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 Er nok systemnøkler det er snakk om ja. Hvis du sammenligner nøklene til to forskjellige leiligheter der så ser du at dem ikke er like. På nøkkelen er det på en måte to (eller fler) spor, ene sporet funker på ytterdøren, andre på døren til leiligheten. Altså det ene sporet er likt på alle nøklene, men ikke det andre. Tviler strengt talt på at dette faktisk er en seriøs tråd da men, megleren hadde garantert forklart deg det om du hadde reagert på det på en visning
Miah Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 Siden du skal leie litt ut via airbnb hadde det ikke vært en dårlig ide med kodelås på på døren din, men poenget med det faller vel bort når de uansett må få nøkkelen til fellesytterdøren.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 pew takk for svar! har aldri vært borti det før.. jeg er 21 års førstegangskjøper så. har aldri hørt om hva systemlås er, visste ikke det gikk an, så når hun sa det var samme nøkkel jeg brukte til ytterdøra og til leiligheten, regnet jeg med alle måtte ha samme lås da.. godt å vite, da ble jeg klokere på det.. ikke så lett å vite om de ulike låsesystemene når man er vokst opp langt ute på bygda med 60 innbyggere der alle kom seg inn i naboens hus hvis de ville, så flytter til tromsø sentrum Anonymous poster hash: ed592...a3a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå