AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Til høsten får du vite hvem som snoker i skatten din. http://www.dinepenger.no/regler/vil-ha-mindre-innsyn-i-skattelistene/22981017 Supert tiltak! Det beste hadde vært om skatteopplysninger var private, men dette vil i hvert fall begrense den meningsløse nabosnokingen til et minimum. Argumentet om åpenhet for kontroll har aldri holdt vann, da 99,9999% av søkingen er ren nysgjerrighet og snoking. Hadde vært fint om vi slapp kjendislistene i avisene også. Hvem bryr seg om hvem som tjener mest av bloggere og realitykjendiser? Ok, tydeligvis mange, men det finnes svært få aktverdige grunner til at vi skal vite det. Anonymous poster hash: a5e2c...0e2 5
Crobern Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Må jeg gi meg med snokingen da....? Dette er et bra tiltak. Skjønner ikke helt hvorfor man sjekke ut andre heller.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 Må jeg gi meg med snokingen da....? Dette er et bra tiltak. Skjønner ikke helt hvorfor man sjekke ut andre heller. Du kan fortsatt snoke, men det kan hende naboen spør deg hvorfor Og det er bare rimelig. Jeg tror ikke det er mange som søker på noen fordi de har en reell mistanke om skattesvindel. Og jeg skulle likt å høre om det i det hele tatt forekommer at noen skattesnytere blir tatt pga nysgjerrige nabosøk med påfølgende angiveri. Bra at det blir åpenhet andre veien også. Hvis man synes det er frekt å spørre hva noen har i formue, så er det ikke mindre frekt å søke det opp. Noe av det ekleste med åpne lister har faktisk vært at man ikke vet hvem som sjekker. Dårlige nyheter for kriminelle på leting etter beste ransoffer også. Anonymous poster hash: a5e2c...0e2 2
Gjest Timber Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Synes det er veldig bra. Så blir snokerne avslørt i det minste. Tviler på at så mange søker fordi de trur at naboen snyter på skatten, men ren og skjær nysgjerrighet.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Synes det er veldig bra. Så blir snokerne avslørt i det minste. Tviler på at så mange søker fordi de trur at naboen snyter på skatten, men ren og skjær nysgjerrighet. Jepp. Samme gjelder media, de fleste oppslagene er om kjendiser og fjas. Med en og annen artikkel om fæle "rikinger", for syns skyld. Avisene forsvarer offentliggjøringen først og fremst fordi det genererer voldsomt med klikk. Nå kan de ikke klage, opplysningene er fortsatt offentlige samtidig som skattebetalerne får vite når de blir sjekket. Litt som når man kredittsjekkes, da får man jo også beskjed. Og det skulle bare mangle. Anonymous poster hash: a5e2c...0e2 1
Crobern Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 Synes det er veldig bra. Så blir snokerne avslørt i det minste. Tviler på at så mange søker fordi de trur at naboen snyter på skatten, men ren og skjær nysgjerrighet. Ja, det tror jeg også.
Zilas Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 Jeg synes åpne lister er et gode for demokratiet. Samtidig synes jeg det er rett og rimelig at den som har blitt "sjekket" får besked om det. Blir jo litt samme som kredittsjekk, da får man brev i posten. Jeg vil nok tenke meg om to ganger før jeg sjekker nå.. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 Jeg synes åpne lister er et gode for demokratiet. Samtidig synes jeg det er rett og rimelig at den som har blitt "sjekket" får besked om det. Blir jo litt samme som kredittsjekk, da får man brev i posten. Jeg vil nok tenke meg om to ganger før jeg sjekker nå.. Kan du utdype hvorfor du mener dette har noe med demokrati å gjøre? Hvorfor er det viktig at naboer og folk i samme by/bygd vet hvor mye du tjener og har i formue? Å spørre noen hva man tjener anses jo for uhøflig. Er det da bedre å sjekke skattelistene til folk? Anonymous poster hash: 6eccf...453 2
Zilas Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 (endret) Tillit. Etter min mening går det rett og slett på at man har tillit til at alle drar sin del av lasset. Tillit er sentralt i et hvilket som helst demokrati. Åpenhet er en verdi i seg selv. Hvis alle utviser åpenhet i forhold til hva man tjener blir hele greia mindre interessant. Dette gjelder spesielt for makthaverne i et samfunn. Ville du hatt mer eller mindre tillit til makthaverne i samfunnet, hvis du ikke visste sånn omtrentlig hva de tjente på å tjene deg? Ja selvfølgelig, man kunne lagd spesielle lover for de som har sentrale stillinger i forvaltningen. Men hva med de som for eksempel styrer halvstatlige selskaper, skulle de fått sin ligning skult for offentligheten? Hvis du snur på det: alle i Norge nyter av tjenester utført av det offentlige, hvorfor er det urettferdig at det er allmennt kjent hva man bidrar til de samme tjenestene? Selvfølgelig, slik systemet har vært tidligere har lagt opp til sladder, og i motsetning til åpenhet, så har det ikke noen verdi i seg selv. Reformen av systemet derimot har dempet insentivet for snoking og sladder, samtidig som verdien av åpenhet blir bevart. Endret 14. mai 2014 av Zilas 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #10 Skrevet 15. mai 2014 Flott! Da vil den slabbedasken som unndrar seg barnebidrag ved å jobbe svart vite at jeg følger med!!Anonymous poster hash: 3d479...1cb
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #12 Skrevet 15. mai 2014 Flott! Da vil den slabbedasken som unndrar seg barnebidrag ved å jobbe svart vite at jeg følger med!!Anonymous poster hash: 3d479...1cb Haha Du får jo ikke greie på hvor mye han jobber svart likevel...!Anonymous poster hash: d25b9...5c3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #13 Skrevet 15. mai 2014 Haha Du får jo ikke greie på hvor mye han jobber svart likevel...!Anonymous poster hash: d25b9...5c3 Nei, men han får da vite at jeg følger med. Han r nemlig dum nok til å tro at han alltid vil slippe unna. Vet nå at skattemyndighetene er i hæla på ham. Om barnet får penger eller ei er ikke saken, men det at han SKAL vite at vi følger med.Anonymous poster hash: 3d479...1cb
globalagogo Skrevet 15. mai 2014 #14 Skrevet 15. mai 2014 Gjelder dette all snoking man har foretatt seg tidligere også? Kommer det opp hvor mange ganger man har søkt? Jeg er en stalker..
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #15 Skrevet 15. mai 2014 Til deg som har barn med "slabbedasken som jobber svart". Helt ærlig? For et svakt menneske du er. For det første kan jeg ikke forstå hvordan du er nødt til å snakke så stygt om faren til ditt eget barn. "VI FØLGER MED". Ja, det er vel naturlig det, om man har barn sammen? I tillegg; om han jobber svart tjener han neppe de store summene, jeg vil tippe at du får mer støtte fra staten enn hva han ville betalt lovlig med en "hvit" jobb. Slik mentalitet er det styggeste jeg ser. Anonymous poster hash: 3bcae...03c 1
Kontormus Skrevet 15. mai 2014 #16 Skrevet 15. mai 2014 Til deg som har barn med "slabbedasken som jobber svart". Helt ærlig? For et svakt menneske du er. For det første kan jeg ikke forstå hvordan du er nødt til å snakke så stygt om faren til ditt eget barn. "VI FØLGER MED". Ja, det er vel naturlig det, om man har barn sammen? I tillegg; om han jobber svart tjener han neppe de store summene, jeg vil tippe at du får mer støtte fra staten enn hva han ville betalt lovlig med en "hvit" jobb. Slik mentalitet er det styggeste jeg ser.Anonymous poster hash: 3bcae...03c Syns mentaliteten blandt de som ikke VIL være med på å forsørge egne barn er værre! Mye værre!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #17 Skrevet 15. mai 2014 Gjelder dette all snoking man har foretatt seg tidligere også? Kommer det opp hvor mange ganger man har søkt? Jeg er en stalker.. Haha, tipper mange skjelver i buksene og lurer på det nå ja men jeg tviler på at de tør å legge ut tidligere søk, ikke sikkert det er mulig heller. En ting som er litt merkelig er at gamle skattesøk fortsatt får ligge ute i media etter at de nyere krevde innlogging. Anonymous poster hash: a5e2c...0e2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #18 Skrevet 15. mai 2014 Gjelder dette all snoking man har foretatt seg tidligere også? Kommer det opp hvor mange ganger man har søkt? Jeg er en stalker.. Ja. Med mindre du sletter loggen din, eg slettet loggen min Anonymous poster hash: 8a916...aa8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #19 Skrevet 15. mai 2014 Søkene er fortsatt anonyme, men kan jo ikke se bort fra at det oppstår bugs. Vi husker alle Altinn-Kenneth. Anonymous poster hash: a5e2c...0e2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 Til deg som har barn med "slabbedasken som jobber svart". Helt ærlig? For et svakt menneske du er. For det første kan jeg ikke forstå hvordan du er nødt til å snakke så stygt om faren til ditt eget barn. "VI FØLGER MED". Ja, det er vel naturlig det, om man har barn sammen? I tillegg; om han jobber svart tjener han neppe de store summene, jeg vil tippe at du får mer støtte fra staten enn hva han ville betalt lovlig med en "hvit" jobb. Slik mentalitet er det styggeste jeg ser. Anonymous poster hash: 3bcae...03c Kjære deg! Jeg kan fortelle deg at staten aldri har betalt meg fem flate øre i barnebidrag. Jeg tjener for mye til å få det. Jeg har ekstra barnetrygd mottatt i 2 år, det er det. Så traff jeg min mann, og da mistet jeg den. Han har tatt det økonomiske ansvaret sammen med meg som faren skulle hatt. Og ja jeg snakker stygt om et menneske som ikke forsørger sitt barn og også kuttet ut barnet. Og tenk - han gjorde det selv. Men mitt barn har aldri hørt et stygt ord om sin far. Men han har gjort opp sin egen mening. Barnet har prøvd å ta kontakt, og fikk til svar at han aldri ville høre fra barnet igjen. Men selvfølgelig, det er jo synd på far... 8-} Anonymous poster hash: 3d479...1cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå