Gå til innhold

Hva er riktig her? Huseier vs. leietakere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut to rom til en mann og en dame, i en leilighet jeg også bor i. Vi fikk lekkasje på badet, som gjorde at vaskemaskin og vasken på badet ikke kunne brukes(dusj og toalett fungerte). (vaskemaskinen er ikke nevnt i kontrakten, og er ikke en del av møblene som leies ut) Vi har vaskekjeller som det er mulig å kjøpe kort til. Det ble mye frem og tilbake mellom sameiet, forsikringsselskapet, banken min og meg. Dette førte til at det tok 4 uker før jeg fikk begynt å pusse opp. Nå som badet pusses opp så tar jeg selvfølgelig ingen leie, men de mener de ikke skulle betalt leie i den måneden som vasken og vaskemaskinen på badet ikke fungerte heller…..

Hva mener dere er riktig?

Anonymous poster hash: b251f...cfa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er det eneste badet leietakerene kan bruke burde de få litt avslag i leien for at vasken ikke fungerte, dat det er en viktig del av et bad. Dersom vaskemaskinen ikke inngikk i avtalen kan de ikke kreve noe for den hvis det var andre praktiske løsninger for klesvask. Det var ingen så store mangler at de kan kreve å slippe hele leien.

Anonymous poster hash: a62d8...160
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du har noen kravstore leietakere.. Kanskje de kan få et lite avslag for at vasken ikke funket, det er jo irriterende, men ikke å betale leie i det heletatt? Haha, de kan ikke vite mye om juss. Synes til og med du kan ta litt leie selv om badet pusses opp jeg... De har jo like fullt et rom, så selv om det selvfølgelig er en mangel at det ikke er et bad, så kunne de betalt litt for rommet fortsatt. Så jeg tenker at ettersom de ikke betaler noe nå, så får de heller ikke avslag for den måneden vasken ikke funket..

Anonymous poster hash: a9dfc...bf7
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er det eneste badet leietakerene kan bruke burde de få litt avslag i leien for at vasken ikke fungerte, dat det er en viktig del av et bad. Dersom vaskemaskinen ikke inngikk i avtalen kan de ikke kreve noe for den hvis det var andre praktiske løsninger for klesvask. Det var ingen så store mangler at de kan kreve å slippe hele leien.

Anonymous poster hash: a62d8...160

Jeg skjønner at det var upraktisk, men det er jo vask på kjøkkenet og jeg satte ut antibakk på badet. Det var virkelig ingenting jeg kunne gjort for at det skulle gått fortere, da vi var flere varter som måtte bli enige... + at utbyggeren av badet jo ikke kunne begynne på dagen.... Jeg synts ikke dette var en sååå stor mangel.

Skrevet

Er enig med de over - iom at det finnes en annen vask i huset hvor man kan vaske hender/tannpuss er eneste behovet for å ha vask på badet for mer spesielle ting som barbering.

Et avslag i leie er greit som goodwill, men ikke fritak for leie, det er for mye.

(Ellers, at du gjorde det så fort du kunne har egentlig ingenting å si verken til eller fra, så jeg ville ikke brukt det som argument i en evt diskusjon)

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Syns ikke det er nødvendig med avslag i leie en gang. Er jo bare å vaske hendene på kjøkkenet, og barbere seg i dusjen.

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet

Jeg leier ut to rom til en mann og en dame, i en leilighet jeg også bor i. Vi fikk lekkasje på badet, som gjorde at vaskemaskin og vasken på badet ikke kunne brukes(dusj og toalett fungerte). (vaskemaskinen er ikke nevnt i kontrakten, og er ikke en del av møblene som leies ut) Vi har vaskekjeller som det er mulig å kjøpe kort til. Det ble mye frem og tilbake mellom sameiet, forsikringsselskapet, banken min og meg. Dette førte til at det tok 4 uker før jeg fikk begynt å pusse opp. Nå som badet pusses opp så tar jeg selvfølgelig ingen leie, men de mener de ikke skulle betalt leie i den måneden som vasken og vaskemaskinen på badet ikke fungerte heller…..

Hva mener dere er riktig?

Hvis det bare var badromsvasken som ikke fungerte, og det var mulighet for å vaske klær i kjelleren og det ikke står noe om egen vaskemaskin i kontrakten, så syns jeg de skal betale leie.

Det er jo ikke noe problem å vaske hendene i kjøkkenvasken og heller ikke uvanlig at man må bruke kjelleren til å vaske tøy.

Skrevet

Hvis det bare var badromsvasken som ikke fungerte, og det var mulighet for å vaske klær i kjelleren og det ikke står noe om egen vaskemaskin i kontrakten, så syns jeg de skal betale leie.

Det er jo ikke noe problem å vaske hendene i kjøkkenvasken og heller ikke uvanlig at man må bruke kjelleren til å vaske tøy.

Helt enig med deg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må da si at dersom jeg har mensen, og jeg må sette inn tamponger, så er det for meg en STOR mangel at det ikke er vask på badet. Lite appetittelig å måtte gå helt til kjøkkenet med en "tampongfinger" og også ekkelt å vaske mensblod i kjøkkenvasken! (Men så har du jo dem som vasker rumpekluten til ungen i kjøkkenvasken og bytter bleie på kjøkkenbenken. Der er ikke jeg altså!)

Anonymous poster hash: 67c6a...e82
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må da si at dersom jeg har mensen, og jeg må sette inn tamponger, så er det for meg en STOR mangel at det ikke er vask på badet. Lite appetittelig å måtte gå helt til kjøkkenet med en "tampongfinger" og også ekkelt å vaske mensblod i kjøkkenvasken! (Men så har du jo dem som vasker rumpekluten til ungen i kjøkkenvasken og bytter bleie på kjøkkenbenken. Der er ikke jeg altså!)

Anonymous poster hash: 67c6a...e82

Jeg er selvfølgelig enig i at dette er lite ideelt, men det er snakk om 26 dager her... De fikk i tillegg tilbud om å gå ut av kontrakten om de ville, ( altså uten Oppsigelsestid) noe de takket nei til...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Selv om ikke vaskemaskinen er inkludert vil jo uttak for vaskemaskin være det, og da er det en mangel å ikke ha det. Ville ikke gitt 100% reduksjon for det, men kanskje 20-25%, siden det tross alt er en ulempe i forhold til forholdene man har blitt forespeilet.

Anonymous poster hash: 17440...e3a
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: Jeg mener at det ikke kan sammenlignes med leiligheter som har vaskekjeller som utgangspunkt, da disse som regel vil være priset noe lavere pga dette. Derav kan man kreve noe reduksjon i perioden.

Anonymous poster hash: 17440...e3a
AnonymBruker
Skrevet

Leietakerne dine er urimelige.

Ja, det er upraktisk, men ting skjer og de skjer om du bor i din egen bolig også. Det er selvsagt en faktor hvorvidt det har tatt veldig lang tid å få ting på plass (pleier vel ikke ta en måned) men de har fått mer enn nok til gode ved at du lot dem bo gratis da badet ble pusset opp. Jeg antar at de tenker de kan "melke deg" litt mer ettersom du var så raus der.

Anonymous poster hash: f8d75...043

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...