AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Nå har det blitt slutt mellom samboeren min og meg etter 5år sammen. Vi har en sønn på 8mnd sammen og jeg blir da hjemme med han en stund fremover, tenker til han er 18-24mnd og han skal begynne i barnehagen. Men før det skjer, så lurer jeg på hva slags støtte/stønad jeg kan søke om på nav? og ca. hvor mye jeg kan regne med å få utbetalt pr. mnd? Anonymous poster hash: 5dc51...060
Gjest chiki Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Du får vell ingenting etter permisjonen går ut(evt overført fars uker til deg) fordi du VIL gå hjemme til ungen er 2 år. Da må du nok jobbe slik som oss andre, evt ta ulønnet permisjon som mange gjør. Så får du vell overgangsstønad?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 Overgangsstønad, barnebidrag og en ekstra barnetrygd. Anonymous poster hash: d8de4...1b4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Overgangsstønad er vel 2,25 G, hvis du kavlifiseres for det. Er ikke sikker på om dette er maks, og om det er behovsprøvd..? Det stilles hvertfall en rekke krav for å kvalifisere til å få dette. Barnebidrag fra far; regnes ut fra din og hans inntekt. Ekstra barnetrygd. Kontantstøtte.Anonymous poster hash: 5651e...9fb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 NB: du får ikke OS fordi du har LYST til å være hjemme med sønnen, kun hvis du har søkt og fått avslag på bhge.Anonymous poster hash: 5651e...9fb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 NB: du får ikke OS fordi du har LYST til å være hjemme med sønnen, kun hvis du har søkt og fått avslag på bhge.Anonymous poster hash: 5651e...9fb Er dette nytt? Anonymous poster hash: 6b6f7...3ed
ViljaH Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 De som er hjemme til barnet er 18-24 mnd, finansierer det stort sett med oppsparte midler og en lønn da de er to foreldre i husholdet. Jeg vet ikke hvor mye overgangsstønad er. Men du bør vurdere jobbsituasjon og hvorvidt du bør bruke stønadstiden til jobbforberedende tiltak heller enn husmor. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 Er dette nytt? Anonymous poster hash: 6b6f7...3ed Vet ikke, men det er det som står på Nav sine sider nå.Anonymous poster hash: 5651e...9fb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 Du har rett på overgangsstønad men når barnet er over ett år kreves det at du skal være i aktivitet (jobb/studier) i 50%. Du skal også overta fars permisjon, om dere har foreldrepenger. Ellers bidrag og dobbel barnetrygd som ikke utgjør så veldig mye. Ut ovver overgangsstønaden har du selvsagt ikke rett på noe ekstra som gjør at du kan være hjemme. Jeg måtte tilbake i jobb når barnet var 1 år, ellers måtte jeg tatt ulønna permisjon. De samme reglene gjelder for aleneforeldre, men de kan få overgangsstønad en begrenset periode men må da være 50% i jobb eller studier. Anonymous poster hash: a8238...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #10 Skrevet 14. mai 2014 Man får heller ikke overgangsstønad dersom man frivillig har sakt opp jobben sin 6 mnd før man søker. Hvordan permisjonstid virker inn på dette er jo usikkert. Og du har helt rett, man må vise til skriftlig avslag på barnehageplass. Har man da søkt etter fristen for barnehageopptaket er jeg usikker på om dette vil gjelde som skriftlig avslag i og med at man ikke egentlig reelt har søkt om plass. Man kan altså ikke bare velge å ikke søke på plass, velge å ikke jobbe og likevel få rett til overgangsstønad Anonymous poster hash: a8238...9d2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #11 Skrevet 14. mai 2014 Som andre sier så må du være i minst 50% aktivitet fra barnet fyller 1 år for å motta overgangsstønad. Så det og gå hjemme med barn på NAV sin regning er i ¨våre dager en luksus man bare kan glemme. Er du i permisjon med lønn nå? I så fall så trer ikke OS stønaden i kraft før permisjonen faller bort. Er du derimot hjemme uten lønn så vil du få OS fra du og barnefar ikke lenger bor sammen, men OS vil falle bort da barnet fyller 1 år dersom du ikke er i aktivitet eller barnet ikke har fått plass i barnehage. Jeg vet ikke eksakt hvor høye stønadene er i dag men jeg kan ta utgangspunkt i meg selv da jeg fikk det for 3 år siden. - OS 13000 - Dobbel barnetrygd 1970 - Bidrag fra far 1300 (minstebidraget) - Barnetillegg 600 (til barnet fylte 3 år) - Fikk 66% dekket av barnehageplassen hans (i mitt tilfelle 300 kr, da bhg plassen kostet rundt 670 kr) - Fikk bostøtte på litt over 4000 (basert på at leiligheten vi bodde i kosta 9000) Hvis du studerer vil du i tillegg få lån og stipend. Mitt tips er og ikke bruke dette med mindre du MÅ. Sett det rett i banken og la det rente seg. Jeg tjente 60 000 på mitt lån på 3 år fordi jeg sparte det i banken uten å bruke av det. Et annet tips, betal 2000 kr i mnd i skatt av OS. Denne stønaden er ikke skattepliktig i seg selv med mindre du jobber ved siden av, så da får du igjen alt du betaler når skattepengene kommer i juni. Det er utrolig deilig å få 24 000 utbetalt årlig slik at man har råd til en ferie, man får ingen feriepenger på OS. Selv om du har en utdannelse fra før ville jeg i din situasjon rådet deg til å ta ennå mer/høyere utdanning. Man kan aldri bli for høyt utdannet og å studere med barn er meget gunstig da man ofte har kortere dager enn når man jobber, det er ikke vær dag man må på skolen og man har fri og kan være hjemme med barnet sitt i alle ferier og hele sommeren. Lykke til. Anonymous poster hash: 8f5a4...8ca
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #12 Skrevet 14. mai 2014 Bidrag: Inngå privatavtale med far eller søk NAV om fastsettelse av bidrag. Dette beregnes på bakgrunn av bl.a. inntektene deres, antall barn i husholdningen, enslig/gift/samboer og samvær med barnefar. Hvis du ønsker at bidraget skal kreves inn via NAV (NAV krever bidraget fra far, far betaler til NAV og NAV betaler til deg), kan du også søke bidragsforskudd. Dette er gradert etter 3 ulike satser etter hva du tjener (kr 1440, 1080 og 720). Bidragsforskudd blir utbetalt av NAV dersom far ikke betaler bidraget eller at bidraget som blir fastsatt er lavere enn bidragsforskuddsatsen. Hvis far betaler for sent og du har fått bidragsforskudd for den aktuelle måneden, vil du få utbetalt bidraget fra far minus det du har fått i bidragsforskudd. Kontantstøtte: Fra barnet er 13 måneder kan du få kontantstøtte dersom han/hun ikke går i barnehage. Du kan ha dagmamma uten at dette påvirker kontantstøtten. Fra 1 til 1,5 år er kontantstøtten kr 5000. Utvidet barnetrygd: Som enslig forsørger får man en ekstra barnetrygd enn det antall barn man har. Du har ett barn, ergo får du 970 x 2 per måned. Stønad til barnetilsyn: NAV kan dekke 64 % av dine faktiske utgifter til barnehage eller privat barnepass. Dette må dokumenteres med f.eks. regning fra barnehage eller kontrakt med barnepasser. Overgangsstønad: Uredusert overgangsstønad utgjør i dag kr 14 208. Har du arbeidsinntekt eller trygdeytelse som likestilles med arbeidsinntekt, f.eks. dagpenger, AAP eller foreldrepenger, vil overgangsstønaden reduseres etter denne. Aktivitetskravet gjelder fra barnet er ett år, men man kan få unntak dersom man ikke har fått barnehageplass. Dette må dokumenteres. Aktivitetskravet oppfylles ved minst 50 % arbeid eller utdanning eller at man står tilmeldt NAV som reell arbeidssøker. Utdanningsstønad: Hvis du ikke har yrkesrettet utdanning fra tidligere, kan du få støtte til utdanning som enslig forsørger. Dette inkluderer skolepenger/semesteravgift, utgifter til bøker/skolemateriell og reiseutgifter til/fra utdanningsstedet. Håper du finner ut av det. Anbefaler at du kontakter NAV og ber om å få snakke med en veileder som kan hjelpe deg i jungelen av skjemaer. For å få stønader som enslig forsørger kreves det brudderklæring/separasjonsbevilling. Utvidet barnetrygd krever meklingsattest. Anonymous poster hash: c04e0...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå