Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er kommet i den situasjonen at huseier skal selge huset vi nå bor i.

Vi trives og vil helst bli værende og lurer på hvilke rettigheter vi har i den forbindelse. Kan de kaste oss ut?

I utgangspunktet ville vi ønsket å kjøpe huset selv, men det blir dessverre litt for dyrt. Min mann kom over noe som mente at vi som beboere hadde rett til å kjøpe huset for 80% av taksten. Er det noe i det?

Hadde vært utrolig takknemmelig om noen kunne hjulpet oss litt, sitter og leser i paragrafer ol, men leser oss nok litt blind på hele greia.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare konkret på dette, men jeg bodde i et leid hus med mine foreldre for noen år tilbake.
De leide det, men så skulle huseier selge det. Han ville selge det til mine foreldre billigere, siden han da slapp å dra inn megler og alt dette her, da det ble dyrere.

Mine foreldre kjøpte det ikke da det uansett ble for dyrt. Ellers hadde de nok slått til om de hadde råd.

Anonymous poster hash: ee1d4...69b
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han gir dere oppsigelsestid fastsatt i kontrakten skjønner jeg ikke hva som er galt? At dere ikke kommer dere inn på boligmarkedet er faktisk ikke huseiern deres sin skyld. En helt vanlig situasjon som må forventes om man leier privat.

Anonymous poster hash: 359f4...eea

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Vi er kommet i den situasjonen at huseier skal selge huset vi nå bor i.

Vi trives og vil helst bli værende og lurer på hvilke rettigheter vi har i den forbindelse. Kan de kaste oss ut?

I utgangspunktet ville vi ønsket å kjøpe huset selv, men det blir dessverre litt for dyrt. Min mann kom over noe som mente at vi som beboere hadde rett til å kjøpe huset for 80% av taksten. Er det noe i det?

Hadde vært utrolig takknemmelig om noen kunne hjulpet oss litt, sitter og leser i paragrafer ol, men leser oss nok litt blind på hele greia.

Rettighetene er: Huseier selger, dere flytter.

Anonymous poster hash: 6c036...738

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingenting som lar folk kjøpe huset de leier i til 80% av takst!

Da hadde jo alle leid hus de ville kjøpe..

Anonymous poster hash: fc161...828

• Liker 14
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Husker onkelen min måtte kaste ut en leietager som hadde bodde der i nesten 10 år fordi hvis han haddde fått bo der i 10 så hadde han fått noens spesielle rettigheter som ville gjort det vanskelig å selge. Husker ikke helt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe sånt som at dere følger med boligen, med mindre huseier skal bruke hybelen selv.

Men å få kjøpe huset til 80% er bare å glemme. Er litt spent på hvor dere har det fra..

• Liker 9
Skrevet

Dere har ingen rett til å kjøpe nei, verken til full eller rabattert pris. Dere kan ha rett til å fortsette å leie, men antar ny eier skal bo der selv, og de kan da si dere opp.

• Liker 1
Skrevet

Innbiller meg at salg av hus, ikke er oppsigelsesgrunn? Men, sjekk husleieloven, der står det.

AnonymBruker
Skrevet

Innbiller meg at salg av hus, ikke er oppsigelsesgrunn? Men, sjekk husleieloven, der står det.

Man "følger med" boligen, men om ny eier skal bruke leiligheten selv så kan de si opp avtalen. Det ligger derfor i huseier sine hender om man får bli boende eller ei.

• Liker 4
Skrevet

Man "følger med" boligen, men om ny eier skal bruke leiligheten selv så kan de si opp avtalen. Det ligger derfor i huseier sine hender om man får bli boende eller ei.

Jepp, det jeg mente, selger har ikke lov ¨si opp kontrakten, men kjøper kan, hvis han har en lovlig grunn.

Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Det finns to typer avtale forhold på dette området men jeg er rimelig sikker på at det du har er en tidsubestemte avtale og da er hovedsakelig bare 3 konkrete grunner som annses som gode nok oppsigelsesgrunner.

1:Uteleier eller medlem av utleiers hustand har behov for og bruke boligen.

2:Ved riving eller ombygging.

3:Ved mislighold fra leiers side.

Videre åpener husleievloven for at andre momenter kan annses saklige nok til og si opp kontrakten, bla.a salg av bolig. Men selv om en oppsigelse I salg ikke kan sies og være usaklig er det heller ikke en av de beste oppsigelsesgrunnene.

Departmentet om oppsigelsgrunn:”I mange tilfeller kan utleier tenkes å oppnå en høyere fortjeneste enn før dersom han får frigjort husrommet. Det kan for eksempel tenkes at det er mulig å selge­ eiendommen for en høyere pris dersom husrommet frigjøres. Slike hensyn må tillegges en viss vekt i interesse­avveiningen, men her er det grunn til å vise tilbakeholdenhet.”

Det som er viktig for leieren å være oppmerksom på er at dette er absolutte vilkår for oppsigelsens gyldighet. Det er et minstekrav for å i det hele tatt vurdere om oppsigelsen er gyldig, men alene ikke tilstrekkelig for å slå fast at utleier kan si opp. Mer viktig er om oppsigelsen vil virke urimelig. En oppsigelse kan settes til side som urimelig selv om den er saklig begrunnet. Faktisk er det sånn at de oppsigelser som settes til side av domstolene nesten aldri settes til side som usaklige, de settes til side som urimelige, selv om de er saklige. Det virkelige oppsigelsesvernet til leier ligger altså i rimelighetsvurderingen.

Bla bla bla.

For og oppsumere det blir en konkret vurdering av hver sak. Har du en sjanse til og vinne frem; ja men det har også huseier.

Kan også nevne at selve oppsigelsen må oppfylle visse formkrav for og I det hele tatt være gyldig men det kan du finne ut av selv, jeg er ikke et oppslagsverk. :fnise:

Endret av Malanthor
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Vi bor i hoveddelen i et hus med en hybel nede. Så jeg vil anta at en evt. kjøper sikkert vil bo her selv og leie ut nede. Vi kan selvfølgelig være heldige og at det er noen som ønsker å fortsette å leie ut, men vil tro sjangsen er større for det første.

Er klar over at de ikke bare kan sette oss på gaten, men visste ikke om det at de ønsker å bo her selv er grunn nok til oppsigelse. Tenkte at det kanskje var huseiers 'problem', og at vi 'fulgte med.' (Vi ønsker selvfølgelig ikke å være vanskelige mot huseier)

Og nei, det er ikke 'noe galt', som noen sier, men det må være lov å sjekke litt når man bor et sted man trives og ville ønske man kunne fortsette å være. Vi har også barn med det som hører med av barnehage ol, så er ikke bare å pakke sammen og dra. Vil også gjerne inn på boligmarkedet så hadde vært supert om vi hadde hatt en mulighet for å kjøpe her, men skjønner jo da at det ikke går.

AnonymBruker
Skrevet

"Kan jeg si opp leier hvis jeg skal selge boligen? Ja, men det er viktig å være klar over: Selv om salg av boligen er en lovlig oppsigelsesgrunn, vil det i en eventuell rettssak også bli tatt hensyn til hvilken virkning oppsigelsen får for leier. Hvis leier for eksempel har barn som går på skole i nærområdet, kan retten komme til at det betyr mer for leier å beholde boligen, – Kan jeg si opp leier fordi jeg vil selge boligen min? enn det betyr for deg å selge den uten at det bor noen i boligen. Leier vil i så fall ha rett til å fortsette å bo der."

Sitat fra publikasjon H-2214

http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/kmd/dok/veiledninger_brosjyrer/2008/husleieloven.html?id=501000

Anonymous poster hash: 08cae...330

AnonymBruker
Skrevet

"Kan jeg si opp leier hvis jeg skal selge boligen? Ja, men det er viktig å være klar over: Selv om salg av boligen er en lovlig oppsigelsesgrunn, vil det i en eventuell rettssak også bli tatt hensyn til hvilken virkning oppsigelsen får for leier. Hvis leier for eksempel har barn som går på skole i nærområdet, kan retten komme til at det betyr mer for leier å beholde boligen, – Kan jeg si opp leier fordi jeg vil selge boligen min? enn det betyr for deg å selge den uten at det bor noen i boligen. Leier vil i så fall ha rett til å fortsette å bo der."

Sitat fra publikasjon H-2214http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/kmd/dok/veiledninger_brosjyrer/2008/husleieloven.html?id=501000Anonymous poster hash: 08cae...330

Dette gjelder da nåværende eier. Ny eier kan si dere opp med oppsigelsestiden i kontrakt med begrunnelse at husrommet skal brukes av denne eller dennes nærmeste familie. Dette kan de gjøre øyeblikkelig de har overtatt eiendom, her vil da overtakelse helt sikkert settes så raskt som mulig etter at budrunde er over for å få dere ut så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 08cae...330

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan kaste dere ut ja.

Han trenger egentlig ikke informere om salg, han kan jo bare si at han vil disponere boligen selv og deretter selge den.

Hvis leietakere kunne få boligen til 80% av verdien sier det seg selv at de fleste hadde kviet seg for å leie ut! Mange har jo investering og salg som mål.

Anonymous poster hash: eaf71...b1a
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan kanskje nevne at boligen allerede er lagt ut for salg. Vi har hatt besøk av både fotografer og meglere og kommer til å ha visninger mens vi bor her.

Edit: altså blir vi nok ikke oppsagt av nåværende utleier.

Endret av Virilja
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Og gi en lenke var selfølgelig mye smartere. :fnise:

Nå skal jeg fortelle deg noe som er usigelig flaut. Det er ikke veldig lenge siden (et år kanskje) jeg fant ut hvordan man gjør det. Tidligere har jeg kopiert hele "avhandlinger", redigert og stått i. Ikke le av meg da, vær så snill :sukk:.

Endret av Arabella
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...