Gå til innhold

Samboer har satt oss i økonomisk knipe...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer investerte en god del penger (bak min rygg) i en investering som skulle gi relativ kjapp avkastning , men den gang ei. Pengene har latt vente på seg, og nå har jeg fullstendig mistet håpet på at de noen gang kommer. Vi står i en fryktelig dårlig situasjon , der han har lånt penger av sin familie, og jeg har lånt en liten sum fra min familie for å dekke inn hans "investering" .

Vi står nå i fare for å miste taket over hodet , jeg går nå bare å venter på utkastelsesvarsel fra namsfogden.

Jeg har dessverre ingen oppsparte midler, da jeg har egne lån og akkurat nyutdannet.

Han sier at pengene, de kommer, men nå er alt håp ute for min del , og han nekter å prøve å finne alternative løsninger på problemet og innse realiteten.

Familie bor for langt unna til at det er mulig å kunne bo der i en overgangsperiode.

Jeg vurderer nå å gå ut av forholdet pga tillitsbruddet ,(men mener at det er bedre å fikse det man har, enn å kaste det å gå til noe nytt) og har absolutt ingenting å falle tilbake på av egen dumhet.

Hva kan man gjøre når man er helt på bunn og ikke ser noen løsning på noe som MÅ være løst nå ?

Anonymous poster hash: 101c5...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor står dere i fare for å miste huset?

Dere har vel inntekt for å betale for boligen selv om en belånt investering har gått skeis?

Du lånte penger til investeringen, hvordan kan det da ha skjedd bak din rygg?

Endel ting her jeg ikke skjønner. Men det som er helt sikkert er at investeringer som liksom skal gi "kjapp avkastning" får mine varselklokker til å ule kraftig, for det gjør de selvsagt vanligvis ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står dere i fare for å miste huset?

Dere har vel inntekt for å betale for boligen selv om en belånt investering har gått skeis?

Du lånte penger til investeringen, hvordan kan det da ha skjedd bak din rygg?

Endel ting her jeg ikke skjønner. Men det som er helt sikkert er at investeringer som liksom skal gi "kjapp avkastning" får mine varselklokker til å ule kraftig, for det gjør de selvsagt vanligvis ikke.

Jepp, there's no thing called free money. Enhver investering har risiko. Risikoen øker med muligheten for høy avkastning.

Håper det ordner seg for dere uten at dere må selge boligen. Og uansett hvordan det går ville jeg satt det på kontoen for dyrekjøpte erfaringer.

Anonymous poster hash: 9e1e7...c64

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg har utelatt en god del detaljer for å gjøre en lang historie kort.

I forhold til bosituasjon, så leier vi.

Lånet av min familie kom som ett resultat av en gråtkvalt samboer, som tilslutt fortalte meg situasjonen etter lang tid. Det har vært samboers oppgave å betale husleie her vi bor, men også disse pengene har gått med til å skjule "investeringen" viser det seg i ettertid. Vi har faste inntekter begge to, men her har jeg sovet i timen , da jeg med full tillit har trodd blindt på at samboer har betalt husleie når han har sagt han har gjort det, rett og slett for at jeg ikke har hatt noen grunn til å tro noe annet. Jeg har overført penger til felles regningkonto , mens han har brukt de på noe helt annet. Vi hadde noen store utgifter med våre dyr som ble syke, og står nå helt på bar bakke. Og samlet inntekt er nå ikke lenger nok til å dekke inn 3 måneders husleie .

Dette går absolutt inn i rekken av dyrekjøpte erfaringer, uten tvil.

Vi eier foreløpig ingenting av stor verdi som vi kan belåne eller lignende. Samboer har sverget på at han har fortalt meg alt, men det dukker stadig vekk opp "nye" detaljer , som for eks. At husleien ikke har blitt betalt på 3 måneder.

Så her sitter vi i saksa av egen dumhet, og samboers dumhet. Alt vi hadde i buffer, er borte, og nå tar jeg styringen over den "økonomien" som er igjen.

Anonymous poster hash: 101c5...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet ut. Det er et stort svik fra hans side.

Anonymous poster hash: b77cc...65a

• Liker 5
Skrevet

Svik fra hans side opplagt, men jeg ville ikke lånt penger fra min familie til han uansett hvor mye han gråt uten å vite hva pengene skulle brukes til. Det var ikke naivt, bare dumt. Da burde du våknet TS. Men, gjort er gjort.

Kontakt huseier med en gang og beklag situasjonen! Betal inn det dere kan, selv om dere ligger 3 mnd bak. Spør om dere kan få betale 1,5 husleie hver måned frem til dere er ajour, eller noe liknende. Ta dialogen, kanskje kan dere unngå å bli kastet ut.

Dere må vel ha noe dere kan selge for å få inn penger til å dekke husleien dere mangler? Alle har tv, sofa, møbler, klær, dingser (mobil, nettbrett, kamera, stereoanlegg osv). Selg så mye som mulig for å få inn til å betale skyldig husleie, så dere ikke blir kastet ut! Det er bedre å ha en tom leilighet enn ingen leilighet å bo i. Det er kanskje kjappeste måten å få inn ekstra penger på. Surt, men sånn er det nå blitt da, grunnet hans dumhet og din naivitet.

Jeg håper dere unngår å bli kastet ut hvis dere gjør opp for dere snarest.

Deretter tror jeg du har rett i å vurdere forholdet. Men snakk sammen om det. Angrer han på å ha lurt deg? Forstår han at han har lurt deg? Kjenn på magefølelsen angående det. Hvis han ikke egentlig er enig i at han har gjort noe dumt så er det på tide å gå. Angrer han og skjønner at han er en idiot så kan dere kanskje jobbe gjennom det, hvis han ellers er drømmemannen. Men jeg hadde vært sterkt i tvil om å bli, økonomisk utroskap er like skadelidende for et forhold som seksuell utroskap. Det er et svik det tar lang tid å komme over...

Men uansett om du vil ut av forholdet ville jeg forsøkt å gjøre opp med dagens huseier for å kunne flytte med bedre samvittighet, og kanskje en ok referanse...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette kan du jo ikke leve med. Det er jo bare å gjøre det slutt først som sist.

Hvor mye penger er det snakk om egentlig? Får dere feriepenger/skattepenger?

Anonymous poster hash: 614ec...cdb
  • Liker 4
Skrevet

Enig med Pengebingen.

Økonomisk utroskap er et like stort, om ikke større, svik enn fysisk utroskap, og jeg hadde slitt med å kunne stole på han i etterkant.

Ta en prat med utleier, så ordner det seg nok, skal du se. Utleiere ønsker ikke å bytte leietakere dersom de de har er fine folk, for det er en del styr med å finne nye, fine leietakere.

Én ting må ihvertfall være klart dersom du blir: Du tar over som eneveldig finansminister i heimen. Da har du kontroll på at alle regninger blir betalt. Samboeren din må regne med å has tilnærmet lik null i lommepenger inntil dere er ajour med husleie og lånet hos foreldrene dine er nedbetalt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville faktisk anmeldt mannen og dratt (står leiekontrakten på han, siden han betaler?).

Hvis du ikke har navnet ditt på kontrakten kan du vel bare dra og la mannen ordne opp etter seg?

Økonomisk utroskap av denne typen kan nesten sidestiles med fysisk. Jeg hadde nok pakket kofferten uansett, men du får kjenne på magefølelsen.

• Liker 1
Skrevet

Utrolig dårlig gjort av din samboer, men det er jo bare du som kan vurdere om du vil tilgi dette...Men til det økonomiske: Har du mulighet til å jobbe litt ekstra? Ta noen helgevakter et sted, jobbe i ferien? en eller annen måte å spe på inntekten en peiode? Jeg ville heller gjort det enn å begynne å selge ting dere trenge ri det daglige (sofa/TV etc...) for de tingene må dere jo bare kjøpe tilbake igjen etterpå...

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med Pengebingen.

Økonomisk utroskap er et like stort, om ikke større, svik enn fysisk utroskap, og jeg hadde slitt med å kunne stole på han i etterkant.

Ta en prat med utleier, så ordner det seg nok, skal du se. Utleiere ønsker ikke å bytte leietakere dersom de de har er fine folk, for det er en del styr med å finne nye, fine leietakere.

Én ting må ihvertfall være klart dersom du blir: Du tar over som eneveldig finansminister i heimen. Da har du kontroll på at alle regninger blir betalt. Samboeren din må regne med å has tilnærmet lik null i lommepenger inntil dere er ajour med husleie og lånet hos foreldrene dine er nedbetalt.

Helt enig her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville faktisk anmeldt mannen og dratt (står leiekontrakten på han, siden han betaler?).

Hvis du ikke har navnet ditt på kontrakten kan du vel bare dra og la mannen ordne opp etter seg?

Økonomisk utroskap av denne typen kan nesten sidestiles med fysisk. Jeg hadde nok pakket kofferten uansett, men du får kjenne på magefølelsen.

Enig her også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...