Gå til innhold

Hva kan 13-åringene foreslå som barnevaktlønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min (som nettopp har fylt 13) og en venninne (12) har hengt opp en lapp på nærbutikken om at de ønsker barnevaktoppdrag. Begge er fornfuftige og ansvarlige jenter, og de har begge veldig godt lag med små barn. Men - de er veldig unge, så jeg har sagt at enten jeg eller venninnens foreldre bør være "bakvakt" om de evt. får oppdrag. Dette skrev de også på oppslaget.

Nå har de fått to henvendelser.

Den ene er for en 6-åring som av og til trenger pass og deretter følge til skolen om morgenen (det blir vel snakk om en times tid totalt), og etterhvert henting på SFO (fra ca. 16.00) + pass til foreldrene kommer hjem fra turnusjobb (vet ikke tid).

Den andre er for to barn på 13 måneder og 3.5 år, og det er i første omgang snakk om å passe dem etter at barna er lagt for kvelden (de måtte selvfølgelig treffe dem og bli kjent med dem først). Det vil også kunne bli snakk om å passe dem utover dette.

Så blir de spurt om hva de kan tenke seg som lønn - og her er både jentene og jeg litt usikre... Det er altså snakk om to 7.-klassinger, og de vil være to om oppdraget. Er det noen som har innspill på hva de kan foreslå?

Som min datter sier - "Jeg kan godt passe barn gratis, jeg!". Hun elsker det, og er som sagt veldig flink med småunger. Men de har altså tenkt seg at dette kan være en liten jobb de kan tjene litt lommepenger på.

Takknemlig for innspill! :)

Anonymous poster hash: f3565...e6a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker når vi var på den alderen fikk vi en 50lapp timen ca, skjelden man satt veldig lenge, så 200kr på en helaften. Fikk det samme ca når jeg var 17 og egentlig bare gjorde dem en tjeneste når jeg var hjemme i bygda en helg :)

Av og til fikk man mer. Når jeg var 22 passet jeg to små sovende gull 2 dager fra 17-03 pga bryllup. Fikk 2000 og det syns jeg var MYE :P

En sommer jeg var "dagmamma" for 3 nabounger fikk jeg etter dagmammalønn etter skatt siden dette var "off record" :)

Men ja, en 50lapp i timen var vanlig når jeg var på den alderen :) Da fikk vi gjerne en kjøpingspizza og hos mor til barn om vi var heldige :D

• Liker 1
Skrevet

100 i timen synes jeg.. Kanskje litt mindre hvis de er to samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

De skal i første rekke foreslå lønn for pass av 6-åringen.

Jeg hadde egentlig tenkt å antyde 40 eller 50 kroner pr. barnepike - altså 80 eller 100 kroner timen totalt. Tror i grunnen jentene vil synes det er ok.

(Men klart - om foreldrene hadde tenkt å betale mer, så vil de jo ikke underprise seg, heller...)

ts

Skrevet

Så flinke dere er, som backer opp ungene med å være "bakvakt" slik at de får tjene litt lommepenger. 😍 Høres helt supert ut! Skulle ønske vi hadde slike familier i nabolaget.

Syns i utgangspunktet 50kr timen er ok for så unge barnevakter, men siden de er to må de kanskje legge listen litt lavere. Man trenger jo strengt tatt ikke to barnevakter for å passe på en 6-åring, så da blir kanskje 100kr timen litt mye å betale for foreldrene til ungen. Syns nok da at det du sier med 80kr til sammen er mer passende til å begynne med.

For de to små barna hadde jeg sagt minst 100kr timen for de to sammen, da det er mer ansvar. Regner med det ikke er snakk om mange timene på kvelden da barnepasserene er så unge, men her er det jo også snakk om på kvelden i andres hus, og da skulle det bare mangle at det er to barnepassere der. Så får de selskap i hverandre, mener jeg. Skulle bare mangle siden de ikke er så gamle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! :)

Ja, det er nok en trygghet i at de er to, så det blir nok en forutsetning - i hvertfall foreløpig. Dersom de blir godt kjent med barna og med foreldrene, og foreldrene vurderer det slik at det hele fungerer bra, kan det jo hende de kan sitte barnevakt hver for seg, også. Og til og med få økt timelønn...

Begge familiene bor åpenbart bare minutters gange unna oss, så med meg eller de andre foreldrene som "sikkerhet", skal nok det hele gå fint.

Vi får prøve oss litt fram, gå litt "forsiktig" ut og se hvordan det hele utvikler seg. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...