Gå til innhold

Hvordan betaler jeg smartest mulig ned på kredittkortgjelden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innmari teit for en stund tilbake og pådro meg kredittkortgjeld. Heldigvis fikk jeg øynene opp før det ble for mye, så det er "bare" snakk om 17.000 + 9000, sånn ca. Det er ikke nok kreditt til å betale ut det ene med det andre, så gjelden må være fordelt over to kredittkort.

Jeg er student og alenemamma, så jeg har ikke allverdens overskudd hver mnd, men jeg lurer på hvordan jeg bør gå fram for å kvitte meg med dette. Jeg har mulighet til å betale et sted mellom 3 og 5000,- på gjelden hver mnd.

Skal jeg betale ned det minste fortest mulig? Det største? Eller fordele det jeg har til rådighet mellom de to kortene?

Jeg har ca 3000 stående på en sparekonto, som er for ting som "oj, jeg må visst til tannlegen NÅ" eller "oj, barnet mitt må ha nytt regntøy NÅ", bør jeg bruke disse på gjelden og heller beholde kredittkortene som "kriseløsning" for sånne situasjoner?

Og jeg trenger ingen leksjoner om hvor teit jeg har vært, jeg har innsett det selv, og satt opp budsjett og fører 100% nøyaktig regnskap framover for å slippe å havne her igjen eller forverre situasjonen.

Anonymous poster hash: 6dda3...7ba
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innmari teit for en stund tilbake og pådro meg kredittkortgjeld. Heldigvis fikk jeg øynene opp før det ble for mye, så det er "bare" snakk om 17.000 + 9000, sånn ca. Det er ikke nok kreditt til å betale ut det ene med det andre, så gjelden må være fordelt over to kredittkort.

Jeg er student og alenemamma, så jeg har ikke allverdens overskudd hver mnd, men jeg lurer på hvordan jeg bør gå fram for å kvitte meg med dette. Jeg har mulighet til å betale et sted mellom 3 og 5000,- på gjelden hver mnd.

Skal jeg betale ned det minste fortest mulig? Det største? Eller fordele det jeg har til rådighet mellom de to kortene?

Jeg har ca 3000 stående på en sparekonto, som er for ting som "oj, jeg må visst til tannlegen NÅ" eller "oj, barnet mitt må ha nytt regntøy NÅ", bør jeg bruke disse på gjelden og heller beholde kredittkortene som "kriseløsning" for sånne situasjoner?

Og jeg trenger ingen leksjoner om hvor teit jeg har vært, jeg har innsett det selv, og satt opp budsjett og fører 100% nøyaktig regnskap framover for å slippe å havne her igjen eller forverre situasjonen.

Jeg ville brukt de 3000 fra sparekontoen til nedbetaling, fordi jo mindre gjeld du har, jo midre rente må du betale

Anonymous poster hash: b4fad...052

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha beholdt de 3 tusen på sparekontoen. Du trenger en liten buffer. Spesielt viktig når man er i en sårbar økonomisk situasjon.

Jeg hadde sjekket hva effektiv rente er på begge kredittkortlånene. Den som har høyest hadde jeg prioritert å betale ned først og kun betalt minstebeløp på det andre. Skiller det lite i effektiv rente så hadde jeg prioritert det som hvor gjelda er lavest.

Anonymous poster hash: d9580...838
  • Liker 5
Skrevet

Behold de 3000 du har som en buffer. Sjekk effektiv rente på kredittkortene, betal ned det med høyest rente først. Er renten lik betaler du ned det laveste først. Hør med banken om du kan få et lån til å dekke kredittgjelden, du vil da slippe unna med en mye lavere rente. Når kredittgjelden er nedbetalt setter du av en fast sum hver måned for å øke bufferen.

Å bruke sparepengene til å betale ned kredittgjelden tror jeg ikke er lurt, hvis det dukker opp noe uforutsett må du bruke kredittkort, og du er like langt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Behold de 3000 du har som en buffer. Sjekk effektiv rente på kredittkortene, betal ned det med høyest rente først. Er renten lik betaler du ned det laveste først. Hør med banken om du kan få et lån til å dekke kredittgjelden, du vil da slippe unna med en mye lavere rente. Når kredittgjelden er nedbetalt setter du av en fast sum hver måned for å øke bufferen.

Å bruke sparepengene til å betale ned kredittgjelden tror jeg ikke er lurt, hvis det dukker opp noe uforutsett må du bruke kredittkort, og du er like langt.

Men i mellomtiden har hun spart rentepenger, dersom hun betaler inn de 3000 til kredittkortgjelden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men i mellomtiden har hun spart rentepenger, dersom hun betaler inn de 3000 til kredittkortgjelden.

F.eks nedbetaling av mastercard, dersom man har 40000 i gjeld, og nedbetaler kr 2300 en mnd så er ca kr 600 av de 2300 kr renter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har råd til å betale 5000 per måned på denne gjelden, er det ingen fare. Da setter du i gang og betaler i tre måneder og tar dette som en erfaring du kan lære av til senere.

Anonymous poster hash: 554dc...e42
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange dårlige råd å lese. Huff.

Bufferkonto er vel og bra, men det er mye viktigere å betale ned kredittkortgjeld. Det løper renter på kredittgjelden, og de er høyere enn på sparekontoen din. Betal ned gjelden så raskt du overhodet kan, og betal ned kortet med høyest rente først.

Hvis du plutselig må til tannlege eller kjøpe nytt regntøy, kan du bruke kredittkortet til det. Bruk ikke kortet mer uten at det er krise.

Etter at du har betalt ned kortene bør du sette av penger til sparing hver måned, slik at du kan spare deg opp en buffer.

Anonymous poster hash: 9992d...131
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bufferkonto er vel og bra, men det er mye viktigere å betale ned kredittkortgjeld. Det løper renter på kredittgjelden, og de er høyere enn på sparekontoen din. Betal ned gjelden så raskt du overhodet kan, og betal ned kortet med høyest rente først.

Hvis du plutselig må til tannlege eller kjøpe nytt regntøy, kan du bruke kredittkortet til det. Bruk ikke kortet mer uten at det er krise.

Etter at du har betalt ned kortene bør du sette av penger til sparing hver måned, slik at du kan spare deg opp en buffer.

Men da blir hun jo aldri ferdig med gjelden. Det er litt forskjell på hva som blir matematisk best og hva som er best i det lange løp. For hver gang man drar kredittkortet så blir det litt lettere å dra det frem neste gang man egentlig ikke hadde helt bruk for det. Da er det bedre å la de 3000 stå på konto, klippe alle kredditkortene i biter og kaste de og så betale ned fort som f. Bruker hun 4 måneder fremover med 5000 i betaling hver gang så er hun ferdig med det. Folk som først har rotet seg borti kredditkortgjeld de sliter med å håndtere bør ikke bruke kredittkort mer, heller ikke til uforutsette utgifter.

Ts, klipp kortene i småbiter og kast de.

Anonymous poster hash: 41c93...ff2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men da blir hun jo aldri ferdig med gjelden. Det er litt forskjell på hva som blir matematisk best og hva som er best i det lange løp. For hver gang man drar kredittkortet så blir det litt lettere å dra det frem neste gang man egentlig ikke hadde helt bruk for det. Da er det bedre å la de 3000 stå på konto, klippe alle kredditkortene i biter og kaste de og så betale ned fort som f. Bruker hun 4 måneder fremover med 5000 i betaling hver gang så er hun ferdig med det. Folk som først har rotet seg borti kredditkortgjeld de sliter med å håndtere bør ikke bruke kredittkort mer, heller ikke til uforutsette utgifter.

Ts, klipp kortene i småbiter og kast de.

Anonymous poster hash: 41c93...ff2

Enig i at hun bør klippe kredittkortet. Det er likevel lurere å bruke de 3000 til å betale ned på gjelden enn at de skal stå på en konto for nødsituasjoner.

Skrevet

Betal ned gjeld så fort som mulig, da bruker du de 3000 kronene også på dette. Hvis du tar deg selv i nakkeskinnet så klarer du å ha kredittkort uten å måtte klippe de, du har da lært nå håper jeg så det å falle i samme felle igjen er vell noe du klarer å unngå? behold 1 og klipp det andre, så har du din "buffer" der om noe skulle skje.

Skrevet (endret)

17000 + 9000 i gjeld. Og du kan betale 3000-5000 pr mnd. Da regner jeg med at du vurderer alt ettersom hva strømregning og telefonutgifter kommer på?

Først tror jeg at jeg ville sett på om du har noen utgifter som kan gjøres mindre. Feks telefon, hva slags abbonement har du? Internett? Nå er det heldigvis vår, så strømregningen a bli mindre ved å sette ned temperaturen.

Hvis du velger å betale inn 5000,- pr mnd, ville jeg betalt inn 3000 på den høyeste gjelden og 2000 på den laveste. Jo fortere du blir kvitt den laveste jo bedre. Men, er renten høyere på den høyeste renten, betal 4000,- der og så 1000,- på den laveste. Bufferen på 3000 kan du enkelt spare opp igjen når gjelden er betalt. Den ville jeg brukt på den høyeste gjelden.

Edit: Jeg ville kun ha anbefalt deg å beholde ett kredittkort dersom du får til å betale inn det du bruker hver eneste mnd før forfall. Ellers er det ingen vits i å ha et kredittkort.

Endret av Tris
Skrevet (endret)

Betal den med høyest rente først. Bruk også sparepengene, for kredittkortrenter er HØYE. Om du i løpet av den tiden du bruker på å betale ned får uforutsette utgifter, så er det jo bare å øke gjelden litt igjen. Da har du i det minste spart rentene i perioden fra du betalte inn sparepengene dine på kredittkortgjelden og til du evt må bruke litt igjen.

Kredittkort er genialt og ikke noe å være redd for om du bruker det riktig. Om du betaler inn hver mnd før rentene begynner å løpe lønner det seg faktisk å kjøpe alt på kredittkort, mens man lar sine egne penger stå på sparing i mens. Mange kredittkort har f.eks også div bonusordninger som man kan spare en god del penger på å benytte seg av.

Kredittkort er kun farlig for de som ikke er disiplinerte og bruker mere penger av det enn de har råd til å betale inn før rentene begynner å rulle.

Husk også at når du har betalt ned gjelden må du fortsette å spare slik at du igjen har en bufferkonto for uforutsette utgifter i fremtiden.

Endret av asterix
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

17000 + 9000 i gjeld. Og du kan betale 3000-5000 pr mnd. Da regner jeg med at du vurderer alt ettersom hva strømregning og telefonutgifter kommer på?

Ja, strøm, telefon, barnet må ha nye sko osv. Og som sagt er jeg student, med begrenset mulighet til å ha sommerjobb fordi barnehagen er sommerstengt i fire uker, så jeg har ganske mye lavere inntekt om sommeren enn resten av året. De store utbetalingene fra Lånekassen går til å betale pensum, siden jeg går et studie med ekstremt mye pensum. Men det som blir igjen der skal brukes på gjelden.

Takk for råd alle sammen. Jeg har faktisk tenkt å beholde ett av kredittkortene til internetthandel fra utlandet osv, og nå har jeg jo lært hvordan det føles med den ekle klumpen i magen når jeg har mer gjeld enn jeg burde ha. Så fra nå av blir det kun kredittkortbruk som kan betales tilbake samme mnd.

• Liker 2
Skrevet

Bruk snøballmetoden. Da betaler du minstebeløp på kortet med lavest rente og så mye du klarer på kortet med høyest rente.

Siden du har barn, så ville jeg ikke rørt de 3000 kronene du har stående. Det er greit å ha litt i bakhånd, og du skal jo aldri ta opp mer kreditt. ;)

For tips, råd og en heiagjeng, anbefaler jeg forumet pengevett.com

• Liker 1
Skrevet

Beste forslaget vil jeg påstå

• Liker 1
Skrevet

Ja, her er mange dårlige råd.

Mange som vil at du beholder kredittkortet som backup - det er typisk veldig dårlig råd.

Hvordan har du havnet i kredittkortgjeld? Jo - ved å ha kredittkort tilgjengelig for bruk.

Hvordan ikke havne ytterliger ei gjeld? Klipp kortene! Burde være helt opplagt synes jeg.

Men hvis du liker å ha kredittkortgjeld så kan du høre på de andre. Hvis du er lei av kredittkortgjeld så kvitter du deg med kortene, jo før jo bedre.

Bufferkonto må du da selvsagt ha, det er er forutsetning for å ikke havne i gjeld igjen. 3000 er ikke mye, men så vil det ikke ta deg mange måneder å betale ned gjelden heller. De få kronene du betaler ekstra i renter ved å ikke bruke de 3000 på gjelden er vel verdt forsikringen om å ikke havne i gjeld igjen. Faktisk, hvis årlig eff. rente er 20%, så koster det deg 200 kr (0,2/12*4*3000) å ikke betale det inn. Altså et veldig lite beløp både i forhold til gjelden og i forhold til risikoen for at kredittkortene blir brukt igjen hvis ikke de klippes i fillebiter.

Jeg hadde ikke vært i tvil:

1. Behold bufferkonto

2. Klipp kortene!!

3. Betal ned, så MYE du kan hver måned, minst de 5000 du nevner. Du kan godt ta den med høyest rente først, men alt i alt blir det småpenger i forskjell så lenge du betaler det ned på bare 3-4 måneder. Så også helt ok om du vil starte med den minste. Gjør hva enn som gir deg mest motivasjon :) Det første er du kvitt på to måneder, og deretter er det jo bare det ene igjen. Jeg ville antagelig betalt det minste beløpet først.

4. Skriv til bankene og si opp kontoen din (epost eller kontaktskjema) slik at de ikke sender deg nye kort senere du kan bli fristet til å bruke.

5. Spar opp til en mye større bufferkonto, minst 3 måneders utgifter på konto. Dvs, fortsett med å spare samme beløp du brukte til å betale gjelden, frem til bufferkontoen er stor og fin. Da vil du har nok backup og kan le av de som anbefaler deg å bruke kredittkort som backup ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her er mange dårlige råd.

Mange som vil at du beholder kredittkortet som backup - det er typisk veldig dårlig råd.

Hvordan har du havnet i kredittkortgjeld? Jo - ved å ha kredittkort tilgjengelig for bruk.

Hvordan ikke havne ytterliger ei gjeld? Klipp kortene! Burde være helt opplagt synes jeg.

Men hvis du liker å ha kredittkortgjeld så kan du høre på de andre. Hvis du er lei av kredittkortgjeld så kvitter du deg med kortene, jo før jo bedre.

Bufferkonto må du da selvsagt ha, det er er forutsetning for å ikke havne i gjeld igjen. 3000 er ikke mye, men så vil det ikke ta deg mange måneder å betale ned gjelden heller. De få kronene du betaler ekstra i renter ved å ikke bruke de 3000 på gjelden er vel verdt forsikringen om å ikke havne i gjeld igjen. Faktisk, hvis årlig eff. rente er 20%, så koster det deg 200 kr (0,2/12*4*3000) å ikke betale det inn. Altså et veldig lite beløp både i forhold til gjelden og i forhold til risikoen for at kredittkortene blir brukt igjen hvis ikke de klippes i fillebiter.

Jeg hadde ikke vært i tvil:

1. Behold bufferkonto

2. Klipp kortene!!

3. Betal ned, så MYE du kan hver måned, minst de 5000 du nevner. Du kan godt ta den med høyest rente først, men alt i alt blir det småpenger i forskjell så lenge du betaler det ned på bare 3-4 måneder. Så også helt ok om du vil starte med den minste. Gjør hva enn som gir deg mest motivasjon :) Det første er du kvitt på to måneder, og deretter er det jo bare det ene igjen. Jeg ville antagelig betalt det minste beløpet først.

4. Skriv til bankene og si opp kontoen din (epost eller kontaktskjema) slik at de ikke sender deg nye kort senere du kan bli fristet til å bruke.

5. Spar opp til en mye større bufferkonto, minst 3 måneders utgifter på konto. Dvs, fortsett med å spare samme beløp du brukte til å betale gjelden, frem til bufferkontoen er stor og fin. Da vil du har nok backup og kan le av de som anbefaler deg å bruke kredittkort som backup ;)

Jeg bruker kredittkort hele tiden, men har ikke et øre i kredittkortgjeld. Derimot sparer jeg flere tusen i året på cashback og bonuser på kredittkortene mine i forhold til om jeg ikke hadde brukt dem, og renter fordi jeg lar lønna mi stå på sparekonto i en mnd mens jeg betaler alt med kredittkortet,.

Det er ikke kredittkortene som skaper gjeld, men hvordan en bruker dem!

Anonymous poster hash: e1b3e...607

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kredittkortene som skaper gjeld, men hvordan en bruker dem!

Anonymous poster hash: e1b3e...607

Guns don´t kill people. People kill people.

Anonymous poster hash: bd477...29a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, strøm, telefon, barnet må ha nye sko osv. Og som sagt er jeg student, med begrenset mulighet til å ha sommerjobb fordi barnehagen er sommerstengt i fire uker, så jeg har ganske mye lavere inntekt om sommeren enn resten av året. De store utbetalingene fra Lånekassen går til å betale pensum, siden jeg går et studie med ekstremt mye pensum. Men det som blir igjen der skal brukes på gjelden.

Takk for råd alle sammen. Jeg har faktisk tenkt å beholde ett av kredittkortene til internetthandel fra utlandet osv, og nå har jeg jo lært hvordan det føles med den ekle klumpen i magen når jeg har mer gjeld enn jeg burde ha. Så fra nå av blir det kun kredittkortbruk som kan betales tilbake samme mnd.

Du trenger ikke kredittkort for å handle på internett, bare vanlig visa.

Anonymous poster hash: f6188...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...