Gå til innhold

Barnebidrag gjennom nav , far betaler ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste 6 år fått bidraget utbetalt gjennom nav hver mnd. I mitt stille sinn trodde jeg far betalte regningene selv.

Plutselig får jeg 700 kr i forskudd istedet for 4000 i bidrag. Tenker at dette kommer av at han har ny jobb og nav ikke har fått beskjed om hvor han jobber nå. Tydeligvis har han visst hatt tvangstrekk i lønn hos tidligere arbeidsgiver.

Så hva gjør jeg nå? Jeg trenger ikke disse pengene da både jeg og min mann har god økonomi. Men må jeg kontakte nav nå, eller kan jeg bare vente og så ordner nav opp? Han droppet å betale bidrag for 6 år siden og da fikk jeg det gjennom nav. Da begynte det å ry inn tusenvis her og tusenvis der før det ble stabilt hver mbd. Tydeligvis hadde han da gjeld og de tok skattepengene.

Men nav kontakter vel han ang betaling nå også? Jeg vil ikke kreve disse pengene, gjør meg ikke så liten som han. Prinsippet om at barnet skal ha bidrag får så være. Trenger de på død og liv ikke så her trenger jeg vel ikke gjøre noe? Nav tar vel kontakt med ham ikke sant? Så får det komme når det kommer, eller?...

Anonymous poster hash: 2532b...d57

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har de siste 6 år fått bidraget utbetalt gjennom nav hver mnd. I mitt stille sinn trodde jeg far betalte regningene selv.

Plutselig får jeg 700 kr i forskudd istedet for 4000 i bidrag. Tenker at dette kommer av at han har ny jobb og nav ikke har fått beskjed om hvor han jobber nå. Tydeligvis har han visst hatt tvangstrekk i lønn hos tidligere arbeidsgiver.

Så hva gjør jeg nå? Jeg trenger ikke disse pengene da både jeg og min mann har god økonomi. Men må jeg kontakte nav nå, eller kan jeg bare vente og så ordner nav opp? Han droppet å betale bidrag for 6 år siden og da fikk jeg det gjennom nav. Da begynte det å ry inn tusenvis her og tusenvis der før det ble stabilt hver mbd. Tydeligvis hadde han da gjeld og de tok skattepengene.

Men nav kontakter vel han ang betaling nå også? Jeg vil ikke kreve disse pengene, gjør meg ikke så liten som han. Prinsippet om at barnet skal ha bidrag får så være. Trenger de på død og liv ikke så her trenger jeg vel ikke gjøre noe? Nav tar vel kontakt med ham ikke sant? Så får det komme når det kommer, eller?...

Anonymous poster hash: 2532b...d57

Naturligvis skal fyren betale. Uansett om du og fyren din har god økonomi eller ikke, og rett skal være rett overfor din nye fyr også da, siden forsørgerbyrden ikke skal tillegges ham, men barnefar.

Skrevet

Sett av disse pengene på en konto til dine barn som de kan få til egenkapital når de blir eldre? Selv om du ikke trenger de til å forsørge de nå, så har jo barna krav på å bli forsørger av faren sin også...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Sett av disse pengene på en konto til dine barn som de kan få til egenkapital når de blir eldre? Selv om du ikke trenger de til å forsørge de nå, så har jo barna krav på å bli forsørger av faren sin også...

Godt poeng.

• Liker 1
Skrevet

Du kontakter NAV, spør om hvorfor du fikk så mye mindre. Kanskje har han oppgitt at han ikke har inntekt (og derfor kun jobber svart)? Forklar situasjonen, så ordner det seg nok. Ville uansett krevd bidrag, for far skal også betale for barnet sitt. Var lurt å sette av pengene på en sparekonto til barnet skal kjøpe seg bolig etc.

AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis skal fyren betale. Uansett om du og fyren din har god økonomi eller ikke, og rett skal være rett overfor din nye fyr også da, siden forsørgerbyrden ikke skal tillegges ham, men barnefar.

Jeg er enig med deg, men det er ikke nødvendigvis NAV.

Min eks har droppet å betale og opparbeidet seg en bidragsgjeld, og siden jeg tjener over 420 000 i året (eller hva det er, ikke sikker på summen) så får jeg ikke utbetalt en krone i forskudd. Bidraget skal være til barnet, men faktum er at hvis mor tjener nok så er det avhengig av frivillighet fra fars side.

Til TS, jeg ville bedt NAV kontakte ham, men ikke nødvendigvis forventet noen løsning.

Anonymous poster hash: e274f...4ad

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg, men det er ikke nødvendigvis NAV.

Min eks har droppet å betale og opparbeidet seg en bidragsgjeld, og siden jeg tjener over 420 000 i året (eller hva det er, ikke sikker på summen) så får jeg ikke utbetalt en krone i forskudd. Bidraget skal være til barnet, men faktum er at hvis mor tjener nok så er det avhengig av frivillighet fra fars side.

Til TS, jeg ville bedt NAV kontakte ham, men ikke nødvendigvis forventet noen løsning.

Anonymous poster hash: e274f...4ad

Men rettigheter skal fedre ha....

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skjønner deg rett nå så har far nettopp byttet arbeidsgiver. Da er det mest sannsynlig dette som har skjedd. Gammel arbeidsgiver har ikke trukket ham nå siden han ikke får lønn, og ny arbeidsgiver har fortsatt ikke fått beskjed om at det skal trekkes. Du har dermed kun fått utbetalt forskudd lav sats, noe som tilsier at din lønn ikke er ekstremt høy :) (Sier det siden jeg selv aldri har fått forskudd på grunn av for høy inntekt selv).

Det som nå skjer er at NAV innkreving vil sende en regning til din eks. Om han ikke betaler så vil de sette i gang prosessen med å starte nye tvangstrekk. Dette kan fort ta noen måneder, og han vil da i mellomtiden også opparbeide seg gjeld. Men du vil få pengene til slutt så lenge han har inntekt de kan trekke fra. Om han har gjeld vil også skattepenger til gode trekkes inn og utbetales deg.

Men som sagt, det tar fort noen måneder før det er i gang igjen. Vært gjennom det samme selv flere ganger, da min eks har en tendens til å bytte jobb ofte ;)

Anonymous poster hash: cbc76...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...