Gå til innhold

Syklister i veibanen gir blodsmak i munnen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dessuten er ikke 90 km/t en racingbane, det er flere steder hvor man kjører 90 km/t.

Anonymous poster hash: d5c28...393

Det var bare et eksempel.

Jeg synes ts kanskje hadde hatt gått av å roe seg ned litt. Hvorfor være så irritert og utålmodig? Så lenge der ikke eksisterer en egen vei for myke trafikanter og bilister så må du roe deg ned.

Tenk for 40 år siden. Hvor du så biler, syklister, gående, sauer, kyr i en herlig blanding på en vei. Da hadde du bare å vise hensyn.

Anonymous poster hash: 144b7...f7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var bare et eksempel.

Jeg synes ts kanskje hadde hatt gått av å roe seg ned litt. Hvorfor være så irritert og utålmodig? Så lenge der ikke eksisterer en egen vei for myke trafikanter og bilister så må du roe deg ned.

Tenk for 40 år siden. Hvor du så biler, syklister, gående, sauer, kyr i en herlig blanding på en vei. Da hadde du bare å vise hensyn.

Neida, ikke hvis du leser det jeg kommenterer her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med syklister. Om det er noe som irriterer bør man slutte å kjøre bil. Det er farlige med sjåfører som ikke takler at det av og til er hindringer i trafikken som skaper kø, nedsatt fart o.l. som gjør at kjøreturen tar litt mer tid enn planlagt.

Det verste jeg ser er sjåfører som peiser forbi syklister uten å ha avstand til syklisten, og de som plent må kjøre forbi på uoversiktlige steder.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke noe problem med syklister. Om det er noe som irriterer bør man slutte å kjøre bil. Det er farlige med sjåfører som ikke takler at det av og til er hindringer i trafikken som skaper kø, nedsatt fart o.l. som gjør at kjøreturen tar litt mer tid enn planlagt.

Det verste jeg ser er sjåfører som peiser forbi syklister uten å ha avstand til syklisten, og de som plent må kjøre forbi på uoversiktlige steder.

Er du bilist selv? Det er i de aller fleste tilfellene nettopp syklistene som sørger for denne farlige situasjonen. Det handler ikke om å miste to minutter av livet bak en sneglende syklist.

Det verste jeg ser er syklister som peiser på og opptar halve kjørefeltet, og man må pent belage seg på å kjøre 30 km/t når fartsgrensen er langt over det. Det skaper kø og kaos. Spesielt de syklistene som MÅ sykle på uoversiktlige steder UTEN å gidde og se seg tilbake for å få et innblikk om tingenes tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mest bekymringsfulle og trafikkfarlige er at hissige mennesker som TS har førerkort.

Anonymous poster hash: 78e0d...cfc
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bilist selv? Det er i de aller fleste tilfellene nettopp syklistene som sørger for denne farlige situasjonen. Det handler ikke om å miste to minutter av livet bak en sneglende syklist.

Det verste jeg ser er syklister som peiser på og opptar halve kjørefeltet, og man må pent belage seg på å kjøre 30 km/t når fartsgrensen er langt over det. Det skaper kø og kaos. Spesielt de syklistene som MÅ sykle på uoversiktlige steder UTEN å gidde og se seg tilbake for å få et innblikk om tingenes tilstand.

Ja, jeg er bilist, og jeg møter relativt ofte syklister (flere ganger i uka). Og jeg ser ikke at det der som du beskriver skal skape farlige situasjoner. Det er jo det samme om det er en syklist eller gamle Olga eller Hans som kjører 30 km/t under fartsgrensen. Man må som sjåfør kjøre etter forholdene og kjøre forbi når det er muligheter for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest bekymringsfulle og trafikkfarlige er at hissige mennesker som TS har førerkort.

Det kan jeg si meg helt enig i. Det er ofte jeg ser bilister som skaper unødvendige farlige situasjoner når de skal kjøre forbi syklister eller andre som skaper nedsatt fart. Da er det å peise forbi med for liten avstand til syklisten, det er å hive seg foran syklisten/bilisten med liten avstand bakover. Man kjører forbi i svinger, man hinderer motgående trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om ts vil være sinna og irritert burde han heller rette det de til ansvarlige myndigheter.

Jeg både sykler og kjører bil, og en ting jeg synes er ganske utrolig er at veimyndighetene tydeligvis har en veldig smal mal for hvor bredt de anlegger veier. Tenk om de hadde hatt en fast mal på 50 cm asfalt utenfor kantlinjen. Mens det i realitet er slik at asfalten slutter nærmest straks kantlinjen slutter.

Hadde man hatt ekstra anlagt asfalt utenfor kantlinjen så hadde man sluppet å okkupere veibanen så mye at bilister måtte foreta en normal forbikjøring av syklister. Og da snakker jeg om syklister som sykler en i bredden.

Når det gjelder syklister som sykler flere i bredden så synes jeg igjen syklister viser lite hensyn. Sånt hører mer hjemme i et ordinært sykkelritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at du vet hvordan jeg kjører, det understreker jo så absolutt at du vet hva du skriver :rolleyes::sarkasme:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg er bilist, og jeg møter relativt ofte syklister (flere ganger i uka). Og jeg ser ikke at det der som du beskriver skal skape farlige situasjoner. Det er jo det samme om det er en syklist eller gamle Olga eller Hans som kjører 30 km/t under fartsgrensen. Man må som sjåfør kjøre etter forholdene og kjøre forbi når det er muligheter for det.

Selvsagt! Les innleggene, jeg skriver ikke om enkeltmennesker som er ute på tur for å treffe Olga eller Petra eller Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det er mer enn 80km/t i fartsgrense er det ikke tillatt for gående og syklende å ferdes. Der er det enten motortrafikkvei eller motorvei.

Jeg forstår ikke hvorfor folk hisser seg så veldig opp. Du kommer maksimalt 2-3 minutter senere frem om du møter mange syklister på din vei. Og slik politikken er lagt opp i Norge har de samme bruksrett på veien. De skal også følge veitrafikklovens §3. Som grovt sett sier at du skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt i trafikken. Dette innebærer også å vike for trafikk du hindrer.

Det betyr ikke at syklister skal stoppe i enhver luke eller avkjørsel for å slippe forbi bilister, men det betyr heller ikke at de skal ligge mer enn 2 i bredden og hindre trafikken.

Vikepliktsregler for sykler på gang og sykkelsti er tvetydige og vage. Dette gjør at juridisk, og sikkerhetsmessig, er det tryggere å ferdes på veien der reglene er mer klare. Hvis bilisten ikke klarer å oppfatte dette så har bilisten et holdningsproblem og bør kanskje ikke ferdes i trafikken i det hele tatt.

Dessverre finnes det også syklister som tar seg til rette. Og alle skjæres selvfølgelig over en kam. Alle syklister er hensynsløse.

Nå har jeg vært så heldig at jeg har vært på veien i flere sydlige land som Italia, Spania, Frankrike, og til og med land lengre nord som Nederland. Her tar syklistene seg vesentlig mer til rette, men likevel er ikke det store medieoppslag og høylytt krangling. Begge parter aksepterer hverandre og handler deretter.

Kanskje på tide å mane til samarbeid fremfor å hisse seg opp?

Åja?? For et par uker siden kom jeg over 20 min forseint på jobb pga syklister. 70 km/t, og de lå, tre stykker side og side, på en veg med for mye svinger og bakker til at det er trygt å kjøre forbi, og hver gang jeg kunne hatt mulighet til å kjøre forbi kom det biler imot. Det er helt idiotisk at jeg må stå opp en halvtime tidligere hver dag så snart sykkelsesongen setter igang, bare fordi de fleste av de ikke har nok folkeskikk til å slippe folk forbi.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om ts vil være sinna og irritert burde han heller rette det de til ansvarlige myndigheter.

Jeg både sykler og kjører bil, og en ting jeg synes er ganske utrolig er at veimyndighetene tydeligvis har en veldig smal mal for hvor bredt de anlegger veier. Tenk om de hadde hatt en fast mal på 50 cm asfalt utenfor kantlinjen. Mens det i realitet er slik at asfalten slutter nærmest straks kantlinjen slutter.

Hadde man hatt ekstra anlagt asfalt utenfor kantlinjen så hadde man sluppet å okkupere veibanen så mye at bilister måtte foreta en normal forbikjøring av syklister. Og da snakker jeg om syklister som sykler en i bredden.

Når det gjelder syklister som sykler flere i bredden så synes jeg igjen syklister viser lite hensyn. Sånt hører mer hjemme i et ordinært sykkelritt.

Folkens:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åja?? For et par uker siden kom jeg over 20 min forseint på jobb pga syklister. 70 km/t, og de lå, tre stykker side og side, på en veg med for mye svinger og bakker til at det er trygt å kjøre forbi, og hver gang jeg kunne hatt mulighet til å kjøre forbi kom det biler imot. Det er helt idiotisk at jeg må stå opp en halvtime tidligere hver dag så snart sykkelsesongen setter igang, bare fordi de fleste av de ikke har nok folkeskikk til å slippe folk forbi.

Jeg vet hva du snakker om, det der er daglig kost..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt! Les innleggene, jeg skriver ikke om enkeltmennesker som er ute på tur for å treffe Olga eller Petra eller Olav.

Det jeg ser er at du er en bilist som blir hissig bak rattet av situasjoner som skaper kø. Om det er seks syklister, en enslig syklist eller søndagskjører, situasjonen er den samme. Man må som bilist tilpasse seg situasjonen. Og så går det jo an på en enkel og fin måte å gi beskjed om at man vil forbi. En lett kakk på fløyta og de aller fleste syklister/bilister kjører ut til siden når det er mulighet for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Jeg har fullforståelse for at det er irriterende med syklister mitt i veibanen. Men en vær billist som prøver og presse en syklist ut av veien eller ønsker en syklists død. Håper jeg kommer ut for en ulykke

Altså da snakker jeg om bilister som gjør dette med vilje. Om en billist kjører en syklist ned fordi en syklist kjører som en tulling da får syklosten som fortjent.

Endret av Methusalem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg ser er at du er en bilist som blir hissig bak rattet av situasjoner som skaper kø. Om det er seks syklister, en enslig syklist eller søndagskjører, situasjonen er den samme. Man må som bilist tilpasse seg situasjonen. Og så går det jo an på en enkel og fin måte å gi beskjed om at man vil forbi. En lett kakk på fløyta og de aller fleste syklister/bilister kjører ut til siden når det er mulighet for det.

Jaha, og det ser du ut fra innleggene? Til din informasjon har jeg aldri presset noen ut av veibanen, kjørt over fartsgrensen eller på noen uaktsom måte. Aldri "kakket" lett på fløyta heller slik du tydeligvis gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har fullforståelse for at det er irriterende med syklister mitt i veibanen. Men en vær billist som prøver og presse en syklist ut av veien eller ønsker en syklists død. Håper jeg kommer ut for en ulykke

Hvem snakker å presse noen ut av veibanen??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og det ser du ut fra innleggene? Til din informasjon har jeg aldri presset noen ut av veibanen, kjørt over fartsgrensen eller på noen uaktsom måte. Aldri "kakket" lett på fløyta heller slik du tydeligvis gjør.

Ja, det er jo bare å se på hovedinnlegget ditt. Du beskriver det med syklister i veibanen som noe som gir blodsmak i munnnen. Det vitner ikke akkurat om en rolig bilist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Det er farlig å ha de på gang og sykkelveiene også når de sykler i den sinnsyke farten som de gjør. Ikke har de peiling på lover og regler heller, eller rettere sagt; de driter i det...

Anonymous poster hash: e0058...6f1

Det er faktisk det største problemet med syklister at de tror at lover og regler ikke gjelder for dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er jo bare å se på hovedinnlegget ditt. Du beskriver det med syklister i veibanen som noe som gir blodsmak i munnnen. Det vitner ikke akkurat om en rolig bilist.

Det gir blodsmak i munnen. Hadde jeg vært en bilist som du beskriver, tviler jeg på at jeg hadde hatt blodsmak i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...