Gå til innhold

Lærer som gir 6'ere til elev han liker ekstra godt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg foreslår at neste gang dere har innleveringsoppgave i de fagene, skriver du hans og han din og leverer i hverandres navn. Hvis han likevel får 6, er det vel ganske åpenbart at det er andre kriterier som teller.



Anonymous poster hash: bddaa...471
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaha... Og å hevde at TS er sjalu er også til hjelp? Det er greit å si at dette kan være et tilfelle, men og så bastant påstå at TS er det ser jeg ikke helt grunnen til. Jeg ser ikke helt hvorfor det heller kan hjelpe TS ved å skrike ut "klassisk sjalusi".

Anonymous poster hash: a7ccb...6de

Har aldri sagt noe om sjalusi selv, men når jeg tenker på det, tror jeg TS egentlig bare skulle ønske at det var han læreren kalte sin lille solstråle ( ja, sier det bare for å provosere nå).

TS vil ikke svare angående sine egne karakterer og da blir det vanskelig og ta hans spekulasjoner ( for han spekulerer også) seriøst. Man kan ikke klage på at en annen får ufortjente karakterer, det er barnslig og smålig. Man kan klage på sine egne karakterer og evt gi en generell bekymringsmelding om subjektiv karaktergiving.

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hadde nok også blitt tatt mer seriøst om det ikke var for forelskelesanklagene. Kan være at det stemmer, men det er en alvorlig anklage og noe man skal være ganske sikker i før man går videre med.

Men kan du ikke bare ta en prat med veileder på studieretningene din for tips og råd?

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Ts, og har selvsagt lest mine egne besvarelser. Jeg har sågar skrevet dem.

Umodent å reagere på at en åpenbart forelsket lærer gir toppkarakterer til en elev som faglig sett er langt unna å fortjene det?

Jeg tåler naturligvis utmerket vel at tullinger kommer usaklige svar som inneholder tåpelige spekulasjoner som ikke har rot i virkeligheten. Men det har jo lite med det jeg spør om, så da må dere usaklige tåle at jeg forsøker å få tråden inn på rett spor igjen.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Men det er jo akkurat det du kommer med TS, Tåpelige spekulasjoner fordi du har fått det for deg at en annen elev ikke fortjener karakterene sine. DET. VET. DU. INGENTING. OM. Du kan bare anta og spekulere i hvilke kriterier denne læreren har lagt til grunn og jeg syntes du skal tenke deg godt om før du potensielt ruinerer karriæren til en uskyldig lærer.

Anonymous poster hash: af297...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Jeg ville prøvd å klage til ledelsen, og helst ha flere med.

Noen ledelser prøver, mens andre står på lærerens side uansett. Vi hadde en ekkel lærer på ungdomsskolen som tidligere hadde tatt på flere jenter, sniket i jentegarderoben, stirret, osv. Men han jobber der enda fordi ingen i ledelsen bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk flest vet utmerket godt hva man sikter til her, nemlig en situasjon hvor en lærer´har et upassende forhold til en elev. Da er det snakk om betydelig aldersforskjell og maktubalanse. Teknisk sett er det ikke pedofili, men det er i høyeste grad alvorlig for det.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

Altså, dette er ikke relevant i det hele tatt. Han er 17 år og liker damer, og selv om han er hyggelig mot læreren så kommer det aldri til å være snakk om at det vil skje noe mellom dem.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS hadde nok også blitt tatt mer seriøst om det ikke var for forelskelesanklagene. Kan være at det stemmer, men det er en alvorlig anklage og noe man skal være ganske sikker i før man går videre med.

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

Dette er ikke noe bare jeg tenker, alle er enige om at det er slik det er. "Offeret", altså "seksereleven", smiler småirritert når temaet kommer opp, han er selvsagt klar over hvordan det forholder seg.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at neste gang dere har innleveringsoppgave i de fagene, skriver du hans og han din og leverer i hverandres navn. Hvis han likevel får 6, er det vel ganske åpenbart at det er andre kriterier som teller.

Anonymous poster hash: bddaa...471

Nei, jeg ønsker ikke å gå ned i karakter.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hvorfor svarer du ikke på om du mener dine karakterer er rettferdige isolert sett?

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er ikke relevant i det hele tatt. Han er 17 år og liker damer, og selv om han er hyggelig mot læreren så kommer det aldri til å være snakk om at det vil skje noe mellom dem.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Ditt svar er ikke relevant her. Det du svarer på nå var en kommentar til bruken av begrepet pedofili.

Du må gjerne synes at det er tåpelig å kommentere dine ferdigheter, men så langt har du ikke utvist noen stor evne til saklig argumentasjon.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo flere ganger fått spørsmål om du får de karakterene du fortjener av denne læreren. Hvorfor svarer du ikke på det?

Jeg vil si at det er temmelig spesielt å klage på at en annen elev får for gode karakterer. Du kan godt klage på at læreren ikke vurderer objektivt, men da må du begrunne dette og du må også begrunne hvorfor dette er viktig for deg. Den eneste rimelige grunnen jeg kan komme på er at du ikke får de karakterene du fortjener.

I og med at du ikke ser dette, tenker jeg at det faktisk kan hende at denne solstrålen er bedre på argumentasjon og oppbygning av tekst enn det du er.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

For noe svada.

La oss ta en enkel sammenligning. En annen elev får drøyt halvparten riktig ved prøver osv. i matematikk. Vedkommende får 6 i faget. En annen elev får ca. 90 % riktig. Denne eleven får 5.

Etter din fremragende logikk er det "temmelig spesielt" at sistnevnte elev reagerer på dette.

Komisk at du avslutter med nok en antydning om at "karakterene sikkert er riktige fordi atte han andre er sikkert mye smartere enn deg asså".

Anonymous poster hash: e0993...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt svar er ikke relevant her. Det du svarer på nå var en kommentar til bruken av begrepet pedofili.

Du må gjerne synes at det er tåpelig å kommentere dine ferdigheter, men så langt har du ikke utvist noen stor evne til saklig argumentasjon.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

Jeg vet utmerket hva jeg svarte på, nettopp dette med at noen har blandet inn pedofili her. Noe som ikke er relevant i det hele tatt. Ei heller er det snakk om noe forhold mellom disse to, så hvorfor det blir diskutert—ja, noen synes sikkert det er spennende å trekke inn denslags.

Til det siste, vær litt mer konkret er du snill. Mine debatteringsferdigheter her, om de skulle være så ille som du antyder, hva i all verden har det med temaet å gjøre, som er at en lærer gir toppkarakterer til en elev på bakgrunn av noe ganske annet enn faglige prestasjoner?

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hvorfor svarer du ikke på om du mener dine karakterer er rettferdige isolert sett?

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

Hvilken relevans har dette?

Nå kjenner jeg ikke karakterene til alle i klassen, men når man så til de grader foretar en vurdering hinsides all fornuft om én enkeltelev, så er det ikke utenkelig at det også er andre som ikke blir helt riktig vurdert.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe svada.

La oss ta en enkel sammenligning. En annen elev får drøyt halvparten riktig ved prøver osv. i matematikk. Vedkommende får 6 i faget. En annen elev får ca. 90 % riktig. Denne eleven får 5.

Etter din fremragende logikk er det "temmelig spesielt" at sistnevnte elev reagerer på dette.

Komisk at du avslutter med nok en antydning om at "karakterene sikkert er riktige fordi atte han andre er sikkert mye smartere enn deg asså".

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Eleven som har fått 90% riktig og fått en 5er, har da fått riktig karakter, men fortsatt smålig å skulle klage til ledelsen for en annen sin karakter, fordi det har ikke noe med ens egen karakter å gjøre. Det er som å klage på en kollegas lønn uten å selv mene at man fortjener en lønnsøkning.

Nå er ikke norsk og engelsk fag det er lett å gi prosentvis riktig på da. I ditt eksempel, for eks en matteprøve, er det enkelt beviselig om noen får en bedre karakter med mindre riktig svar enn en annen.

Av egen erfaring, så kan man få toppkarakter selv om ikke besvarelsene nødvendigvis virket så bra. På høyskole (der det altså er helt anonyme innleveringer) har jeg fått A på innlevering der jeg ikke en gang hadde skrevet minimumskravet av sider og oppgaven ble skrevet i ekstremt hastverk. Satt ikke inne med en god følelse for å si det sånn, men det kom nok tydelig fram for sensor at faget var godt forstått og forklart i helt egne ord, slikt belønnes.

Poengterer, som gjort flere ganger, at jeg ikke nødvendigvis mener at TS har feil, men han kan heller ikke vite helt sikkert at han har rett. Det er det de fleste her inne forsøker å si.

At flere mener det samme som TS kan støtte saken, men at flere elever rotter seg sammen om et rykte er ikke noe uvanlig fenomen og heller ikke er bevis om at noe er sant.

Og TS, denne personen som får gode karakterer ( og som jeg tolker det, ikke på din bekostning), er han kompisen din? I så fall er du litt av en kompis om du sladrer...

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også si at jeg ikke mener at det er merkelig at man reagerer på at en annen får en urettferdig god karakter, men å gå til ledelsen med: Ola får 6 i norsk når jeg mener han ikke står til mer enn 4. Det er fordi Jens er forelska i han.

Forstår dere ikke hvor useriøst det virker?

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleven som har fått 90% riktig og fått en 5er, har da fått riktig karakter, men fortsatt smålig å skulle klage til ledelsen for en annen sin karakter, fordi det har ikke noe med ens egen karakter å gjøre. Det er som å klage på en kollegas lønn uten å selv mene at man fortjener en lønnsøkning.

Litt av en sammenligning, du. Så om du jobber på et kontor og har en viktig funksjon, og får vite at vaskehjelpen tjener mye mer enn deg, så er det smålig å ta dette opp med ledelsen?

Nå er ikke norsk og engelsk fag det er lett å gi prosentvis riktig på da. I ditt eksempel, for eks en matteprøve, er det enkelt beviselig om noen får en bedre karakter med mindre riktig svar enn en annen.

Av egen erfaring, så kan man få toppkarakter selv om ikke besvarelsene nødvendigvis virket så bra. På høyskole (der det altså er helt anonyme innleveringer) har jeg fått A på innlevering der jeg ikke en gang hadde skrevet minimumskravet av sider og oppgaven ble skrevet i ekstremt hastverk. Satt ikke inne med en god følelse for å si det sånn, men det kom nok tydelig fram for sensor at faget var godt forstått og forklart i helt egne ord, slikt belønnes.

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

Nok en gang kommer det noe fullstendig irrelevant. Om du har fått A i noe må du jo ha klart å holde deg til sakens tema, så hvorfor bevege deg ut på viddene hele tiden her? Selvinnsikten kan heller ikke være spesielt god, når du sitter med en dårlig følelse men får toppkarakter. Når jeg får toppkarakterer, i realfag, så vet jeg selvsagt om det på forhånd.

Poengterer, som gjort flere ganger, at jeg ikke nødvendigvis mener at TS har feil, men han kan heller ikke vite helt sikkert at han har rett. Det er det de fleste her inne forsøker å si.

At flere mener det samme som TS kan støtte saken, men at flere elever rotter seg sammen om et rykte er ikke noe uvanlig fenomen og heller ikke er bevis om at noe er sant.

Og TS, denne personen som får gode karakterer ( og som jeg tolker det, ikke på din bekostning), er han kompisen din? I så fall er du litt av en kompis om du sladrer...

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

Jo, vi vet med sikkerhet at om en jente uten noe særlig godt forhold til den samme læreren hadde levert nøyaktig det samme, så ville det maksimalt blitt 4 i karakter. Hvorfor spekulerer folk i dette, når temaet er om og hvordan man ev. skal gjøre noe med saken? Fikk dere aldri beskjed om å holde dere til oppgaven da dere gikk på skolen, eller studerte?

Han er en bekjent, som er godt likt av folk, og litt typisk en som sikkert har fått noen bonuspoeng for trynefaktor opp gjennom. Men i dette tilfellet går det nok litt for langt.

Du tilhører nok de som mener det er feil å si fra om du vet om noen som suger til seg milioner fra staten uten at de har krav på det, også. Eller?

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La meg også si at jeg ikke mener at det er merkelig at man reagerer på at en annen får en urettferdig god karakter, men å gå til ledelsen med: Ola får 6 i norsk når jeg mener han ikke står til mer enn 4. Det er fordi Jens er forelska i han.

Forstår dere ikke hvor useriøst det virker?

Anonymous poster hash: 9ffe4...d8b

Nå er nok skolens ledelse godt kjent med denne læreren og hans preferanser, så ikke utenlig at de har fått lignende bekymringsmeldinger fra før.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en sammenligning, du. Så om du jobber på et kontor og har en viktig funksjon, og får vite at vaskehjelpen tjener mye mer enn deg, så er det smålig å ta dette opp med ledelsen?

Nok en gang kommer det noe fullstendig irrelevant. Om du har fått A i noe må du jo ha klart å holde deg til sakens tema, så hvorfor bevege deg ut på viddene hele tiden her? Selvinnsikten kan heller ikke være spesielt god, når du sitter med en dårlig følelse men får toppkarakter. Når jeg får toppkarakterer, i realfag, så vet jeg selvsagt om det på forhånd.

Jo, vi vet med sikkerhet at om en jente uten noe særlig godt forhold til den samme læreren hadde levert nøyaktig det samme, så ville det maksimalt blitt 4 i karakter. Hvorfor spekulerer folk i dette, når temaet er om og hvordan man ev. skal gjøre noe med saken? Fikk dere aldri beskjed om å holde dere til oppgaven da dere gikk på skolen, eller studerte?

Han er en bekjent, som er godt likt av folk, og litt typisk en som sikkert har fått noen bonuspoeng for trynefaktor opp gjennom. Men i dette tilfellet går det nok litt for langt.

Du tilhører nok de som mener det er feil å si fra om du vet om noen som suger til seg milioner fra staten uten at de har krav på det, også. Eller?

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Du har fått svar på "oppgavens tema", altså spørsmålet du stilte.

For det første, dersom karakterene du og dere andre i klassen får er riktige, har du reelt sett ingen grunn til å klage. Hvordan skulle en sånn klage se ut da? Tar man din sammenligning, skulle du da tatt opp med ledelsen at vaskehjelpen må ned i lønn, og det uten at du går opp i lønn. Og om denne jenta som ikke kommer overens med læreren får 4 og det er fortjent, ser jeg ikke grunnen til at dette skal være grunnlaget for en klage. Dere kan selvsagt klage på at nivået for 6-eren er satt kunstig lavt og at læreren straffer dere andre, men det er ingenting i det du har sagt som tyder på at dere kan begrunne dette i særlig grad.

For det andre, er det fremdeles en mulighet for at han faktisk er bedre enn dere. Språkfag er ikke som realfag hvor det i stor grad finnes fasitsvar. I språkfagene er det så veldig mye mer enn ordforråd, grammatikk og rettsskrivning som ligger til grunn for vurdering av karakteren, herunder tekstoppbygning og argumentasjon. En plettfri tekst med tynt innhold vil aldri kunne få noen god karakter, mens en sterk tekst med smårusk kan få høy karakter. Nettopp av den grunn er det vanskelig å vite på forhånd om man har gjort det bra eller ikke på en innlevering i denne type fag.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok skolens ledelse godt kjent med denne læreren og hans preferanser, så ikke utenlig at de har fått lignende bekymringsmeldinger fra før.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Jeg skjønner ikke helt hva lærerens preferanser har med dette å gjøre. Alle lærere har favoritter, enten de er hetero, homo eller bi. Det er en nokså diskriminerende holdning å antyde at denne type favorisering ikke er i orden fordi det er snakk om en homofil lærer. Forskjellsbehandling er forskjellsbehandling, og elever har rett til å klage på urettferdig karaktersetting og om de føler at læreren har en uanstendig oppførsel, men lærerens -fil er dette helt uvedkommende, faktisk.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva lærerens preferanser har med dette å gjøre. Alle lærere har favoritter, enten de er hetero, homo eller bi. Det er en nokså diskriminerende holdning å antyde at denne type favorisering ikke er i orden fordi det er snakk om en homofil lærer. Forskjellsbehandling er forskjellsbehandling, og elever har rett til å klage på urettferdig karaktersetting og om de føler at læreren har en uanstendig oppførsel, men lærerens -fil er dette helt uvedkommende, faktisk.

Anonymous poster hash: 69ff1...fa2

At læreren er homofil er ikke hovedpoenget, men derimot at han gir en elev altfor gode karakterer. Siden slik favorisering ikke skjer uten grunn, har jeg altså også supplert med det faktum at han er homofil og er svært begeistret for "solstrålen" sin, noe som i høyeste grad er relevant i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: e0993...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...