AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #1 Skrevet 26. april 2014 Jeg er historiker og da jeg var barn, på 70-tallet husker jeg at jeg fant et brev i et skap hos besteforeldrene mine. Det var noe med penger bestefar skyldte og onkelen min som hadde skrevet brev der de ba om å få ettergitt straffen. Skjønte ikke helt hva det dreide seg om men nå etter at pappa er død var jeg på riksarkivet i Oslo og ba om innsyn i en ev. mappe på bestefar. Der stod det ganske enkelt at han meldte seg inn i NS i 1941, og at han av denne grunn ble straffet med 10 000 kr i bot etter krigen. Han gjorde ikke noe annet enn å være medlem, som det gikk fram av dette i hvert fall. Jeg til kontakt med en yngre bror av pappa, og han ble rasende, fortalte at han og de yngre brødrene ikke fikk lov å ta seg utdannelse etter krigen pga. bestefars medlemskap. Bestefar har diger etterslekt, 9 barn, 40 barnebarn og utallige etter det, og siden det er over 25 år siden han døde tenkte jeg at denne gamle historien er noe etterslekta bør få vite om. Men onkelen min ønsket å brenne beviset. Bør jeg ma dette ligge? Eller kanskje vente til alle barna til bestefar er døde?Anonymous poster hash: c9858...9be
Gjest Tris Skrevet 26. april 2014 #2 Skrevet 26. april 2014 Jeg er historiker og da jeg var barn, på 70-tallet husker jeg at jeg fant et brev i et skap hos besteforeldrene mine. Det var noe med penger bestefar skyldte og onkelen min som hadde skrevet brev der de ba om å få ettergitt straffen. Skjønte ikke helt hva det dreide seg om men nå etter at pappa er død var jeg på riksarkivet i Oslo og ba om innsyn i en ev. mappe på bestefar. Der stod det ganske enkelt at han meldte seg inn i NS i 1941, og at han av denne grunn ble straffet med 10 000 kr i bot etter krigen. Han gjorde ikke noe annet enn å være medlem, som det gikk fram av dette i hvert fall. Jeg til kontakt med en yngre bror av pappa, og han ble rasende, fortalte at han og de yngre brødrene ikke fikk lov å ta seg utdannelse etter krigen pga. bestefars medlemskap. Bestefar har diger etterslekt, 9 barn, 40 barnebarn og utallige etter det, og siden det er over 25 år siden han døde tenkte jeg at denne gamle historien er noe etterslekta bør få vite om. Men onkelen min ønsket å brenne beviset. Bør jeg ma dette ligge? Eller kanskje vente til alle barna til bestefar er døde?Anonymous poster hash: c9858...9be Jeg ville gjemt unna papirene. Det er helt sikkert andre familiemedlemmer som ville satt pris på å få vite familiehistorien tross alt. Du kan snakke med de andre senere. Jeg har også familie som var NS-medlem. Send gjerne PM om du vil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå