AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Jeg lurer rett og slett på hvor mye deres 2åringer spiser på en vanlig dag og litt hva de spiser. Nevn gjerne hvor mye de veier også. Grunnen til at jeg spør er fordi vi får så mange kommentarer på hvor mye vårt barn spiser, men hun veier kun 10,6 kg. Lurer på om vi gir henne lite. Men samtidig så spiser hun ikke mer om vi tilbyr heller. Vet det er ganske forskjellig, men håper noen tar seg tid til å svare.Anonymous poster hash: 2a430...5ad
Gjest RockOn Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Du sier ingenting om hvor mye barnet ditt spiser?
GammelKaktus Skrevet 25. april 2014 #3 Skrevet 25. april 2014 Lillegutt er 2.5 og ca 13kg En gjennomsnittlig dag kan være noe som dette: Frokost : Grøt, med frukt av og til. Mellommåltid : Yoghurt Lunsj : 2 egg med pølse/skinke og brokkoli el. Mellommåltid : Fruktsalat Middag : Stor porsjon med kjøttkaker, poteter, gulerøtter, ertestuing og rødbeter Kvelds : Grøt, med frukt av og til. Ellers så pleier han å gi beskjed hvis han er sulten, eller går i kjøleskapet for å finne det selv. Med varierende resultat Lillegutt er veldig aktiv og glad i mat, men alle er jo ikke like. Høyde har jo og mye å si, og om hun følger sin egen kurve... Så lenge hun vokser i sitt eget tempo så er det jo ikke noe å være bekymret for. Når dere tilbyr så tar hun jo i mot hvis hun er sulten. Hun ligger jo på gjennomsnittet, på nedre del men innenfor 2 år: 12,5 kg og 86,5 cm (10,5-14,5 kg og 82,5-90,5 cm) Her er linken; http://www.familieverden.no/Utvikling/Barn-generelt/Er-barnet-mitt-normalt-stort/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=FVN14W17&T=6342614496
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #4 Skrevet 25. april 2014 Vår 2åring er 10kg. Han liker godt mat og vil alltid ha når han blir tilbydd, men spiser små porsjoner. Vanlig dag: Frokost: max ei brødskive/grøt Lunsj: en liten tallerken havregrøt/skive Mellommåltid: én yoghurt + frukt Middag: bare litt, kanskje fem munnfuller, noen ganger mer Kveldsmat: maks ei brødskive/grøt Veksler på brødskive, grøt, omelett og annen mat, men mengden er omtrent som ei brødskive uansett. Han får alltid litt grønt til hvert måltid. Småspising ødelegger neste måltid, ei drue kan være nok. Jeg har ofte tenkt på at han spiser lite, men han er frisk og rask, glad og fornøyd, så jeg er ikke bekymret. Vi har lite fokus på mat, bortsett fra at vi koser oss med maten og setter oss ned sammen med felles og faste måltider. Anonymous poster hash: 87edc...e9b
Lillemini Skrevet 25. april 2014 #5 Skrevet 25. april 2014 Er det ikke best å spørre på helsestasjonen da? Hvor mye andres 2-åringer spiser har jo faktisk ingenting med ditt barn å gjøre. Alle er forskjellige, men helsesøster eller lege vil jo kunne fortelle deg om barnet ditt er undervektig eller ikke. Skjønner du sikkert bekymrer deg, men tror det blir feil å sammenligne ditt barn med andre. Min datter på 14 måneder er forresten også småspist. Vi løser dette med måltider til faste tider hver dag, og så lite småspising i mellom som mulig. Måltidene passer vi på er så næringsrike som overhode mulig, slik at hun får i seg mest mulig på det lille hun spiser. Masse sunt fett, gode karbohydrater, mye kjøtt, fisk og egg og grønnsaker. Yoghurt kan blandes med litt avokado, barnemat på glass (om man bruker det) kan blandes med noen skjeier linser og noen dråper god olje, egg som pålegg gir mer næring enn en skive skinke osv. Men spør helsestasjonen om å få en time med ernæringsfysiolog, det har vi gjort.
Arkana Skrevet 26. april 2014 #6 Skrevet 26. april 2014 Så lenge hun vokser som hun skal og er blid og fornøyd er alt sannsynligvis i orden. Barn er så forskjellige. Treåringer vår er helt i andre enden av skalaen, han er normal når det gjelder vekt/høyde, men spiser lite og veldig lite variert. Han kan leve en hel dag på to knekkebrød, en banan og en yoghurt, og har ikke spist middag på to år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå