AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Har en stor utfordring. Mine foreldre bor på en annen kant av landet, men til jul og påske (annenhver jul og hver påske) kommer de til oss på besøk. Problemet er at de da gjerne blir der LENGE. Nå i påsken mangla det 2 dager på 2 uker..... I jula er det gjerne godt over en uke da også. Grunnen er "billige" flybilletter hvis de "venter" til da og reiser litt tidligere over liksom. De er pensjonister og har gooood tid. Problemet for oss er at vi er helt utslitt etter et slikt besøk. De hjelper ikke så mye til, og etterhvert blir den minste småting et stort problem. Vi føler at vi er vertskap hele tiden, og får egentlig ikke slappet av selv. I tillegg kunne vi kanskje tenkt oss å kun være oss noen av dagene vi har fri. Hvordan i all verden skal jeg få sagt dette uten å fornærme de for mye? Vi har prøvd å hinte tidligere om at de kan jo reise hjem tidligere, men det når liksom ikke inn. Det for oss å reise andre steder i påsken er ikke noe alternativ siden vi da tilbringer tiden på vår flotte hytte. Må også si at vi ikke er særlig ofte hos dem på besøk. De er jo her hele tiden allikevel. Anonymous poster hash: ec592...9d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Dere kan jo ikke varte de opp hele tiden! Dere får jo gi uttrykk for at det er hyggelig at de kommer, men at de må føle seg som hjemme og klare seg litt selv også. Det er faktisk lov å si: Lager dere middagen i morgen for vi har en stressende dag på jobb osv. Eller: Rydder dere av bordet for nå trenger vi 5 min... Foreldrene mine bir i Østerrike og de er her 4-5 uker hver sommer. De første årene var jeg utslitt fordi jeg da behandlet de som gjester. Men etter at jeg sluttet med det og tar som en selvfølge at de bidrar med både det ene og det andre og fortsatt lever mitt/våre liv som vanlig så har alt blitt mye bedre. Anonymous poster hash: 8d5ae...e04 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #3 Skrevet 25. april 2014 Da er du heldig, for sånn funker det ikke her. Ja, når vi er på jobb kan de kanskje sette på poteter eller noe, men når vi er hjemme så lager vi frokoster og middager. Lunsj forlanger vi at de kan ordne seg selv. Vi kan ikke dra noe særlig bort, fordi de forventer at vi sitter og "konverserer" med dem. Og så "klarer de ikke" å bruke komfyren vår, eller gassovnen eller osv osv osv. Anonymous poster hash: ec592...9d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #4 Skrevet 25. april 2014 Jeg tror også dere må bli flinkere til å ikke være vertskap. Bruke foreldrene dine litt, la dem lage middag, ta med barna ut, la dem være barnevakt noen kvelder de er på besøk, slik at du (og mannen) får dere en luftetur, kinotur, restaurant, pub el.l. De vil vel gjerne være med barnebarna sine lenge. Når mine svigerforeldre er poå besøk, synes jeg ofte det blir stressende, de blir også lenge. Men da setter vi gjerne svigerfar i gang med ettellerannet arbeid, som vi har stooor nytte av, som han er flink til. Lage gjerde, snekre, reparere noe, eller annet. Småplukk som han synes er OK å holde på med. Svigermor er en hardere nøtt å knekke, men jeg holder meg ofte litt unna slik at hun får være med barna på sine premisser... Anonymous poster hash: 6a091...e60
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #5 Skrevet 25. april 2014 De er hos dere annen hver jul og påske? Synes da ikke det var så alvorlig mye.. Dere får jo slappe av hele resten av året. Om mine foreldre hadde giddet å komme på besøk å vært hos oss en uke eller to i året, hadde jeg blitt overlykkelig! Anonymous poster hash: 50de5...0dd 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #6 Skrevet 25. april 2014 Da er du heldig, for sånn funker det ikke her. Ja, når vi er på jobb kan de kanskje sette på poteter eller noe, men når vi er hjemme så lager vi frokoster og middager. Lunsj forlanger vi at de kan ordne seg selv. Vi kan ikke dra noe særlig bort, fordi de forventer at vi sitter og "konverserer" med dem. Og så "klarer de ikke" å bruke komfyren vår, eller gassovnen eller osv osv osv. Anonymous poster hash: ec592...9d8 Jo da! Det er klart de klarer å bruke komfyren osv hvis dere lærer dem det. Og det er jo ikke gjort over natta å få de til å forstå at dere ikke er vertskap lenger. Men med litt tålmodighet så går det seg til. Syns du har bestemt deg for at dette er slitsomt og da er det sånn... Prøv å still bredsiden til litt så går det seg nok til. Det er ingen som sulter i hjel av å ikke få frokost en morgen eller to, så la vær og sett frem så må de jo finne seg noe selv til slutt .Anonymous poster hash: 8d5ae...e04 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #7 Skrevet 25. april 2014 Er selv forelder og overnatter relativt ofte hos datter og sønn med samboere. Det er helt naturlig at jeg gjør husarbeid osv. De setter også pris på at jeg er der så de kan overlate barn og dyr til meg en kveld eller to, så de kan gå ut å spise mm. Du må ikke holde på å oppvarte dem. Spør om du og moren din kan lage mat eller ta husarbeid sammen. Kanskje hun tar hintet. Det skal være avslappende og hyggelig, ikke masse stress og mas. Dere er jo nærmeste familie. Anonymous poster hash: 813f6...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #8 Skrevet 25. april 2014 De er hos dere annen hver jul og påske? Synes da ikke det var så alvorlig mye.. Dere får jo slappe av hele resten av året. Om mine foreldre hadde giddet å komme på besøk å vært hos oss en uke eller to i året, hadde jeg blitt overlykkelig! Anonymous poster hash: 50de5...0dd De er der annenhver jul og hver eneste påske. PLUSS ganske mange andre ganger i løpet av året, men da gjerne ikke fullt så lenge hver eneste gang. Det er disse høytidene som faktisk sliter oss mest ut siden vi da skal være "sammen" hele tiden, og det faktisk forventes mye mer av oss. Når vi er på hytta blir det liksom ikke naturlig å dra ut på kino eller for å spise. Det samme gjelder midt i jula. Vi ønsker egentlig å få være noen dager alene også, men det er det som er vanskelig å få sagt fra om. Nå må det sies at både min mor og min far er ganske bestemte personer som gjerne vil ha ting "på sin måte". Dvs at om min far bare slenger seg over hele sofaen for å sove og resten av familien må sitte på pinnestoler, så er det liksom helt naturlig for han. Han blir skikkelig sur når han får beskjed om å legge seg et annet sted. De har også et helt annet forhold til rydding enn vi har, så vi rydder kopper og kar fra kjøkkenbenken stort sett hele tiden. At skjærfjøla skal på plass, og brukte kopper skal i oppvaskmaskinen har de fått beskjed om mange ganger, men det skjer ingen ting. De har også en helt annen holdning til dette hjemme hos seg selv, men der må de jo selvsagt gjøre det selv når det flyter. Så lenge orker ikke jeg vente hjemme hos meg selv. Dette gjør at vi blir litt småirritert, og besøkene blir ikke så veldig hyggelig lenger etter noen dager. Anonymous poster hash: ec592...9d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #9 Skrevet 25. april 2014 Jo da! Det er klart de klarer å bruke komfyren osv hvis dere lærer dem det. Og det er jo ikke gjort over natta å få de til å forstå at dere ikke er vertskap lenger. Men med litt tålmodighet så går det seg til. Syns du har bestemt deg for at dette er slitsomt og da er det sånn... Prøv å still bredsiden til litt så går det seg nok til. Det er ingen som sulter i hjel av å ikke få frokost en morgen eller to, så la vær og sett frem så må de jo finne seg noe selv til slutt .Anonymous poster hash: 8d5ae...e04 Vel, vi har prøvd Jeg har søsken som IKKE orker å ha de så lenge på besøk, og der er det heller ikke så naturlig siden de bor nærmere. Og jo, jeg tror faktisk de hadde blitt litt fornærmet hvis ikke frokosten ble servert i slike høytider Anonymous poster hash: ec592...9d8
Bachata Skrevet 25. april 2014 #10 Skrevet 25. april 2014 La de bli litt fornærmet her og der da! De tåler det. Si ifra at dette er ferien deres også, og at alle må trå til for at alle skal kunne ha det hyggelig. Skriv opp hvordan de bruker komfyren, med tegninger og tekst, så det blir umulig å ikke kunne få til. Sett opp en plan, der det roterer på hvem som lager frokost, lunsj og middag. Og de kan jo være så bestemte de bare vil, men det er du/dere som må sette foten ned. Hvordan si det til dem uten å såre? Vær ærlig, si ifra at dere blir slitne av å være verker for dem. Si ifra at det hadde vært veldig koselig, men det er hvis de trår til de og. Deres regler i deres hjem, slik dere godtar at de har sine regler i sitt hjem.
Sunshine Skrevet 25. april 2014 #11 Skrevet 25. april 2014 (endret) Jeg hadde sagt vi hadde andre planer deler av perioden slik at det ikke passer at de blir så lenge. Om planen er at dere ikke skal noen ting så er det godt nok. Du må si hvor lenge det passer at de kommer, og hvis de ikke er villige til å betale det flybilletten koster så synd for dem. Da kan de ikke komme. Endret 25. april 2014 av Sunshine 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #12 Skrevet 25. april 2014 Det er tydelig av vi bor i Norge og at vi ikke har tradisjon for å sette pris på og ta vare på generasjonene før oss. Jeg blir litt lei meg når jeg ser hva barn (voksne barn) kan få seg til å tenke, føle og skrive om sine egne foreldre og kanskje besteforeldre. Hva med litt romslighet, ovenbærenhet og kjærlighet. Man kan rett og slett bestemme seg for ikke å bli irritert. Jeg syns du skal være glad for at du har foreldre som lever og er friske og raske slik at de kan komme på besøk for å være sammen med barn og barnebarn. Anonymous poster hash: 8d5ae...e04 2
Gjest *kokos* Skrevet 25. april 2014 #13 Skrevet 25. april 2014 Det er tydelig av vi bor i Norge og at vi ikke har tradisjon for å sette pris på og ta vare på generasjonene før oss. Jeg blir litt lei meg når jeg ser hva barn (voksne barn) kan få seg til å tenke, føle og skrive om sine egne foreldre og kanskje besteforeldre. Hva med litt romslighet, ovenbærenhet og kjærlighet. Man kan rett og slett bestemme seg for ikke å bli irritert. Jeg syns du skal være glad for at du har foreldre som lever og er friske og raske slik at de kan komme på besøk for å være sammen med barn og barnebarn. Anonymous poster hash: 8d5ae...e04 Det går da vel an å være glad for at foreldrene lever, samtidig som en irriterer seg over at de ikke hjelper til? Jeg har ingen tips til deg, ts, for her må du nok bare kvinne deg opp og bli strengere mot dem. Dere trenger ikke bare å godta at de kommer og sliter dere ut!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #14 Skrevet 25. april 2014 Jeg hadde sagt vi hadde andre planer deler av perioden slik at det ikke passer at de blir så lenge. Om planen er at dere ikke skal noen ting så er det godt nok. Du må si hvor lenge det passer at de kommer, og hvis de ikke er villige til å betale det flybilletten koster så synd for dem. Da kan de ikke komme. Ville også sagt det samme, at de kanskje har andre planer så enten blir det innenfor dette eller ingenting. Ville også sagt når de er vel ankommet at de kan føle seg som hjemme og at det betyr at du forventer at de også lager mat og vasker og rydder. Anonymous poster hash: cebb6...9cb
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #15 Skrevet 25. april 2014 Nå som moren min er død, skulle jeg gjerne gjort hva det skulle være for å få henne på lange besøk igjen selvom hun knapt kunne skjenke seg selv en kopp kaffe engang sist hun var her.Anonymous poster hash: a9880...740 3
ViljaH Skrevet 25. april 2014 #16 Skrevet 25. april 2014 Du er ikke barn lenger, du er voksen med egen husholdning. Bestem deg for hvordan du vil ha det, så gjennomfører du. Bruk en blanding av forventningsavklaring (si fra vennlig tidlig) og orientering (1. Påskedag blir det felles frokost kl 10, da vil jeg ha hjelp på kjøkkenet, de andre dagene må folk finne seg selv. Dekk gjerne på bordet og spis sammen, men det blir ikke noe organisering fra min side. Vennligst rydd så ikke jeg må ta alt alene. Dette blir koselig dere!) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå