Gå til innhold

Beregning av mat i konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha konfirmasjon og lurer på dette med mat og mengde. Skal ha stek med poteter og grønnsaker. Vi blir 27 stykk og det er 4 barn blant dem. Så jeg har bestilt til 25 stykk. Det står på siden at en full porsjon er på 700 gr. Men så har jeg jo tenkt å ha 2 serveringer. Er dette da nok? Får hetta? Hvor gjorde dere som hadde stek, og hadde dere nok mat?

Anonymous poster hash: ab095...386
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor store de 4 ungene er, men dersom de er små/småspist er det vel nok med en halv voksenporsjon til hver. Og da høres jo 25 stk fornuftig ut.

Jeg har lest at dersom man skal servere steik uten bein beregner man 200 g pr porsjon. Jeg skal selv servere steik u/ bein men tar litt ekstra i og har kjøpt inn 250 g pr pers.

Så leste jeg at grønnsaker /poteter beregner man ca 150 g av hver pr pers. Ingrid E. Hovig regnet visst nok 200 g poteter. Tar man da 200 g kjøtt + 300 g grønt/poteter blir jo dette 500 g. Du sier at full porsjon er på 700 g, så da vil jeg tro det er god margin.

Hadde forrige uke en søndagsmiddag hos mine foreldre der det ble servert lammestek på 1,5 kg (uten bein). Vi var 8 stk som spiste (6 voksne og 2 barn rundt 12 år). Det holdt akkurat med kjøtt. Så det viser jo at beregningen av 200 g rent pr pers kjøtt stemmer godt.

http://ultra.no/Kolonialen/Artikler-kolonialen/Porsjonsberegning/

Anonymous poster hash: 05fac...a52
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...