Gå til innhold

Lillegutt rett på storeavd i bhg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår skal begynne i barnehagen til høsten for første gang. Han har da akkurat blitt 2år. I barnehagen han har fått plass, har de 0-2års avd og 2-6år. Det betyr at han skal begynne rett på store avd. Kjenner jeg blir litt bekymret nå..

Regner med at de fleste på hans alder kommer opp fra småbarnsavd. Er de flinke med innkjøring av så små nye tro?

Han er veldig usikker og utrygg rundt andre, veldig mammadalt. På den annen side er han mest interessert i litt større barn, og liker ikke så godt de på sin egen alder(tar leker, peker i øyet osv). Vi har ikke mye barn i omgangskretsen, så han er ikke så vant til barn heller.

Noen som har erfaring rundt dette? Tips?

Anonymous poster hash: a00e4...b11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring, men vil anbefale deg å kontakte barnehagen for å ta spørsmålene opp med dem og få litt mer informasjon rundt tilvenning med mer.

Anonymous poster hash: 48749...f1e

• Liker 4
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Akkurat det med innkjøring tror jeg du kan slappe helt av med. :) De aller, aller fleste barnehager har gode rutiner i forhold til det. Det pleier jo også å være en voksen kontaktperson som følger barnet ekstra tett gjennom hele tiden i barnehagen. Det er alltid en tilvenningssak å starte i barnehagen. Noen ganger er det verre for foreldrene enn det er for barnet selv. Etter en stund er jeg ganske sikker på at det kommer til å gå fint med barnet ditt sammen med de andre barna på hans alder også. :) Hvor lang tid det kommer til å ta kan nok ingen svare deg på, men snakk med en av de pedagogiske lederne (eller ring barnehagen for å spørre hvem som blir deres kontaktperson der), og snakk med vedkommende om disse bekymringene. Jeg tror det kommer til å gå helt fint, selv om det alltid er litt rart å begynne på en ny fase i livet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at da slipper han hvert fall to tilvenninger på ulike avdelinger i løpet av kort tid :)

Her begynte eldste på storbarnsavd da han var 2 år og 4 mnd, men han hadde først vært på småbarnsavdeling i 6 mnd da. Grunnen til at han måtte tidlig over til storbarn (3-6 års avd) var fordi det bare begynte babyer og ett-åringer på småbarnsavdelingen etter sommerferien, hadde vært veldig kjedelig for ham å sitte igjen på småbarn da! Ikke lett å være mye ute for eksempel, om man bare har vbeldig små barn som krabber og skal sove "hele tiden". Derfor ble han flyttet over samtidig som alle dem som var et halvt/ett år eldre.

Anonymous poster hash: 40256...d14
Skrevet

Tilvenning blir det lagt mye vekt på i barnehagen, for å trygge barna :-)

Jeg jobber selv som pedagogisk leder og har jobbet på en slik avdeling som din sønn skal starte på 2-6år.

Husk at det er ikke like mange barn som på en ren 3-6år, fordi barn under 3 år telles som 2 barn. Det er først ved 3 år de telles som 1 barn.
Da jeg jobbet på 2-6års avdeling var vi 16 barn sammen med meg som pedleder og 2 assistenter.

Vi jobbet mye i grupper, samlinger og tur i grupper. Fungerte veldig bra!

Fortell barnehagen om dine bekymringer, så er jeg sikker på at de tar deg på alvor. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

De andre over her har helt rett. Men ut i fra dette jeg har sitert under her har jeg lyst til å gi deg et annet perspektiv på dette med barnehagestart.

Kjenner jeg blir litt bekymret nå..

Han er veldig usikker og utrygg rundt andre, veldig mammadalt.

Anonymous poster hash: a00e4...b11

Da jeg jobbet i barnehage ble jeg kontaktperson for ei lita jente på to år. Jeg engasjerer meg alltid veldig i barn og gjør alt for at de skal ha det bra og trygt. Jenta var veldig stille og sjenert av natur, og hun trengte lang tid på å bli helt trygg i barnehagen. Foreldrene til denne jenta var forskjellige som dag og natt, moren var veldig laidback, blid og utadvendt, mens faren var veldig overbeskyttende, bekymret og sjenert.

Hvilken forelder som leverte jenta i barnehagen den første tiden hadde faktisk veldig stor betydning for hvordan barnehagedagen startet for denne lille jenta. Det gikk stort sett veldig fint når moren leverte jenta, og det var lettere for mamma å si hade og gå. Men jenta merket farens bekymring under levering og det førte til at leveringen i barnehagen tok lengre tid og det ble mer gråt i det faren gikk. Jenta hadde det uansett fint i barnehagen, jeg dilla alltid rundt henne den første tiden og passet på at hun hadde det fint. Men barn er ofte vare for foreldrenes sinnstilstand:)

Anonymous poster hash: 9f06d...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...