Gå til innhold

Hvor mye gir dere barna i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlig for foreldre å gi barna i konfirmasjonsgave? Vår eldste datter skal konfirmeres i år, og vi lurer på hvor mye vi skal gi.

Vi har foreløpig landet på 20.000 + en Macbook Pro, men når jeg snakker med venninner, så hører jeg beløp som er helt hinsides. En av mine venniner skal gi 50.000,- til sin sønn, mens en annen skal gi en bunad + sertifikatet som raskt kommer opp i 40.000,-. Er jo litt redd for at det skal komme ut hva de får, og at det skal bli vanskelig får vår datter hvis hun bare får halvparten av de andre.....

Hva er egentlig vanlig. Synes det er helt utrolige summer man hører om!

Anonymous poster hash: 78553...e1b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 10.000 av mine foreldre den gangen jeg ble "konfirmert", og veldig fornøyd med dette. Syns ikke det er nødvendig å overdrive. Vi har god råd, så jeg fikk alt jeg trengte og mer til ellers.

Anonymous poster hash: 88513...8dc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad av min mor, som hun hadde arvet av min mormor når hun gikk bort. Mormor sydde den selv.
Av min far fikk jeg en (grusom) klokke i sølv, og 2000kr.

Det er 7 år siden, og jeg syns det var helt ok. Jeg fiikk totalt 25k, bunad og serifikat. Evig nokk, pengene gikk med på hesteutstyr uansett. Det var nok bare greit at jeg ikke fikk mer jeg kunne sløse bort.

Om din datter syns det er vanskelig å bare få halvparten, har hun godt av å lære at folk er forskjellige, og at man ikke setter seg selv i gjeld for en konfirmasjon. Man gir etter lommeboka, og det burde foreldre og gjøre. Det vil komme ut hva barna får, det var værtfall stor snakkis på min ungdomsskole, og det er bestandig noen som får 10 000kr totalt, og det er bestandig noen som får over 100 000kr.

Anonymous poster hash: 0934e...064
  • Liker 2
Skrevet

Syntes 20 000 + mac høres helt vilt ut. Min bror fikk totalt 25 000 i sin konfirmasjon. Hører om disse ungdommene som får 40-50 k og syntes det faktisk er helt vilt.... Sett heller inn på bsu og gi sertifikat, de vil takke deg senere! En 15-16 åring kan ikke holde styr på så mye penger.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad og kanskje maks rundt 10 tusen kr., har en liten familie og var storfornøyd med å ha fått så mye! Broren min fikk ca. 20 tusen kr.

Anonymous poster hash: e452f...d4f
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk sertifikatet av foreldrene mine. De ga meg ikke penger, da det tross alt kostet ganske mye å arrangere festen også - leie av lokale, catering osv. Fikk totalt rundt 40k, men jeg fikk kun disponere 5k fordi jeg ikke hadde noe spesielt jeg ville bruke pengene på. Ganske greit, for de fleste jeg kjenner kastet bort pengene.

Endret av Apocalypse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente altså at jeg fikk 10 tusen kr. til sammen av alle gavene altså. Husker ikke hvor mye som var fra mor og far da jeg fikk bunaden av de så tror ikke det var så mye fra de, men har en bestemor og en bestefar på hver side, samt en tante og noen søskenbarn ol. :-) Og dette var for 7-8 år siden :-)

Anonymous poster hash: e452f...d4f
Gjest Christina146
Skrevet

Jeg fikk en bunad og konfirnasjonsfesten av mine foreldre:) fikk ca. 14 000 tilsammen av hele konfirmasjonen. Jeg er 19, så ikke så lenge siden.:)

Min venninne fikk rundt 30 000, men jeg brydde meg ikke, jeg visste jeg fikk penger om jeg skulle trenge det:)

Skrevet

Hun får bunad av meg + besteforeldre. Jeg ser ser egentlig ingen grunn til å overføre større summer til barna sine. De fleste jeg kjenner svidde vekk de pengene med en gang de ble 18. Forskudd på arv/hjelp til etablering kan hun heller få senere og på andre måter.

Men folk får gjøre som de vil. Jeg synes det er viktig å prate litt med barna på forhånd og justere forventningene deres. Noen får mer, andre får mindre og sånn er det bare. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere gir mye. En jeg kjenner får "kun" bunaden og sølv og synes det er mye. Andre i gruppen får opptil 40 000 da.

Anonymous poster hash: f1949...6e6
  • Liker 2
Skrevet

Syntes 20 000 + mac høres helt vilt ut. Min bror fikk totalt 25 000 i sin konfirmasjon. Hører om disse ungdommene som får 40-50 k og syntes det faktisk er helt vilt.... Sett heller inn på bsu og gi sertifikat, de vil takke deg senere! En 15-16 åring kan ikke holde styr på så mye penger.

Er så enig med deg! Kjenner mangee som har brukt opp alle konfirmasjonspengene sine på tull, noe de angrer på nå i senere tid.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk bunad til konfen av mine foreldre. Synest det er mer enn nok. Fikk 10 000 kr totalt.

Anonymous poster hash: f7b46...e4b

• Liker 1
Skrevet

Himmel og pannekake. Helt sykt. Jeg har konfirmant snart og bunad og festen er jo gave i seg selv. Så skal hun få en fin liten "kiste" (vet ikke hva det heter) til å ha søljene sine oppi. Sertifikat får hun hvis hun ikke begynner å røyke.

AnonymBruker
Skrevet

Himmel og pannekake. Helt sykt. Jeg har konfirmant snart og bunad og festen er jo gave i seg selv. Så skal hun få en fin liten "kiste" (vet ikke hva det heter) til å ha søljene sine oppi. Sertifikat får hun hvis hun ikke begynner å røyke.

Helt enig!

Det tar jo helt av! Ikke rart vi får kravstore unger...!

Datteren vår fikk bunad og komplett sølv til den av oss og når sønnene våre blir konfirmert så får de velge mellom bunad (tviler på at de vil ha det) eller tilsvarende sum i spareobligasjoner.

Anonymous poster hash: cfd9e...6b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlig for foreldre å gi barna i konfirmasjonsgave? Vår eldste datter skal konfirmeres i år, og vi lurer på hvor mye vi skal gi.

Vi har foreløpig landet på 20.000 + en Macbook Pro, men når jeg snakker med venninner, så hører jeg beløp som er helt hinsides. En av mine venniner skal gi 50.000,- til sin sønn, mens en annen skal gi en bunad + sertifikatet som raskt kommer opp i 40.000,-. Er jo litt redd for at det skal komme ut hva de får, og at det skal bli vanskelig får vår datter hvis hun bare får halvparten av de andre.....

Hva er egentlig vanlig. Synes det er helt utrolige summer man hører om!

Anonymous poster hash: 78553...e1b

Herrejesus!!! 20 000 + en macbook pro??? Og foreldre spør seg hvorfor barna deres er utakknemlige??

Det er seriøst ALT for mye spør du meg.

Anonymous poster hash: c9fb5...72a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 2800,- totalt i penger da jeg var konf, + en hel masse stygge smykker. Hater å være jente av og til!!!

Har stor familie på begge sider...

20k + macbook pro må være mere enn nok!!! Ikke la deg rive med i hva de andre gir i konfgave! 50k i konf.gave er ikke annet enn uansvarlig dersom ungdommen får pengene rett i hånden. Det er de færreste som takler slike summer selv om voksen.

Anonymous poster hash: 7d3c2...93c
  • Liker 1
Gjest Ingaborga
Skrevet

Har skilte foreldre, de avtalte på forhånd hva de skulle gi da, fikk 2500kr fra hver, samt to lysestaker fra mamma. Fikk også bunaden komplett med sølv fra mormor. Totalt ble det 18'000kr. Jeg ble konfirmert ifjor. Har også venner som fikk 60-80k, så det varierer jo fra person til person. Er selvsagt fornøyd, pengene skal inn på bsu etterhvert, og jeg vet at jeg får økonomisk hjelp av forelderene mine om jeg skulle trenge det.

Skrevet

Jenta her fikk bunad og Macbook, men det var fra oss fire "foreldre", dvs fellesgave fra pappaen, meg, stefar og stemor. Fikk ikke pengegave i tillegg.

Høres helt galematias ut at enkelte får 50.000 i kontanter av foreldrene sine! Bare festen i seg selv kan bli ganske dyrt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter konfirmeres nå i år. Hun får bunad, betalt førerkort og 100 000 øremerket bil, fra meg og mannen. Hva hun får av resten av familien vet jeg ikke, annet enn 25 000 fra mine foreldre.

Anonymous poster hash: d20dc...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...