Gå til innhold

Når legebesøket havner hos barnevernet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i kontakt med legen min, fordi jeg var sliten. Jeg fikk tatt blodprøver som jeg ønsket, disse var fine, bortsett fra at jeg hadde lav jernmangel og mangel på vitamin D. Jeg fikk også diagnosen "depresjon", og fikk utskrevet resept på en medisin.

Jeg har aleneansvaret for mine tre barn, og har lite mulighet til avlasting. Ble slutt mellom barnefar og meg da yngste var ett år, og han har laget mange barn siden den gangen, med ulike damer. Lite kontakt i dag. Jeg har ikke vært sammen med andre menn etter bruddet med barnefar. Jeg har tidligere vært i kontakt med helsestasjon og hørt om mulighet for "homestart", støttekontakt som barna kunne være med en ettermiddag innimellom, el. Kommunen jeg bor i, hadde ikke da disse tilbudene.

Legen mente imidlertid at helsestasjonen helt sikkert kunne ha noe de kunne bidra med, og spurte derfor om hun kunne sende dem en mail med etterspørsel om hjelp, fordi jeg nå hadde fått en depresjon. Jeg samtykket i dette.

Nå har jeg fått et brev i posten. Helsestasjon har sendt kopi av dette brevet til barnevernet, og på bakgrunn av dette sendt en bekymringsmelding. Jeg er nå innkalt til møte i forhold til dette.

Aner ikke hva dette innebærer, men dette med barnevernet kom brått på, og på en måte jeg ikke ønsket. Jeg var tydeligvis naiv, og trodde ikke at brevet legen sendte, skulle gå rett til barnevernet.

Når det gjelder barna mine, er de harmoniske, aktive og skoleflinke. Vi har det bra sammen, så sann sett har jeg ingenting jeg frykter. At jeg den siste tiden har blitt deprimert, skyldes forhold utenom hjemmet.

Selvsagt er det bra for barna å ha flere voksne rundt seg enn meg, men jeg føler ikke barnevernet blir det rette for oss. Etter hva jeg vet, kan de kanskje tilby et besøkshjem en gang i måneden. Men barna er i en alder da venner er veldig viktig, de har ofte avtaler i helger, og for dem viktige helgeaktiviteter som skjer i forbindelse med fritidsaktiviteter de er med på. Å binde oss til en helg hver måned tror jeg blir vanskelig for dem, og heller ikke noe som vil hjelp meg noe særlig. De har dessuten god voksenkontakt med en del foreldre til deres bestevenner, som jo har sett dem siden de var helt små.

Nå er jeg usikker. Nå kan vel barnevernet bruke min diagnose mot meg. Ønsket egentlig ikke dette...

Noen som har kjennskap til barnevernet, og hva som skjer på et slikt møte etter en bekymringsmelding?

Anonymous poster hash: 422c3...6df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bekymre deg!

Barnevernet er ikke ute etter å "ta" deg på noen måte, men vil nok hjelpe deg så best deg kan! Det beste du kan gjøre er å være samarbeidsvillig, da går nok dette bra. Barnevernet gjør mer enn å ta barn ut av heimen.

• Liker 10
Skrevet

Det er mest sannsynlig den letteste muligheten for dem å få støttekontakt som du faktisk har prøvd å få før..

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta bekymringene i forkant. Kan jo være at helsestasjonen har sendt kopi til bv fordi de mener at de kan ha noe mer å tilby deg enn det helsestasjonen har? Har du tatt kontakt med helsestasjonen og spurt hvorfor de har sent kopi til bv?

Anonymous poster hash: 0ded6...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, nå ble jeg litt roligere! Kjenner ikke til barnevernet, de gjør sikkert mye bra, men det er vel ofte det negative som får medieomtale og fokus, og som jeg har bitt meg merke i.

Sikkert bare "det ukjente" som føltes litt skummelt.

Igjen, takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta bekymringene i forkant. Kan jo være at helsestasjonen har sendt kopi til bv fordi de mener at de kan ha noe mer å tilby deg enn det helsestasjonen har? Har du tatt kontakt med helsestasjonen og spurt hvorfor de har sent kopi til bv?

Anonymous poster hash: 0ded6...286

Ja, han sa det var fordi de ikke kunne tilby det han mente jeg trengte...

Egentlig hadde saken føltes langt bedre om han hadde ringt meg og spurt om det var OK at han videreformidlet kontakt med barnevernet, og forklart litt rundt dette. Da hadde jeg helt sikkert samtykket. At de har gjort dette uten å snakke med meg først, gjør at jeg føler meg litt forbigått egentlig, og sikkert unødvendig stresset.

• Liker 4
Skrevet

For meg høres det rart ut at de har sendt bekymringsmelding til barnevernet på bakgrunn av det du forteller her... Ikke at jeg tror du har noe å frykte:) Det pleier bare å være mer som skal til...

Når det er sagt så går du til møte med åpent sinn, men skulle du føle at du blir presset på et vis, så går du ikke på et møte til alene, uten advokat. Nå vet ikke jeg hvor du bor men det er ikke alle steder barnevernet er like flinke, derfor er det greit å ta sine forholdsregler :) Kan og være greit å ta med seg en venninne eller noe i den duren bare for å slippe å gå alene, mange som gjør det :)

Tviler på de har så mye å tilby deg, de klarer jo ikke å hjelpe de som ber om hjelp så det blir nok en samtale og så blir saken henlagt :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje kan komme noe godt ut av det, og iallefall tror jeg ikke de vil deg noe vondt :)

Kanskje de kan finne en avlastningsløsning for dere, eller noe annet. Kanskje barna kan være hos en vennefamilie en helg i måneden, f.eks? De vil jo få betalt i så fall, og har dermed mulighet til aktiviteter etc for både egne og dine barn.

Eller så blir det med en prat. Jeg tror det er trygt å anta at barnevernet vil barn vel, som et utgangspunkt i det minste.

• Liker 1
Skrevet

I følge det du skriver her så bør du ikke ha noe å frykte når det kommer til barneværnet.

Men bare må spørre om du sliter noe med magen da du skriver at blodprøvene dine er fine, men at du har D-vitamin mangel, jern mangel og er deprimert.

Jeg hadde nemlig også en lege som mente jeg var deprimert, men så viste det seg at jeg hadde cøliaki.

Noe som gjorde at jeg hadde sammen mangler som deg, og gjorde meg deprimert.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tidligere har spurt om avlastning, er det barnevernet som styrer med det. Men rart at det er skrevet en "bekymringsmelding" på det. Husker at mamma benyttet seg av barnevernets hjelp im støttekontakt når jeg var yngre, men ikke verre enn det. Men forstår godt at du ble litt nervøs, når man tross alt har hørt så mange skrekkhistorier om de..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i kontakt med legen min, fordi jeg var sliten. Jeg fikk tatt blodprøver som jeg ønsket, disse var fine, bortsett fra at jeg hadde lav jernmangel og mangel på vitamin D. Jeg fikk også diagnosen "depresjon", og fikk utskrevet resept på en medisin.

Jeg har aleneansvaret for mine tre barn, og har lite mulighet til avlasting. Ble slutt mellom barnefar og meg da yngste var ett år, og han har laget mange barn siden den gangen, med ulike damer. Lite kontakt i dag. Jeg har ikke vært sammen med andre menn etter bruddet med barnefar. Jeg har tidligere vært i kontakt med helsestasjon og hørt om mulighet for "homestart", støttekontakt som barna kunne være med en ettermiddag innimellom, el. Kommunen jeg bor i, hadde ikke da disse tilbudene.

Legen mente imidlertid at helsestasjonen helt sikkert kunne ha noe de kunne bidra med, og spurte derfor om hun kunne sende dem en mail med etterspørsel om hjelp, fordi jeg nå hadde fått en depresjon. Jeg samtykket i dette.

Nå har jeg fått et brev i posten. Helsestasjon har sendt kopi av dette brevet til barnevernet, og på bakgrunn av dette sendt en bekymringsmelding. Jeg er nå innkalt til møte i forhold til dette.

Aner ikke hva dette innebærer, men dette med barnevernet kom brått på, og på en måte jeg ikke ønsket. Jeg var tydeligvis naiv, og trodde ikke at brevet legen sendte, skulle gå rett til barnevernet.

Når det gjelder barna mine, er de harmoniske, aktive og skoleflinke. Vi har det bra sammen, så sann sett har jeg ingenting jeg frykter. At jeg den siste tiden har blitt deprimert, skyldes forhold utenom hjemmet.

Selvsagt er det bra for barna å ha flere voksne rundt seg enn meg, men jeg føler ikke barnevernet blir det rette for oss. Etter hva jeg vet, kan de kanskje tilby et besøkshjem en gang i måneden. Men barna er i en alder da venner er veldig viktig, de har ofte avtaler i helger, og for dem viktige helgeaktiviteter som skjer i forbindelse med fritidsaktiviteter de er med på. Å binde oss til en helg hver måned tror jeg blir vanskelig for dem, og heller ikke noe som vil hjelp meg noe særlig. De har dessuten god voksenkontakt med en del foreldre til deres bestevenner, som jo har sett dem siden de var helt små.

Nå er jeg usikker. Nå kan vel barnevernet bruke min diagnose mot meg. Ønsket egentlig ikke dette...

Noen som har kjennskap til barnevernet, og hva som skjer på et slikt møte etter en bekymringsmelding?

For noen føles ikke en bekymringsmelding ille. Mens for noen føles det kjempeubehagelig.

Min eks sin kone hadde sendt bekymringsmelding på et av barna til eksen og meg.. Hun gjorde det for å hjelpe ungen. Jeg synes det var helt ufattelig tåpelig, og unødvendig. Men hun mente det var nødvendig fordi barnet ligger våken med mobilen til ca klokken ett om natten av og til i smug.

Jeg synes det ble litt mye oppstyr av ingenting.

Anonymous poster hash: 54790...5ff

Skrevet

Hvis du tidligere har spurt om avlastning, er det barnevernet som styrer med det. Men rart at det er skrevet en "bekymringsmelding" på det. Husker at mamma benyttet seg av barnevernets hjelp im støttekontakt når jeg var yngre, men ikke verre enn det. Men forstår godt at du ble litt nervøs, når man tross alt har hørt så mange skrekkhistorier om de..

For at barnevernet skal kunne hjelpe så må det åpnes en sak og det skjer kun om det er sendt inn en melding. Har selv vært i kontakt med bvt og tok da kontakt selv og måtte skrive "bekymringsmelding" på meg selv. Ikke fordi jeg var en dårlig mor, men jeg var sliten pga veldig krevende barn og null nettverk rundt meg som kunne hjelpe til.

Tror ikke du har noe å frykte TS. Hvis de åpner en sak så vil de komme på hjemmebesøk og ha møter med deg, men det er for å hjelpe. Så lenge du er en god mor for barna dine vil de ikke ta barna fra deg. Du må heller ikke ha barna borte en helg i mnd, det finnes også tilbud om avlastning i hjemmet :)

Det skal kjempe mye til for at barna blir tatt vekk fra foreldrene sine.

Jeg tenker helsestasjon sendte melding til bvt for å kunne hjelpe deg med å få avlastning, helsestasjon har ikke slike tilbud

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernets jobb er å hjelpe deg med å bli en enda bedre mor og til å gjøre hverdagen lettere for deg og barna. Bv er ikke den store slemme ulven som stjeler folks barn.

Klart det må være beintøft å være alene med tre barn! Jeg har tre barn og en mann som hjelper en masse i hverdagen. Likevel er jeg helt skutt når klokka nærmer seg 21..

Ta den hjelpen du får! Møtt opp og vis at du er på lag med bv, ikke gå i forsvar!

Lykke til!

Anonymous poster hash: a0379...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir skeptisk, har selv jobbet i barnevernet og ser at folk kan få et negativt syn på barnevernet slik det ofte blir framstilt i media. Problemet er jo at barnevernet har taushetsplikt og ikke kan forsvare seg. Har flere ganger sittet å ristet på hodet av foreldre som mener at barna har blitt tatt fra dem på feil eller manglende grunnlag. Barnevernet kan jobbe i et helt år med en sak for å få nok til å fjerne unger fra hjemmet, fordi de må følge loven.

Med det sagt, så tror jeg at barnevernet i dette tilfellet vil gjøre det de kan for å hjelpe deg med din situasjon. Vær tydelig på hva du vil ha hjelp til og få til et godt samarbeid er mitt råd :)

Anonymous poster hash: b8dae...277
  • Liker 1
Skrevet

Min oppfatning av BV er at de gjør mer enn bare å ta unger bort fra sine foreldre. De kan tilby psykolog til foreldrene som kan hjelpe til å løse hverdagslige problemer på en effektiv og smertefri måte for både foreldre og barn. Noe som minker stress og øker familiegleden.

Hvis det er barn som har atferdsproblemer kan de også bidra med hjelp der. Det viktigste er å ha et åpent sinn, hvis du fremstår som samarbeidsvillig og faktisk følger råd/veiledninger fra BV så har de ingen grunn til å ta dem fra deg. Kan være de har en aktivitetsgård i nærheten som ungene kan tilbringe litt tid på sammen med dyr for å gi deg litt velfortjent alenetid?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Men Homestart er ikke det samme som barnevernet. Homestart er en frivillig organisasjon. Synes dette høres rart ut.

Skrevet

Du er alene med tre barn og er sliten og deprimert. Jeg syntes det er fint om barnevernet kan hjelpe dere, fordi det syntes jeg dere fortjener. Lykke til

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jernmangel gjør at du er utslitt før du står opp om morgenen.

D vitamin mangel kan føre til depresjon,vondt i ledd og muskler osv.

Få i deg jern og vitaminer så skal du se at du ser verden i ett nytt lys.Det gjorde i alle fall jeg,,

Anonymous poster hash: af05e...626
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...