AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #1 Skrevet 12. april 2014 Hei! Jeg har leenge tenkt på et navn til ett av mine (fremtidlige) barn. (Er i midten av tjue-årene nå, og bestemte meg ca når jeg var 10-12. Er et familienavn). Er ikke gravid, og kommer ikke til å få barn før om et par år, minst. Har funnet ut at et søsken av meg venter barn, og sannsynligheten for at kjønnet til dette barnet passer navnet, er stor. Har tidligere tenkt på at søskenbarn kan "ta" dette navnet, men tenkte da at det er ikke så farlig med at tremenninger har samme navn. Søskenbarn blir da veldig nærme, tenker jeg.... Hva hadde DU gjort? Tenkt at det får gå som det går, og de får evt. ha samme navn? Eller tatt en forsiktig prat med vedkommende, og prøve å hinte frem at du har bestemt deg for navn? (Evt hvordan). Fikk en klump i magen nå, når det gikk opp for meg at muligheten for at navnet "mitt" blir tatt.. Anonymous poster hash: f9396...f31
lillemyopi Skrevet 12. april 2014 #2 Skrevet 12. april 2014 (endret) . Endret 12. april 2014 av lillemyopi
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #3 Skrevet 12. april 2014 Du kan ikke forhåndsbestille et navn. Førstemann til mølla o.s.v. Neste gang får du holde dine navnevalg for deg selv så ingen tar de før deg. Anonymous poster hash: 65a0b...ebd 39
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #4 Skrevet 12. april 2014 Jeg har holdt navnevalget for meg selv. Anonymous poster hash: 76030...43d 1
BlueBella Skrevet 12. april 2014 #5 Skrevet 12. april 2014 Søskenet ditt får barn nå, du er ikke engang gravid og ingen planer om å bli det. Du har ingen rett til å kreve dibs på et navn når det ikke engang er sikkert at du får barn, eller et barn av det kjønnet. 27
Gjest Ciegus Skrevet 12. april 2014 #6 Skrevet 12. april 2014 Hva hvis du aldri får barn? Skal ingen få bruke navnet da? Man kan ikke bestemme seg for navn på forhånd, og holde det av på den måten. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #7 Skrevet 12. april 2014 Men hvor stor er sjansen for at søstern din velger det samme navnet når du ikke har fortalt henne hva det er en gang? Anonymous poster hash: e993e...5ec 1
Gjest chiki Skrevet 12. april 2014 #8 Skrevet 12. april 2014 Om de ikke vet om dette har du ingenting du skulle sagt. Lillesøsteren min har sagt i flere år at om hun får en gutt skal han hete "ole martin", dette respekter jeg. Men hadde hun kommet nå når jeg er gravid og fortalt navnet vi har valgt at det var hennes,cda hadde jeg nok sagt hun var for sent ute. Svogeren min har også fortalt sitt favorittjentenavn, og det er heller ikke på vår liste.
Bixity Skrevet 12. april 2014 #9 Skrevet 12. april 2014 Det er ikke sikkert at du får det kjønnet som passer det navnet engang. Uansett vil du alltids klare å finne et navn som passer barnet og som du trives med. Du kan jo f.eks ha det som mellomnavm?
Gjest Magdalene Skrevet 12. april 2014 #10 Skrevet 12. april 2014 Du vet ikke om du kan få barn engang. Ei heller om du hadde fått "rett" kjønn. Du bare biter det i deg. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #11 Skrevet 12. april 2014 Det kan jo tenkes at ditt søsken også har planlagt å bruke familienavnet - siden dere tydeligvis ikke har snakket om sånt.... Og strengt tatt, når du ikke er gravid, ikke vet om du kan bli det? er det såpass lenge til at det bare blir dumt å reservere et navn nå dersom de faktisk har tenkt på det en stund. Er kjæresten din enig i hva deres felles fremtidige barn skal hete? Anonymous poster hash: 1b916...38c 4
Sol79 Skrevet 12. april 2014 #12 Skrevet 12. april 2014 Om det er et familienavn, så er det vel bare rimelig at førstefødte i generasjonen får det. 4
kaprifolen Skrevet 12. april 2014 #13 Skrevet 12. april 2014 (endret) Min søster brukte vår bestefars navn på sin sønn. Det stod på toppen av listen min, men hun fikk en sønn først, sånn er det bare! Jeg får en sønn nå, og bruker et annet familienavn, som kanskje 8-10 andre har lyst på også, men nå er det min tur til å bli "førstemann"... Nettopp av grunner som dette holder jeg alle alternativer hemmelige hele veien. Hvis jeg hadde fortalt min søster at jeg ville ha "NN", så hadde hun vært kjip hvis hun tok det, og jeg hadde vært kjip hvis jeg nektet henne det, da jeg på tidspunktet var singel og langt unna unger. Når det skjedde uten at hun visste noe om mine preferanser, er det fair play. Og du: nå hadde jeg flaks, at mannen var 100% enig i guttenavnet. Men det er man ikke garantert, så ikke "bestem" navn nå, dere skal tross alt være to om det forhåpentligvis. Endret 12. april 2014 av kaprifolen 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #14 Skrevet 12. april 2014 Du kan selvsagt ikke holde av et navn til dine egne barn og nekte andre å bruke dette. Det du derimot fint kan gjøre (vet jeg er i mindretall om å mene dette) er å kalle ditt eget barn det samme. Ingen har enerett på navn i en familie. Men vet om de som tror de ikke kan bruke et navn fordi en nabo eller en venninne har "tatt" det. Selvsagt bare tull, bruk det navnet dere liker best. Anonymous poster hash: 3509f...140
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #15 Skrevet 12. april 2014 Ja. Jeg skjønner alle dere som er imot at jeg har lyst på dette navnet. Jeg har ikke enerett på det. Jeg er ikke gravid. Jeg kan ikke nekte andre å ta det. Jeg vet jo ikke om jeg kan få barn engang. Jeg vet at andre har lyst på dette navnet. Og jeg skjønner alle så utrolig godt! Håpte bare litt, at noen svar innimellom all den fornuftige "kjeftingen", skjønte min problemstilling og kunne si de hadde opplevd det samme. Og hvordan de håndterte den situasjonen. Og til dere som spør om kjæresten er enig i navnet: Ja, han er veldig enig. Og vi har snakket om at om vi får det kjønnet, blir det det navnet, i snart 4 år nå. Så, drømmen om et barn med det navnet har jo vokst i oss, sammen med forholdet. Men. Vi får ta det når det kommer. Veldig få av dere som holdt dere til spørsmålet jeg spurte om i HI forresten... Anonymous poster hash: 76030...43d
Leini Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 Er da ikke problem at søskenbarn har samme navnet. Går det an å stave det på en annen måte? Ha et mellomnavn til?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #17 Skrevet 13. april 2014 For et problem. Om det blir en gutt, bruk navnet Leif-Birger. Om det blir en jente, bruk Sandra-Lynn. Sånn. Da er du sikret navn som (nesten) ingen andre har brukt! Anonymous poster hash: 0e638...e83 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #18 Skrevet 13. april 2014 Jeg fikk barn 8 mnd før min søster, å når jeg gikk gravid, fikk jeg beskjed av søsteren at hun hadde valgt navnet XXX til hun fikk barn. Når dette barnet kom, så virket det som at de hadde flere alternativer, å da ga jeg grei beskjed om at hun hadde holdt av navnet XXX, så da fikk de værsågod å bruke det også, å sånn ble det. Anonymous poster hash: 5337a...e23
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #19 Skrevet 13. april 2014 For et problem. Om det blir en gutt, bruk navnet Leif-Birger. Om det blir en jente, bruk Sandra-Lynn. Sånn. Da er du sikret navn som (nesten) ingen andre har brukt! Anonymous poster hash: 0e638...e83 TAKK :D Da er det løst! Du skulle kommentert før, vettu! Anonymous poster hash: 76030...43d
Brunhilde Skrevet 13. april 2014 #20 Skrevet 13. april 2014 Jeg har søskenbarn som er oppkalt etter samme besteforelder, og ingen har reagert på det. Tror egentlig ikke vi har tenkt over at det kunne vært merkelig en gang. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå