Gå til innhold

Min 4 åring beit et annet barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet guttungen etter en time på Barneparkeringen hos IKEA i dag. Og fikk en vond beskjed.

Guttungen min (som har kraftige språkproblemer) hadde bitt et annet barn i armen, så de hadde måtte snakke hardt til han. Videre sa de, dog litt mer diskre at barnet han hadde bitt var en god del større, og hadde drevet og mobbet min sønn kraftig ganske lenge. De hadde snakket med han flere ganger uten at han sluttet, og hadde faktisk tenkt å ringe etter hans foreldre før dette skjedde.

Nå noen timer etterpå er han nesten litt deppa. Han kommer bort og sier til meg at han er ikke dum. Han spør hva en mongo er, og vil ha mye kos.

Jeg klarte ikke få meg selv til å kjefte på han når jeg hentet han. Dette har jo aldri skjedd før. Jeg ble kraftig mobbet selv i hele min barndom, så jeg vet hvor vondt det er. Jeg prøvde heller å si at istedefor å bite, må han fortelle en voksen. Men jeg vet ikke helt om han forstår.

Dette gjør kjempe vondt for meg, og jeg merker at jeg vil ikke prate med han om det. Men jeg må jo det. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si. Har jo nesten lyst til å gi han en high five for å ha stått opp for seg selv mot en mobber. Men det blir jo hvertfall feil.

Hva kan jeg si til han som ikke oppmuntrer til det ene eller det andre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok forklare din sønn på en tydelig måte at en biter IKKE andre barn. Du vet jo ikke om han nå når han ser at det "funker" vil bite også barn mindre enn seg for å få viljen sin.

Om du vil forhindre at barnet ditt blir mobbet (han er jo desverre i faresonen med dårlig språk) så må du gjøre det en gjør for å forhindre slikt: gi barnet en positiv opplevelse av å være seg selv, og gi det verktøy for å avvepne erting før det blir til mobbing. Ikke så mye vanskeligere enn som så. Oppførsel kombinert med personlighet avgjør alt her, altså.

Selve ertingen fra det andre barnet er dere voksne sitt problem. De burde jo ha skilt de to barna fra hverandre på ikea? :klo: Hvor vanskelig er nå det? Her ville jeg ha stilt spørsmål ved vurderingsevnen til de voksne.

Det er heller ingen fare ved å forklare en fireåring begrepet "mongo", og at ikke alle mennesker, voksne som barn, er folk en vil like. Og at han må si tydelig i fra om han synes noen tråkker over grensene sine (voksne som barn).

Anonymous poster hash: 4bd65...631
Skrevet

Stakkars gutten din da.

Er jo tydelig at han har følt seg presset og plaget. Å at han til slutt har blitt så frustrert att han har bitt.

Jeg jobber med barn, og opplever biting innimellom. Hvordan man reagerer kommer ann på hele situasjonen og barna som er involvert.

Ingen sak er lik...

I denne situasjonen ville jeg ha sagt at det ikke er greit å bite, men at du forstår at han ble veldig frustrert siden den store gutten var så slem med han. Å at neste gang noe sånt hender, må han heller si i fra til en voksen som kan hjelpe han.

Så får man håpe det er oppegående voksene der som klarer å ordne opp ordentlig.

Helt hvordan du vil ordlegge deg vet du best selv, da du kjenner sønnen din best.

Ville ikke ha kjeftet på sønnen din her, han har det vondt nok som det er fra før.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok bitt den andre ungen og. Forsvar er lov.

• Liker 5
Skrevet

Du har sagt til ham at han ikke må bite og at han heller må si fra til en voksen. Det er etter min mening alt du får gjort - og alt du bør gjøre. Å kjefte nå i etterkant har for der første lite for seg, dessuten var omstendighetene såpass spesielle. Hvis biting ellers ikke er noe problem ville jeg bare latt det bero, og heller svart på spørsmålene hans etterhvert som de dukker opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...