Gå til innhold

Erfaringer med 5-6 år mellom barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har ca 5-6 år mellom barna deres, kan dere dele erfaringer? Positive og negative, alt mottas med takk! :)

Anonymous poster hash: 8cb2a...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med å være forelder til barn med 5-6 år mellom, men jeg kan dele fra mitt perspektiv som storesøster og lillesøster. Hos oss er vi 33, 22 og 15.

Det er 6 år mellom meg og min lillesøster. Vi har et svært godt forhold, og jeg har hatt stor glede av å ha en lillesøster. Da vi var små delte vi rom, og jeg var en svært tålmodig storesøster som tok henne med på alt. Hun fikk være med når jeg lekte alene, og når jeg hadde venner med meg hjem fra skolen, eller nå vi lekte med barna i nabolaget. Jeg "lekte" frem til jeg var omkring 13, før jeg ble for kul og heller ville se på gutter og sminke meg.

Tror nok min lillesøster har vært mer preget av det relativt store aldersspringet, da hun lekte med meg og mine venner frem til jeg synes det var teit å henge med lillesøster. Hun sluttet å leke da jeg sluttet å leke, og begynte mye tidligere med sminke, gutter og lignende. Føler kanskje at hun har mistet litt av barndommen sin fordi hun har higet etter å være mer lik meg. Samtidig er hun svært moden for alderen, noe man merker godt nå som hun er midt i tenårene. Hun er veldig selvstendig.

Jeg ser egentlig kun positive sider ved aldersforskjeller. Vår familie har hatt stor "glede" av det da vi hadde foreldre som jobbet veldig mye gjennom barndommen vår, så vi har lent oss på hverandre. Nå som vi har blitt eldre har vi svært nære, eller enda nærere bånd, og jeg ser på søsterene mine som mine beste venner.

Jeg får utløp for å være barnslig med lillesøster, råd av storesøster, kan fjase med lillesøster og dra på byen med storesøster. Jeg elsker å være i midten av en veldig alderssprikende søskenflokk. :laugh:

Skrevet

Det er seks år mellom meg og lillebroren min. De første årene oppstod det veldig mange konflikter, og det var ikke før han ble 15 at ting begynnte å roe seg ned. Men det er jo mange faktorer som spiller inn i slike sammenhenger, så det er jo ikke nødvendigvis slik for alle :)

Skrevet

Jeg har 7 år og 5 år mellom mine 3. Bare gode erfaringer med det.. Var veldig greit med permisjon når de gikk i første klasse.

Skrevet

Jeg har 4 og 6 år mellom mine og erfaringen er bare god. Relasjonen mellom ungene er veldig god, selv om minstemann kan føles innpåsliten og plagsom inni mellom, men det problemet hadde jeg også med min søster som var bare 2 år yngre.

Jeg vokste opp med en 7 år yngre bror og har alltid hatt et godt forhold til ham, mens jeg og min 2 år yngre søster ikke fikk et ordentlig godt forhold før vi ble 16-18 år gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...