Gå til innhold

Generell dagbok, med stort fokus på veien til å bli 3!


sullå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare en snartur innom for å ønske deg god helg :klem:

Tusen takk! Har hatt en travel helg, men i dag skal jeg lese ute i solen 👍

**

Torsdag

Middag: Torskfilet planert med egg og sesammel, rekesaus, blomkålsris og salat.

Trening: 60 min pilates, 15 min jogging på tredemølle.

Fredag:

Franskbiff, blomkålsris, salat og seterrømme. Et glass rødvin.

Lørdag

Middag: ostepizza.

Det har bare blitt to ganger på trening i dag. I dag er været så nydelig, at jeg nesten ikke har samvittighet til å være inne på treningssenteret i dag. Jammen godt at målet mitt er 2-4 ganger med trening i uken :fnise: Jeg får se om jeg kanskje kommer meg ut på årets første joggetur! Etter frokost blir det lesing i solen, og jeg trenger nok plutselig en pause...

Legger til dagen i dag.

Søndag

Middag: Laksefilet med kremost, rekesaus, blomkålgrateng og salat.

Trening: 44 min (ja, tok tiden ;) ) utendørs jogging/rask gange. 2/3 jogging, måtte ha noen pauser hvor jeg gikk fort. Det å jogge ute er vanskelig synes jeg. Oppoverbakker og ujevnt terreng.. Men det var gøy!

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag

Middag: Kjøttdeig- og grønnsaksgryte, salat.

Trening: Syklet til og fra forelesning (én vei: 6,2 km, 25-30 min).

Tirsdag

Middag: Kokt nykål med ostesaus og bacon, salat.

Trening: Syklet til og fra forelesning.

15 min jogging på tredemølle, 30 min styrke (mage, rygg, rumpe), 7 min romaskin (1400 meter).

Nå har jeg altså tørket støvet av sykkelen, og syklet en del de to siste dagene! En sykkeltur om morgenen er virkelig herlig. Nå har vi hatt noen fine dager da, tviler på at jeg ville vært like begeistret i regnvær :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fikk du meg til å tenke på at jeg jo også har en sykkel jeg faktisk er veldig glad i, den må jeg jammen få hentet ut fra boden og gjort vårklar :jepp: Veldig deilig å sykle ute nå som det er tørt og bart på bakken, men det kunne gjerne ha blitt litt varmere igjen... (Men det er kanskje litt varmere hos dere enn hos oss her i Oslo?)

Hvordan ser helgen din ut, da? Stort sett studier som skal prioriteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fikk du meg til å tenke på at jeg jo også har en sykkel jeg faktisk er veldig glad i, den må jeg jammen få hentet ut fra boden og gjort vårklar :jepp: Veldig deilig å sykle ute nå som det er tørt og bart på bakken, men det kunne gjerne ha blitt litt varmere igjen... (Men det er kanskje litt varmere hos dere enn hos oss her i Oslo?)

Hvordan ser helgen din ut, da? Stort sett studier som skal prioriteres?

Denne uken har det vært rundt 10-12 grader (litt kaldere om morgenen). Med god jakke, hansker og skjerf, har det gått veldig fint. Greit med frisk luft :Nikke:

I helgen har vi feiret bursdagen til min kjære, jeg har jobbet, og i dag skal jeg i utgangspunktet gjøre skolearbeid. Meeeen motivasjonen er så som så, for å være ærlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag
Middag: Kokt sommerkål med ostesaus og bacon.
Trening: Syklet til og fra forelesning (én vei: 6,2 km, 25-30 min). 15 min jogging på tredemølle, 30 min styrke (mage, rygg, rumpe).

Onsdag
Middag: Rester fra de siste dagene (godt å spise ut av kjøpeskapet)
Trening: 15 min ellipsemskin, 30 min slyngetrening/trx.

Torsdag
Middag: Pølser, svinefilet, blomkålsris og salat.
Trening: Syklet til jobb (6,6 km, ca 25 min).

Fredag
Middag: Big-horn steakhouse (kjøtt, salat og gratinert brokkoli. En halv mangosorbet til dessert).

Trening: Syklet hjem fra jobb (6,6 km, ca 25 min).

Lørdag

Middag: Ostepizza.
Trening: Syklet til og fra jobb (én vei
6,6 km, ca 25 min).

Søndag:
Dagens middag blir lasagne (lasagneplater laget av kremost, egg og fiberhusk).



Det har blitt mye sykling denne uken også, og "kun" to turer på treningssenteret. Men da er det godt at jeg har fått syklet en del :) På fredag satte jeg inn en p-stav, og det gjør meg litt redusert. Jeg tenkte egentlig å trene i dag, men det beste er nok å holde armen i ro. Det å ta staven gjorde ikke vondt (men jeg hadde jo bedøvelse :fnise:), i går gjorde det desto vondere. Uansett blir det spennende å se hvordan den fungerer på meg, da jeg har hatt litt problemer med p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iherb.com

Mye av det jeg har fylt opp matskapene mine med, er nokså dyrt i Norge. Vi reiser en del til Sverige, og jeg handler derfor mye langtidsholdbar mat der. Men av og til trenger jeg påfyll, og da handler jeg på Iherb. For min egen del har jeg laget en oversikt over produkter jeg har kjøpt, og hva jeg synes om dem. Kanskje den kan være til hjelp for andre også?

Jeg holder meg alltid under 200 kroner, for å slippe å betale toll. I tillegg prøver jeg å holde vekten under 1814 gram, da får jeg frakten for 4$. Nå er 1 $ ca 6 kroner, så det er faktisk bare 24 nok i frakt! Ulempen er at det ofte tar lang tid, og at man ikke kan spore pakken. Men nå har jeg vent meg til det, og synes at det er helt greit. Min erfaring er at det tar alt fra 1-3 uker, så litt tålmodighet må man ha.

Mat

Frø
Sesamfrø. http://www.iherb.com/Now-Foods-Real-Food-Sesame-Seeds-16-oz-454-g/15179
Veldig fornøyd med dette merket (Now foods). Kommer til å kjøpe igjen.

Linfrø. http://www.iherb.com/Manitoba-Harvest-Hemp-Hearts-Raw-Shelled-Hemp-Seeds-8-oz-227-g/14814
Fornøyd med disse også.

Solsikkefrø. http://www.iherb.com/Now-Foods-Real-Food-Raw-Sunflower-Seeds-Unsalted-16-oz-454-g/14488
Fornøyd.

Gresskarkjerner. http://www.iherb.com/Now-Foods-Real-Food-Certified-Organic-Pumpkin-Seeds-Unsalted-12-oz-340-g/47760
Fornøyd.

Hempfrø. http://www.iherb.com/Manitoba-Harvest-Hemp-Hearts-Raw-Shelled-Hemp-Seeds-8-oz-227-g/14814
Jeg hadde ikke hørt om disse frøene før, men de er gode. Dessverre er de litt dyre, og jeg kommer nok ikke til å kjøpe dem igjen.

«Mel»
Kokosnøttsmel. http://www.iherb.com/Sweet-Tree-Organic-Coconut-Palm-Sugar-Blonde-16-oz-454-g/34435#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=coconut&rc=2838&sr=null&ic=5
Dette melet er fantastisk, jeg bruker kun dette.

Mandelmel. http://www.iherb.com/Now-Foods-Real-Food-Almond-Flour-10-oz-284-g/388#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=almond%20flour&rc=178&sr=null&ic=2
Godt mandelmel, veldig fornøyd.


Krydder
Kanel. http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Organic-Ceylon-Cinnamon-Ground-1-76-oz-50-g/35483
Skal visstnok være sunnere enn «vanlig» kanel. Smaker greit, men annerledes. Bruker det annenhver gang. Jeg kommer kanskje til å kjøpe det igjen.

Tacokrydder. http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Taco-Seasoning-Salt-Free-Blend-2-33-oz-66-g/35368
Dette kjøpte jeg mest av ren nysgjerrighet. Det smaker godt, men jeg savner faktisk salt. Jeg lager et eget krydder som jeg liker bedre. Det kan hende at jeg kjøper det igjen, det gir ekstra taco-smak dersom jeg blander med mitt hjemmelagede.

Diverse

Palmesukker. http://www.iherb.com/Sweet-Tree-Organic-Coconut-Palm-Sugar-Blonde-16-oz-454-g/34435#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=coconut&rc=2838&sr=null&ic=5
Dette hadde jeg ikke hørt om før. Bruker det der man ville brukt brunt sukker. Jeg synes det smaker godt.

Miracle noodle. http://www.iherb.com/Miracle-Noodle-Angel-Hair-Shirataki-Pasta-7-oz-198-g/37585
Disse bruker jeg av og til i wok. De smaker ingenting, men noen ganger er det greit med litt variasjon. Kommer kanskje til å kjøpe igjen.

Potetstivelse (tror det er det samme som pofiber). http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Potato-Starch-Unmodified-24-oz-680-g/12295
Dette har jeg ikke prøvd ennå, jeg håper at det fungerer som pofiber (bruker det til baking). Mye billigere med pofiber i Sverige, så jeg hamstrer der fremfor å kjøpe på iherb igjen.

Steviadråper, vaniljesmak. http://www.iherb.com/NuNaturals-Vanilla-Stevia-Alcohol-Free-2-fl-oz-59-ml/15940
Disse kommer i min neste pakke, er spent på dem. Hvis jeg er fornøyd kommer jeg til å kjøpe igjen, mye billigere enn i Norge.

Atkinsbarer. http://www.iherb.com/Atkins-Endulge-Caramel-Nut-Chew-5-Bars-1-2-oz-34-g-Each/21256
Jeg vet ikke helt hvorfor jeg kjøpte disse. Kanskje jeg hadde en dårlig dag, og hadde lyst på noe søtt. Jaja, jeg går ikke på den igjen i alle fall, disse var ikke gode. For min del ble det for søtt, faktisk. Jeg tar meg heller litt mørk sjokolade J

Tyggegummi (uten aspartam. Jeg vet at det er forskning som sier at det ikke er farlig, men jeg er skeptisk til noe som er "kunstig søtning", naturlig er bedre):
Glee:
http://www.iherb.com/Glee-Gum-Sugar-Free-Gum-Refresh-Mint-16-Pieces-Discontinued-Item/39705#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=gum&rc=4860&sr=null&ic=1
Uten aspartam blir tyggegummier veldig tamme - det vil se at smaken går bort etter få tygg. Smaken på denne typen er god, men smaken varer litt vel kort tid. Kommer ikke til å kjøpe igjen.

Xyla: http://www.iherb.com/Glee-Gum-Sugar-Free-Gum-Refresh-Mint-16-Pieces-Discontinued-Item/39705#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=gum&rc=4860&sr=null&ic=1
God smak, varer litt lenger i smak. Kommer til å kjøpe igjen. Tidligere hadde jeg et stort forbruk av tyggegummi, men det har jeg ikke lenger. Denne er helt perfekt for meg i dag. Men nå bruker jeg tyggegummi kun fordi jeg ikke har muligheten til å børste tennene, derfor gjør det ikke noe at smaken forsvinner fort.

Hudpleie

Deodoranter

Home-health herbal-magic roll-on. http://www.iherb.com/Home-Health-Herbal-Magic-Roll-On-Deodorant-Herbal-Scent-3-fl-oz-88-ml/6466#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=home%20health%20herbal%20magic%20roll-on%20deodorant%20herbal%20scent&rc=3&sr=null&ic=1

Jeg er stort sett fornøyd, men jeg kan ikke trene hardt med denne deodoranten. Den egner seg best de dagene jeg ikke trener, eller etter trening. Lukter greit. Jeg kommer til å kjøpe den igjen.

Home-health herbal macic, roll-on jasmine.
http://www.iherb.com/Home-Health-Herbal-Magic-Roll-On-Deodorant-Jasmine-Scent-3-fl-oz-88-ml/6463#p=2&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=Home-health&rc=367&sr=null&i

Denne funger på samme måte som den over, men jeg er ikke helt fornøyd med lukten. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe denne igjen.

Crystal. http://www.iherb.com/Crystal-Body-Deodorant-Travel-Stick-Deodorant-1-5-oz-40-g/5665#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=crystal%20body%20deodorant%20deodorant%20stick&rc=279&sr=null&ic=2

Denne deodoranten kan jeg mer eller mindre bare bruke de dagene jeg sitter i ro. Hvorvidt den «fungerer» varierer også alt etter hva slags genser jeg har på meg. Jeg kommer ikke til å kjøpe denne igjen, men jeg vil bruke den jeg har innimellom.

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg spørsmål om hva jeg spiser når jeg "skjeier ut". Og jeg ble litt paff! Fordi det er forventet å spise usunt i ny og ne. Jeg lurte faktisk på om jeg skulle lyve, og si melkesjokolade eller noe lignende. Faktum er jo at jeg ikke skjeier ut. Jeg går ikke på en smell. Jeg har ingen behov for å "unne meg" godteri osv. Hvis jeg lager kake, lager jeg uten sukker, mel, osv. Lager jeg is, er det også uten sukker. Av sjokolade velger jeg helst 86% eller mørkere, men noen ganger spiser jeg 70% med havsalt.

Er det greit? Hvorfor ikke? Gir det folk dårlig samvittighet? Er det ikke greit at jeg har funnet et kosthold som fungerer for MEG? Hvorfor er det å spise sukker definisjonen på å være normal?

Dagens utblåsning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg spørsmål om hva jeg spiser når jeg "skjeier ut". Og jeg ble litt paff! Fordi det er forventet å spise usunt i ny og ne. Jeg lurte faktisk på om jeg skulle lyve, og si melkesjokolade eller noe lignende. Faktum er jo at jeg ikke skjeier ut. Jeg går ikke på en smell. Jeg har ingen behov for å "unne meg" godteri osv. Hvis jeg lager kake, lager jeg uten sukker, mel, osv. Lager jeg is, er det også uten sukker. Av sjokolade velger jeg helst 86% eller mørkere, men noen ganger spiser jeg 70% med havsalt.

Er det greit? Hvorfor ikke? Gir det folk dårlig samvittighet? Er det ikke greit at jeg har funnet et kosthold som fungerer for MEG? Hvorfor er det å spise sukker definisjonen på å være normal?

Dagens utblåsning...

Hva svarte du da? Verste er vel at folk synes så synd på deg fordi du ikke "unner" deg noe heller. Tror vel at du har et spiseproblem eller noe...folk ass :glare:

Endret av Blådiamant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarte du da? Verste er vel at folk synes så synd på deg fordi du ikke "unner" deg noe heller. Tror vel at du har et spiseproblem eller noe...folk ass :glare:

Jeg sa noe omtrent som "eh, jeg, eh, vel, jeg spiser mørk sjokolade?" Ja, det er jo fryktelig synd på meg :Nikke::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så utrolig irriterende med folk som skal legge seg opp i andres kosthold!! Det er jo ingen andre som har noe med det, egentlig! Tror i grunnen at de som bryr seg så veldig, ofte gjør det fordi de innerst inne er litt "misunnelig" på de som har funnet kosthold som fungerer godt jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så utrolig irriterende med folk som skal legge seg opp i andres kosthold!! Det er jo ingen andre som har noe med det, egentlig! Tror i grunnen at de som bryr seg så veldig, ofte gjør det fordi de innerst inne er litt "misunnelig" på de som har funnet kosthold som fungerer godt jeg, da.

Jeg tror nok også at en del er misunnelige. Men man har jo blitt lært opp til at godteri osv er godt, og at det er noe man kan spise for eksempel i helgen. Skal man kose seg, ja da skal sukkeret frem. Og jeg stakkar, som ikke spiser sukker, skal ikke jeg få kose meg da?

Sannheten er jo at jeg koser meg støtt og stadig. Min definisjon på "å kose seg", eller "å fortjene noe godt" er annerledes enn definisjonen til folk flest, antar jeg...

Jeg syntes jo litt synd på meg helt i starten jeg også, særlig da søtsuget var som verst. Men etter et par måneder ble det bedre, og i dag angrer jeg ikke et sekund på at jeg sluttet med sukker. For meg var det jo en avhengighet, og det trenger man da ikke?

*

Når det gjelder å skrive ned middag/trening i løpet av uken, har jeg funnet ut at jeg skriver for hele uken på søndag eller mandag. Med mindre noen protesterer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg ikke syklet noe. På fredag sist uke satte jeg jo inn p-stav, og det førte til at armen ikke har vært helt samarbeidsvillig. Dessuten har ikke været vært helt på topp heller. I dag, over en uke etter at jeg satte inn staven, kan jeg endelig bruke armen uten problemer. Treningen min har også blitt preget av armen. Jeg har ikke kunnet trene armer, og heller ikke løping har vært mulig å gjennomføre. Men jeg har uansett trent 3 ganger denne uken, noe jeg er fornøyd med :Nikke:

Her er oversikt over uken som har gått:

Mandag
Middag: Wok med Jacobs bratwurst (pølse med høyt kjøttinnhold) og halloumiost.

Tirsdag
Middag: Seifilet marinert med egg og sesammel, mos av blomkål, brokkolig og gulot.

Onsdag
Middag: «Gryte» med svinefilet, grønnsaker, fløte, curry, kokos og cashewnøtter, og blomkålsris.
Trening: 5 min oppvarming – rask gange på tredemølle. 45 min styrke (hele kroppen minus armer).

Torsdag
Middag: Reker, hjemmelaget brød, majones, aioli, avokado, ostesalat, kokt egg, dill og salat.


Fredag
Middag: Hjemmelaget hamburger med mozzarella, mandelbrød, salat og seterrømme.
Trening: 20 min på ellipsemaskin, 30 min styrke (mage, rygg, rumpe, litt lår), 10 min rask gange/jogging.


Lørdag
Middag: Kalvepølser (80 % kjøtt) i fløtesaus, søtpotetfrites, salat og seterrømme.


Søndag
Middag: Blomkåkspizza, salat og seterrømme.
Trening: 45 min spinning, 15 min jogging på tredemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på med menyen for en hel uke av gangen ja, det er vel enklest, det :jepp:

Så deilig med reker på torsdag, vi har ikke spist reker på evigheter nå, siden au pairen ikke liker det... Men lurer på om vi heller bare skal lage noe annet til henne en dag, så vi endelig kan få spist det!

Og den blomkålspizzaen hørtes spennende ut, hvordan lager du den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomkålspizza

2 stk:

1 blomkål (rives enten for hånd, eller med maskin)

5 dl revet ost (velger du å ha i mindre ost, ha i mer egg. Ost og egg binder bunnen sammen. Men mye egg = omelett-pizza med blomkål ;) )

3 store egg (eller 4 medium egg)

Litt salt

Evt litt oregano

Dette blandes i en bolle, og fordeles på to bakepapirkledte stekebrett med en slikkepott.

Bunnene forstekes på 225 grader i ca 15 min (til den er gyllen i fargen). Jeg steker bunnene en og en, men det er fordi jeg ikke har varmluft.

Deretter har du på valgfritt fyll, og steker i ca 15 min til. Frem til osten på toppen ser fin ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig kjøpt pulsklokke! Elkjøps nettside (og lignende butikker) har rød-dag-tilbud på røde dager (1. Mai, søndager osv), og jeg kjøpte en pulsklokke med gps til 555kr! Følte jeg gjorde et skikkelig kupp :fnise: Det ble Garmin forerunner 210. Tror den er helt grei til mitt bruk!

I dag prøvde jeg å finne makspulsen min, og mye tyder på at den er 190. I tillegg går pulsen fort ned igjen, det skal vel være et godt tegn? Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med klokken, og jeg tror at den kommer til å motivere meg en del :) En gang jeg husker det, skal jeg måle hvilepulsen min også. Jeg må bare være i ro nok såpass lenge at jeg når hvilepuls ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så gøy at du har fått deg pulsklokke- og til en så super pris også, da :jepp: Jeg har også makspuls på rundt 190, eller det vil si det var det jeg hadde sist jeg sjekket, men det er 3-4 år siden. Kan jo kanskje ha endret seg litt nå? :klo:

Gratulerer med dagen i dag, håper den har vært fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 20

Mandag
Middag: Kyllingfilet og ovnsstekte grønnsaker.
Trening: 60 min bodystep.

Tirsdag
Middag: Laksefilet, blomkålsmos og salat.

Onsdag
Middag: Kjøttdeigpai
Trening: 20 min rask gange/jogging/løping. Testet pulsklokke, prøvde å finne makspuls (190).
30 min trx/slyngetrening.

Torsdag
Middag: Nachos (laget egne nachoschips!)
Trening: 60 min pilates.

Fredag
Middag: Baconsurret kalkunfilet, coleslaw og salat.
Trening: 45 min intervall-løping med instruktør.

Lørdag 17.mai
Middag: Tapas

Søndag
Middag: Hjemmelagde fiskepinner, blomkålsgrateng og raspede gulrøtter med eddik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du har fått deg pulsklokke- og til en så super pris også, da :jepp: Jeg har også makspuls på rundt 190, eller det vil si det var det jeg hadde sist jeg sjekket, men det er 3-4 år siden. Kan jo kanskje ha endret seg litt nå? :klo:

Gratulerer med dagen i dag, håper den har vært fin!

17. mai ble hektisk, men koselig! Det var hardt å stå opp i dag, men jeg er midt i eksamensperioden. Så det var bare å pelle seg ut av sengen... :grine: Men det blir tidlig i seng i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...