Gå til innhold

Generell dagbok, med stort fokus på veien til å bli 3!

sullå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da er jeg godt i gang med ferien, og det er herlig :) Frem til i ettermiddag har været vært fint, men nå har regnet kommet. Ifølge yr skal det regne i en uke :snurt: Men da får vi jo mye tid til å planlegge bryllup! :danse:

Til helgen skal vi til København. Da skal vi på GP i speedway! Av alle ting. Ikke feil å dra på litt forskjellige utflukter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg skulle også akkurat til å spørre om hva GP i speedway er :ler: Her er vi flere som er nysgjerrige på en liten utredning, altså :ler:

Men må være deilig med ferie ja, det er deg vel unt etter et stressende semester :Nikke: Kos dere masse på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedway er racing på motorsykler, rundt en bane.

http://www.motorsportforbundet.no/portal/page/portal/motorsport/grener/speedway/om

GP står for Grand Prix, det er konkurranse om å bli "best i verden". Så vi skal til Køpenhavn for å se på en gjeng galninger, som kjører full fart på motorsykkel rundt en bane :ler:

http://www.speedwaygp.com/_mobile/

Men!

Nå skal jeg skrive det jeg aldri trodde at jeg skulle skrive denne sommeren! Jeg har nemlig kjøpt brudekjole allerede! Det er den jeg har linket til under :)

http://www.abelone.no/brudekjoler/brudekjoler/brudekjoler-i-store-storrelser-str-44-52/brudekjole-med-hoy-hals-og-havfruesnitt-08-3279-lilly-2014-detail

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, får håpe det ikke skjer noen ulykker da! :sjokkert:

Åååh dem var NYDELIG! Du kommer til å bli en fantastisk pen brud! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi så nydelig kjole, sullå :Nikke: Og så godt å ha det i boks allerede, da!

Kos dere på GP i speedway, det hørtes... interessant ut ;) Men koselig å finne på ting med forloveden uansett, da, og spesielt koselig hvis det er noe som betyr mye for ham at dere drar på :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg er SÅ fornøyd, den sitter virkelig perfekt. Jeg får bare ikke gå opp noe særlig i vekt, da blir det ikke særlig pent :ler: Et par kilo går bra, på grunn av snøring i ryggen. Nå har jeg ingen problemer med svingende vekt da, den pleier å være stabil!

Speedway er gøy - så lenge ingen skader seg. Men de gjør det jo frivillig, av en eller annen grunn. I morgen tidlig reiser vi, og er tilbake søndag kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag

Middag: Røkt makrell og wok.

Trening: 2000 meter på romaskin (10 min og 3 sekunder...) 40 min slyngetrening, styrke hele kroppen.

Tirsdag

Middag: Svinefilet med kantarell- og fløtesaus, smørstekt squash og rettich, blomkålsris og salat.

"Trening": 1,5 times tur i passe rolig tempo, 5-6 km/t.

Onsdag

Middag: "Pasta"carbonara (pasta laget av egg, fiberhusk og kremost).

Trening: 60 min bodybalance (ble med Svigermor på trening :ler: )

Torsdag

Middag: Buffet på mongolsk restaurant.

Trening: 1 time 15 min tur (rask gange). Jeg har jo pulsklokken, men jeg glemmer å ta den med meg ut! Skal prøve å huske det neste gang)

Fredag

Middag: Forrett - Asparges, spekeskinke og halloumi. Hovedrett - Squashpai og salat. Dessert - Jordbær og fløte.

Lørdag

Mye tull med mat i dag, usikker på hva som var middagen ;) Til lunsj, middag og kvelds spiste jeg dette:

Litt rester fra squashpaien fra fredag.

En cheeseburger med salatblad rundt.

Tapas (skinke, ost, salte mandler og oliven).

En pølse uten brød.

Trening: Gikk tur/retur hotellet / "Parken", hvor de kjørte Speedway. Ca 4,4 km én vei, brukte litt over 2 timer til sammen.

Søndag

Middag: Omelett og salat.

**

Turen til København var veldig fin! Og det var bra på speedway i går. Ingen skader :) Jeg filmet litt, og tenkte å legge det ut her. Men det gikk ikke! Heller ikke bilder klarer jeg å legge ut...

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag

Middag: Lakse- og aspargespai og salat.

Tirsdag

Middag: Seifilet, kokte grønnsaker, urtesaus, salat og hummus.

Onsdag

Middag: Cæsarsalat (restaurant).

"Trening": Liseberg! 5 timer.

Torsdag

Middag: Kalventrecôte, blomkål- og pastinakkpuré, asparges og peppersaus (restaurant).

"Trening": Liseberg! Hadde på pulsklokken, gikk 13,85 km på 5,5 timer (hvis gpsen fungerer da, masse gåing ;) )

Fredag

Middag: Hvitkål, fetaost, soltørkede tomater, pesto, majones, salt og spekeskinke.

Lørdag

Middag: Kyllingfilet, bacon og salat.

Trening: Syklet tur i nesten en time.

Søndag

Middag: Currymarinerte kyllinglår, ovnsstekte grønnsaker og salat.

Trening: 70 min rask gange.

Endret av sullå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser "Hjelp vi blir tjukkere! Hvorfor - og hva kan vi gjøre med det?" av Gary Taubes. Det er en meget interessant bok! Blant annet står det at dersom "kalori inn-kalori ut" er det som bestemmer om vi går opp/ned i vekt, vil man gå opp 20 kg på 25 år hvis man spiser 20 kalorier mer enn man forbruker hver dag. 20 kalorier! Det erjo ingenting :fnise: Jeg tror det er litt mer enn kalorier inn og ut som fører til overvekt, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at vektoppgang nok er mer komplekst enn bare kalorier inn vs kalorier ut, men så er det nok også sånn at de aller, aller fleste voksne i dag dessverre som oftest spiser en god del mer enn bare 20 kalorier for mye pr dag. 20 kalorier tilsvarer jo ca en eske med Dent-pastiller, mens jeg tror veldig mange (som ikke lever et lavkarbokosthold) spiser langt mer brødmat, smør på brødskiva, fete pålegg (fete oster, påleggssalater, spekepølser osv- dvs mye som "mannen i gata" ikke tenker på at er veldig kaloririkt og ikke bør spises hver dag i et kaloribalansert kosthold), fete sauser osv enn hva man strengt tatt bør, og dermed går langt over de drøye 2000 kaloriene de bør ha hver dag.

Jeg vet i hvert fall at mine foreldre fikk seg et kjempesjokk da jeg gjennomgikk kaloriinnhold og kosthold med dem for noen år siden. De hadde hele livet slitt med 20-30 kg overvekt som de "ikke greide å få bort", og jeg utfordret dem til å forsøke å gå ned 10 kg hver. (Noe de forøvrig greide med glans og vel så det, de gikk ned nesten 50 kg tilsammen, og har holdt seg der siden!) De hadde aldri reflektert over at frokosten bestående av to brødskiver med for eksempel brunost, peanøttsmør eller rekesalat kunne inneholde SÅ mye kalorier, eller at spaghettimiddagen med fløtesaus faktisk inneholdt så mye kalorier at de hadde fylt opp nesten halve dagens kvote. Så etter noen mindre endringer (for eksempel knekkebrød og magre pålegg til hverdags, enda mer grønnsaker til alle middager osv) skulle det faktisk ikke så mye til før de gikk ned i vekt, og også har greid å holde seg der.

Jeg merker det også når jeg diskuterer kosthold med folk generelt, at veldig mange har UTROLIG dårlige kunnskaper om hva maten de spiser inneholder. Så for dem som ikke lever et lavkarbokosthold tror jeg nok ganske sikkert at overvekt like mye henger sammen med uvitenhet (og, merker jeg, ofte også et ØNSKE om å ikke vite, for det er jo mye mer behagelig å bare kunne spise det du vil hele tiden og heller klage over at vekten er som den er :ler: ) Mange tror også at moderat aktivitet forbrenner mye mer kalorier enn hva det i virkeligheten gjør, det er mange som har fått sjokk når jeg har fortalt at de faktisk må løpe nærmere en time hvis de vil forbrenne en 100 grams sjokoladeplate!

Uff, sorry, nå kuppet jeg dagboken din fullstendig, sullå :( Det er bare det at mat, ernæring og kosthold er noe som egentlig ligger mitt hjerte veldig nært også, selv om jeg personlig har endt opp med å følge en annen filosofi/skole enn hva du gjør :)

Kjedelig at du ikke fikk lagt ut bilder av Speedway'en, det hadde jo vært gøy å se, faktisk! Jeg får bruke min kjære venn herr Google isteden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er helt greit at du tar deg til rette her inne :ler:

Så bra at foreldrene dine klarte å gå ned i vekt, og enda bedre: at de har klart å holde vekten :Nikke:

Jeg teller ikke kalorier. Likevel går jeg verken opp eller ned i vekt. Hvis 20 kalorier mer/mindre hver dag gjør at jeg går opp/ned 20 kilo på 25 år, hvorfor har ikke vekten rikket seg på... Tja.. Snart 10 år? Hvordan klarer jeg å spise nøyaktig det kroppen trenger, uten å telle en kalori?

Det er helt sant at det er fort gjort å spise for mye, og da legger man gjerne på seg. Men hvorfor spiser man for mye? Hvorfor er det mulig å spise mer enn kroppen trenger? Taubes snur på årsak/virkning når det gjelder overvekt og mye mat/lite aktivitet. Han hevder at man spiser mye FORDI man er overvektige.

Foreløpig har jeg bare lest 1/3 av boken, men den er utrolig interessant. Akkurat nå leser jeg om fettlagring. Dyr som går i dvale, lagrer jo fett for å overleve vinteren. Fordi de spiser mye mat? Vel, selv dyr som har blitt holdt inne på laboratorium på diett (enn så fælt det høres ut), lagrer likevel det fettet de trenger! Spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si ifra hvordan resten av boken er, vurderer å kjøpe den til samboer. Han driver forøvrig å teller kalorier for harde livet i en kaloridagbok - men sa til meg her om dagen at han ikke la inn tran fordi da gikk han nesten 1000 kcal over det han skulle. Prøvde å forklare han at han får det overskuddet selvom han ikke legger det inn i dagboken, men han sier jeg tar feil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mye av nøkkelen i et lavkarbokosthold er at man holder seg betydelig lengre mett på (sunt) fett og proteiner enn hva man gjør dersom man spiser mye (og spesielt raske) karbohydrater. Man ender derfor opp med å spise mindre totalt i løpet av en dag (rett og slett fordi man ikke orker å spise så mye) enn hva man kan risikere å gjøre dersom man har et ukritisk karbohydratrikt kosthold.

Min erfaring er at hvis man spiser mye fin kornmat, sukkerholdige ting, lite grønnsaker osv vil man ofte automatisk ende med å spise for mye hver dag, fordi det man faktisk putter i seg ikke holder en mett lenge nok. Og når det gjelder sukkerholdige matvarer så skal det jo virkelig ikke mye til før det blir for mye over tid- en liten Snickerssjokolade daglig i tillegg til normale måltider og de kaloriene man faktisk forbrenner i løpet av en dag, vil jo utgjøre over 2000 kalorier på en uke, det vil si over 1 kg i økt kroppsvekt pr måned. Og selv om man kutter ned til bare en sjokolade annenhver dag, vil det jo likevel utgjøre ca 6 kg i økt kroppsvekt i løpet av et år! Veldig mange forstår dessverre ikke at det de vil definere som "litt" sjokolade pr dag (forutsatt at alle andre måltider i løpet av dagen er perfekt kaloribalanserte- noe de jo veldig ofte heller ikke er) kan gjøre SÅ stor skade.

Og jeg er helt enig med deg i at overvekt også blir en ond sirkel! Det er jo også et faktum at magesekken til overvektige blir utvidet, og at det derfor tar lenger tid før de kjenner metthetsfølelsen. Jeg ser det veldig godt på svigermor, hun er kraftig overvektig (tipper BMI opp mot 40), og kan spise voldsomme mengder mat (selvsagt i tillegg til et generelt ganske usunt kosthold med mye kaker, brus, sjokolade osv).

Men nå skal jeg ikke diskutere dette mer, altså, vi kan i hvert fall være enige om at kosthold og ernæring er spennende og engasjerende temaer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo holdt vekten i alle år, selv da jeg spiste sjokolade hver dag, og masse raske karbohydrater. Jeg vet jo ikke hvordan det så ut på innsiden av kroppen :ler: , men kroppsform og vekt var det samme da, som nå etter 1,5 år med et lavkarbokosthold.

Dette er veldig spennende temaer ja, og det er også interessant at vi er nokså enige, men også nokså uenige :fnise:

Denne boken er en "enklere" og kortere utgave av "God calories, bad calories" (som er på 600 sider, hvis jeg har forstått rett). Foreløpig anbefales den på det varmeste, men jeg skal komme med endelig svar når jeg er ferdig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner at her kunne jeg ha svart deg en hel masse tilbake, men jeg skal la være, tror vi heller får "agree to disagree" :ler:

Jeg tenker uansett at hver og en får finne frem til det kostholdet som passer en selv best, det viktigste er tross alt at man er bevisst på hva man faktisk putter i seg (noe jeg synes alt for få, og spesielt av de som virkelig burde være det, er i samfunnet vårt i dag)!

Håper du fortsatt nyter sommeren :sol: Er dere i Sverige ennå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...