Gå til innhold

Absurde fraværsregler i skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er fraværsreglene i skolen så blodig urettferdig?

I dag kan hver elev få strøket 10 dager hvis det er såkalt "gyldig fravær". Og det er her det syke kommer inn.

Hvis barnet ditt er sykt, f.eks. har 40 i feber eller har omgangssyke og kaster opp og må være hjemme, så er dette ugyldig fravær så fremt man ikke oppsøker lege og får legeerklæring på at man var syk. Det er det jo ingen som gjør.

Men reiser f.eks. klassens store fotballhelt på en fotballturnering og må være borte fra skolen et par dager, ja da er dette gyldig fravær, og disse får han strøket fra vitnemålet.

Er ikke det et paradoks at om man søker eleven fri en uke for å dra på ferie, og får dette innvilget, så teller dette som gyldig fravær, og kan strykes, mens om man ligger hjemme i 3 dager med kraftig influensa, så er dette ugyldig fravær.

Anonymous poster hash: 64e72...c5b
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å spille fotball i skolens navn er jo mye mer produktivt enn å ligge hjemme å være syk da.

Anonymous poster hash: 5b0fa...4d3
  • Liker 6
Skrevet

Rart, på videregående er det ugyldig fravær hvis du ikke sier ifra om at du er borte, men er du borte og sier ifra får du gyldig fravær. Men fravær får vi uansett da. Det blir bare strøket hvis vi er hos rådgiver, leger osv som gir med legeerklæring.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette var veldig unyansert.

Så vidt meg bekjent må ikke alvorlig sykefravær dokumenteres umiddelbart. At en lege må bekrefte lengre tids sykefravær synes jeg er helt OK, slik fungerer det i arbeidslivet også.

Når det gjelder denne "fotballhelten": Kun idrett på høyt nivå, fortrinnsvis nasjonalt, gir såkalt gyldig fravær innenfor visse rammer. Dette må det også søkes om i god tid i forveien. Vet ikke med deg, men jeg synes ikke at "fotballhelten" på Norges U18-landslag bør la seg stoppe av et par dagers fravær.

Edit: Skriveleif

Endret av Knekt1
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette var veldig unyansert.

Så vidt meg bekjent må ikke alvorlig sykefravær dokumenteres umiddelbart. At en lege må bekrefte lengre tids sykefravær synes jeg er helt OK, slik fungerer det i arbeidslivet også.

Når det gjelder denne "fotballhelten": Kun idrett på høyt nivå, fortrinnsvis nasjonalt, gir såkalt gyldig fravær innenfor visse rammer. Dette må det også søkes om i god tid i forveien. Vet ikke med deg, men jeg synes ikke at "fotballhelten" på Norges U18-landslag bør la seg stoppe av et par dagers fravær.

Edit: Skriveleif

Nå var jo dette bare et eksempel. Men på vår skole er i allefall reglene slik at ved sykdom så må det legeerklæring til for å få dette som "gyldig fravær". Har man omgangssyke og diaré, går man ikke på skolen. Men hvem oppsøker lege for det da?

Søker man derimot om permisjon for å reise til syden utover vanlig ferie, og får dette innvilget, så er dette faktisk "gyldig fravær".

Helt feil, spør du meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo dette bare et eksempel. Men på vår skole er i allefall reglene slik at ved sykdom så må det legeerklæring til for å få dette som "gyldig fravær". Har man omgangssyke og diaré, går man ikke på skolen. Men hvem oppsøker lege for det da?

Søker man derimot om permisjon for å reise til syden utover vanlig ferie, og får dette innvilget, så er dette faktisk "gyldig fravær".

Helt feil, spør du meg.

Hva slags skole er det du går på? På vår skole får du ugyldig fravær samme om du har diare eller skal på ferie. Om du er syk mer enn tre dager sammenhengende kan du få de dagene etter de tre dagene som gyldig fravær om du har legeerklæring på det.

Anonymous poster hash: 29552...8b9

Skrevet

Jeg er vandt til at man får ugyldig fravær først også blir det gjort om til gyldig fravær ved melding fra foreldre (under 18) eller egenmelding (over 18). Slik har vi gjort det!

Det at man tar bort ti dager kan være veldig lurt, om man f.eks. er borte lenge pga kyssesyken osv.

• Liker 1
Skrevet

At fravær er gyldig betyr ikke det samme som at det blir strøket. På skolen der jeg jobber får elevene gyldig fravær dersom de har med melding fra foreldrene om at de har vært syke, men det registreres likevel som fravær. Det samme gjelder elever som er borte av andre grunner.

Hvis du er syk over en lengre periode kan du, med legeerklæring, søke om å få noe av fraværet strøket fra et evt vitnemål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo dette bare et eksempel. Men på vår skole er i allefall reglene slik at ved sykdom så må det legeerklæring til for å få dette som "gyldig fravær". Har man omgangssyke og diaré, går man ikke på skolen. Men hvem oppsøker lege for det da? Søker man derimot om permisjon for å reise til syden utover vanlig ferie, og får dette innvilget, så er dette faktisk "gyldig fravær". Helt feil, spør du meg. Anonymous poster hash: 64e72...c5b

Hva er så vanskelig med å be om en legeerklæring?

Anonymous poster hash: 0674f...c56

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullstendig idiotisk. På vår skole får du ikke strøket fravær hvis du har vært syk (med mindre det er kronisk), men har du vært to uker i Syden får du strøket ti skoledager. Hinsides.

Anonymous poster hash: 95650...c01
Skrevet

Synes det er helt greit man må ha legeerklæring for å få godkjent fravær ved sykdom, hvis ikke er det jo lett å juge på seg en sykdom

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i arbeidslivet også. Velkommen til virkeligheten der det stilles krav om oppmøte og der det blir lagt merke til når du ikke stiller opp

Anonymous poster hash: 372ed...891
AnonymBruker
Skrevet

At fravær er gyldig betyr ikke det samme som at det blir strøket. På skolen der jeg jobber får elevene gyldig fravær dersom de har med melding fra foreldrene om at de har vært syke, men det registreres likevel som fravær. Det samme gjelder elever som er borte av andre grunner.

Hvis du er syk over en lengre periode kan du, med legeerklæring, søke om å få noe av fraværet strøket fra et evt vitnemål.

Det er dette som er riktig. Alt fravær kommer på vitnemålet. Det er bare det fraværet som foreldre har gitt melding på som registreres som gyldig, men likefullt kommer det på vitnemålet.

Skal man søke om å trekke fra 10 dager, er det veldig strenge og klare regler for hva slags fravær som kan trekkes fra. Og dette er f.eks. sammenhengende sykdom som varer over lang tid eller idrettsarrangement på nasjonalt/internasjonalt nivå.

Altså TS, har du misforstått en del.

Anonymous poster hash: 44fe9...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil. Hvor i alle dager har du fått dette fra? En kan ikke få strøket fravær kun på grunn av at en har vært på ferie. Dette gjelder kun ved langvarige sykdommer (ofte kroniske). Det kan også åpnes for aktiviteter på landsnivå (f. eks nasjonalt musikkprogram). Ved LANGVARIG sykdom strykes fraværet fra den 3. dagen.

Personer som har vært på ferie får fravær, men da gyldig fravær da det er avtalt med skolen på forhånd. Korte sykdomstilfeller kreves ofte ikke legeærklering for å få gyldig fravær på de fleste skoler, men dersom de ønsker det er det jo ikke noe problem å ordne dersom en faktisk er syk.

Anonymous poster hash: e578d...c5b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flott at man må passe på å møte opp på skolen og at det faktisk kan få konsekvenser. Welcome to the world.

Hilsen den uheldige jenta som gikk gravid siste semester på vidregående og kun var hjemme en dag hele semestret. Ekstrem kvalme, bekkenløsning med gangvansker, svangerskapsdepresjon og utestengelse i russetida stoppet ikke meg fra å dra på skolen. :)

Anonymous poster hash: 6fccc...9ee
Skrevet

Du kan få strøket fravær for helsegrunner bare hvis det er snakk om over tre dager, og dette skal dokumenteres av lege (legeerklæring). Har du vært borte 5 dager og har legeerklæring, kan du altså få strøket 2/5 av sykedagene. Og maksimalt 10 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...