Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker i kveld.

På mandag ble min 1,5 åring syk, kastet opp 3 ganger og 1 gang på tirsdag. Har hatt 2-3 diarebleier daglig og 38 i feber siden da.

Han nekter nå å spise, vil ikke ha noe som helst, han som til vanlig er ett matvrak.

Har forsøkt det meste, til og med is og brødskive m/sjokoladepålegg, men han tar bare 1 bit og spytter den ut igjen, og vrir seg unna.

Han drikker greit, men jeg er usikker på om det er nok.

I kveld satt han også å holdt seg litt for ørene, og han er generelt pjusk og suttrete.

Jeg har en veldig høy terskel for å kontakte lege, da det mest går over av seg selv. Men etter 3 dager uten noe mat, og lite urin i bleien begynner jeg å vurdere litt...

Tenker at legen kan jo ikke gjøre noe uansett? De gjør vel ikke noe før han er helt dehydrert?

På den annen side, er det vel bedre å oppsøke fastlegen før helgen, enn evt. måtte plage legevakten med slikt "tull" i helgen...

Huff synes dette var litt vannskelig å vurdere denne gangen.

Hva ville du gjort??

Anonymous poster hash: 03f95...b65
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt legekontoret og hørt om de anbefaler at vi tar en tur.

Anonymous poster hash: 2884f...8f1

Skrevet

Tre dager med feber, løs mage, pjusk og sutrete, da er det dags å ringe legen!

AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret i morgen tidlig og hør hva de anbefaler. Jeg har som deg høy terskel med å kontakte lege på egne vegne. Når det gjelder den lille synes jeg imidlertid det er veldig greit å la legen ta vurderingen på mine vegne.

Det høres for øvrig bra ut at han drikker! Vi gir gjerne en salt/sukkeroppløsning fra apoteket ved omgangssyke - kan være greit å ha i skapet. I tillegg har vi også gitt smertestillende, etter tips fra lege, for å få i den lille mat/drikke.

Anonymous poster hash: a4d77...e36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se an i morgen. Det er kraftig omgangssyke nå, og det er jo det han også har fått. Hvis du får i han drikke og han ikke kaster det opp vil jeg tro han begynner å spise i morgen. Gi litt godteri så ser du fort om han holder på det eller om det kommer opp igjen.

Anonymous poster hash: 70769...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:)

Ja klart jeg skal se an i morgen også.

Føler det er bare tull å ringe lege bare for å spørre, for når det gjelder barn, vil de i 99% av tilfellene be oss komme, bare for sikkerhets skyld...

Og hvis det "bare" er omganssyke, bør han jo absolutt ikke ut pga smittefare. På den annen side er det jo merkelig at ingen av oss voksne eller søsken har blitt smittet...

Han har ikke kastet opp siden i går formidag, men ikke spist noe heller da...

Ved tidligere omgangssyke har han spist mellom rundene, og også dagene etter.

Men hvor mange dager er det greit at en 1 åring går uten mat??

jaja, det går vel helst bra:)

Mvh TS

Skrevet

Jeg ville ringt fastlege i morgen hadde jeg vært deg. Begynner å bli noen dager nå, og når bleiene er relativt tørre så er det tegn på begynnende dehydrering.

Var nylig i samme situasjon selv med minstebarnet her (men hun er 10 år da...). er et hardbarka norovirus som går nå. Ringte fastlegen på dag 5 (ville ringt tidligere på et mindre barn), hun ble undersøkt, tatt blodprøver av, og innlagt på barneavd for oppvæsking. Faktisk så var flere barn innlagt på samme tidspunkt.

Ring i morgen du, bedre å få sjekket det ut enn å gå å uroe seg:)

Skrevet

De tørre bleiene høres ikke bra ut, pga. det ville jeg tatt en telefon!

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bør ringe, spesielt når han har tørre bleier.

Anonymous poster hash: 82428...7bf
Skrevet

Dra til legen med ham, du. Siden han har lite urin i bleien.

Siden han drikker greit kan du prøve med mme, det gir i alle fall litt ekstra næring.

Skrevet

Det tar noen dager før det evnt. slår ut på dere andre, så ikke ta gleden på forskudd ;-)

Vi hadde en runde i januar der jeg var sykt kvalm. Hadde ikke sjangs til å spise på noen dager. Du skriver jo at du får i barnet væske. Det er en start. Begynn så med litt snop, kanskje toast eller kjeks ol. Det går seg nok til ila dagen skal du se :-)

Skrevet

Jeg har mye lavere terskel for å kontakte lege enn deg. Jeg synes det er nyttig å kontakte legevakt, der får man tips og råd uten at man trenger å dra dit. De sier fra om de mener barnet må ha legetilsyn, ofte sier de "vent og se".

Jeg kontakter alltid lege på dag tre av feber hvis jeg ikke er helt sikker på hva det er. Det kan jo også være halsinfeksjon, øreinfeksjon osv. og barnet trenger antibiotika.

Skrevet

Når det kommer til små barn så skal ikke terskelen for å kontakte lege være høy. Man skal selvsagt ikke bli hysterisk og ringe ned legekontoret, men som sagt: Terskelen skal ikke være høy. Det at barnet ikke tisser så mye er en veldig god grunn til å kontakte lege. At barnet har feber over lengre tid, har tatt seg til ørene og ikke har fått tilbake matlysten er også en grunn til å kontakte lege.

De tar ikke inn barna med mindre de mener det er nødvendig. Det tar tross alt tid og penger å ta inn små barn, så hvis de mener at det ikke er noe som må sjekkes, så sier de fra om det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen for svar!

Det blir legetime i formidag!

Han er i enda dårligere form i dag, nattbleia var tørr og han kastet opp alt han drakk på morgenen, før han la seg apatisk på sofan...

TS

Skrevet

Takk igjen for svar!

Det blir legetime i formidag!

Han er i enda dårligere form i dag, nattbleia var tørr og han kastet opp alt han drakk på morgenen, før han la seg apatisk på sofan...

TS

Bra du tar han til legen! Noroviruset i år er visst ganske kraftig, så det er mange barn som har blitt innlagt pga. det. Du skal absolutt ikke ha høy terskel når det kommer til små barn og sykdom. :) Mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...