Gå til innhold

Jeg vet at mor sliter. :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen. Nå de siste dagene har jeg merket at min mor sliter. I det siste har hun blitt mobbet mye på jobben, hun har blitt utestengt og blir anklaget for noe nytt hver dag som nesten ikke angår henne. Jeg merker nå at det har gått veldig inn på henne, da de plutselig satt ned lønnen hennes uten å høre begge sidene av saken ble det nok litt for mye. Jeg har også jobbet på samme arbeidsplass før, bare på en annen avdeling så jeg kjenner til problemene på arbeidsplassen. Det er aldri gøy å se at mor sliter sånn, hun er utmattet og har ingen energi, ei ingen matlyst. Det er ikke bare å slutte heller da det ikke er lett å få en annen jobb her vi bor og jeg har allerede søkt meg inn på skole her.Hun har tatt det opp flere ganger, men de tar ikke tak i det og nå virker det som om hun gir opp. Jeg synes så synd på henne og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det bra for henne. Har selv blitt mobbet opp igjennom årene og vet godt hvordan det føles, ingen god følelse med andre ord.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, da jeg bare vil henne vel. Det går inn på meg også. :sukk:

Anonymous poster hash: a28bd...ebc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så leit!

Støtt henne som best du kan. Vis henne at hun er en god mor, ihvertfall. Det er viktigere enn å lykkes på jobben.

Be henne kontakte fagorganisasjonen sin om hun er organisert. Og om ikke, er det verneombudet hun bør snakke med.

• Liker 3
Skrevet

Prøv å vis at hun betyr mye for deg. Mobbing kan få en til å føle seg lite verdifull

Gjest Magdalene
Skrevet

Vis at du bryr deg!

Ellers bør hun kontakte verneombudet, tillitsvalgt og fagforeningen (om hun har noe).

Dette høres absolutt ikke bra ut!

AnonymBruker
Skrevet

Får bare fortsette å vise min fulle forståelse og vise at jeg er glad i henne som dere sier ja. Er jo ikke så mye jeg får gjort med denne saken uansett :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Får bare fortsette å vise min fulle forståelse og vise at jeg er glad i henne som dere sier ja. Er jo ikke så mye jeg får gjort med denne saken uansett :)

Ts

Herregud? Selvfølgelig er det MYE du får gjort med denne saken her. Du tar kontakt med verneombud, og du tar kontakt med øverste leder. Sørg for å fagorganisere dere begge to. Dette tar du videre.

Det er ikke greit å sette ned lønnen uten noen spesiell grunn! Og da skal dette gjelde flere og skal komme godt fram for å være korrekt.

Hvis du er så bekymret for din mor midt oppi dette så hjelper du til, ikke bare lager en tråd på KG og gir opp med en gang. Din mor har født deg og oppdratt deg, du er glad i henne og hun i deg. Gjør dette for henne nå.

Hun har krav på tilrettelegging i slike saker, så om hun blir mobbet skal ledelsen gjøre noe med det. For eksempel flytte mobberen til en annen avdeling.

Anonymous poster hash: 6e22b...f38

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

At nokon får sett ned lønna si kan ikkje skje ofte. Kva type jobb er det? Offentleg eller privat? Eit framforhandla lønnsnivå skal ikkje kunne endrast utan vidare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud? Selvfølgelig er det MYE du får gjort med denne saken her. Du tar kontakt med verneombud, og du tar kontakt med øverste leder. Sørg for å fagorganisere dere begge to. Dette tar du videre.

Det er ikke greit å sette ned lønnen uten noen spesiell grunn! Og da skal dette gjelde flere og skal komme godt fram for å være korrekt.

Hvis du er så bekymret for din mor midt oppi dette så hjelper du til, ikke bare lager en tråd på KG og gir opp med en gang. Din mor har født deg og oppdratt deg, du er glad i henne og hun i deg. Gjør dette for henne nå.

Hun har krav på tilrettelegging i slike saker, så om hun blir mobbet skal ledelsen gjøre noe med det. For eksempel flytte mobberen til en annen avdeling.

Det var ikke ment som at jeg skal gi opp helt uten videre, men siden jeg ikke jobber der lengre, kan jeg ikke bare helt uten videre ringe bedriften å blande meg og begynne å ordne for henne heller. Jeg er bare 17 år og har vel ingenting å si i den saken, desverre.Ledelsen tar ikke tak i det, dette har foregått i mange år uten at noe har blitt gjort, så nå skal hun ta det i et høyere nivå. Lønna ble satt ned fordi de mente hun var for negativ, og ikke jobbet. Jeg vet at hun gir alt igjennom en arbeidsdag og at det er ikke like lett å være positiv hele tiden når man har det vanskelig. Hun reagerte sterkt på dette, fordi det står jo i kontrakten hva hun tjener og da er det jo en fast avtale. Så de bryter jo kontrakten på en måte.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Be henne gå til legen og få sykemekding. Etter det oppfordrer du henne til å gå til advokat for å se på muligheten til å anmelde og gå til sak mot arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: e1b6e...68e
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Morra di bør more seg litt.

Anonymous poster hash: 530cd...957
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din mor kontakter sin fagforening, og fagforening durer inn med advokat. Bedrift legger seg langflat og mor får tilbake lønn. Så enkelt, ts. Er din mor ikke organisert? I så fall bør hun gjøre det nå. En betaler den kontingenten av fornuftige grunner.

Selve mobbingen er det desverre vanskeligere med; slike ting blir ofte trenert av en uvillig bedrift, men om det blir vanskelig mens stormen står på med ev. rettsak og slik får hun jo sykemelding. I mellomtiden bør hun søke på alt av jobber.

Anonymous poster hash: a6754...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke ment som at jeg skal gi opp helt uten videre, men siden jeg ikke jobber der lengre, kan jeg ikke bare helt uten videre ringe bedriften å blande meg og begynne å ordne for henne heller. Jeg er bare 17 år og har vel ingenting å si i den saken, desverre.Ledelsen tar ikke tak i det, dette har foregått i mange år uten at noe har blitt gjort, så nå skal hun ta det i et høyere nivå. Lønna ble satt ned fordi de mente hun var for negativ, og ikke jobbet. Jeg vet at hun gir alt igjennom en arbeidsdag og at det er ikke like lett å være positiv hele tiden når man har det vanskelig. Hun reagerte sterkt på dette, fordi det står jo i kontrakten hva hun tjener og da er det jo en fast avtale. Så de bryter jo kontrakten på en måte.

TS

Ok, du er ung, skjønner det er vanskelig for deg. Men nå har du sjansen til å vise at dere ikke lar dere tråkke på.

De bryter ikke ''kontrakten på en måte''. De gjør det. Ta dette videre, ikke angre på at du ikke gjorde noe i denne situasjonen.

1. Snakk med mammaen din, få henne til å fagorganisere deg.

2. Be henne (eller ta selv) kontakt med verneombud på jobben (dette er en kollega av henne sannsynligvis, så dersom det er en av plageåndene må du være obs)

3. Skjer det ingenting etter denne er kontaktet (gi det maks 1 uke), så går du til høyere instans. Dere kontakter øverste leder og ber om et møte.

4. Går ikke møte i orden og partene ikke blir enige så sier dere at dere vil ta det til rettssystemet- altså kontakte fagorganisasjonen og be dem få en advokat på saken. Dette vil få dem til å trekke seg, de har INGENTING på dere.

Sannsynligvis blir det ordnings etter nr. 3.

Hvis ikke, ta kontakt her igjen, så hjelper jeg deg med skriftlig klage.

AnonymBruker
Skrevet

''Selve mobbingen er det desverre vanskeligere med; slike ting blir ofte trenert av en uvillig bedrift, men om det blir vanskelig mens stormen står på med ev. rettsak og slik får hun jo sykemelding. I mellomtiden bør hun søke på alt av jobber.''

Anonymous poster hash: a6754...2e1

EHH.. Nei. Det er det IKKE vanskelig med. Like lett å fikse som lønna, bare TS får mora til å ta kontakt med organisasjonen som skal hjelpe henne. Leder SKAL tilrettelegge.

Beklager at jeg virker krass, jeg blir bare oppgitt av at mange her sier at det er VANSKELIG å ordne dette- det er det ikke. Dere tar motet fra TS.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, du er ung, skjønner det er vanskelig for deg. Men nå har du sjansen til å vise at dere ikke lar dere tråkke på.

De bryter ikke ''kontrakten på en måte''. De gjør det. Ta dette videre, ikke angre på at du ikke gjorde noe i denne situasjonen.

1. Snakk med mammaen din, få henne til å fagorganisere deg.

2. Be henne (eller ta selv) kontakt med verneombud på jobben (dette er en kollega av henne sannsynligvis, så dersom det er en av plageåndene må du være obs)

3. Skjer det ingenting etter denne er kontaktet (gi det maks 1 uke), så går du til høyere instans. Dere kontakter øverste leder og ber om et møte.

4. Går ikke møte i orden og partene ikke blir enige så sier dere at dere vil ta det til rettssystemet- altså kontakte fagorganisasjonen og be dem få en advokat på saken. Dette vil få dem til å trekke seg, de har INGENTING på dere.

Sannsynligvis blir det ordnings etter nr. 3.

Hvis ikke, ta kontakt her igjen, så hjelper jeg deg med skriftlig klage.

Tusen takk for rådet! Setter pris på det. Desverre er han i verneombudet litt vanskelig.. Jeg kommer nok til å følge tipsene dine, så krysser jeg fingrene om at dette ordner seg!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...