Gå til innhold

Påskeegg til tantebarn - allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg skulle være litt supertante i år, ettersom min nevø nå har blitt "gammel nok" til å få ordentlig påskeegg :) Vi har tradisjon i familien at barna bare får ett påskeegg hver (ikke ett av tante, ett av mamma, ett av bestemor osv), og i år er det "min" tur til å lage påskeegg til min nevø som nylig har fylt fem!

Han blir veeeldig oppskaket av mye sukker, og har dårlig toleranse for gluten og ting som inneholder melk. Er det noen som har peiling på "spennende" ting å legge i egget som kan glede en fem år gammel gutt på farta uten at han skal måtte bli dårlig i magen sin? :)

Tusen takk alle supermødre (og andre) der ute, sånn på forhånd :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Først, sukker gjør ikke barn oppskaket. Det er rent bullshit at barn blir hyperaktiv av sukker.

Jeg kan bare ting som er uten melk så du bør dobbelsjekke om de ikke inneholder gluten også.

Det finnes masse slag av vingummi, gompi og slikepinner. Sjokolade og noe lakris kan han reagere på. Jeg bakte noe peanutt kjeks og det kan du bake glutenfritt. Ellers så er mørk sjokolade mindre melk i men det er selvfølgelig annpå hans tolleranse. Plenti av allergi vennelige sjokolader og kokesjokolader han kan spise

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du kanskje laget marsipankuler til ham, hvor du bytter ut deler av melisen med sukrinmelis?

I velassorterte butikker finnes det melkefrie sjokolader.

Anonymous poster hash: c5e9e...125
Gjest Magdalene
Skrevet

Først, sukker gjør ikke barn oppskaket. Det er rent bullshit at barn blir hyperaktiv av sukker.

Folk reagerer forskjellig. Mitt ene barn tåler sukker dårlig, så å si at det er bullshit er jo feil av deg siden du ikke kjenner barnet.

• Liker 6
Skrevet

Godt mulig, har lest noe liknende selv.

Men mye sukker gjør at blodsukkeret svinger veldig, og det kan man bli både stressa og moody av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må det være godteri i egget? Et spill, nøtter og rosiner, et tegneserieblad, ny leke, frukt, blåbær og jordbær og nye strikkede dukkeklær får mitt barnebarn.

Anonymous poster hash: 9f484...110
AnonymBruker
Skrevet

Småleker av typen som foreldre hater. Sprettballer med insekt inne i, "slim" i småbokser, eller lureri-terninger, jojo, kunstig slange..... Eller et lite kortspill midt inne blandt godtet. kjøpt godterier som har mye leke rundt seg (Finnes flere sånne der det er mer stæsj enn godt. Kommer egentllig bare på de tåteflaskene med smakløse kuler i). Kinderegg inne i der, kanskje... Så ville jeg kjørt med litt sjokolade. Mange barn som reagerer dårlig på sukker reagerer mer på drops og vingummi og ting enn de gjør på ren sjokolade. Vet ikke hvordan det er med nevøen din.

Anonymous poster hash: 0125c...4f6
Gjest constance90
Skrevet

Folk reagerer forskjellig. Mitt ene barn tåler sukker dårlig, så å si at det er bullshit er jo feil av deg siden du ikke kjenner barnet.

Det er bevist at det er energien som avgjør om barnet blir hyperaktivt. Så barn kan bli hyperaktiv av eple, potet eller godteri. Det er avhengig av hvordan kroppen regulerer blodsukkeret og energien. Så et barn kan bli hyperaktiv av all mat, barn blir ikke hyperaktiv av kun sukker. Som regel skyldes det sammenhengen av total energi.

http://www.nrk.no/livsstil/dette-skal-du-ikke-tro-pa-1.6361904

http://www.kanvas.no/kosthold-hos-hyperaktive-barn/

http://www.dinside.no/346099/sukker-gir-ikke-hyperaktivitet

Jeg ble satt på sukkerfri diett i 6 år av mine foreldre og leger som barn. Ingen endring i min hyperaktivitet. Så det er feil å skylde på sukkeret når det er mengden energi man får i seg som bestemmer om du skal være hyperaktiv eller ei. Sukker er unnskyldning for hyperaktivitet.

Gjest constance90
Skrevet

Godt mulig, har lest noe liknende selv.

Men mye sukker gjør at blodsukkeret svinger veldig, og det kan man bli både stressa og moody av.

Ja alt med rask energi gjør at blodsukkeret synker mer enn det var i første omgang og man kan derfor få moods.

Skrevet

Noen reagerer på sukker. Det har jeg selv sett og erfart.

Kjenner ei jente som reagerte kraftig på sukker, og ble veldig aggresiv.

Hun reagerte 30 min til 1time etter at hun hadde spist sukker.

Da i mengder som en skive med nugatti, lørdags godis eller sukker på frokostblandingen.

Hun skrek, hylte, kunne stange hode i veggen i sinne, klorte seg selv osv.

Da pappaen hennes prøvde å holde henne fast sånn at hun ikke skulle skade seg selv, beit hun han så hardt i armen at hun beit bort en bit.

Dette da hun var 3 år gammel.

Hun var på utredning på et sykehus i Oslo, og de fant ut at kroppen hadde en sjelden reaksjon på sukker.

Denne jenta var til vanlig utrolig rolig og forsiktig, men forandret seg totalt da hun fikk i seg litt større mengder sukker.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo putte noe legogreier oppi og noe godteri, så blir det ikke sååå mye godis liksom

Anonymous poster hash: 6586e...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde snakket med foreldrene fordi de har nok mest kunnskap om hva gutten kan spise.

Anonymous poster hash: c909d...36b

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er bevist at det er energien som avgjør om barnet blir hyperaktivt. Så barn kan bli hyperaktiv av eple, potet eller godteri. Det er avhengig av hvordan kroppen regulerer blodsukkeret og energien. Så et barn kan bli hyperaktiv av all mat, barn blir ikke hyperaktiv av kun sukker. Som regel skyldes det sammenhengen av total energi.

http://www.nrk.no/livsstil/dette-skal-du-ikke-tro-pa-1.6361904

http://www.kanvas.no/kosthold-hos-hyperaktive-barn/

http://www.dinside.no/346099/sukker-gir-ikke-hyperaktivitet

Jeg ble satt på sukkerfri diett i 6 år av mine foreldre og leger som barn. Ingen endring i min hyperaktivitet. Så det er feil å skylde på sukkeret når det er mengden energi man får i seg som bestemmer om du skal være hyperaktiv eller ei. Sukker er unnskyldning for hyperaktivitet.

Min datter reagerer på sukker. Punktum. Jeg skrev vel ingen steder om hyperaktivitet?

Skrevet

Potetgull, peanøtter, popcorn, cheesedoodles

Blad, lego, liten pakke juice, kjærlighet på pinne (hold deg unna de m lakris, noen ganger inneholder lakris gluten),tyggis, film, tegnesaker/oppgavebok

Skrevet

Uansett - etter ønske fra mor - blir det ikke overload med sukker i dette egget. Det er ikke jeg som er mor til ham, og har derfor ikke særlig å si i hvordan han reagerer på ting.

Tusen takk for gode tips ellers! Tror det blir en glad gutt jeg! :hug:

Gjest constance90
Skrevet

Min datter reagerer på sukker. Punktum. Jeg skrev vel ingen steder om hyperaktivitet?

Når du siterer mitt innlegg om hyperaktivitet og sukker, noe også TS la fram i HI anntok jeg at det også gjaldt deg. Så da må du rett og slett slutte å kommentere noe som da ikke er relevant for deg. Punktum

Gjest constance90
Skrevet

Noen reagerer på sukker. Det har jeg selv sett og erfart.

Kjenner ei jente som reagerte kraftig på sukker, og ble veldig aggresiv.

Hun reagerte 30 min til 1time etter at hun hadde spist sukker.

Da i mengder som en skive med nugatti, lørdags godis eller sukker på frokostblandingen.

Hun skrek, hylte, kunne stange hode i veggen i sinne, klorte seg selv osv.

Da pappaen hennes prøvde å holde henne fast sånn at hun ikke skulle skade seg selv, beit hun han så hardt i armen at hun beit bort en bit.

Dette da hun var 3 år gammel.

Hun var på utredning på et sykehus i Oslo, og de fant ut at kroppen hadde en sjelden reaksjon på sukker.

Denne jenta var til vanlig utrolig rolig og forsiktig, men forandret seg totalt da hun fikk i seg litt større mengder sukker.

Joda, men på samme måte som noen driter av melk og eser opp av kiwi så er det alltid noen som har lavere tolleranse enn andre. Nå vet jeg jo ikke hva legene har sagt, det er jo en sterk reaksjon men det blir på en helt annet skala enn hyperaktivitet.Sukker løser ut samme hormon som amfetamin gjør og skaper en avhengighet i likhet med narkotika. Om det er det hormonet som skaper så sterk reaksjon vet jeg jo ikke. Det vet foreldrene og legene. Altfor mange voksne og lærere som konkluderer at når barna hopper opp og ned at de er hyperaktive grunnet sukker.

Gjest Magdalene
Skrevet

Når du siterer mitt innlegg om hyperaktivitet og sukker, noe også TS la fram i HI anntok jeg at det også gjaldt deg. Så da må du rett og slett slutte å kommentere noe som da ikke er relevant for deg. Punktum

TS skrev ikke at han ble hyper, men oppskaket.

Skrevet

Slik jeg har forstått det (uten å være sikker på noen ting) får han vondt i magen, blir urolig og veldig amper/gråter fort. Har sett dette ved et par anledninger og unner ham det ikke. Ellers er han en veldig snill og glad gutt :)

AnonymBruker
Skrevet

Seigemenn skal visst være snop uten for mye sukker mener jeg. Skal det være melkefritt utelukkes jo sjonolade. Godteri med leker i er jo fint. Små legoposer? Klistermerker?

Selv får jeg vondt i magen av rent sukker og søtstoff

Anonymous poster hash: 9db51...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...