Gå til innhold

Hva betyr et ekteskap juridisk i praksis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at google finnes og at det sikkert mulig å lese lovtekster, men hadde satt stor pris på om noen på en enkel måte kunne forklart noen av hovedpunktene ved å være gift vs ugift, sånn lovmessig sett. Og hva de vil si i praksis. For dere gifte, hva må dere gjøre annerledes nås om dere er gift f. eks?

- Hva vil det egentlig si å ligne sammen, er dette komplisert, og er det et must for alle?

- Vil "alle" spare (skattemessig) på ekteskap (er det jeg har hørt), eller finnes det unntak hvor det ikke vil lønne seg?

- Andre rettigheter og plikter som er forskjellig fra å være ugift?

Blir glad for svar, tenker litt på dette om dagen... :sjenert:

:)



Anonymous poster hash: 84a05...225
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellene dreier seg hovedsaklig om arv, forsørgingsplikt overfor hverandre, foreldreansvar og regler for fordeling av eiendeler ved samlivets opphold.

Dette er alt for omfattende til å forklare i et innlegg på et forum. http://www.dinside.no/903156/samboere-ikke-likestilt-med-gifte



Anonymous poster hash: c0200...f58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifte har opplysningsplikt, forsørgerplikt, stiller sterkere som nærmeste pårørende, stiller seg litt sterkere enn samboere mtp arv (tenker da spesielt på de som er barnløse). Det er mange, mange ting som spiller inn for gifte.

Google gjerne opplysningsplikt og forsørgerplikt. Det er to av de mest kjente i tillegg til å kunne lignes sammen. Det kan være ting å lære der, feks at den ene kan skifte skatteklasse dersom den andre mister jobben i en periode, feks. Nyttige ting.

Når det gjelder å stille sterkere som pårørerende, så mener jeg bl.a. det å bli anerkjent som en persons nærmeste pårørende i alle land og situasjoner, samt å lettere få myndiget for ektefellens daglige virke og formue dersom det er nødvendig i en periode, samt å stille sterke ved vanskelige valg.

Som (barnløs) samboer og barnløs ektemann: Dersom jeg havnet i koma og ble erklært hjernedød så kunne mine foreldre overstyre min samboer i hvorvidt mine organer skal doneres eller ei. Mens mine foreldre ikke kan overstyre min ektemann i samme avgjørelse. Som et eksempel. Og mannen min er den som kjenner meg per i dag mye bedre enn mine foreldre som ser meg fire ganger i året, så jeg ønsker at han skal få muligheten til å velge. Han skal ikke bli overkjørt.

I tillegg finnes det ting som enkepensjon, forenkling ved utbetaling av livs og ulykkeforsikringer, samt at ankelte ting krever en viss mengde år som ektefeller for å få til. Det er lettere bl.a. å adoptere etter noen år som gift, samme med prøverørshjelp etc.

Så det er ikke bare ligningsattesten. Der har faktisk samboere med felles gjeld og felles eiendom fått mye sterkere rettigheter de siste årene, som om det er selvangivelsen som er fordelen, så kan man trygt forbli samboere.



Anonymous poster hash: 1c5b5...7bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss slik at min mann får utbetalt forsikringen dersom jeg dør, istedenfor at overformynderiet tar seg av pengene til datteren vår blir myndig. Anonymous poster hash: 6e51b...5a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes stort sett ett sted der det lønner seg å være ugift, og det er der hvor den ene har lite betalt og den andre bruker NAV. Forsørgelsesplikten gjør at man da kan oppleve at begge faller økonomisk sammen.

Og så er det en avveining for dagens pensjonister, sidende får avkortet pensjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå giftar ikkje me oss av økonomiske eller juridiske hensyn, men desse tinga er heilt klart viktige, og kan vere alvorlig i enkelte situasjonar (som fleire har nevnt over)

Me er 3-barnsforeldre med felles hus og boliglån. Nå har rettane for oss som er sambuande med felles barn blitt langt bedre dei siste par åra (mtp uskifte og arverett), men om ein har særkullsbarn, må ein verkeleg vere observant. Sambuarkontrakt og gjensidig testamente må vere på plass (noko me aldri har kome så langt som å ordne...)

For oss vil den største forskjellen ligge i felles likning og noko mindre skatt å betale (slutt på å fordele felles lån og gjeldsrenter frå hovedlåntakar til medlåntakar), og at me har arverett etter kvarandre.

Forsikringane me begge har hos arbeidsgjevar, dekker sambuande likt som ektefeller, så der blir det inga endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss slik at min mann får utbetalt forsikringen dersom jeg dør, istedenfor at overformynderiet tar seg av pengene til datteren vår blir myndig.

Anonymous poster hash: 6e51b...5a4

Du bestemmer selv hvem livsforsikring skal utbetales til, selv om du er gift kan du godt bestemme at pengene skal gå til en fjern grandtante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...