Gå til innhold

flytte 1-1,5 time bort fra barnefar, hvem får omsorgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar vil dessverre gjøre det slutt og jeg må flytte ut av huset hans som vi har bodd i.

Jeg ønsker å kjøpe enebolig i nabofylket da boligprisene der er desidert lavere enn her vi bor nå da jeg ikke har råd til det her.

Han sier han vil ha 50/50 fordeling på omsorgen, men dette lar seg vel ikke gjøre om vi bor så langt fra hverandre? Når skole blir aktuelt osv. Barnet er bare 1 år nå og går ikke i barnehage enda, selv om det har fått plass i barnehage til høsten her hvor vi bor nå.

Hvem får mest sannsynlig omsorgen om 50/50 ikke er mulig?

Anonymous poster hash: 12b0d...c63

Videoannonse
Annonse
Gjest lecter
Skrevet

Det beste for barna hadde bel blitt å bli boende i huse sitt og så på den gamle skolen. Slippe alle forandringene i tillegg til bruddet. Jeg har barn selv så har tenkt tanken om hvordan ting hadde blitt etter ett brudd, dette er løsningen som virker mest logisk i mitt hode...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med diskusjonen om barnet har best å bo i det huset det alltid har bodd i. Jeg kan se poenget hvis barnet var seks, men ikke når barnet er ett år. Det som jeg ville trampet ned foten for er 50/50 - ikke aktuelt for fem flate øre (han har ikke skjønt så mye når han foreslår det for ett barn på ett år, og det kommer han nok til å få høre på familievernkontoret og). Personlig så tror jeg at moren har høyest sannsynlighet for å få hovedomsorgen når barnet er ett år da barn gjerne er mest knyttet til mor de første leveårene, men det får bli en diskusjon mellom dere.

Anonymous poster hash: f6736...ebf
  • Liker 8
Gjest lecter
Skrevet

Fikk ikke med meg at barnet var 1år. Da ville jeg å ment barnet skulle vert hos mor. tror ikke 50/50 er bra i det hele tatt for ett så lite barn, og tilknyttingen er i di fleste tilfeller sterkest til mor. større barn burde få bli boende hjemme samme hvilken forelder som blir boende der sammen med de.

Gjest RockOn
Skrevet

Det er vel stort sett uaktuelt med 50/50 før de begynner å bli eldre.

Og barnet vil jo merke at det flytter og kanskje få en reaksjon på det selv om det er så lite.

Vi flyttet da barnet var 1,5 år til nabokommunen pga at prisene her er en del lavere og han reagerte ikke i det hele tatt. Virker mer som han synes det var stas å bo i et større hus (vi bodde trangt en periode da vi skulle pusse opp og selge det vi hadde).

Jeg tror heller ikke han kan nekte deg å flytte så langt unna hvis du faktisk ikke har råd til et hus der han bor og at du vil få råd til et hus I nabofylket. Da er det jo en ganske god grunn til at du flytter, og mye bedre for barnet at dere kan kjøpe og ha mulighet til å bo der i flere år, enn å leie og risikere og måtte flytte hvis huseier skal bruke det selv osv.

Nå er jo jeg sammen med barnefaren, men vi valgte jo selv og flytte til nabokommunen da vi uansett måtte flytte til noe større, da vi får et hus til 1 million mindre her til samme størrelse og samme standar.

Jeg tror ikke barnefaren får 50/50 eller kan nekte deg og flytte når grunnene til flytting kun er det beste for barnet. Men du må jo da være beredt på å kjøre en del til samvær osv.

Skrevet

Kan du ikke kjøpe rekkehus i nærheten av far? Det beste for barnet er om dere bor nært. Jeg tror du får hovedomsorgen når barnet er så lite.

• Liker 6
Skrevet

Du må også huske at han må skrive under på flyttemelding for barnet. Du kan flytte uten hans medvirkning, men ikke med barnet. Dersom du flytter ut og det ikke er gode grunner for at far ikke er en god nok omsorgspersjon, vil han kunne motsette seg at barnet flytter og få hovedomsorgen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke kjøpe rekkehus i nærheten av far? Det beste for barnet er om dere bor nært. Jeg tror du får hovedomsorgen når barnet er så lite.

Nå er ikke jeg TS, men hvis det er dyrt med boliger der barnefaren bor, så er det sikkert dyrt for et rekkehus også. Og Jeg forstår veldig godt at hun heller har lyst til å bo litt større. Det er snakk om at de skal bo der lenge. Og jeg synes det er viktig med nært forhold til far, for all del, men jeg synes også det er viktig for et barn og ikke bo i ett kott. Hvis mor har hovedomsorgen så blir uansett barnet kun være de hos far 2 helger i måneden. Og da går det an å kjøre 1,5 t.

Min bror bor langt unna sitt barn (2-2,5 t) og de har et kjempeforhold. Det er hva man gjør det til selv. Og heldigvis hadde min bor forståelse for at barnemoren flyttet og fikk gått på skole, så det har gått knirkefritt.

Anonymous poster hash: d1d02...ebe

• Liker 1
Skrevet

Løsning:

"Hvis du vil ha mye samvær må vi begge flytte til naboby."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke lese? TS skriver klart og tydelig i HI at hun ikke har råd til å bo alene i nærheten av far da prisene er så høye og at det er billigere i nabokommunen. Blir så oppgitt over dere som bare leser overskriften av en tråd eller de første setningene i hovedinnlegget før dere begynner å komme med meningsløse råd!

Anonymous poster hash: d0885...e06

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke lese? TS skriver klart og tydelig i HI at hun ikke har råd til å bo alene i nærheten av far da prisene er så høye og at det er billigere i nabokommunen. Blir så oppgitt over dere som bare leser overskriften av en tråd eller de første setningene i hovedinnlegget før dere begynner å komme med meningsløse råd!

Vilja kom med et konkret råd: Rekkehus istedet for enebolig. Hun har nok lest innleggene. ;)

• Liker 4
Gjest celine
Skrevet

TS skriver klart og tydelig at hun ikke har råd til enebolig i fars kommune - ikke at hun ikke har råd til å bo der. Kleint å kritisere andre for dårlige leseferdigheter når en ikke evner å lese korrekt selv...

• Liker 7
Skrevet

Her skilte vi lag når barnet var 2 år, og fam.vernkontoret "godtok" fars ønske om 50/50 med den forutsetningen at vi hadde mye samvær, all tre, for det blir for lenge å ikke se mamma/pappa på en hel uke. Så det gjorde vi, det første halvåret.

Enten bør du søke om hovedomsorg, eller så må dere møtes på halvveien å ha 50/50, men da kan jo ikke du tenke på å flytte så langt unna, enda. Når man får barn, kommer liksom de først. Jeg også ønsker å flytte ett stykke unna, men jeg kan ikke. 50/50 er en veldig løst løsning, man blir veldig avhengig av hverandre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her blandes begreper som ikke er juridiske. "Omsorgen" for barnet - hva mener du med det? Mener du hvor barnet fast skal bo?

Det er tre juridiske nøkkelbegreper du må kjenne til:

* Fast bosted

* Samværsrett

* Foreldreansvar

Foreldre har som regel delt foreldreansvar. Barnet bor som regel fast hos den ene, og har samvær med den andre forelderen. Det er opp til foreldrene selv i første omgang, å fastsette hvor barnet skal bo fast. Disse tingene er først og fremst basert på avtalefrihet mellom foreldrene, noe som innebærer at du og barnefar kan komme frem til løsninger sammen som dere syns er gode. Ved tvil eller uenighet om hvor barnet skal bo kan man ta saken til domstolene (etter obligatorisk mekling og lignende).

Når du spør: "Hvem får mest sannsynlig omsorgen?" regner jeg med hvem det er vanlig at domstolene gir fast bosted til oftest? Det er i så fall ganske likt, ca. 48-49 % til far og ca. samme andel til mor. Så det er med andre ord ikke mulig å fastslå hvem som mest sannsynlig får den daglige omsorgen (ved at barnet bor fast). Det baserer seg på mange forskjellige faktorer; hvem som er mest knyttet til barnet, hvem som allerede har mesteparten av omsorgen for barnet, hvem som gjør de fleste oppgaver i forbindelse med barnet, hvem som ønsker å ha den daglige omsorgen og fast bosted hos seg, hvem som har økonomi til det, hvem som har tenkt å bosette seg hvor det er bra for barnet å vokse opp, osv. Det vil kunne bli en vanskelig sak å avgjøre, dersom det ikke er noen skikkelige holdepunkter for hvorfor barnet ikke bør bo hos den andre.

Anonymous poster hash: 83a1e...007
  • Liker 1
Skrevet

Er virkelig enebolig mer viktig for deg enn at barnet får regelmessig kontakt med sin egen far?

Er du virkelig så egoistisk? Kjøp deg noe mindre og la far få 50%-50% når ungen er gammel nok.

At du i det hele tatt vurderer noe annet syns jeg er skrekkslagent.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg TS, men hvis det er dyrt med boliger der barnefaren bor, så er det sikkert dyrt for et rekkehus også. Og Jeg forstår veldig godt at hun heller har lyst til å bo litt større. Det er snakk om at de skal bo der lenge. Og jeg synes det er viktig med nært forhold til far, for all del, men jeg synes også det er viktig for et barn og ikke bo i ett kott. Hvis mor har hovedomsorgen så blir uansett barnet kun være de hos far 2 helger i måneden. Og da går det an å kjøre 1,5 t.

Min bror bor langt unna sitt barn (2-2,5 t) og de har et kjempeforhold. Det er hva man gjør det til selv. Og heldigvis hadde min bor forståelse for at barnemoren flyttet og fikk gått på skole, så det har gått knirkefritt.

Anonymous poster hash: d1d02...ebe

Rekkehus er ikke kott. Jeg skjønner hun ikke gidder en kjip blokkleilighet. Men hvis hun må velge mellom enebolig et godt stykke unna, og rekkehus nært, så synes jeg hun bør starte med å sjekke om det finnes koselige rekkehus i nærheten innenfor hennes prisramme. En voksen og en baby trenger ikke enebolig for å ha nok plass. Hun kan også diskutere dette med faren, han kan betale bidrag som gjør at hun kan bo i nærheten og samvær går lettere. Det er ikke gitt at far er fornøyd med å treffe barnet sitt to helger i måneden kun.. Endret av ViljaH
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i verden bor dere..? Barnefar her bor to kommuner unna, og det er bare 30min. Kan du ikke flytte til en annen nabokommune da, som ligger nærmere? Kan da umulig være 1,5 time unna.. Her er det også dyrt å bo, men flytter man 2 kommuner unna, enten den ene eller andre veien, er det fortsatt bare en halvtimes reisevei..

Anonymous poster hash: b6dec...550
Skrevet

Hvor i verden bor dere..? Barnefar her bor to kommuner unna, og det er bare 30min. Kan du ikke flytte til en annen nabokommune da, som ligger nærmere? Kan da umulig være 1,5 time unna.. Her er det også dyrt å bo, men flytter man 2 kommuner unna, enten den ene eller andre veien, er det fortsatt bare en halvtimes reisevei..

Bor man i nord, kan det fort bli over en times kjøretur.

• Liker 1
Skrevet

Nå tror jeg du må opp med Norgeskartet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må også huske at han må skrive under på flyttemelding for barnet. Du kan flytte uten hans medvirkning, men ikke med barnet. Dersom du flytter ut og det ikke er gode grunner for at far ikke er en god nok omsorgspersjon, vil han kunne motsette seg at barnet flytter og få hovedomsorgen.

Oi! Det kommer jo til å bli et problem. Han kommer nok til å sette seg på bakbeina hvis jeg vil flytte med guttungen til et annet fylke.

Anonymous poster hash: 12b0d...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...