Gå til innhold

Hjemme med sykt barn, aktiviteter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 2 år har vært utslått de siste dagene med feber, men er idag på bedringens vei. Feberen har gått ned og han kjeder seg..
Nå har jeg prøvd å få han med på dansing, maling/tegning, TV-titting, fått lånt iPaden, bakt boller osv osv.
Han har bare vært middels intr. i noen av tingene, og blir fort lei.
Burde jeg egentlig bare la han få styre showet selv? Altså, at han får kjedet seg litt og finne på ting litt selv?
Jeg tenker at kjedsomhet er sunt i seg selv, men får dårlig samvittighet når han maser og mamma sitter på data'en og slapper av :P

Anonymous poster hash: 773e2...932
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg. For meg høres dette ut som et klassisk eksempel en av nåtidens samfunnssykdommer! At man for enhver pris må aktivisere barna sine til alle døgnets tider er, etter min mening, en stor misforståelse. Det resulterer i masete, overstimulerte og urolige barn som ikke greier å finne på noen ting på egen hånd.

Det høres ut som du har prøvd en rekke ting for å underholde ditt barn. La han styre på litt selv, det er ingen som dør av å kjede seg litt. Selv om han er liten, kan han fint leke seg litt på egen hånd. Kanskje han trenger å ta det litt rolig også, når han nettopp har vært syk?

Anonymous poster hash: aba13...d00
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barn må lære seg å kjede seg og finne på ting selv. Finna mange ensome mennesker som er det fordi de ikke klarer å finne på noe, dessverre

Anonymous poster hash: fc6e7...475

Skrevet

Det er først i det siste gutten min har begynt å leke litt lenger enn 5 minutter alene, han er 3,5 år. Dette er sikkert individuelt, da.

Små barn har jo ikke så lett for å holde interessen oppe for en ting særlig lenge, da. Et tips hvis dere er hjemme i morgen også, er å finne fram ei balje med vann og sette ham i aktivitet på badet. Øsing og søling har i hvertfall vært stas her - i mer enn fem min... :-)

Ellers så synes jeg faktisk det er helt greit med litt TV når man uansett er hjemme og syk. Litt privilegier må man ha!

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er enig, la ham styre litt selv. Det er bare koselig om du foreslår noe å gjøre, men som du selv skriver så kan det fort bli mye det også, spesielt i den alderen hvor de ikke har konsentrasjon og interessen oppe så lenge av gangen. Om formen ikke er på topp i tillegg så kan det også ha mye å si.

For å få dagene til å gå på slike dager passer jeg selv på å ikke finne på noe nytt hele tiden. Det er fordi første gang jeg var hjemme med sykt barn (i den alderen), så prøvde jeg å finne på noe nytt hver time omtrent. Både jeg og spesielt barnet ble sliten og lei.

Tips om balje med vann er genialt, det fungerte ihvertfall veldig godt her. Bøker har vært en suksess her også, og husarbeid (spesielt gulvvask) som gjøres ilag er også veldig moro. Baking er også et alternativ, men personlig foretrekker jeg da heller middagslagingen litt på ettermiddagen, jeg er ikke så glad i å bake. Vafler er også godt, er man hjemme og syk, kan man kose seg veldig :)

Anonymous poster hash: 5d32e...6a1
AnonymBruker
Skrevet

Ligge i senga og bli frisk igjen. Er han frisk nok til å kjede seg, er han frisk nok til å gå i barnehagen.

Anonymous poster hash: 8041d...d8e
  • Liker 2
Skrevet

Ligge i senga og bli frisk igjen. Er han frisk nok til å kjede seg, er han frisk nok til å gå i barnehagen.

Eh? Barnehager har karanteneregler ved feber. Barna skal ha vært feberfrie i 24 timer før de kan i barnehagen igjen. :filer:

Dessuten så er litt forskjell på å være hjemme og i barnehagen når det kommer til aktivitetsnivået. Det er en smule roligere hjemme enn i barnehagen, for å si det sånn...

• Liker 2
Skrevet

Ligge i senga og bli frisk igjen. Er han frisk nok til å kjede seg, er han frisk nok til å gå i barnehagen. Anonymous poster hash: 8041d...d8e

Du kan ikke ha vært hjemme med syke småbarn. Jeg tror en 2-åring skulle vært nær døden før de lå pal i senga en hel dag. De kan ha et overraskende aktivitetsnivå selv med en del feber, og at de ikke skal i barnehage med feber, vet jo alle. I tillegg kommer 24-timersregelen (48 timer ved omgangssyke). 2-åringen min var skikkelig dårlig for et par uker siden, og da hadde han en dag hvor han lå mye og sløvet med feber i fanget mitt, men selv da spratt han opp innimellom for å finne noe å leke med. Som om han ladet batteriene og så kom til meg igjen når han ble sliten igjen. Dagen etter måtte han være hjemme pga feber kvelden og natta før, men da var han egentlig ganske frisk, og da var tempoet nesten som normalt.

Men jeg støtter de andre i å ikke ha så mye aktiviteter, med mindre man selv blir koko av mas fra barnet. De tåler å kjede seg, særlig når de er syke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt. Så små barn har helt andre regler og oppførsel rundt influensa enn eldre barn.

De eneste gangene barnet vårt er rolig/liggende er ved 40 i feber, under 40 så er aktivitetsnivået noe helt annet.

Kan også opplyse deg om at barnet vårt hadde omgangssyken, og barnehagen er veldig streng på dette. Hjemme 48 timer etter siste oppkast/diaré. Barnet var så frisk og rask at vi sendte han tilbake etter 30 timer. Ikke bare smittet han alle på avdelingen, han ble smittet igjen av de på nytt uken etter. Aldri mer juksing, den slo tilbake på oss. Og vi lærte en lekse- overhold reglene uansett hvor viktig jobben er eller hvor mye barnet kjeder seg.

Anonymous poster hash: 5d32e...6a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...