Gå til innhold

Når er det vanlig at barn lærer å gå på do selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt over dette, av ulike årsaker...

Når lærer de vanligvis seg å tørke seg selv med toalettpapir og vaske hender? Jeg antar selv at ca 5 år er en vanlig alder? Eller er det vanlig at barn i skolealder ikke har lært seg dette?

Anonymous poster hash: e8039...a21

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Alene?

Det lærer de vel når de er rundt tre år?

Men jeg må stadig minne 5åringen på at hun må vaske hender altså..

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner er 6 år, og har FORTSATT ikke lært å gå på do selv. Nå oppfører han seg, og er vel generelt på nivå med, en 3-åring. Tragisk.... Faren klarer ikke å få endret på det, ikke barnehagen heller. Og det er ingenting galt med han (altså, ikke noen sykdom, diagnose eller hjerneskade av noe slag).

Anonymous poster hash: 8d6a0...240
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alene?

Det lærer de vel når de er rundt tre år?

Men jeg må stadig minne 5åringen på at hun må vaske hender altså..

Såpass tidlig, ja...

Takk for svar, begge to :)

Gjest chiki
Skrevet

Min 3,5 åring går på do og tisser selv, men er ikke alltid hun husker hun må vaske hendene. Om hun har bæsjet roper hun på hjelp så vi får tørket ordentlig:)

Skrevet

Jeg leste faktisk at det var en som hadde begynt når babyen bare var noen uker gammel! :o

Men jeg har en på 7 mnd. Når vi skifter bleie pleier vi å sette han på doskålen for å se om han vil slippe noe ut :fnise:

Har skjedd to ganger...

Har ikke tenkt at han skal slutte med bleie nå, altså! Hehe. Er bare for å gjøre han litt vant med at det er mulig å gå på do der også og ikke bare i bleia....

Men ingen stress. Så ikke misforstå meg :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Min jente går på do selv, snart 5 år, det har hun gjort siden hun sluttet med bleier, egentlig (litt over 4 år). Men det kan hende jeg må hjelpe med tørking, spesielt ved bæsj. Vaske hendene klarer hun selv, men som oftest må jeg minne/overtale henne til å gjøre det - hun prøver ofte å slippe unna.

Ber hun om hjelp, får hun selvsagt det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da ble jeg litt klokere :)

Skrevet

Min 3,5 åring går på do og tisser selv, men er ikke alltid hun husker hun må vaske hendene. Om hun har bæsjet roper hun på hjelp så vi får tørket ordentlig:)

Samme her.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Mine barn har stort sett klart seg selv ved tissing fra de sluttet med bleie (ca 3 år), men bæsj-tørking tok/tar jeg meg av til ca 5-6 år. Blir fort veldig grisete om de skal gjøre det selv, ser ikke noe poeng i å få dem til å klare det fortest mulig, når læreprosessen blir så enormt mye kortere hvis de lærer det et år eller to senere. Jeg gidder i alle fall ikke ha unger med svære bremsespor i trusa bare fordi...

Vaske hender og dra opp må de som regel minnes på da ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fordel om barna klarer å gå på do alene når de beggynner på skolen, da det ikke er nok voksne der til å hjelpe.

Anonymous poster hash: 72621...43d
  • Liker 2
Skrevet

Datteren min er 2 1/2 og går alene på do. Til tider hjelpe til meg å tørke etter avføring, men som regel ok

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har stort sett klart seg selv ved tissing fra de sluttet med bleie (ca 3 år), men bæsj-tørking tok/tar jeg meg av til ca 5-6 år. Blir fort veldig grisete om de skal gjøre det selv, ser ikke noe poeng i å få dem til å klare det fortest mulig, når læreprosessen blir så enormt mye kortere hvis de lærer det et år eller to senere. Jeg gidder i alle fall ikke ha unger med svære bremsespor i trusa bare fordi...

Vaske hender og dra opp må de som regel minnes på da ;)

spørs når de begynner på skolen. Heller bremsespor i trusa enn å bli kjent på skolen som hun/han som ikke kan tørke seg selv.... Men helt ærlig så greier jo de fleste dette når de er rundt 4 (jeg jobber i BHG)

Anonymous poster hash: 58198...5da

Skrevet

Jeg husker ikke når eldstemann begynte å gå på do for å tisse selv, men han kunne tørke seg selv rundt fire år i allefall. Han er også flink til å huske på å vaske hendene.

Gjest Riskjeks
Skrevet

spørs når de begynner på skolen. Heller bremsespor i trusa enn å bli kjent på skolen som hun/han som ikke kan tørke seg selv.... Men helt ærlig så greier jo de fleste dette når de er rundt 4 (jeg jobber i BHG)

Anonymous poster hash: 58198...5da

Hvor har jeg skrevet at de ikke trenger å lære det år de går på skolen? Skrev 5-6 år - altså før skolestart.

Skrevet

Hvor har jeg skrevet at de ikke trenger å lære det år de går på skolen? Skrev 5-6 år - altså før skolestart.

Det er mange barn som begynner på skolen før de fyller 6 år.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Derfor jeg skrev 5-6, da ser du...

Skrevet

Jada, men Riskjeks skrev jo 5 år også ;) Hun mente nok sikkert før skolestart. Jeg er enig med henne, jeg driver ikke og presser på for at barnet mitt skal klare absolutt alt selv fortest mulig. Her har hun i dag en gang gjort alt selv, fra selve dogåingen, til tørking, skylling av potte og vasking av hender. Andre gangen ville hun ha hjelp til å tørke seg, da var det "nummer to". Det fikk hun selvsagt, og jeg kommer ikke til å styre med dette. Jevnt over har jeg erfaring med at praktisk talt alt ordner seg med tiden, uten at vi foreldre skal gjøre så mye mer enn å legge til rette for at barnet skal klare ting selv, og hjelpe til når det trengs.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage. Og for de barna som er rundt to år, spør jeg alltid om de vil sitte på do når de skal skifte bleie. I starten sitter de bare der. syns det er rart og veldig stolte. Og tar de med på alle rutiner, tørke seg, trykke knappen, vaske hender, tørke hender, kaste papir. Selv om de ikke har gjort noe på do. Plutselig en dag så har de gjort noe. Begynner så tidlig som mulig.

Anonymous poster hash: 8ff02...2c3
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jada, men Riskjeks skrev jo 5 år også ;) Hun mente nok sikkert før skolestart. Jeg er enig med henne, jeg driver ikke og presser på for at barnet mitt skal klare absolutt alt selv fortest mulig. Her har hun i dag en gang gjort alt selv, fra selve dogåingen, til tørking, skylling av potte og vasking av hender. Andre gangen ville hun ha hjelp til å tørke seg, da var det "nummer to". Det fikk hun selvsagt, og jeg kommer ikke til å styre med dette. Jevnt over har jeg erfaring med at praktisk talt alt ordner seg med tiden, uten at vi foreldre skal gjøre så mye mer enn å legge til rette for at barnet skal klare ting selv, og hjelpe til når det trengs.

Nemlig... Mine barn har dager hvor de er totalt hjelpesløse, og andre dager hvor de klarer absolutt alt selv. Og så de fleste dager sånn en plass midt i mellom ;) Bare nevnte dette med tørking bak fordi det er en av tingene jeg personlig IKKE stresser med, nettopp fordi konsekvensene er potensielt ekle :P Gjør ikke noe om ungen har genseren feil vei eller to forskjellige sokker, men gris med avføring skal jeg ikke ha i mitt hjem i alle fall. Andre får gjøre som de vil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...