shiva Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Datteren min har en venninne som ofte ligger over. Det er veldig koselig, og de har det veldig gøy. Eneste problemet er at venninnen er så kresen i matveien og kun spiser en ting til middag. Må alltid ut å kjøpe inn ekstra til henne for hun liker absolutt ingenting annet. Ikke vil hun smake på noe annet heller. Merker at det begynner å irritere meg. Idag skal hun ligge over igjen, og jeg sa at idag hadde vi pizzasnurrer til middag. Nei, det likte hun ikke. Orker rett og slett ikke dra ut på butikken igjen, nå når jeg er ferdig med helgehandelen. Ikke orker jeg å stå å lage 2 middager heller. Hva mener dere? Spurte henne om hva hun spiser hjemme, og da spiser hun visstnok alltid det ene hun liker. Tror ikke hun har smakt annen mat.. :/
Gjest chisandra Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Kan du ikke bare sørge for at du har det hun spiser i hus da? Synd å ødelegge med irritasjon hvis de to jentene trives så godt sammen. Smidighet.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde bare servert samme mat til alle. Ingen spesialbehandling. Jeg har hatt mange forskjellige barn til overnatting. Har aldri hatt problemer med maten. Anonymous poster hash: 7faeb...848 11
Pinto2013 Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde nok ikke laget to middager hver gang hun kom på besøk. Kanskje kan hun ta med seg den ene middagen hun liker hjemmefra, eller få et knekkebrød/frukt/brødskive? Med mindre foreldrene hennes har en ekstremt god grunn til at hun kun spiser en middagsrett, og dette var livsviktig, så hadde nok tålmodigheten min vært litt for kort til å drive på slik. 10
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Må legge til at det ene barnet mitt er vanskelig i matveien. Jeg har aldri gitt beskjed videre når hun overnatter andre steder og knapt nok fått tilbakemeldinger om at ingenting/lite ble spist. Var kun en bursdag det ble kommentert. Hun liker nemlig ikke brus og av gotteri så er det kun ren sjokolade som ble spist.Anonymous poster hash: 7faeb...848
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Hun spiser om hun er sulten nok. Anonymous poster hash: 104f4...fe6 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Flott med en unge som ikke liker brus og som er kresen på snop da Når det gjelder problemet i HI ville jeg nok bedt henne ta med yndlingsmaten i en boks til seg selv. Anonymous poster hash: df747...b41 2
Gjest Violetta Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Har du snakket med foreldrene om det? Kanskje hun bare har funnet en enkel måte å få det hun liker best? 9
glovarm Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Da jeg vokste opp spiste vi det vi fikk servert, da vi var på besøk, selv om det ikke var favoritten. Barn må læres opp til vanlig folkeskikk. En ting er å drive på slik hjemme (det er jo litt drøyt, men får så være), men når man er på besøk er man på besøk. Hvor gammelt er barnet? I verste fall bør ei brødskive være alternativet. ikke en annen middag! 23
NumberSix Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Det er foreldrenes oppgave å lære barnet sitt å spise forskjellige retter, og barnet bør lære at når man er på besøk så spiser man det man får servert, eller ikke spise i det hele tatt. Jeg var svært kresen på mat når jeg var barn, men om jeg var på besøk hos andre så spiste jeg det som ble servert, eller så takket jeg nei til mat og gikk sulten frem til kveldsmat. Og det var helt greit. Synes det er tullete at du skal lage flere middagsretter bare fordi ungen ikke vil ha annet enn det hun er vant til hjemmefra! 8
Blackbird Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 (endret) Jeg hadde sagt at hun får spise det hun liker av maten og resten får hun la ligge igjen. Så hadde jeg en gang i blant når det passer laget det hun liker siden hun er der så ofte. Ellers hadde jeg vel oppmuntret henne til å smake litt. "Hva er det verste som kan skje, det KAN jo hende du liker det??" ;-) Endret 5. april 2014 av Blackbird 3
ViljaH Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde oppmuntret til å smake, så sagt at her i huset så smaker vi på maten som serveres. Om barnet ikke liker, kan det tilbys brødskiver.
Gjest Haaploes Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Sier hun virkelig at hun ikke liker? Merker jeg dør litt av skam på hennes vegne. Synes du bør snakke med foreldrene hennes, si at det er uaktuelt å la det fortsette på denne måten her, og at hos dere spiser man det som blir servert. Med mindre du har noe veldig spesielt i pizzasnurrene dine eller er håpløs på kjøkkenet, er det da ingen grunn til at hun ikke skal spise.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Huff, dette er en av grunnene til at jeg aldri lar 4 åringen min overnatte hos andre... Hun spiser KUN pasta og pølser og sier æsj liker ikke til absolutt alt annet. Hun nekter plent å smake på nye ting, og vi kan bruke 2 timer ved middagsbordet for å få henne til å smake en bit, og da sitter hun å brekker seg... Så jeg tenker at jeg rett og slett ikke kan la henne spise middag hos andre, evt, så må jeg jo sende med henne noen pølser, og spørre pent og de hun er hos gidder å varme dem. Det er utrolig frustrerende å trist, og vi har jo forsøkt i over 2 år å endre på det, uten hell. Anonymous poster hash: e9968...463 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Datteren min har en venninne som ofte ligger over. Det er veldig koselig, og de har det veldig gøy. Eneste problemet er at venninnen er så kresen i matveien og kun spiser en ting til middag. Må alltid ut å kjøpe inn ekstra til henne for hun liker absolutt ingenting annet. Ikke vil hun smake på noe annet heller. Merker at det begynner å irritere meg. Idag skal hun ligge over igjen, og jeg sa at idag hadde vi pizzasnurrer til middag. Nei, det likte hun ikke. Orker rett og slett ikke dra ut på butikken igjen, nå når jeg er ferdig med helgehandelen. Ikke orker jeg å stå å lage 2 middager heller. Hva mener dere? Spurte henne om hva hun spiser hjemme, og da spiser hun visstnok alltid det ene hun liker. Tror ikke hun har smakt annen mat.. :/ Helledussen hvorfor skal du stå på pinne for den jentungen. Hvis hun ikke liker maten så får hun gå uten da. Du bør jo høre med foreldrene om det er noe allergi inne i bildet her. Hvorfor skal du kjøpe ekstra mat for henne i såfall får hu få med hjemmefra det hun liker. Hadde aldri funnet meg i det. Anonymous poster hash: 4763c...0cd 1
shiva Skrevet 5. april 2014 Forfatter #17 Skrevet 5. april 2014 Takk for svar! Nei, hun har ingen allergier, er bare ekstremt vanskelig. Hun fikk en brødskive en gang, men hun liker egentlig ikke brød. Jeg hadde også tatt for mye jordbærsyltetøy på så det måtte jeg skrape av.. Hun spiste den ikke. Hun er 11 år. Føler jeg kan ha god samvittighet nå og servere den maten som vi har planlagt. 4
minister-mio Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 Kom overnattingen overraskende på? Du har jo hatt henne på overnatting mange ganger, hvis å dra ut å handle igjen er ett alternativ hvorfor handla ikke det hun spiser da du var ute?
Gjest Mary Quant Skrevet 5. april 2014 #19 Skrevet 5. april 2014 Hva sier foreldrene til dette da? Jeg hadde langskjemtes om et av mine barn var så vanskelig i matveien. Kaller det ikke kresen, jeg kaller det vanskelig. Ikke lag noen spesialmat til denne jenta. Spiser hun ikke det hun får servert så la henne gå uten. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 Takk for svar! Nei, hun har ingen allergier, er bare ekstremt vanskelig. Hun fikk en brødskive en gang, men hun liker egentlig ikke brød. Jeg hadde også tatt for mye jordbærsyltetøy på så det måtte jeg skrape av.. Hun spiste den ikke. Hun er 11 år. Føler jeg kan ha god samvittighet nå og servere den maten som vi har planlagt. Om hun er 11 klarer hun vel å smøre skiva selv? Ja, server det dere har planlagt, slike diller ville jeg ikke giddet å rette meg etter. Anonymous poster hash: df747...b41 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå