AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Må få luftet noen tanker her.. Jeg har en datter på 3 år, og jeg og barnefar har delt omsorg. Til tross for at vi er ganske forskjellig som foreldre, følte jeg at ting bedret seg mye etter hun begynte i barnehagen og hverdagene ble litt mer rutinerte hos oss begge. Men nå har det sklidd ut igjen. Sånn som idag meldet han meg på Facebook mens jeg var på jobb og lurte på om ikke jeg kunne ringe barnehagen å gi beskjed om at de ikke kom idag eller i morgen, fordi han ikke hadde penger på telefonen sin til å gjøre det selv. Andre ganger har han ikke ringt å sagt i fra i det hele tatt. I tillegg er det en policy i barnehagen om å ringe før ett visst klokkeslett i tilfelle de skal på utflukter o.l, og han var ett par timer over tiden. Det var derimot ikke første gang heller. Ved to andre anledninger når datteren vår har hatt feber bl.a, har han ikke hatt tlf.nr til legevakt eller visst hvor det lå, så har jeg måtte ordne opp mens jeg har jobbet, istedet for at han kan prøve å ta litt ansvar selv. Så ringte jeg han å spurte hvorfor de ikke skulle i barnehagen idag, og grunnen var bare at "hun vil ikke". Han er hjemmeværende foreløpig, mens jeg jobber deltid, så når han holder henne hjemme i flere dager bare fordi hun "ikke vil" i barnehagen, må jeg være den strenge neste uken, fordi jeg jobber og kan ikke ha henne hjemme bare fordi "hun vil". I tillegg henter han henne nesten rett før barnehagen stenger på hverdagene, med den forklaringen at "da er hun lettere å få med hjem", siden alle de andre barna da allerede er blitt hentet. I tillegg roter han med kostholdet hennes, ved å la omtrent hver dag være "kosedag" med Mc'Donalds, potetgull, is og sjokolade og tuller med leggetidene hennes fordi de har "vært ute å kost seg" hele dagen. Alt dette dokumenterer han ved å legge ut alskens av bilder på Facebook hver dag. Dermed blir leggingen utsatt flere timer. Hun har også nylig sluttet med dagsoving i barnehagen og hjemme, og jeg har forklart han hvor viktig det er at han også følger opp. Jeg er så lei av at han skal gjøre alt på sin måte. Han er bare opptatt av å være den "beste pappa'n" ved å aldri si nei og å ikke ha noen regler, også er det jeg som må hanskes med all dritten når det er mammauke igjen. Når han alltid gir etter, er det jeg som får jobben.. Tips og råd? Anonymous poster hash: 454cf...458
Gjest Eurodice Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 (endret) Jeg tror det beste ville være at du får hovedomsorgen for datteren deres, og at faren får vanlig samvær, dvs. annenhver helg og én dag midt i uken. Han virker fullstendig ansvarsløs. Endret 3. april 2014 av Arabella 19
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Jg hadde aldri latt noen som ikke har penger på mobilen hatt datteren min alene. Hva om det blir nødvendig å ringe lege eller legevakt. Man kan ikke ringe 113 "fordi jeg er tom for penger på kontantkortrt", de hadde garantert reagert. Anonymous poster hash: 3bdfe...dc4 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Jg hadde aldri latt noen som ikke har penger på mobilen hatt datteren min alene. Hva om det blir nødvendig å ringe lege eller legevakt. Man kan ikke ringe 113 "fordi jeg er tom for penger på kontantkortrt", de hadde garantert reagert.Anonymous poster hash: 3bdfe...dc4 Litt uenig i dette. Er det full krise, klarer hvem som helst å gjøre det som må til, selv en dott av en far uten penger på kontantkortet. Ringe på hos naboene, stoppe en taxi, løpe inn i en butikk og be om hjelp, hva som helst. Jeg hadde ikke vært bekymret av denne grunnen, fordi det er så liten risiko for at noe skal hende uansett, og risikoen for at han ikke klarer å fikse det hvis han må, er ennå mindre. Derimot synes jeg han virker veldig ukonsekvent og vinglete, noe jeg tror er svært skadelig for barnet på lengre sikt. Dette må barnet leve med hver gang det er hos pappa, manglende struktur og regler (ikke at det må være så innmari strengt, men dette høres jo helt kaotisk ut). Kanskje stygt av meg å si det, men han er skikkelige helgepappamateriale i mine øyne. Anonymous poster hash: 7454a...bcf 5
Gjest Riskjeks Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Jeg tror det beste ville være at du får hovedomsorgen for datteren deres, og at faren får vanlig samvær, dvs. annenhver helg og én dag midt i uken. Han virker fullstendig ansvarsløs. Helt enig. Han høres jo totalt ubrukelig ut. Du bør i alle fall kontakte familievernkontoret, TS, og få til en samtale med rådgiver der, helst sammen med ham, men om han ikke vil, så alene. Det er gratis. Dere kan jo ikke ha det sånn som dette! 3
Sol79 Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Jg hadde aldri latt noen som ikke har penger på mobilen hatt datteren min alene. Hva om det blir nødvendig å ringe lege eller legevakt. Man kan ikke ringe 113 "fordi jeg er tom for penger på kontantkortrt", de hadde garantert reagert. Anonymous poster hash: 3bdfe...dc4 Nødnummerene får du ringt uten penger på kortet. 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 Det der var nesten litt skremmende å lese, for jeg var i AKKURAT samme situasjon.. Faren til barnet mitt er helt lik! Og jeg syntes det var/er ganske håpløst. Det føles noenganger som at det er et barn som skal være ansvarlig for barnet.. Her i gården har vi løst det med at vi IKKE har 50%, men jeg har hovedomsorgen også samarbeider vi med at f eks pappaen kan hente barnet i barnehagen noen dager og ta det med hjem til mitt hjem, lage middag osv - hvis jeg må jobbe overtid eller lignende. 50% funker rett og slett ikke med så vimsete personer:/ Anonymous poster hash: a9eea...bd0 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #8 Skrevet 3. april 2014 Jeg vil absolutt ha hovedomsorg, og ser ikke på han som en ideell far å dele barnet med så mye som 50/50. Men det var trusler som gjorde at jeg ikke turte å stå på mitt første gang vi gikk til mekling/fam.kontoret. Hele han er bare kaos. Han har ikke orden på en dritt, og er veldig impulsiv av seg. Han kan finne på å ringe meg i morgen tidlig å si at de reiser bort noen dager, uten å ha avklart det med barnehagen o.l. Jeg har også inntrykk av at han kun er opptatt av å gi datteren vår ting og opplevelser, og at det liksom skal veie opp for å ha null struktur ellers i hverdagen. Mens jeg er mest opptatt av det sistnevnte for å få det til å gå rundt her. Ikke tar han "ordre" fra meg heller, fordi jeg er en del yngre enn han. Selv om jeg tror jeg kjenner barnet best, etter som det er jeg som har vært hjemme å oppdratt det de første to årene. - TS Anonymous poster hash: 454cf...458
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #9 Skrevet 3. april 2014 Be han se luksusfellen neste uke, der er det en datter som nesten drar med sin far sammen med hennes konkurs! Bare for at han ikke klarer å si nei til datteren! Anonymous poster hash: af3f2...a1b 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #10 Skrevet 3. april 2014 Helt enig. Han høres jo totalt ubrukelig ut. Du bør i alle fall kontakte familievernkontoret, TS, og få til en samtale med rådgiver der, helst sammen med ham, men om han ikke vil, så alene. Det er gratis. Dere kan jo ikke ha det sånn som dette! Slike fedre bør da fratas samværsrett med barnet fullstendig, evt kun få ha samvær under tilsyn fra barnevernet. Mannen bør meldes til barnevernet straks. Det han driver, med er i realiteten mishandling av barnet, selv om det kanskje ikke rammes av straffeloven. Dessverre er det mange slike fedre ute og går. Anonymous poster hash: f8e53...394 1
Gjest Riskjeks Skrevet 3. april 2014 #11 Skrevet 3. april 2014 Slike fedre bør da fratas samværsrett med barnet fullstendig, evt kun få ha samvær under tilsyn fra barnevernet. Mannen bør meldes til barnevernet straks. Det han driver, med er i realiteten mishandling av barnet, selv om det kanskje ikke rammes av straffeloven. Dessverre er det mange slike fedre ute og går. Anonymous poster hash: f8e53...394 Vi vet litt for lite her til å si noe så drastisk, men TS bør absolutt snakke med familievernkontoret om at delt omsorg ikke fungerer fordi fyren er totalt uansvarlig. Kanskje vurderer rådgiveren det til at mannen ikke bør ha samvær i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #12 Skrevet 3. april 2014 Vi vet litt for lite her til å si noe så drastisk, men TS bør absolutt snakke med familievernkontoret om at delt omsorg ikke fungerer fordi fyren er totalt uansvarlig. Kanskje vurderer rådgiveren det til at mannen ikke bør ha samvær i det hele tatt. Synes du virkelig at dette ikke er nok til å frata samværsrett? TS sin beskrivelse av mannen skulle da være klar nok, med multiple eksempler på mangelfullt ansvar overfor barnet og manglende evne til samarbeid. Anonymous poster hash: f8e53...394
Gjest Riskjeks Skrevet 3. april 2014 #13 Skrevet 3. april 2014 Synes du virkelig at dette ikke er nok til å frata samværsrett? TS sin beskrivelse av mannen skulle da være klar nok, med multiple eksempler på mangelfullt ansvar overfor barnet og manglende evne til samarbeid. Anonymous poster hash: f8e53...394 Vi har jo bare TS sin versjon av saken, og beskrivelsene er overfladiske og korte. Det høres ikke bra ut, men det er for tynt grunnlag til å kunne ta en så alvorlig avgjørelse (ikke at jeg skal ta den avgjørelsen, men du skjønner hva jeg mener). En offentlig instans vil jo kreve mye mer informasjon og fakta før han evt blir fratatt omsorgen. Noe som skal veldig mye til. Men det bør absolutt være grunnlag for at TS skal kunne få hovedomsorgen og han bare helgesamvær.
Gjest ashanti Skrevet 3. april 2014 #14 Skrevet 3. april 2014 Slike fedre bør da fratas samværsrett med barnet fullstendig, evt kun få ha samvær under tilsyn fra barnevernet. Mannen bør meldes til barnevernet straks. Det han driver, med er i realiteten mishandling av barnet, selv om det kanskje ikke rammes av straffeloven. Dessverre er det mange slike fedre ute og går. Anonymous poster hash: f8e53...394 Det var å ta i en smule vil jeg si.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #15 Skrevet 3. april 2014 Vi har jo bare TS sin versjon av saken, og beskrivelsene er overfladiske og korte. Det høres ikke bra ut, men det er for tynt grunnlag til å kunne ta en så alvorlig avgjørelse (ikke at jeg skal ta den avgjørelsen, men du skjønner hva jeg mener). En offentlig instans vil jo kreve mye mer informasjon og fakta før han evt blir fratatt omsorgen. Noe som skal veldig mye til. Men det bør absolutt være grunnlag for at TS skal kunne få hovedomsorgen og han bare helgesamvær. TS sin informasjon burde da være mer enn tilstrekkelig for å fatte et hastevedtak om samværsforbud i en slik sak. Hensynet til barnet må gå foran fars ønsker. Anonymous poster hash: f8e53...394
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #16 Skrevet 3. april 2014 Hvorfor i all verden er ikke mannen i jobb? Jeg blir stadig overrasket over hvem folk velger å reprodusere seg med.Anonymous poster hash: 445f4...f8f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #17 Skrevet 4. april 2014 Herregud, hører dere på dere selv? Frata far samværsrett? Overta hovedomsorgen? Fordi han er ustrukturert? Det viktigste for et barn er å få være sammen med foreldrene siden, og slik jeg ser det så er det her en far som gjør alt han kan for at datteren hans skal ha det bra. Selvom det ikke er den måten jeg ville oppdratt mine barn, så fordømmer jeg ikke andre slik som dere gjør! Ustrukturert eller ikke, han er faren til barnet, han har like stor rett til å være sammen med barnet som mor, og jeg vil heller anbefale en familievernkontortur for å bli enige om noen rammer for oppdragelsen dersom dere ikke kan bli enige privat, enn latterlige forslag om frata barnet tid med faren sin!!Anonymous poster hash: 3e832...1f2 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #18 Skrevet 4. april 2014 Herregud, hører dere på dere selv? Frata far samværsrett? Overta hovedomsorgen? Fordi han er ustrukturert? Det viktigste for et barn er å få være sammen med foreldrene siden, og slik jeg ser det så er det her en far som gjør alt han kan for at datteren hans skal ha det bra. Selvom det ikke er den måten jeg ville oppdratt mine barn, så fordømmer jeg ikke andre slik som dere gjør! Ustrukturert eller ikke, han er faren til barnet, han har like stor rett til å være sammen med barnet som mor, og jeg vil heller anbefale en familievernkontortur for å bli enige om noen rammer for oppdragelsen dersom dere ikke kan bli enige privat, enn latterlige forslag om frata barnet tid med faren sin!!Anonymous poster hash: 3e832...1f2 Du argumenterer for farens rettigheter, på bekostning av barnets trygghet og nødvendig konsekvens i oppdragelsen. Her må hensynet til barnet gå foran fars ønsker. Det vil være uansvarlig å la en slik far få samvær uten tilsyn. Anonymous poster hash: f8e53...394 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #19 Skrevet 4. april 2014 Du argumenterer for farens rettigheter, på bekostning av barnets trygghet og nødvendig konsekvens i oppdragelsen. Her må hensynet til barnet gå foran fars ønsker. Det vil være uansvarlig å la en slik far få samvær uten tilsyn. Anonymous poster hash: f8e53...394 Alt i følge mor... Svært sjelden at en sak bare har en side.... Jeg er ganske sikker på at en tur på familievernkontoret vil avklare det meste.Anonymous poster hash: 3e832...1f2
Gjest Riskjeks Skrevet 4. april 2014 #20 Skrevet 4. april 2014 Herregud, hører dere på dere selv? Frata far samværsrett? Overta hovedomsorgen? Fordi han er ustrukturert? Det viktigste for et barn er å få være sammen med foreldrene siden, og slik jeg ser det så er det her en far som gjør alt han kan for at datteren hans skal ha det bra. Selvom det ikke er den måten jeg ville oppdratt mine barn, så fordømmer jeg ikke andre slik som dere gjør! Ustrukturert eller ikke, han er faren til barnet, han har like stor rett til å være sammen med barnet som mor, og jeg vil heller anbefale en familievernkontortur for å bli enige om noen rammer for oppdragelsen dersom dere ikke kan bli enige privat, enn latterlige forslag om frata barnet tid med faren sin!!Anonymous poster hash: 3e832...1f2 Det er bare en person her som argumenterer for at far skal bli fratatt omsorgsretten. Jeg har også foreslått familievernkontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå